rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Bara för att understryka det som mahi sa så är för lång (=för styv) mast i små segel en av de saker som absolut ska undvikas, i alla fall om man inte är en sån som gillar att cykla med racercykel på kullerstensgator, känslan är ungefär densamma…
-
Sen gäller såklart att många ämnen som är allergena kan ge allergichock (ramla omkull-grejen) och det är väldigt troligt att även epoxi kan det.
-
Ja och nej. Det finns väldigt många som hanterar epoxi väldigt lättvindigt, både surfare och t.ex. folk som pysslar om sina träbåtar. Arbetarskyddsstyrelsen skulle aldrig godkänna nåt sånt. Om jag fattat saken rätt så är det så att OM man nånsin får en allergisk reaktion på Epoxi så kan man aldrig mer hantera materialet, inte ens med dubbla rymddräkter på.
-
Nästa tips är att spara lite frigolit nästa gång du köper ny tvättmaskin, ikea-möbel, dvd-spelare, surfbräda eller vad du nu lägger pengar på, och ha som underlägg under tailen så slipper du problemet i framtiden. Du kommer behöva byta frigoliten ibland men oftast har jag hunnit sälja mina brädor innan frigolitbitarna varit slut.
-
Nånting med quadkonceptet får mig att tänka på tidiga 90-talets forefins och fönsterfenor. Tanken i det fallet var ju att en liten fena framför huvudfenan skulle funka som klaffarna på en flygplansvinge och ge bättre lyft vid extrema anfallsvinklar. När jag nu ser hur quadarna utvecklas och verkar gå mot att vara bestyckade med två pyttesmå framfenor som sitter bredare isär och två större bakfenor som sitter mer tätt ihop så påminner det ännu mer om hur klaffarna faktiskt sitter på en flygplansvinge.
Kan det ha med saken att göra eller är det bara min vanliga tendens att se likheter mellan alla möjliga koncept som alla andra tycker är heeeelt orelaterade…
-
rasmus_w
Medlem7 januari, 2010 vid 09:55 som svar på: Boardsprenumeranter, får ni er tidning i "rätt" tid?Ungefär samma erfarenhet. Å ena sidan gillar jag deras grej med ”subscribers edition” även om det mest verkar innebära att framsidan verkar mindre nedklottrad. Däremot har flera nummer dröjt. Jag har inte mailat och hört av mig men decembernumret hade funnits ute i Press Stop i flera veckor när jag väl fick det.
-
Inte eventuellt kastlina. Den ska med. Visserligen behöver inte alla ha det men så många som möjligt. Linan är som jag skrev i en annan tråd viktigare än dubbarna och den verkliga effekten fås när många har linor, om tio personer kastar sin lina blir det mycket enklare att dra upp den plurrade åkaren än om två gör det. Dessutom kan flera linor sättas ihop vid behov, även om jag inte vet hur vanligt det är.
-
Om två dagar kommer jag ta min keps och fylla med bly, eller om det nu var betong. Gott nytt år på er!
-
Eller skit helt i kilometertänket och tänk tid ett tag. Mitt ex brukade lite då och då sätta sig i roddmaskinen och köra drygt två timmar på raken utan att ens bry sig om hur långt hon rodde.
-
Jajemän. Det finns hur många variabler som helst när det gäller människokroppen, vissa går att ändra andra inte. Hur nära leden ett muskelfäste sitter spelar också in och massa annat. Och när man trodde man visste rätt mycket så kommer en undersökning som visar att nåt man trodde var omöjligt att påverka genom träning går att påverka, eller vice versa.
Och justja. Lungvolym och syreupptagningsförmåga är inte samma sak. Är väl lika bra att påpeka det.
-
MacEdu;593065 wrote:suck……
så du menar att när jag lade på mig 10kg muskler under 3 år på gymmet i sk icke kardioträning så ökade min lungvolym!?!?
Nehee du det var bara att öka kardion, öka mjölksyreträningen och få hjärtat starkare…….Jag skrev inte ett smack om dina muskler. Jag skrev bara att om du är 186 cm lång så är chansen hyfsat stor att du har större lungor än nån som är 168 och därmed har ni likvärdiga förutsättningar för att syrsätta kroppen.
Att sen syreupptagningsförmåga, kapillärtäthet i musklerna etc är saker som påverkas av träning är en annan sak. En otränad lång snubbe och en otänad kort snubbe presterar såklart dåligt båda två.
-
Nej det där med att använda fötterna låter jag bli. Jag höll på och hoppade på fälgkorset och hade mig när jag var yngre men numer gör jag inte det. Men när bultarna redan sitter som berget så har man ju inget annat val än att först banka och sen komma på nåt sätt att åstadkomma det sjuka vridmoment som behövs för att få loss dem. I mitt fall blev det domkraften på fälgkorset, men det kändes nervöst för det ger ju en enorm snedbelastning. Dessutom rörde sig inte bulten ett dugg fast jag närapå lyfte bilen i fälgkorset, det var först när jag tryckte nedåt i andra änden med rejäl kraft som nånting hände.
Vinterdäcken monterade jag däremot enbart med handkraft, inga fötter på korset alls. Få se om de sitter som berget i vår när sommardäcken ska på eller om lätt att få på betyder lätt att få av. Sitter de som berget är det nog dags att fundera på om nya bultar kunde vara nåt.
Nånstans på nätet hittade jag nån som skrev att om man låter verkstan byta däck så kan man lika gärna lämna reservdäcket och domkraften hemma, man kommer ändå aldrig lyckas byta däck den dag man får punka.
-
MacEdu;593048 wrote:******
Glöm nu inte att vi som är 186 och uppåt och väger mer än 90 pannor har en DEL att syresätta och jag antar att de som ligger under 19.00.0 inte är otränade och har den del muskler.Så klart inte. Sånt där gäller såklart ”allt annat lika”. Fast är man lång så har man ofta stor lungvolym som klarar att syresätta kroppen.
-
Eller för den delen om jag hade haft ett två meters järnrör att trä på fälgkorset. Jag lekte med tanken på att ta av bakstycket på en bom och trä in fälgkorset i bomrören men skippade det.
Men nu har jag i alla fall för första gången nånsin lyckats byta alla fyra däcken på bussen själv. Heureka! Efterhand fick jag in lite vana. Spänn hårt med domkraften och ett antal hårda knack neråt med hammaren och ett tu tre släppte det. Borde inte bli allt för sned belastning på muttern heller eftersom det var kraft från bägge hållen.
-
stefanlindmark;593030 wrote:Tänkte inte på det! Har ju en hemma.
Nästa gång sätter jag på den så sänker jag tiden med säkert 12-13 sekunder :santa:Oavsett om du gör det eller inte så kommer du få veta hur mycket du tog i för att göra det. 🙂
Hur fort kan du ro 5000 meter utan att överskrida 75 % av maxpuls? 🙂
