rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Vindstyrka är inte så väsentligt, frågan är mer om det är planing eller inte. Lyckas man komma upp i planing med 155 liter och 4.7 (inte helt omöjligt i 8 m/s för en lätt person) så kommer man helt sakna kontroll på brädan. Inget fel i att köpa 4.7 ändå men som jag ser det så är det en investering för framtiden snarare än nåt som är användbart nu. Jag skulle råda AniMar till att provsegla en bräda på runt 100 liter så snart som möjligt när 4.7:an är inköpt.
-
4.7 på en 155-litare kommer kännas som ren överlevnadssegling. Du som är så lätt skulle nog faktiskt behöva en bräda på runt 70-80 liter för att kunna uppleva nån slags känsla av kontroll med ett så litet segel.
Edit: Okej, som relativt ny vill du kanske inte skaffa en så liten bräda (dessutom blir det ett JÄTTEglapp mellan brädorna) men det är först när du har en så liten bräda som det kommer kännas riktigt bra med så litet segel.
-
Det där med tio ”plusliter” handlar som jag förstått mest om att det är den minsta bräda man hyfsat bekvämt kan segla hem om vinden plötsligt skulle dö nästan helt. I och med att dagens shaper är rätt korta och breda kan en sån bräda kännas för stor rätt tidigt och sen är det bara att bita i det sura äpplet och inse att om brädan är liten nog så får man simma hem om vinden dör.
-
Båtupptagning… Förra året blåste det såklart som fan på upptagningen med. Fast nu fick jag uppleva 4.4 fullpower på Roxen i söndags så då känns det lite uthärdligare…
-
astroman;579756 wrote:När blir det mörkt, hur länge kan man vara i vattnet? Funderar på om jag kommer att hinna surfa något ikväll.
/Anders
Se till att det finns nåt som lyser i land, typ gatlyktor, nåt hus eller så. Om antalet ljuspunkter i land blir färre än tre så går jag i land, man vill inte att alla ska slockna samtidigt för då har man inga referenspunkter.
Undantag är såklart vid fullmåne, då kan man använda månskenet för att hålla koll på sin position.
-
Allt verkar hur som helst vara längre med NP. Byt förlängare från nåt annat till NP så har du plötsligt mycket mer fladder i toppen på ”samma” inställning, seglen blir plattare med deras bommar och det blir längre till bommen med deras hängselelinor.
-
rasmus_w
Medlem27 september, 2009 vid 22:59 som svar på: Roxen/Linköping på söndag..det är dags nu!Yes! Äntligen en fullpower-dag med 4.4. Under lördagkvällen började jag leka med tanken, närmare midnatt började jag inse att om jag skulle sticka på söndag så hade jag sovit till lunch och sen slöat till 14, och sen försökt åka. Alltså – packa! 02 var bilen fullastad, 04.20 var jag på ”Udden”. Rulla ut sovsäcken snabbt och somna illa kvickt.
Lyckad plan, det går inte att sova i en Multivan när solen gått upp, det blåser som fan och susar i traden. Jag var långt från först ut på vattnet men det var inte min plan, bättre låta nån annan ge sig ut först så man slipper sticka ut toköverriggad eller utan vattenstartsvind.
Notiser.
* Mitt Icon 4.4 och min NW 75 passar grymt bra ihop. 4.4:an var helt oanvänd och ett mycket skönare segel än mitt gamla 4.5 crossover. Jag kanske hade tur och råkade rigga rätt, men gamla 4.5:an fick jag aldrig att kännas annat än ryckig och stum. Vågisen är som många Fanaticar, i rätt vindstyrka är den grymt livlig och kul, går man ner en segelstorlek så blir det för mycket av det goda. Jag seglade 75:an med 3.8 i höstas och då kändes det ungefär så. Har också seglat den med 5.0 men då var jag för underriggad för att kunna dra några slutsatser.
* Det går rätt bra att segla i shorty i slutet av september, men när man går i land för att vila så blir det askallt. Förstärkningsplagg är en höjdare, ska med nästa gång! Jag beställde en vit Mystic Crossfire i fredags, det känns också himla rätt, en varmare dräkt som ändå inte är en vinterdräkt är nåt jag saknat länge.
