rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Och jag är så nöjd med min Mystic Crossfire len10 att jag funderar på att skaffa en till.
-
Nån frågade om solpanelen och du sa att det fanns bilder i början av tråden. Däremot såg jag inte den färdigmonterade panelen där, vad jag kunde se. Om det är klart, är jag nyfiken på att se hur det blev, så orkar du klättra upp på taket och plåta bleve jag glad.
-
rasmus_w
Medlem31 mars, 2010 vid 08:35 som svar på: Fem vindsurfare från Österskär åkte till Dahab, EgyptenSer ut som ni provseglat de nya freewavebrädorna. Hur upplever ni dem? Jag tycker min 86:a är grym med 5.0-6.0 men när det börjar bli 4.5 (eller överriggad 5.0) så känns den lite väl studsig och jag föredrar min NewWave 75.
-
Eller så börjar ni med två brädor och 2-3 segel så ni kan segla samtidigt.
Eller, mer precist, köp en bräda och ett segel åt dig själv och skicka dottern på nybörjarkurs. Vill hon sen börja surfa, köp henne en bräda. Om hon väger 46 kilo så är chansen rätt liten att en bräda som känns bra för dig känns bra för henne.
En 110 liters bräda för dig är troligen nåt du plockar ut i rätt hård vind och därför behöver du en bräda som är lättmanövrerad och lättkontrollerad. För henne är det en lättvindsbräda som mest ska plana tidigt och gå fort i svaga vindar. Köper du en bräda för dig så kommer hon uppleva den som trög och köper du en bräda för henne så kommer du uppleva den som studsig och svårkontrollerad.
På segelsidan ser det inte riktigt ut så. Hon är lättare och använder en storlek mindre segel än du och ni har båda lagom drag.
-
Man kan också prata med Konajocke. Min uppfattning är att han har ställt ett rätt stort antal ungdomar på bräda.
-
Det ska vi absolut. Segla aldrig utan gradskiva!
-
På sommaren brukar man kunna prova vindsurfing i Askimsviken.
-
Nachoman;603804 wrote:Kolla den här kantningen då!! Måste va proffs…;)
Du lutar riggen 2,1 grader för lite inåt och 3,7 grader för lite framåt i svängen. Glöm aldrig gradskivan när du ska ut och surfa!
-
Jo, vi vet en himla massa. Problemet är att det där är ett grymt invecklat område, det finns hur många bottenformer som helst, Plan, plan med v, dubbelkonkav, trippelkonkav, enkelkonkav etc.
Lite enkelt så kan väl sägas att plan botten ger minimalt motstånd men en rätt studsig och svårkontrollerad bräda, v funkar lite som en ”köl” och trycker vatten åt sidorna så brädan går lite lugnare i vattnet. Olika sorters konkaviteter är tänkta att skapa en luftkudde under brädan för att sänka motståndet och ge mjukare gång.
Fast det här var såpass överförenklat att somliga av teoretikerna här troligen kommer påstå att något av det jag sa är direkt fel.
-
Står du ut med att segla stock så tycker jag du ska leta upp Konaklubbarna, där verkar det finnas mängder av ungdomar, och efter ett par år på Kona så seglar de ofta fler brädor än bara Kona, har jag hört. En gång i tiden var JKV legender och skulle säkert kunna bli det igen. Jag ser att de verkar ha lite verksamhet igång igen (är det du som är den ansvarige?) även om jag ser mer kurser än kappsegling.
-
Tillägg: Möjligen kan det vara lite taktiskt att se till att hon får uppleva planing på vindsurfingbrädan innan hon provar kite. Men i det stora hela tror jag inte det spelar så stor roll.
-
Vindsurfing ÄR säkrare än kite, inget snack om saken. Kite blir säkrare och säkrare hela tiden men vindsurfingen har så länge jag vet varit en av de ofarligaste sporterna som finns. De svåra olyckorna är så få att riskerna knappt är mätbara.
En sak du inte säger är var du bor. En av fördelarna med kite är möjligheten att segla i svaga vindar utan att släpa runt på gigantiska prylar. Å andra sidan, skippar man kravet på planing så vinner vindsurfingen lättvindsronden. Brädan flyter, det går alldeles utmärkt att glida runt i 2-3 m/s. Räcker inte vinden för att kiten ska lyfta så kommer kitaren ofta inte hem utan hjälp.
Surfar man på ställen där skogen växer ända ner till vattnet, glöm kite. Kite kräver öppna ytor på stranden. Vindsurfare kan t.o.m. kasta i grejorna och simma ut till fri vind om det krävs.
I hårda vindar verkar vindsurfare ofta (men långt från alltid) ha bättre kontroll än kitare. I kuling är det inte helt ovanligt att se kitare som liksom inte verkar planera sina höga hopp eller fundera på var de kommer landa. I 7-8 m/s har jag aldrig sett kitare göra så.
För den delen, i 7-8 m/s kan kitare hoppa högt. Vindsurfare kan också hoppa högt men den där sköna svävande känslan när vinden tar tag i brädan så man får lyft i både bräda och segel, den kommer nånstans vid 10 m/s. Sen blir det bara skönare ju mer det blåser.
Sen tycker jag (och här är jag helt galet partisk) att vindsurfare gör häftigare tricks. Vi har mängder med tricks där hela ekipaget snurrar ett eller flera varv runt sin tyngdpunkt eller seglets dragpunkt. Vi har loopar där man ”vänder” efter ett varv och gör ett varv till åt andra hållet. Vi har hopp där seglaren befinner sig rakt under prylarna och där hen är rakt ovanför. Jag har fortfarande inte sett en kitare göra ett kontrollerat hopp där hen befinner sig ovanför sin kite och jag tvivlar på att jag kommer få se det.
Sen finns det prussiluskor som av olika skäl vill förbjuda kitesurfingen och det kan man ju dra som ett argument för vindsurfingen men det tycker jag inte det är.
Den praktiska sidan är att vindsurfing oftast är ett betydligt större prylberg än kitesurfing. Å andra sidan är jag en av de som uppskattar att en vågbräda, en slalombräda, en formula och en longboard är så väldigt olika brädor och ger så väldigt olika upplevelser.
Jag skulle säga: Ta upp vindsurfandet för din del, men låt dottern prova bägge!
-
Fsw är freestylewave ja. Och Hawk är inte en freestyle utan mer en freeride. Freestyletricks går som sagt att göra med nästan alla brädor, troligen går det med din shark också men det finns en anledning till att man oftast använder freestylebrädor (eller nån gång ibland freewaves om förhållandena är väldigt stökiga, jag tror jag har hört talas om att vågbrädor har använts) när man tävlar i freestyle.
-
Inte så jäkla svårt egentligen. Det som krävs är att nån av oss gamlingar gräver genom högen av Surfsport. Shark kom hösten -92 och den där spräckliga designen talar för att det är en -92:a eller 93:a. 94:orna var mest bara vita med fartränder och 95:orna hade den där slingriga designen. Jag är lite osäker på om den alls fanns som 92:a så jag gissar på en 93:a.
-
Klart intressant i alla fall. Man hinner liksom inte se mycket va vågridandet när det är uppspeedat på det där viset men man ser desto mer av hur man bär sig åt för att ta sig ut genom vågorna.
