rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Kan ju jämföras med hur mitt Icon såg ut när jag provriggade härom veckan.
-
Vad jag skulle tycka vore ännu mer intressant vore en speedbräda med twinzers så den går att segla på lika grunt vatten som kitarna…
-
Ett tips om man vill ha en tung bojsten är att försöka köpa loss ett uttjänt tunnelbanehjul från SL. När jag hade båten i Göta ss på långholmen för länge sen, hade nån klubbmedlemmar kontakter inom SL och kunde fixa sånt.
Obs att vi då pratar riktigt tung bojsten, jag minns inte om det var 50 eller 150 kilo men det kan vara i mesta laget för en slalomboj…
-
Nedhal med måtta dock, om Iron och Icon riggas någorlunda lika. Jag köpte ett Icon 5.6 härom veckan och i rigginstruktionerna påpekades noga att årets Icon inte ska ha alls lika löst akterlik söm tidigare år.
-
Tömmarna är delvis för syns skull, det är tejp som håller ihop seglet. Jag här sett en del prototypsegel som bara varit tappade och knappt haft en enda söm.
-
Tyvärr har jag ingen teori på hur man får upp 8.5 fort för jag har inte seglat såna segel annat än på brädor med många plusliter och då är det inte så bråttom. Att man måste dra fort handlar ju om att få upp seglet innan brädan hinner sjunka.
Däremot finns ett annat användbart knep: att med flit misslyckas med att dra rigg. Säg t.ex. att riggen pekar åt lä med bommen rakt ner. Att simma grejorna rätt är jobbigt och tar tid. Upp på brädan, ta tag i upphalslinan och häv dig bakåt med full kraft. Riggen flyger upp ur vattnet, över brädan och ner i vattenstartsposition, med lite tur hamnar händerna på bommen och allt du behöver göra för att komma upp är skota in.
-
Att dra rigg på en liten bräda för att man inte kan vattenstarta är imo en skum plan. Ok, inte omöjligt men… Jag väger 82-83 och drar rigg på min Freewave 86. Böj knäna rejält, dra med den hand som ska vara masthand, börja dra så fort du står upp, dra snabbare än din egen skugga och skota in med skothanden så snart riggen är helt uppe ur vattnet så går det.
Att dra rigg på en skitliten bräda är MYCKET svårare än att vattenstarta den. Därför är det en skum idé. Fördelen med att dra rigg är att det funkar bra i vissa jobbiga vattenstartlägen och att det funkar även om vinden dör nästan helt. Därmed är det bra ur säkerhetssynpunkt att kunna dra rigg.
-
Bästa tipset är väl att fråga Barry själv på Maui Sails-forumet om det går att slakta en alubom för att använda beslaget på en annan bom.
-
Problemet är ofta inte att den sjunker utan att den åker upp i luften när man lyfter upp riggen. Plus att man måste vara väldigt försiktig när man skotar in när man är på väg upp, annars dyker nosen. Man får inte heller skota in för lite, då kommer man inte upp. Vattenstarta med små segel i massor av vind är svårt, både små brädor och små segel ”överreagerar” på allt man gör, i alla fall om man betraktar 6.0 och 100 liter som normalstort.
-
Och en stormfock! Tänk att ha en fock på sin bräda!
-
Tillräckligt mer vind för full planing. Alla segel har en övre gräns när det blir mer brottning än segling och stabiliteten är en viktig del i det. Ju stabilare segel, desto mer måste det blåsa innan det händer. I gengäld kan segel som är väldigt stabila kännas lite ”döda” och trista i svag vind. Man får liksom ingen feedback från seglet.
-
Se bara till att också skaffa ett segel runt 5.5, för nånstans där brukar Freewave-brädor vara som allra bäst!
-
I don’t think it’s that bad. Yes, the winds are weak and gusty but there is equipment that works here. The Kona board for example, and big freerides and formulas. There are several clubs here, one in Österskär and one on djursholm, that both have Kona boards.
