rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Carl R wrote:Jag undrar ju om nån med erfarenhet av strömningslära eller praktisk erfarenhet kan tala om ifall det *inte funkar* och isåfall varför, på ett bättre sätt än nåt dravel om ljudvallen.
Det finns en anledning till att man i början av 90-talet tvärtom experimenterade med bladefenor, alltså extremt smala fenor med extremt kort fenbas: Lång fenbas bromsar (i underljudsfart då).
Jag hade en Art Blade-fena ett kort tag och det var en mycket speciell fena som var väldigt kul att segla med. En av de ”halaste” fenor jag haft och med spinoutegenskaper som närmast kan beskrivas som ”mekaniska”, det fanns inget som helst mellanting mellan grepp och spinout, antingen greppade fenan 100% eller så greppade den inte alls. Allra tydligast var det när man hävde en spinout, det nästan knäppte till i tailen och så gick den lealösa brädan på räls igen.
Det wikipedia skriver stämmer rätt bra överens med det gamla jaktpiloter brukar säga om Draken, piloterna älskade den för dess grymma flygegenskaper, men också för att det var så tydligt när man gjorde rätt eller fel, klantade man sig gick det ofta rejält åt h-e bums, superstall med Draken var tydligen inte att leka med…
-
Jag har svårt att se varför den som vill inte skulle kunna skruva på bländare, zoom, fokus och allt annat som systemkameror har även på en videokamera.
-
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
-
Jag köpte min på deras webshop och det funkade bra, den ramlade in i brevlådan. Däremot tycker jag fortfarande att de borde sälja filmen som nedladdning, det är trots allt det överlägset miljövänligaste sättet att distribuera film.
Plus att jag vill ladda ner den i HD-format. HD är trots allt runt fyra gånger fler pixlar än standardformat så även om HD-varianten vore dyrare så hade jag valt den. Okej, kanske inte om den kostar 3000 euro då. 🙂
-
Å andra sidan gissar jag att e-coli trivs bättre när vattnet är sommarvarmt än när det börjar bli vinter så risken att få i sig skadliga mängder colisar borde vara större på sommaren.
-
Haze: Nej, det där är nåt helt annat, det är nån variant på ”end plates” (det kanske översätts till ändplattor men det vet jag inte), eller, som det stod i tråden, inspirerat av trafikplanens uppvinklade vingspetsar. Det finns på många trafikflygplan för att det är en bra grej, men det har inget med överljudsflygning att göra. Jag vet att ni kitare har speedrekordet just nu men jag tror ändå inte att ni behöver bekymra er om supersoniska chocker. 😉
-
En liten fråga från en som har nollkoll på de här reglerna: Om man har, säg, en bil med två sovplatser, fyra säten och inget kök, går den alls att registrera, eller är den en vanlig personbil? Jag antar att det på nåt vis är möjligt eftersom VW multivan stämmer rätt bra på den beskrivningen.
-
Okejdå. Det du refererar till är deltavingar och de är utvecklade för att prestera bra när flödet runt profilen är vad som inom gasläran kallas för en chockvåg eller en supersonisk chock och det är nåt helt annat än flöden i underljudsfart, som i princip kallas laminära eller turbulenta beroende på om de är laminära eller turbulenta.. 🙂
Lite kortfattat: I underljudsfart handlar det mest om att partiklarna flödar runt profilen. I överljudsfart bildas en vågfront vid profilens framkant, och som inte ”hinner undan” eftersom fenan rör sig fortare än vad ljudvågor rör sig. Eftersom ljudet färdas ca 4.3 gånger fortare i vatten än i luft så betyder det att man behöver segla med en fart på ca 1500 m/s (=ca 4500 km/h gissar jag) för att en deltaformad fena ska bli intressant. I underljudsfart kommer den breda fenbasen bara bromsa.
Däremot är planing ett fenomen som i viss mån kan jämföras med överljudsflygning eftersom det hndlar om att man rör sig med högre fart än vad vågor på ytan kan röra sig, men det berör bara brädans form och inte fenprofilen. Dessutom vet jag inte om man blir speciellt mycket klokare av att jämföra planing och överljudsflygning.
