rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag googlade lite på formula och försökte se om alla kör med superkorta linor. Tjejen på http://www.zhik.com/Files/Images/Class/Formula%20Windsurfing/FormulaWindsurfingTitle.jpg verkade inte göra det, av hennes rätt böjda knän att döma. Däremot ser hennes rigg ut att vara rätt ordentligt vinklad mot lovart. Alison Shreeve verkade ha rätt långa linor i en del bilder, likaså Micah Buzianis. Däremot verkar de som kör med långa linor ha variolinor med rejäl justeringsmån så jag gissar att de ibland vill korta ner dem rejält. Jimmy Hellberg kör ju med två uppsättningar fasta linor.
Har jag bommen så högt att jag nätt och jämt når den när jag står framför stropparna så brukar jag sänka den en bit, annars kommer jag aldrig i stropparna.
-
Kan man verkligen lita på treveckors väderprognoser? Jag tycker det känns ungefär lika tillförlitligt som att titta på fiskfenor eller vad nu Enok Sarri (det är väl så han heter) gör.
Eller jovisstja, det finns ju prognoser för vädret fram till år 2100 så en treveckorsprognos är säkert grymt pålitlig…
-
Jo jag fick höra en del saker när jag meddelade att jag köpt fasta 32″-linor till min formulabom (30-34″-variolinorna från NP som jag ville ha var slut), jag har för mig att det handlade om stancen. För mig funkar det inte, jag drar bara ner riggen åt lovart och bakåt om jag har hög bom och korta linor som alla formulaseglare verkar ha. Med långa linor långt bak på bommen och lite lägre bomhöjd (sist jag seglade fixade det sig självt, bommen åkte ner till lagom höjd när jag drog rigg) så verkar det funka bättre för mig, jag kan luta ut ordentligt och ändå hålla riggen upprätt och långt framåt. Just när det gäller bomhöjd brukar jag uppleva att det finns en ”sweet spot” för högt och jag lutar riggen bakåt när jag inte är ikrokad och får all vikt på bakfoten så till och med en formulatail sjunker, för lågt och brädan känns allmänt trögseglad.
För övrigt tycker jag det ser ut som att RS-X-seglare seglar med helt löjligt långa linor i många bilder jag sett och RS-X verkar ju lite formulalik. Å andra sidan ha de linor med clamcleat så jag gissar att de går från ”nästan kroka i bommen” på kryss till nästan armlånga linor på slör/läns.
Vad gäller ”oldshool” så är det nog skillnad på oldschool och oldschool. När jag började använda sele så hette det att linan skulle gå runt armbågen när man håller i bommen, vilket blir runt 30″ eller mer för många. Sen i mitten på 90-talet skulle alla helt plötsligt ha så korta linor som möjligt. Fem år senare kom freestyle och då seglade plötsligt ”alla” i världscupen på minst 30″ (enligt Guy Cribb är det verkligen alla) och vad gäller freestyle och eventuellt slalom verkar det gälla.
-
Tyvärr verkade det inte finnas dagsnoteringar för mars 2009. Däremot verkade 2008 ha omväxlande 5.0 eller ingenting och skulle det vara sånt väder känns det som att jag skulle ha roligare på 86:an än på formulan, skulle det dessutom öka lite till så 4.4:an åker fram tycker jag t.o.m. att 86:an känns lite väl mycket som racercykel på kullersten för min smak och då har jag roligast på 75:an.
-
Dra ner på prylshoppandet (jag har fortfarande inte bestämt mig om jag vill ha ett slalomkit ”mellan” formulan och freewave86:an eller inte) och segla mer på de prylar jag har.
Lära mig segla formulan. Kunna segla den utan att känna mig livrädd.
-
erolwi;590725 wrote:Med de skjuter ju sig själva i bakfoten när de säger att de gjort om den till något mycket bättre och samtidigt försöker få in Kona som en stor klass. Man blir ju inte sugen på att skaffa en Kona när efterföljaren är så mycket bättre…
En 80 liters slalombräda är en enormt mycket bättre bräda än en Starboard Go, så varför säljer man brädor som Starboard Go till nybörjare?
Alltså, den där race-konan väger 13 kilo fast den har 305 liters volym (iofs är det skalet som väger och ju större bräda, desto mindre skal i förhållande till volymen så låg densitet är enklare att fixa med en stor bräda) så den tål garanterat kastfall och ovarsam hantering betydligt sämre än en Kona One. Dessutom är den en raceboard och tävlar mot andra brädor med annan shape. Hela poängen med Kona One är att den är en modern entypsklass så alla seglar på identiskt material.
