rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Alltså, det finns ungefär tre skäl till att segla med brädor över 150 liter:
1. Glida runt utan planing i svag vind, ofta för att lära sig grunderna.
2. Hjälpa nybörjare uppleva sin första planing.
3. Bära segel på nio kvadrat eller mer, för att plana och ta höjd i så lite vind som möjligt.Kan man redan segla med planing men inte känner sig sugen på formulariggar så är en lite mindre bräda oftast ett bättre val.
-
Det är inte speciellt lätt att gippa jättebrädor i svag vind. Man håller ungefär samma fart som vinden så när man faller av för att gippa så försvinner allt tryck i seglet och så slutar man plana. Jag gissar att 100-120 liter är perfekt för att öva gippar.
-
Det seglet funkar säkert jättebra när det är lite blåsigare men vill du få ut max av brädan behöver du komplettera med nåt runt 8 kvadrat.
-
Det jobbigaste med att hoppa med jättebrädor är att de dunsar ner så jäkla hårt i landningen. Plus att 50 cm fena inte underlättar alls. Inte på något vis.
-
Som bicless var inne på så kan slalombrädor vara lite knepigare eftersom det mesta av volymen finns bakom masten medan freewaves och freestylebrädor har volymen mer mitt på men nog går det.
-
Jag väger ungefär 82 kilo och drar med viss svårighet rigg på min Freewave 86 så det går att dra rigg på små brädor. Att brädan sjunker lite gör den f.ö. stabilare att dra rigg på om det är choppigt.
-
Visst, stropparna sitter ute på kanten men på min finns det i alla fall en hel del kant eftersom häcken är så fet. Jag sätter oftast hälen mot kanten och vrider sen in foten i stroppen. Det blir liksom som jag alltid har seglat rejsiga brädor, med kanten i hålfoten och hälen mot kanten.
-
Lukasw:s kit ovan låter bra så länge du inte är jättetung eller bor på nåt väldigt blåsigt ställe.
-
Som sagt, berätta mer om dig så kan du få bra tips. Vikt, var du seglar och vad du har hunnit lära dig är väl det viktigaste.
-
Det går allt att komma i stroppen utan att ha den utanför brädan. Kolla här. En sak som underlättar är att hela tiden ha bakfoten ute på kanten. Glöm sen inte att man ofta kan slippa kastfall genom att skota ut lite. Sen kan det vara en trimgrej också, prova att flytta fram masten och/eller sänka bommen en aning.
När man slörar djupt måste man känna sig fram lite. Man åker liksom ikapp vinden, seglet känns som det vill backvinda. Genom att skota in hårt kan man behålla farten ett tag men inte hur länge som helst. När farten sjunker, skota ut lite, annars kommer seglet vara överskotat när vinden ”kommer ikapp”. Samma sak om det kommer en rejäl vindby, skota ut så sätter brädan fart. Tänk hela tiden på att skicka fram riggen så mycket du kan och vågar, har du variotampar så förläng till max.
Sen vet du såklart att man lovar i vindhålen och faller av i byarna om man vill att det ska gå fort.
-
Tips: Kolla in köp och sälj här: Nyare grejor, bättre priser, elaka kommentarer om de som tar ut överpriser. Plus att folket här kan hjälpa dig hitta ett bra kit. Var seglar du och i vilka vindar? Kan du plana? Vattenstarta? Segla med hängsele? Alltihopa avgör vad för kit som är lämpligt.
-
Det är inte oväsentligt att säljaren vill ha 2500:- för grejorna. Det är väldigt mycket pengar för så gamla grejor. Seglet i bild är från -91 men ingenstans i bilden kan man se en matchande mast, vilket inte är så konstigt, första generationens kolfibermaster var väldigt ömtåliga. Ska riggen vara värd nånting alls så ska du ha med rätt mast (den heter Neil Pryde Carbon 60 f.ö.), och inte ens då är den värd mer än max nån hundralapp.
-
Det där är antikt. Vill säljaren ha mer betalt än typ en kasse bärs så köp nåt annat.
Fördelar med det där kitet: Får du fason på det så går det riktigt fort.
Nackdelar: Mer svårseglat än motsvarande modernt kit, troligen vansinnigt ömtåligt (jag hade en nästan likadan bräda, den var kollosalt ömtålig) och även om du lär dig segla de där grejorna fullt ut så är ett modernt kit antagligen snabbare. IOFS, en modern lättvindsslalom kanske inte kryssar bättre, den där är gjord för courseracing, men i övrigt borde en modern slalom vara snabbare.
