rasmus_w
Forumsvar skapade
- 
erolwi;644668 wrote:En fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?
Slalombräda på kryss/länsbana behöver inte vara ett dugg långsammare än formula. Hög fart på kryssen och länsen får man om man har liten våt yta, och en slalombräda har betydligt mindre våt yta än en formula när slalombrädan väl planar fullt ut. Av olika skäl behöver man lite större bräda, fena och rigg för att kryssa/länsa bra än för att slöra i en given vindstyrka, men grunden är densamma, ju mer det blåser, desto mindre prylar vill man ha om man vill kryssa/länsa optimalt. Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra bäst på en liten speedbräda, fast med lite för stor fena för att kunna speeda.
I alla fall kryss, jag har inte så bra koll på läns i hård vind.
 - 
Shit. Var ni ute eller åkte ni bara dit för att kolla in vågorna?
 - 
Nackdelen med att hoppa ikrokad är väl att bommen tar stryk i längden. I alla fall om man också landar ikrokad, det blir en del tyngd på den om man får till lite höjd. Med tiden böjer sig rören lite.
Själv tycker jag fördelarna överväger, man landar med full power och kan göra ett nytt hopp nästan genast. Jag har ibland lyckats göra ett nytt hopp på samma våg där jag landat.
 - 
Det hade varit ännu värre med fuktig varm luft. Ev syremolekyl väger dubbelt så mycket som en vattenmolekyl!
 - 
Ja… Lita gärna på en prognos som säger vilket väder det blir om en månad, men fråga inte vilka som ska med till torö på torsdag för då blir det ingen vind på torsdag.
 - 
Det du beskriver är det som händer när seglet är instabilt. Racesegel är väldigt stabila och det ska mycket till innan man inte kan skota in.
Dessutom: att kunna skota in handlar ofta om att flytta hängselelinorna bakåt och inte vara rädd att ta i rejält.
 - 
Jag stoppade det plus lite annat i min prolimit session och den vägde in runt 25 kilo.
 - 
VW multivan är trevliga. Bäddbara från fabrik, kylbox under ett säte, dubbla batterier, mörkläggningsgardiner finns som tillbehör.
 - 
En formula har alltid större våt yta och kräver därför mer kraft för att få planing och bibehålla planing än en liten bräda. Formulans fördel är att den kan ta stora segel och få den där extra kraften. En formula med 7.0 planar senare än en 120-litare med 7.0.
 - 
Vad tror ni om helgen? En del prognoser verkar lite lovande och jag har seglat formula färre gånger än jag seglat 75 liters vågis.
 - 
erolwi;634837 wrote:Det är klart att planingen är det bästa med surfing men när man tävlar så vet jag efter att ha tävlat med både jolle, kölbåt och formula18 katamaran att farten inte är så viktig, bara det är jämna race (helt värdelöst att köra f18 mot kölbåtar). Men när man är ute och seglar utom tävlan är det ju såklart roligare ju fortare det går. Får se vad det blir, de är också på gång att dra ihop en Laserflotta på Jolleklubben här och jan de bli tio båtar som kör reguljärt kan det också bli ett alternativ, dock ännu långsammare än kona…
En skillnad mellan jolle och vindsurfing är att folk som seglar med jolle sällan sticker ut ensamma och kör bara för att det är kul. Vindsurfare som tävlar gör det däremot ofta.
 - 
1: Lund
2: Linköping
3: restenTror jag.
 - 
Dykare har tyngder för att kunna sjunka. Man sjunker knappast av att dräkten vattenfyllts. Däremot kanske det blir svårt att vattenstarta.
Om snopes.com hade en avdelning för vindsurfing så skulle jag vilja att de undersökte storyn om vindsurfaren som nån gång på 80-talet dog när hans torris pajade. Alla vindsurfare sägs ha slutat med torris efter den olyckan. Har den faktiskt hänt? Var det torrisens fel? Var det ett allmänt fel som alla söm använder torris löper stor risk att råka ut för?
 
