rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Vad ingen har varit inne på är känslan. Jag har nyss bytt från stor freeride (Bic T2) och 9.7 till formula (svart Exocet) och 10.8 och jag tycker framförallt att upplevelsen är totalt annorlunda. Tänk kliva ur folkabussen och sätta sig i en gokart. I början var det häftigt att jag alls kunde plana i 4-5 m/s men efterhand insåg jag att jag mest åkte med. Kliv på, skota och åk iväg, typ. Seglingen kändes egentligen bara engagerande när jag var på gränsen till toköverriggad, då kunde jag bryta ner brädan på djup slör och få grymma åkturer, eller försöka ta lika mycket höjd som segelbåtarna men med bättre fart.
Formulan är helt annorlunda, Nervöst, ettrigt och kolkrispigt, redan i 4-5 m/s har man den där engagerade, lite svårkontrollerade racebräda-känslan. Till skillnad från freeriden så både är och beter sig formulan som ett fullblod. Eftersom jag fortfarande är rätt ovan så känner jag mig rätt ofta mer eller mindre rädd när jag seglar formulan och har hittills försökt trimma bräda och rigg för kontroll (Mast fram, låg bom, låååånga hängselelinor etc) snarare än prestanda. Prestandatrimmet får komma när jag känner att jag har kontroll på grejorna.
Jag har aldrig provat stor slalom men byta tillbaka till stor freeride känns inte som ett alternativ alls. Alldeles för trist när man har provat formula.
-
Du har PM
-
Min gissning är att du behöver dra ner seglet 10-20 cm till, kanske mer…
-
Lite mer än 5 månader, har för mig jag var ute nånting i november men det kan ha varit oktober.
-
DÅ kanske jag försöker få tag i dem med. Har de en websida? Jag hittade nån länk till http://www.lidingosurfers.com men den sidan verkade nere.
-
Jag kan fortfarande inte komma till nästa/föregående inlägg med ett klick, som jag kunde innan. Nu måste jag upp till ärendelistan och klicka på nästa olästa.
-
Jag har inte skrivit av möjligheten med Österskär än, har mailat Jonathan men har inte fått svar än (iaf inte sist jag kollade mailen) så jag försöker kolla alla möjligheter.
Har själv haft funderingar på att gå instruktörsutbildning men hittills har jag inte kunnat när det har varit kurs.
Kenneth: Whatever. Är den tjock och har centerbord kan den vara nybörjarvänlig. Kona är dessutom blommig så den måste vara skitbra för nybörjare.
-
RDM-adapter är IMO ännu en pryl att släpa med sig och om det fanns en bom som funkade riktigt bra även utan adapter så skulle jag antagligen köpa en, eller köpa fronten och sätta på min befintliga bom, om resten av bommen skulle vara skräp. Jag tycker snarast det är dags att fråga sig varför bommar som är kortare än två meter överhuvudtaget ska behöva passa på SDM-master, är det många som kör 6.0 och mindre med SDM?
-
Aronh;612193 wrote:Ja, det låter väl som ljuv musik för en neoliberal som dig.
Om det är vad marknaden vill ha så visst. Fast minst en aktör på marknaden (jag) föredrar absolut segel som håller några år.
-
Det skulle jag nog säkert gör om det inte vore för att det är så himla skoj att vilseleda.
-
Kan tillägga att jag tror att jag i princip skulle kunna fylla flera kurser på egen hand, redan 10 elever på en kurs är ju mycket att hålla reda på, Linsurf brukade ju t.ex. ha två elever per instruktör, typiskt tre instruktörer och sex elever på en kurs. I alla fall på stenåldern när jag höll kurser i Linsurf.
-
En 150-litare i 12 m/s är rena rodeoritten. En duktig seglare med stort tävlingssegel kan hantera det. Det är möjligt att en mindre fena hjälper men vad du verkligen behöver är som andra redan skrivit en mindre bräda. Satsa på en bräda på ca 90-110 liter, den blir perfekt för din 6.2:a, när du vant dig kommer du undra hur du ens tänkte tanken på att segla stora brädan i 12 m/s.
-
Jaa! Heja konsumtionssamhället! Låt oss införa engångsriggar! Billigt, alltid kartongnytt och när man surfat färdigt för dagen slänger man bara seglet nånstans i skogen!
-
Jag saknar/hittar inte ”Nästa/Föregående ämne”.
-
Ingen surf idag, men lite stämningsbilder… Kristi Flygare på Haga har väl varit roligare.
