Forumsvar skapade

Sida 33 av 290
  • rasmus_w

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 21:27 som svar på: Snart vår – nya segel

    Bara för att understryka det som mahi sa så är för lång (=för styv) mast i små segel en av de saker som absolut ska undvikas, i alla fall om man inte är en sån som gillar att cykla med racercykel på kullerstensgator, känslan är ungefär densamma…

  • rasmus_w

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 21:23 som svar på: Ta bort "skav" på brädan???

    Sen gäller såklart att många ämnen som är allergena kan ge allergichock (ramla omkull-grejen) och det är väldigt troligt att även epoxi kan det.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 19:47 som svar på: Ta bort "skav" på brädan???

    Ja och nej. Det finns väldigt många som hanterar epoxi väldigt lättvindigt, både surfare och t.ex. folk som pysslar om sina träbåtar. Arbetarskyddsstyrelsen skulle aldrig godkänna nåt sånt. Om jag fattat saken rätt så är det så att OM man nånsin får en allergisk reaktion på Epoxi så kan man aldrig mer hantera materialet, inte ens med dubbla rymddräkter på.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 10:29 som svar på: Ta bort "skav" på brädan???

    Nästa tips är att spara lite frigolit nästa gång du köper ny tvättmaskin, ikea-möbel, dvd-spelare, surfbräda eller vad du nu lägger pengar på, och ha som underlägg under tailen så slipper du problemet i framtiden. Du kommer behöva byta frigoliten ibland men oftast har jag hunnit sälja mina brädor innan frigolitbitarna varit slut.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 11:32 som svar på: 85l Quatro Quad testad

    Nånting med quadkonceptet får mig att tänka på tidiga 90-talets forefins och fönsterfenor. Tanken i det fallet var ju att en liten fena framför huvudfenan skulle funka som klaffarna på en flygplansvinge och ge bättre lyft vid extrema anfallsvinklar. När jag nu ser hur quadarna utvecklas och verkar gå mot att vara bestyckade med två pyttesmå framfenor som sitter bredare isär och två större bakfenor som sitter mer tätt ihop så påminner det ännu mer om hur klaffarna faktiskt sitter på en flygplansvinge.

    Kan det ha med saken att göra eller är det bara min vanliga tendens att se likheter mellan alla möjliga koncept som alla andra tycker är heeeelt orelaterade…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 09:55 som svar på: Boardsprenumeranter, får ni er tidning i "rätt" tid?

    Ungefär samma erfarenhet. Å ena sidan gillar jag deras grej med ”subscribers edition” även om det mest verkar innebära att framsidan verkar mindre nedklottrad. Däremot har flera nummer dröjt. Jag har inte mailat och hört av mig men decembernumret hade funnits ute i Press Stop i flera veckor när jag väl fick det.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2010 vid 00:28 som svar på: Pröva issurf i stockholm

    Inte eventuellt kastlina. Den ska med. Visserligen behöver inte alla ha det men så många som möjligt. Linan är som jag skrev i en annan tråd viktigare än dubbarna och den verkliga effekten fås när många har linor, om tio personer kastar sin lina blir det mycket enklare att dra upp den plurrade åkaren än om två gör det. Dessutom kan flera linor sättas ihop vid behov, även om jag inte vet hur vanligt det är.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 december, 2009 vid 14:10 som svar på: Impact väst

    Om två dagar kommer jag ta min keps och fylla med bly, eller om det nu var betong. Gott nytt år på er!

  • rasmus_w

    Medlem
    29 december, 2009 vid 00:53 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

    Eller skit helt i kilometertänket och tänk tid ett tag. Mitt ex brukade lite då och då sätta sig i roddmaskinen och köra drygt två timmar på raken utan att ens bry sig om hur långt hon rodde.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 16:27 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

    Jajemän. Det finns hur många variabler som helst när det gäller människokroppen, vissa går att ändra andra inte. Hur nära leden ett muskelfäste sitter spelar också in och massa annat. Och när man trodde man visste rätt mycket så kommer en undersökning som visar att nåt man trodde var omöjligt att påverka genom träning går att påverka, eller vice versa.

