rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Är inte superlightwind typ svindyr? Jag tyckte jag såg nån prisuppgift på 21 000 eller så. Iofs är det inte nåt fel med att lägga mycket pengar på saker man gillar, men för de pengarna kan man ju nästan få tre beggade formulabrädor.
-
En annan variant jag har hört talas om är att helt enkelt kliva runt framför masten. Det förutsätter såklart att det finns ståyta framför masten.
-
Slotbox för singel vore nog inte bra. Då skulle man ju aldrig behöva klämma ner ölburkar i boxen för att hindra fenan från att glappa och då är ju risken att vindsurfarnas ölkonsumtion avtar kraftigt.
-
Multivan om man är lat och inte vill bygga nåt själv. 🙂
-
Nej, skit i långa tampar! Jag kör med 32″-tampar (NP, de brukar vara långa) och tycker det funkar kanon och alla vet ju att om jag påstår nåt så är det fel. Köp 18″!
Å andra sidan, jag brukar inte ha bommen speciellt högt så nåt annorlunda gör jag ju ändå.
-
I och med att vikt spelar roll i speed så skulle nån slags viktklasser kunna vara lika vettigt. Typ bästa seglare under 65 kilo och sånt. Det verkar ju funka för konafolket i alla fall.
-
Wow. Jag trodde jag var ensam om den fobin. Fast jag har nog tajtare stroppar än Ola.
-
Jag pajade en mobil när en sån där ziplock-sak inte var så välstängd som den såg ut att vara. Efter det är det Aquapac som gäller.
-
Om det är Tiga 270 i hinkplast från runt 1990 så är coren en betydligt större och troligen mer lättseglad bräda än gamla Tigan. Den behöver säkert betydligt mindre vind för att plana. Jag började mitt ”återfall” på en liknande Bic.
-
Planar du?
-
Om en vanlig surfare trots allt vågar/klarar att bryta ner sitt toköverriggade kit på slör så brukar hen ofta upptäcka att ju djupare slör, desto mer kontroll har man. Lova lite i vindhålen och sen närapå plattlänsa i byarna.
-
benke.;644735 wrote:Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,
Repetera:[pling]
Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,Hmm. Du menar om det blåser tillräckligt LITE så kryssar man sämst på speedbrädan?
-
Man lär i alla fall inte kryssa nåt vidare med en Formula i 25 m/s. För stor, för bred, för klumpig etc. Man vill säkert ha en mycket mindre bräda i det läget. Mindre, smalare, mindre fena. När Bringdal och gänget körde course med 50 cm breda brädor på 90-talet så visste de troligen vad de gjorde.
-
Jester;644692 wrote:Därför att man bara får registrera en bräda vid tävlingens start, om jag inte fattat det hela fel. Googlade lite, och så är det.
3 fenor och 3 riggar måste oxå reggas.
Precis så är det. Brädan man reggar måste också vara godkänd av Formulaförbundet eller nåt sånt, och jag tvivlar på att tillverkarna bryr sig om att regga småbrädor i klassen.
Vitsen är såklart att hindra folk från att dyka upp med tjugo olika brädor och lika många riggar, som Anders Bringdal gjorde förr.
-
Mattias J;644672 wrote:Kite = kortdistans överlägsna med sin slingshotteknik
Windsurf = riktig segling över distans :cool2:Slingshot eller inte, jag vill inte höra skiten att kitare inte slungar iväg kiten för maximal fart. Nu är det ju så att Holländarna gör det riktigt bra på windsurfingbrädorna också, så det är ingen kritik. Ny teknik för att nå högsta möjliga average, vilket är det vi kör om. Jag ska träna slingshot hela våren!!! Kolla på dessa två filer från den snabbaste windsurfaren och den snabbaste kitaren. Kolla skillnaden mellan högsta 2 sec och 500 meter, så förstår ni varför windsurfaren till slut kommer om kiten. Det skiljer 1,2 knop mellan topp och 500 m för Craig och 7 knop mellan topp och 500 m för Sebastian. Undrar hur NM hade sett ut. 61 knop är sjukt snabbt, det är bara att medge…. Tror inte det blev så farligt OT, men fantastiskt informativt :tongue:
Om vi ska kunna tävla på lika vilkor, så borde kanske average räknas 5 x 25 sec. Eller vad tror ni? Problemet är att då finns det inte många ställen att tävla på, 25 sec borde ju bli ca 650-700 meter.
Slingshotta mig hit och slingshotta mig dit, en annan möjlighet är att vindsurfingprylar är lättare att kontrollera än kiteprylar när det börjar bli choppigt och skumpigt, som . Eller att det helt enkelt är mer tröttande för benen att segla i 61 knop än i 50, så kitaren inte orkar segla lika länge i full fart.
