rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Går det inte att bygga en woodie på ett 32:a-chassi? Woodie är ju ungefär den mest klassiska surfmobil man kan tänka sig och med en fet V8 borde den ju kunna röra på sig rätt bra, eller i alla fall mullra en del, och dricka soppa. 🙂
-
Nu har jag visserligen sämre än skitdålig koll på kappseglingsklasser och -former, men är inte Americas Cup en sån där kappsegling som går ut på att man slänger ut en binge bojar och seglar ett eller flera varv runt dem? Ungefär som formula och courseracing, var och varannan kappsegling med jollar och himla många andra kappseglingar med alla möjliga sorters segelfarkoster? Men till skillnad mot t.ex. Tahiti race på Roxen, Gotland runt, Sydney-Hobart och volvo ocean race.
Liksom, jag hajar grejen. Att kasta ut lite bojar är ett enkelt och billigt sätt att fixa en kappsegling, det funkar var som helst även när det inte finns naturliga landmärken att göra en bana av och har man ett vanligt jobb att gå till så kanske man inte vill tillbringa flera veckor på att vara snabbast från Malmö till spetsbergen eller irra runt bland läskiga isberg kring sextio grader sydligt.
Det är bara det att nånstans när man bygger båtar för förton miljarder för att segla runt några bojar så börjar det kännas absurt. Om båtar för Volvo ocean race och andra internationella havskappseglingar kostar galet mycket så kan jag smälta det, det är ju trots allt båtar som kan råka ut för mängder av totalt oväntade saker och som ändå förväntas kunna segla för fullt vad som än händer. Men för att segla runt en bunt bojar i 5 m/s, nä…
Å andra sidan kan man säkert säga liknande saker om formel 1 för bilar med. Fast en F1:a kan säkert varva vilken vanlig bil som helst utan att ens lägga i trean, även om en Americas cup-båt kanske drar ifrån en duktig formulaseglare runt en bana så lär det inte bli varvning direkt… Inte om formulan planar.
-
Kan vi inte bara spränga bort lite öar som blockerar vinden så vi kan få sideshore, jämn vind och masthöga vågor inne i Nybroviken? 🙂
-
SWE 496;597244 wrote:7knop???
Det är ju vad man har i Formula som en riktlinje, men det är knappt någon tävlingsledare som kör efter det.I reklambroschyrernas underbara värld har jag ett svagt minne av att ha sett nån påstå att 85cm slalombräda och 10.0 planar lika tidigt som en formula även om det kryssar/länsar sämre.
Undras hur stor skillnaden mellan verklighet och dikt är i det här fallet…
-
Pedersen;597123 wrote:2008!!! 9 master, hoppas inte du har hunnit köra sönder allt det där på typ 1,5 år. Din fru måste ångrat sig djupt vid det här laget 😉
Det är inte helt otänkbart att frun har tagit över nån av prylarna. I alla fall om hon är en sån som kan tänka sig att segla nåt som inte är kartongnytt.
-
Hur många hajar dödas av människor per år tro?
-
rasmus_w
Medlem1 februari, 2010 vid 08:31 som svar på: Resultat Svenska Funboard Cupen, herrar 1990CWC=Calmare Windsurfing Club, tror jag. Jag vet inte om de fortfarande finns, ryktet säger att de hade en hårt arbetande styrelse som jobbade ihjäl sig och där alla medlemmar till sist avgick samtidigt, sånt kan ibland döda klubbar.
-
Skulle flera fenor göra det möjligt att speeda på nästan kite-grunt (=plattare) vatten? Skulle det plattare vattnet uppväga de extra fenornas motstånd?
-
Tobb;596151 wrote:Nya konstruktioner varje år på samtliga modeller betyder korta serier och höga priser.. inte undra på att tillväxten i sporten är dålig för vilken 15-åring har råd med en bräda för 18 500:-??
Å andra sidan innebär de överåriga tekniknördarnas shoppinghysteri att begagnatmarknaden är full avavancerade brädor till väldigt hårt pressade priser, det gynnar 15-åringar eftersom de tenderar att utvecklas fort och snart kan segla nån av alla 70-litare som säljs skitbilligt efter en säsong…
-
Det är den där typen av filmer som får en att komma ihåg att vinylspelare har tonarmar. Tack vare att de har det så kommer en massa knasbollar att tillverka konstiga tonarmar till vinylspelare i stället för raketdrivna sparkstöttingar och annat som skulle kunna orsaka riktiga katastrofer. 🙂
Och som tur är finns det mer än bara tonarmar de kan bygga.
[youtube_browser]7bE7U0fHtQ8[/youtube_browser] -
Kan det vara så att Piraten faktiskt flexar en del trots sin höga styvhet? Att krafterna när man svänger faktiskt är tillräckliga för att få den att svänga? En isbräda med samma flex som en snowboard kanske skulle flexa alldeles för mycket med en rigg på och på is och vad mer som nu skulle kunna skilja?
-
Som jag fattat det så är det en fråga om att formulaprylar oftast byter ägare i samband med tävlingar så seglarna behöver inte annonsera här så mycket.
-
Som jag förstått saken så fortsätter vindhastigheten att öka långt över masttoppshöjd och det talar för att vindhastigheten är lägre i bomhöjd än vid masttoppen även på is. Det talar för att twist gör nytta även på is. Däremot behöver man troligen mindre än på plattvatten.
-
Det funkar ju enligt uppgift så redan.
-
Carl R;595558 wrote:Det här med twist är ju intressant eftersom att om man åker tillräckligt mycket medvind så är ju även det twistade med och lirar.
Jag misstänker att det rätt ofta är så. I och med att vindhastigheten är lägre nära marken än högre upp så kan det ju vara så att den skenbara vinden nere vid bomhöjd i princip motsvarar en kryssbog medan toppen mer befinner sig på en halvvindsbog, och därför bör skotas annorlunda. Twisten kanske fixar det. Fast alltihopa är rätt mycket gissning från min sida.