-
rasmus_w
Medlem5 november, 2009 vid 11:45 som svar på: Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?stinger;586912 wrote:Om det finns en vettig uthyrning så kanske det är bättre att hyra hela kitet på plats (om man inte har tänkt sig att åka runt förstås), ofta är det väl så att man kan välja o vraka bland riggar o brädor så kanske enklare att hitta nåt som passar förhållandena på plats istället för att försöka välja rätt segelstorlekar hemma. Vad blir prisskillnaden att hyra mot att betala för att ta med egna grejer. Kanske värt att slippa strulet vid incheckning/risk att grejerna kommer tre dagar försent osv.En tumregel brukar vara att priset för brädfrakten motsvarar ca 2-3 veckors brädhyra, fast det varierar rätt mycket eftersom framförallt fraktpriserna varierar väldigt mycket.
Däremot ska man vara medveten om att man inte ska vara alltför kräsen med prylarna om man hyr. Gillar du att segla barfota så räkna med att de flesta brädorna på uthyrningen har glashala däck och att de inte uppskattar att du vaxar däcket för att kunna stå kvar på brädan. Vill du ha nån annan längd på hängselelinorna än 24″ så ta med egna linor. Segel och brädor är i allmänhet av senaste modell men räkna med att de är riggade på den billigaste mast och bom de fick tag på, vilket säkert betyder nån riktigt tung mast i 30 % kolfiber och med den böjkurva som billigast möjliga mast råkar ha. Top-of-the line, riktigt kolkrispiga brador? Dröm vidare…
Till det kan komma att folket på hyrcentret kan ha sina egna bestämda uppfattningar om hur saker ska riggas. I Essaouïra i somras så sa de åt mig när jag släppte några cm på uthalet och påpekade att står det 158 cm uthal så ska man dra 158 cm, ”it’s not good for the materiel”. Sen släppte jag iofs i alla fall på uthalet när de inte såg på, vinden var rätt byig och jag hade uselt glid genom vindhålen plus att seglen kändes allmänt stumma, vingliga och ryckiga. Några cm mindre uthal gjorde allting bättre. Såhär efteråt så kan jag inte låta bli att undra om det är så att NP Alpha och Combat 2009 är riktiga skitsegel eller (betydligt troligare) att skitmasterna gjorde att jag fick det intrycket. Mina Simmer Icon (riggade på SC-RDM) känns oerhört mycket bättre.
-
Robby Naish kör i vilka förhållanden som helst. Fast han kör i bara kortärmat och sen klagar han på att det är kallt. I alla fall påstod Mathias Holmberg det i en intervju typ -94. 🙂
-
Gissning: För att vi inte vindsurfar i överljudsfart.
-
rasmus_w
Medlem4 november, 2009 vid 16:22 som svar på: Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?Eller om bolaget vägrar röra nånting som väger mer än 32 kilo.
-
Tillägg: Seglar man en minut i 25 knops fart så kommer man ca 770 meter.
-
Eller så överdrev han som skrev i linsurfforumet. Jag vill minnas att det såg ut att vara lika långt till udden som till stranden mittemot och eftersom vinden var ganska sydlig snackar vi nog snarare haövvägs till Berg är till Sandvik. Enligt Eniros kartor så är det ungefär 5 km rakt över så var jag alltså max ca 2,5 km från udden (troligen mindre än så, man kollar inte så noga när det blåser så det yr omkring vatten i luften). Lite googlande för att försöka ta reda på hur fort man simmar ger att en ”medelgod” simmare klarar en km på ca 20 minuter och jag tror det går att anta att de flesta surfare är medelgoda så borde det tagit 50 minuter – utan bräda. Så jo, det kan nog faktiskt ha tagit mer än en timme.
Det var väldigt svag vind vid udden så man fick guppa ut en lång stund innan man kunde plana och där ute blåste det straxt under 10 m/s. Den väldigt snabba vindökningen var inte en ökning utan ett vrid, inte speciellt stort men tillräckligt så vinden skulle nån ner till vattnet med full kraft. Några timmar senare räckte vinden till att sänka Estonia så man kunde inte klaga på den kraften, de som kom ut efter vridet seglade 3.5 och hade inga problem att plana inne vid udden.
-
Eftersom jag provade nästan exakt det på Roxen den 27:e september 1994 så kan jag säga att detär lite överdrivet. Dels seglade jag bortåt i betydligt mer än en minut med bra tryck i 5.7 och dels tog det mindre än en timme att simma i land. Att jag fick simma berodde på att vinden på mindre än en minut ökade från ca 10 m/s till en bit över 20 och eftersom jag seglade i kortärmad dräkt så var jag hyfsat trött och kall när jag kom iland.