    Och justja. Lungvolym och syreupptagningsförmåga är inte samma sak. Är väl lika bra att påpeka det.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 13:03 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare
    MacEdu;593065 wrote:
    suck……
    så du menar att när jag lade på mig 10kg muskler under 3 år på gymmet i sk icke kardioträning så ökade min lungvolym!?!?
    Nehee du det var bara att öka kardion, öka mjölksyreträningen och få hjärtat starkare…….

    Jag skrev inte ett smack om dina muskler. Jag skrev bara att om du är 186 cm lång så är chansen hyfsat stor att du har större lungor än nån som är 168 och därmed har ni likvärdiga förutsättningar för att syrsätta kroppen.

    Att sen syreupptagningsförmåga, kapillärtäthet i musklerna etc är saker som påverkas av träning är en annan sak. En otränad lång snubbe och en otänad kort snubbe presterar såklart dåligt båda två.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 12:49 som svar på: Hjulbultar…

    Nej det där med att använda fötterna låter jag bli. Jag höll på och hoppade på fälgkorset och hade mig när jag var yngre men numer gör jag inte det. Men när bultarna redan sitter som berget så har man ju inget annat val än att först banka och sen komma på nåt sätt att åstadkomma det sjuka vridmoment som behövs för att få loss dem. I mitt fall blev det domkraften på fälgkorset, men det kändes nervöst för det ger ju en enorm snedbelastning. Dessutom rörde sig inte bulten ett dugg fast jag närapå lyfte bilen i fälgkorset, det var först när jag tryckte nedåt i andra änden med rejäl kraft som nånting hände.

    Vinterdäcken monterade jag däremot enbart med handkraft, inga fötter på korset alls. Få se om de sitter som berget i vår när sommardäcken ska på eller om lätt att få på betyder lätt att få av. Sitter de som berget är det nog dags att fundera på om nya bultar kunde vara nåt.

    Nånstans på nätet hittade jag nån som skrev att om man låter verkstan byta däck så kan man lika gärna lämna reservdäcket och domkraften hemma, man kommer ändå aldrig lyckas byta däck den dag man får punka.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 00:13 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare
    MacEdu;593048 wrote:
    ******
    Glöm nu inte att vi som är 186 och uppåt och väger mer än 90 pannor har en DEL att syresätta och jag antar att de som ligger under 19.00.0 inte är otränade och har den del muskler.

    Så klart inte. Sånt där gäller såklart ”allt annat lika”. Fast är man lång så har man ofta stor lungvolym som klarar att syresätta kroppen.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 december, 2009 vid 00:05 som svar på: Hjulbultar…

    Eller för den delen om jag hade haft ett två meters järnrör att trä på fälgkorset. Jag lekte med tanken på att ta av bakstycket på en bom och trä in fälgkorset i bomrören men skippade det.

    Men nu har jag i alla fall för första gången nånsin lyckats byta alla fyra däcken på bussen själv. Heureka! Efterhand fick jag in lite vana. Spänn hårt med domkraften och ett antal hårda knack neråt med hammaren och ett tu tre släppte det. Borde inte bli allt för sned belastning på muttern heller eftersom det var kraft från bägge hållen.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 december, 2009 vid 20:38 som svar på: Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare
    stefanlindmark;593030 wrote:
    Tänkte inte på det! Har ju en hemma.
    Nästa gång sätter jag på den så sänker jag tiden med säkert 12-13 sekunder :santa:

    Oavsett om du gör det eller inte så kommer du få veta hur mycket du tog i för att göra det. 🙂

    Hur fort kan du ro 5000 meter utan att överskrida 75 % av maxpuls? 🙂

Sida 33 av 290
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications