rasmus_w
Forumsvar skapade
-
En sak som antagligen är vettig att göra är att ta en snabb titt bakåt innan man tänker hoppa. Finns där nån som är på väg att komma ikapp så är risken hyfsad att man krockar i hoppögonblicket. Speciellt om det är chophoppande det är frågan om.
-
Det största problemet med styrbordsregeln är väl att många behöver betänketid för att skilja på höger och vänster. Har för mig brittiska Windsurf hade en artikel om det härom året. Tester har visat att så gott som alla är mycket snabbare på att skilja på upp/ner och framåt/bakåt än på höger och vänster. Man kan alltså inte räkna med att alla hinner komma på att de är väjningsskyldiga bara för att de kan regeln.
-
Vem sätter första tredubbla bakåtloopen? Tredubbel Cheeseroll, nån?
-
Styret: http://xkcd.com/918/ . Mer än så behöver du egentligen inte veta om G+.
Nackdelar: Du kommer aldrig kunna övertyga mamma och pappa om att byta till G+.
Fördelar: Du kommer aldrig kunna övertyga mamma och pappa om att byta till G+. -
What? Plana med 7.2 i 10-12 m/s? Jag hade lätt planat med 4.4 om det verkligen hade blåst 10-12.
-
Jag får regelbundet skärskador i fötterna eftersom jag vägrar ha skor om vattnet är varmt nog. Dessutom har jag ibland varit nära att få köldskador på tårna av samma orsak. I övrigt fick jag en ryggskada när jag var 16. Det är de enda skador jag överhuvudtaget fått av mer än 20 års surfande. Eh, justja, ena axeln fick några fina ränder när jag slog i botten i det man trodde var 30 knops fart innan folk hade gps.
Min slutsats är att sannolikheten att faktiskt råka ut för nåt av det man kan råka ut för är försvinnande liten.
Det där med fastna i stropparna har jag aldrig ens förstått. Jag försöker alltid få fötterna att sitta så hårt som möjligt i dem.
-
Stor djup fena är också bra höjdtagning och tidig planing. Fast jag har aldrig upplevt fenplaning som plötslig, på gamla smala brädor (speciellt de lite nyare brädorna från 90-talets mitt) seglade jag i princip konstant på gränsen till fenplaning. I det läget blir kontroll väldigt enkelt, det handlar bara om att orka bända emot fenan. Då underlättade det att ha bakstroppen så långt ut mot kanten som möjligt och hälen ute på kanten, det blev lättare att bända emot då. Men jäklar vad det brände i underbenen efter en stunds segling med riktigt mycket drag…
-
Tänk, på de brädor jag hade runt 89-90 (boan och mamban släpptes ungefär då) så bytte jag till bredare bakstroppar för att få foten närmare kanten…
-
Helt ärligt, om jag hade råd så skulle jag beställa en surfbuss av dig utan att blinka. Du skulle kunna leva på surfbusskonverteringar om det bara fanns lite fler surfare i Sverige.
-
Kan ju lägga till att jag inser att det kan bli fråga om mer än B-körkort när bilen börjar bli märkbart större än en transporter.
-
Kanske prova en lite mindre modern bräda? Visst, jag vet hur lätt man sänker tailen på en gammal häck som har all volym i nosen och numer sitter volymen mitt på brädan, fast prova en modern bräda på 70-90 liter så är den minst lika enkel att vattenstarta och fenlängden kommer vara ungefär samma. Problemet löst!
-
Jag tycker Bic hade den ultimata lösningen för us-box. Deras fenor hade alltid en fillet som var bredare än själva boxen så när man drog åt skruven så spände man fenan direkt mot brädans botten. Det gjorde det mycket enklare att få passformen rätt. En bonus är ju dessutom att fillets minskar fenans motstånd i vattnet rejält. Därmed inte sagt att bicfenorna var superfenor på något vis.
-
Janne: Inte är det väl så svårt att hitta kitefria ställen. De flesa ställen där skogen går ända ner till vattenbrynet brukar av nån anledning vara rätt fria från kitare. Det är väl jobbigt att launcha där eller nåt, vad vet jag. Här i Stockholm finns massor av såna ställen och där ser man sällan kitare.
-
Jag har råkat ut för det i december, under en 9.7:a med 2,5 meters bomlängd, en stund efter att solen gått ner. Det är ett typiskt tillfälle när det enda man har att frukta är fruktan själv. Ta det lugnt, jobba dig loss och simma längs bommen.
-
En annan sak är att det där med att gå direkt från 150 till 75 liter inte är nåt litet hopp. 150-litaren kommer kännas väldigt svårkontrollerad långt innan vinden räcker för att plana med lilla brädan.
