ramrob
Forumsvar skapade
-
Jag köpte en Fuse för issurf, men eftersom vintern var isfri, använde jag den hela vintern för windsurf – den fungerade utmärkt! Och den är inte alls så klumpig som den ser ut. Vattenstarta är lätt. Den har också den fördel att den isolerar (som en våtdräkt) OM de skulle komma in vatten i den. Instämmer med Bicless komentarer. Helnöjd.
-
Weedfena är default i TT. Det är mycket sjögräss där nu.
-
Du gör rätt i att åka tillbaka till SurfSpot med seglet – ngt är fel. Och tar med din mast så att de kan utesluta det som felkällan.
Du har rätt i att brädorna kanske ligger lite för nära varandra i storlek (jag går ner från min lättvindsbräda till en 63cm bred 100L freeride när vinden går över 7-8m/s). Vet inte hur lättplanat din X-Cite 135 är, men i de storlekar behöver de power för att ”bryta loss” de. Tror att du ska vänta med att göra någonting åt brädorna tills du har ordnat med en ny segel till ”den stora” och ser hur det blir. Du har bra grejor och om det känns som om du vill ha ngt mindre, finns det en uppsjö av mindre brädor här på Köp & Sälj till bra priser.
Din 5,6an borde inte vara för stor för 10m/s. Om du har rätt nerhal borde den klara mer än 10m/s – och du kan alltid dra mer uthal om det känns tungt.
Man borde mäta hur djupt skruvhålet är i fenorna (mät från anläggningsytan på brädan när fenorna sitter i fenboxen) med en skjutmått för att veta rätt skruvlängd för varje bräd/fenkombination. Det är farligt att tappa fenan, speciellt om man är ensam och när det är kallt! Det är sällan att fenboxen rycker när du kör på ngt om du inte har hög fart och föremållet är solid (läs sten).
Och om du har tång/sjögräs där du kör – köp en weedfena! Det är förödande för tidig planing att få även lite gräs på fenan. En weedfena är oxo snällare om du kör på ngt. -
Ja, Traction vill ha en SDM mast. Det finns få cambersegel som är sydd för RDM – och de är i mindre storlekar.
Det finns en idealsegelstorlek för varje bräda för att få ”the sweet spot”, och så finns ett register +/- som funkar. Du har rätt att det känns vingligt med stor segel på liten bräda, och om du går över en visst storlek, så vinner du ingenting. Och det är inte att segel- brädkombinationen i sig som blir stökig när du väljer ett litet segel på en stor bräda, det är att man väljer ett litet segel när vinden är stark och då blir brädans storlek för stor för den stökiga sjö, och hög hastighet, som uppstår under de förhållanden.
Tittade på dina bilder på seglet och det ser ut att vara rätt riggat men att den nedersta lattan har för lite spänn. Det ska gå att spänna mer för att få bort vecken. -
Håller helt med Gustav1980. Jag är vet inte måtten på din Exocet 114 (min är på 117L och har måtten 244X69) men om den är ca 69cm bred och det är mer vind än 5,6an tål, då kommer den (med din kroppsvikt) att vara svårt att hålla nere in vattnet och blir ”vild”. En annan sak är att om du sätter på en fena anpassad till tex. 4,7, kommer du att få fensläpp pga brädans bredd i aktern (sk one-foot-off mått). Crossen är en bekväm och skön bräda, även när det blir grövre sjö, men 114 är inte en hårdvindsbräda för 4,7 förhållanden för oss lättviktare (jag använder min 117 i lättare/mellanvinds förhållanden med 7,5/6.5, 5,8 mera sällan).
Kan också nämna att man har inte så stor användning för småsegel i freeriding sammanhang här i Sverige. Av 51 dagar på vattnet 2013 använde jag 7,5 21 ggr, 6,5 11 ggr, 6,0 12 ggr och 5,0 3 ggr, fördelat på 3 brädor på 118/100/76 liter – och jag bor på västkusten.Sailoft Traction segel tillhör kategorin ”power sails”, som är gjorda för mer bottendrag i förhållande till storlek. Därför kommer en Traction 7,5 att motsvara en 8,5 – 9.0 8 (beroende på vilket segeltyp men jmfr med) utan de nackdelar som de stora segel har (se mitt tidigare inlägg, läs info på SurfSpot). Större betyder inte alltid mer power! Baksidan är att Traction har inte samma stabilitet i hårdvind som en fullcambrat, men inte som det är något problem. Och ta vara på den fördel din kroppsvikt ger dej och inte belasta brädan med en tung rigg – så kommer du att plana tidigt.
Hoppas detta hjälper. -
Jag(67kg) har själv en Sailoft Traction 7,5 som är ett utmärkt segel för tidig planing och freeriding i lättare vindar och som jag tror skulle passa dig och din Cross perfekt. Jag valde Traction efter att har haft ett antal segel på 8,0-8,4; (de var för det mesta bara tyngre/större/bökigare, men planade inte tidigare) och är mycket förtjust i den – tidig planing, lätt känsla, lätt på brädan och i manövrar.
Tror inte att du behöver mindre än 5,6 på din Cross – brädan blir för stor när 5,6an ballar ur. -
I have also broken the batten tip on my S-Type and repaired it with a new batten rod from Surf.Se. I think this is the best way to repair. Just make sure that the replacement rod is the of the same dimensions as the original so that you get the right bend curve for the draft (there are several different dimensions to choose from acccording to which batten/sail they are to be used with).
Reinforcement of the batten tip at the point where it enters the camber inducer could be a step towards preventing further breakage, but don’t go so far that it will affect the bend curve. I added a second set of ”rollers” inside the camber inducer abt halfway between the std rollers and the entry to the cam so that the bend of the batten would not be so sharp. Working ok so far (1 year later).
And, DO NOT release the outhaul before you have released the downhaul and snapped the cams off the mast when de-rigging as this puts a very sharp bend on the battens – and could be the reason for the breakage. -
Har själv en Ex Cross 116 (kanonbra bräda) och kör för det mesta med 38 fena; funkar bra.
-
Och, när du har fått isär den, förhindra att sand kommer in i skarven genom att slår ett varv el-tejp runt skarven varje gång du riggar. Det oxo förhindrar att mastskarven ”öppnar sig” när du för in den i seglet.
-
Jag har limmat ihop med Liquisole (några cm överlapp). Den höll tills selen var utsliten.
-
Jag kör med en Lessacher Chamelion 36 på min F2 SXXL (135 L, 80cm bred) med ”excellent results” för vanligt freeriding. Har provat med 32 men det var för liten.
-
Jag väger 65 kg och kör ofta med kortare mast och en x-tender, båda SDM och RDM. Gillar den mjukare känslan. En sak att beakta är att man kan inte använda en lång mastförlängare inställt på en kort inställning tillsammas med en x-tender – den ”bottnar” i x-tendern. Jag har en kort mastförlängare som jag använder för detta.
Wallen har North x-tender för 959:-
-
Isbelagt ända ut till Kalvö/musselbanken och halvvägs till Tjolöholm
-
Se min annons JP Super Sport 69 Pro Model / 118L
-
Har en North S-Type 7,8, 2010 i mkt bra skick för 2000 kr (ingen mast)
Ramon
