rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Ett alternativ till MS-beslaget kan vara streamlined. Det sägs bara det ultimata i fråga om styvhet men ska vara meckigt och sen måste du välja om du vill ha SDM -eller RDM-beslag.
-
Min bom ser rätt lik ut i fronten, jag tog den tunna distansringen men la på nåt lager (glasfiber eftersom jag inte orkade hålla på och övertyga folk om hur mycket bättre seglare jag blivit av nån decimeter kolfiberväv, se även hologramarmbands-tråden) väv runt frontröret för att tjocka till den.
-
Gör som slusken i stället och häll i er lite rödtjut så kommer ni märka att balanssinnet påverkas.
-
Skotar du in ordentligt? Jag ser väldigt ofta seglare som inte gör det. Prova att flytta hängselelinorna bakåt så bakre fästet sitter vid1/3 av bomlängden framifrån. Främre fästet nån handsbredd längre fram. Det kommer kännas läskigt i början, man känner sig fastlåst i seglet och får svårt att skota ut. Men seglet kommer alltid ge mycket kraft och du kommer ibland kunna plana med mindre bräda och segel än andra.
-
Åska är inget problem, jag seglar ifrån blixten. 😀
-
Somliga saknar Görväln. Jag saknar Roxen. Några bra prognoser på G? Det är två år sen jag sist upplevde en klassisk Roxendag med 4.4 fullpower. Jämn vind och snälla fina vågor som kommer fram och snällt frågar om man är sugen på att hoppa… Nä jag romantiserar inte alls.
-
Och hur många kubikmeter bensin går det åt om man kör en folkabuss från Stockholm till Guincho och tillbaka? 🙂
-
Kan du vattenstarta? Bor du i Skåne eller på västkusten? I så fall kanske det kan vara nåt men annars skulle jag säga att du inte kommer kunna segla den och sällan kommer ha den vind som krävs för att lära sig använda den.
-
Och minst lika viktigt: Ska man ta med 86-litaren och 6.2:an ner eller räcker det med 75-litaren och 5.0, 4.4 och 3.8?
-
Nja, har inte varit där förut och har ungefär noll koll. Jag tror jag vet att det är Kapstaden man ska till, typ.
-
Det räcker ju att trycka nedåt (mot mastfoten) på bommen så faller brädan av.
-
Jag funderar på ungefär samma sak. Har inte tagit sommarsemester och funderar på om Sydafrika kan vara ett bra alternativ. Fast jag hade tänkt mig ge mig ut i vågorna efter ett tag, när den värsta ringrostigheten är borta.
-
Nej, att det går dåligt för de flesta att skilja på höger/vänster är inte bara en träningssak, då skulle det vara betydligt fler som var lika snabba på det som på upp/ner.
Men ett problem med många av väjningsreglerna är att de är enkla att följa i åtta knop på en deplacerande segelbåt och med ganska mycket utrymme på vattnet. Att göra samma sak när 30-40 pers seglar runt 25 knop i Käringviken på Torö är en helt annan sak. I det läget uppkommer ofta situation efter situation där man inte hinner tänka.