-
Glöm inte att vissa av de där brädorna har mjuka däck som är helt täckta av EVA-matta och att göra det så skönt för fossingarna lägger till nåt kilo på brädans vikt. GO har EVA-däck vad jag vet.
-
Jag använder medföljande Suunto training manager, den funkar hyfsat. Det största problemet är att programmet har en del funktioner som inte förklaras eller ens beskrivs i dokumentation eller helpfiler, så man får klura ut på egen hand hur de funkar, och det är enkelt för vissa funktioner men inte för andra.
Training manager kan också exportera datafilerna i xls- och csv-format och jag har provat det och kollat på filerna i excel men inte gjort mycket mer än så. Vad jag verkligen skulle vilja göra är läsa in dem i matlab och leka runt lite ordentligt. En annan sak som vore trevligt vore om klockan presenterade sig som en usb-masslagringsenhet när man kopplar den till datorn, då skulle man inte behöva nån specialapp för att flytta filerna till datorn. Jag gillar inte alls hårdvarutillverkare som tror att de tillför värde när de skriver en egen programvara som man MÅSTE använda för att kunna använda hårdvaran och väljer bort dem om jag kan.
-
Var det väldigt många som missade det lilla ordet livsviktiga i min text? Man SKA ha med dubbar. Man ska bara inte tro att man kan använda dem för att ta sig upp. Ska man komma upp krävs troligen att någon kastar en lina.
-
schnitzler;589981 wrote:Har du någonsin kännt på blöt is? Jag kan lova dig att medelsskridskoåkaren inte kan dra sig upp på blöt spegelblank is med ett par jäkla handskar. (men där ingår kanske inte du…)
dummaste jag hört…Well poängen var ju snarast att dubben gör ungefär lika lite nytta. Fast visst, är iskanten stark så kan jag nog ta mig upp med bara händerna, det är ju trots allt benen som ska göra jobbet om man gör som man lärde sig i simskolan. Däremot gissar jag som sagt att iskanten runt en vak inte håller.
-
BooMan;589934 wrote:Föredrar för egen del uthållighet istf råstyrka…
Själv föredrar jag att ha både och.
-
Varför vill man alls göra hundra armhävningar? Kommer man över 30 föreslår jag att man i stället börjar göra sina armhävningar med en tung ryggsäck på ryggen.
-
När jag för länge sen gick en introduktionskurs i långfärdsskridsko så hävdade ledarna att isdubbar var kraftigt överreklimerade (men livsnödvändiga) av ungefär den anledning du nämnde, Oåxen. Om isen är så stark att man kan dra sig upp med isdubbarna så funkar det ungefär lika bra med ett par rejäla handskar. Däremot är dubbarna bra till att hålla sig fast med i iskanten så man inte riskerar att dras in under isen (därmed livsviktiga).
Kastlina däremot, det MÅSTE man ha, det är nästan viktigare än dubben. Ju fler som kastar fram sin lina när nån går genom isen, desto fortare går det att få upp den nödställde. Att kasta linan när man själv gått igenom tror jag däremot inte riktigt på.
-
Ingen har föreslagit det än eftersom det är lite av ”svära i kyrkan”, men har du funderat på Kona eller Raceboard? Vinden i västerås är rätt svag och en avgörande fråga för dig är om du tänker satsa på ”planing till varje pris” eller om du vill segla mycket även när vinden inte räcker till planing.
Är det planing som gäller så föreslår jag Go, som alla skriver så kommer en formula kännas som ett naturligt steg vidare från en Go. Däremot har Kona med sin långa vattenlinje överlägsna lättvindsegenskaper och kryssar överlägset bättre i lättvind. I och med att bottenformen är modern så planar den också utmärkt även om längden troligen (jag har faktiskt aldrig stått på en Kona men väl på dess föregångare från 80-talet) får den att kännas klumpigare än en kortare bräda. Konagänget här på forumet hävdar hur som helst att den är skitkul i hårdvind, klumpig eller ej. Dessutom har Kona lyckats skapa en väldigt aktiv och välorganiserad kappseglingsklass.
Oavsett vad du väljer så kan du vara säker på att varenda bräda som överhuvudtaget verkar nybörjarvänlig går att sälja på nolltid och till ett pris du är väldigt nöjd med när det är dags att gå vidare. 🙂
