Forumsvar skapade

Sida 24 av 290
  • rasmus_w

    Medlem
    15 april, 2010 vid 22:53 som svar på: Vinkelmått på Tuttle?

    Per Andersson påstod nåt om att tanken var att fenan skulle kunna rotera bakåt i boxen när man pangar in i en sten. Om det funkar som det är tänkt så kommer skruvarna nypas av mot överkanten på fenhuvudet och så går skruvarna sönder i stället för fenan, boxen eller brädan.

    Om det sen verkligen funkar så få nog vara osagt.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 april, 2010 vid 12:15 som svar på: Apelviken fredag, Haby/Lejet Søndag

    Inga bölger, men sten, vad jag har förstått.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 april, 2010 vid 12:22 som svar på: Skicka bräda med bussgods?

    En bra grej är att a: skruva loss stropparna eller b: stoppa nåt i dem så de inte bli tillplattade och fula.

    Hur många minuter hann annonsen ligga uppe innan nån köpte brädan? 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2010 vid 15:21 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    Ja? Flera av de stora märkena har enklare freeridesegel med cambers och de utvecklas på master med låg kolhalt och är tänkta att funka på såna master.

    Jag har två erfarenheter: att rigga segel på den mast tillverkaren rekommenderar och att rigga dem på nåt helt annat. Alternativ ett brukar ge mig ett segel som funkar och ser ut ungefär som det är tänkt. Alternativ två brukar ge mig det omvända. Alltså brukar jag försöka undvika alternativ två.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2010 vid 14:49 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    Tja, jag har inte koll på vartenda segel på marknaden, det kanske finns nåt himla rejsigt som passar. Men jag kan säga att jag inte hade gjort så. Jag hade riggat ett freeridesegel, kanske med cambers, på den masten. Race eller freerace på en sån mast hade jag sett som en nödlösning och försökt köpa en ny mast så snart som möjligt.

    Vill jag köpa ett racesegel billigt så försöker jag leta upp nån som säljer segel och mast ihop, det blir nästan alltid billigare så, och så vet jag att jag köper grejor som passar ihop.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 april, 2010 vid 13:58 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    Mitt Gaastra F1 såg ut som skit när jag riggade det med en modern kolmast från North. Så teoretiskt var det. Och ”lär gå av” syftade just på Jesters knäckta master, fast jag inte kom ihåg att det var just han.

    100 % kol-prylar är ömtåligare för slag och ovarsam hantering. Däremot finns inte mycket som säger att en mast i 100 % kol skulle hålla sämre än en med lägre kolhalt när det handlar om rejäl mastkurva och tokmycket nedhal. RS4 hade betydligt mer nedhal och mastkurva än vad andra segel hade 2004 och påfrestade därför masterna mer. Det kan hända att NP av den anledningen förstärkte masterna så de skulle hålla eller nåt sånt. Eller att master med ”fel” böjkurva börjdes för mycket på de ställen där NP-masterna var styvare. Jag kan säga en sak säkert: det hade inte med kolhalten att göra.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2010 vid 23:11 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    Dåliga däck på en racerbil vet jag inte om jag hade använt för att beskriva kass mast i bra segel. Ferrari 355 med fiat 500-motor känns mer passande.

    Jag vet inte hur stor skillnaden i mastkänslighet är, jag började segla -88 och redan då pratades en himla massa om hur mastkänsliga seglen är. Däremot kan mastkänsligheten i moderna segel märkas väldigt väl på grund av den enorma förliksspänningen, att rigga vissa NP RS med fel mast är ett dyrt nöje, masterna lär gå av som stickor.