* Fyfan vad skönt att tina upp i duschen efteråt, det är man verkligen inte bortskämd med!
-
rasmus_w
Medlem27 september, 2009 vid 22:35 som svar på: Roxen/Linköping på söndag..det är dags nu!Yes! Äntligen en fullpower-dag med 4.4. Under lördagkvällen började jag leka med tanken, närmare midnatt började jag inse att om jag skulle sticka på söndag så hade jag sovit till lunch och sen slöat till 14, och sen försökt åka. Alltså – packa! 02 var bilen fullastad, 04.20 var jag på ”Udden”. Rulla ut sovsäcken snabbt och somna illa kvickt.
Lyckad plan, det går inte att sova i en Multivan när solen gått upp, det blåser som fan och susar i traden. Jag var långt från först ut på vattnet men det var inte min plan, bättre låta nån annan ge sig ut först så man slipper sticka ut toköverriggad eller utan vattenstartsvind.
Notiser.
* Mitt Icon 4.4 och min NW 75 passar grymt bra ihop. 4.4:an var helt oanvänd och ett mycket skönare segel än mitt gamla 4.5 crossover. Jag kanske hade tur och råkade rigga rätt, men gamla 4.5:an fick jag aldrig att kännas annat än ryckig och stum. Vågisen är som många Fanaticar, i rätt vindstyrka är den grymt livlig och kul, går man ner en segelstorlek så blir det för mycket av det goda. Jag seglade 75:an med 3.8 i höstas och då kändes det ungefär så. Har också seglat den med 5.0 men då var jag för underriggad för att kunna dra några slutsatser.
* Det går rätt bra att segla i shorty i slutet av september, men när man går i land för att vila så blir det askallt. Förstärkningsplagg är en höjdare, ska med nästa gång! Jag beställde en vit Mystic Crossfire i fredags, det känns också himla rätt, en varmare dräkt som ändå inte är en vinterdräkt är nåt jag saknat länge.
* Fyfan vad skönt att tina upp i duschen efteråt, det är man verkligen inte bortskämd med!
-
Total fokusering på hårdvind. Först blev det ointressant att segla när vinden inte räckte till planing, efter ett tag var inte planing nog, det skulle planas med 70 liters bräda och frimärke till segel, annars var det ointressant. Jag läste nånstans att i mitten på 90-talet var 60 % av alla sålda segel fullcambrade racesegel och jag gissar att de såldes ihop med 50 cm breda slalombrädor som bara eliten kunde segla fullt ut.
Undras hur många här som inte frivilligt eller ofrivilligt har haft ett år med totalt hårdvindsfokus och märkt hur illa man efterhand seglar när det äntligen kommer vind och hur få dagar per år det blir. Många tappade intresset.
Att populariteten har ökat beror väl på att det har vänt, steg för steg. Först började det göras brädor som behövde allt mindre vind för att plana och ge den där kicken, och nu de senaste åren har det börjat komma rena deplacerande brädor igen. Jag antar att vändpunkten kom när de sänkte vindgränsen i courseracing och nån kom på idén att köra en kort och bred ”kossa” i stället för att bara skala upp små hårdvindsbrädor, typ runt -97.
-
Supergleiter;578350 wrote:Kanske dags att starta upp ett föräldrarsamarbete på steffo för växelvis passning av små kottar på land… Nåt för moderatorn?
Men är inte det bara att starta en tråd som heter nåt i stil med ”Surfdagis” och be moderatorn klistra?
-
Jaja, hur som helst så lär nån snart få sälja några meter vitt snöre till lundvall. 🙂
-
”Göteborg
Samarbetsbutiken Surfshop SWE-928 ligger på Lilla Risåsgatan 23. Kontakta Maria för öppettider och sortimentsfrågor.
Maila: surfshoppen@gmail.comDen här e-postadressen är skyddad från spam bots, du måste ha Javascript aktiverat för att visa det
Telefon: 0708266620″
(Attans vad jag ger Bicless gratisreklam nu, Surfspot är inte ensamma om att sälja den)
-
Ska man ha ett block så kan man lika gärna skaffa ett kullagrat streamline på en gång.
-
Även inom vågsurfingen finns det ju en och annan som anser att leash är en dålig idé, fast där är de i minoritet.