    Sen ska man inte underskatta betydelsen av rätt mastdiameter. Det har skrivits en del om cambers och deras passform men ingen har skrivit nåt om själva mastfickan. En mast som är tunnare än den tänkta fyller inte ut mastfickan och det får mängder av konsekvenser. Seglet blir mycket planare än det är tänkt, man får alldeles för mycket släpp i toppen och mastkurvan blir betydligt rakare. Hur det blir med en mast som är för tjock vet jag inte, men jag kan tänka mig att det också påverkar hela seglets form.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2010 vid 16:56 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    Visst är MKIV fullcamber men om mina erfarenheter av mitt Gaastra F1 (en 7.8:a) från -95 är nåt att jämföra med så har det hänt väldigt mycket med fullcamberseglen sen dess. Okej, det är samma typ av segel och de är utvecklade av och för samma sorts seglare men… Om mitt North Prisma -89 var en Mercedes-Benz W125 så är Gaastra F1 en Lotus78 och ett nytt racesegel är vad nu Schumacher och gänget racear med i år.

    Ett freerace är i jämförelsen en gat-ferrari av modernt snitt eller så och freerideseglet en volvo V70.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2010 vid 14:14 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    Jag har mest erfarenhet av racesegel i formulastorlekar och har himla lite koll på freerace, men racesegelns fördelar handlar om att kunna ”hålla stort”, de behåller sin stabilitet högre upp i vindregistret än ett freerace. En race-6.7:a man du med stor säkerhet hålla i några m/s mer än motsvarande freerace. I alla fall om du är lång tung och har stora muskler. Det gäller visserligen även för andra men märks tydligast om du är en klon på Albeau eller Finian Maynard.

    Plus att det förutsätter rätt mast, med fel mast finns inga garantier för att raceseglet skulle vara stabilare, eller att nåt av seglen alls skulle vara det.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2010 vid 12:32 som svar på: Fotstroppar

    Eftersom jag freeridar och gillar att köra med stor fena och matchande stort segel så står jag inte speciellt upprätt utan seglar med rätt sträckta vrister, vilket leder till att jag ofta seglar med stort tryck rakt inåt i stropparna, så jag ställer mina stroppar så jag känner mig säker på att inte hälen går att trycka förbi. Dessutom försöker jag oftast få fötterna längre ut på kanten snarare än tvärtom.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 april, 2010 vid 12:17 som svar på: Snabbt segel runt 6,8?

    När frågor typ ”jag har 3000 och vill rejsa till min 7.0:a” kommer upp på Maui Sails forum så brukar Barry Spanier tycka att man ska lägga alla pengarna på en modern mast och köra vidare med sitt gamla segel.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 april, 2010 vid 14:57 som svar på: Real Deal Speed

    Tillägg: Haga är generellt ganska platt. kombinationen av att vinden är så väldigt lokal och att det är så extremt långgrunt gör att det måste blåsa en hel del innan det blir rejält skumpigt.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 april, 2010 vid 14:51 som svar på: Real Deal Speed

    Jag tror knappast det är speciellt svårt. Vi kan börja med att det är minst 10 m/s, troligen närmare 15.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 april, 2010 vid 14:11 som svar på: Real Deal Speed
    Carl R;605506 wrote:
    Kanske inte elittänkande i dina ögon, men läs vad du skriver. Vem avgör vilket förhållande som är bäst? Det är förmodligen olika för olika personer med olika färdighet. Och vips är vi där att man måste höra till en viss klick för att vara med på inbjudningslistan till just den viken.

    Då tar vi det hela igen: Anledningen till att man seglar i ankdammen är att man vill ha plattvatten fast det blåser apa. Sen kan man vara speedare, freestylare eller vanligt blåbär, spela roll.

    När det inte blåser apa så är vattnet utanför ankdammen nästan lika platt eller lika platt som i ankdammen och då finns ingen anledning att segla där, helt oavsett om man är Antoine Albeau, Rasmus W eller Carl R.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 april, 2010 vid 13:44 som svar på: Surfa ute vid Norrtäljes skärgård

    Jag höll på att skriva hälften, men när det gäller stora freerides så tror jag man kan få mer än så. Tillgång och efterfrågan, en stor freeride funkar för en nybörjare och för en erfaren seglare som vill köra lättvind med stora riggar, så det finns många potentiella köpare.

    Jag köpte en Bic T2 för 4500 för 4-5 år sen, och när jag sålde den förra året fick jag 3500 för den om jag minns rätt. Jag hade aldrig kunnat göra en sån affär med en 75 liters vågis.

Sida 24 av 290
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications