regfellow
Forumsvar skapade
-
Tysk kvalität behövs för att kunna ta höjd ordentligt!
-
Fint och surfa i byig frånlandsvind?! =]
QR löser ut chickenloopen så att bommen lossnar ifrån selen, men som någon sa så finns det olika sätt att fästa leachen som gör att kiten reagerar olika och genererar olika kraft när den flaggas. Jag har studsat ca 100m på vattnet efter en Naish bolt där jag satt leachen i depower linan.
Man kan inte räkna med att kraften dör helt. Har man otur, så måste man veta hur man skall agera.
-
Vinklad snyfthistoria i C13 i Sydsvenskan spär på förvirringen idag. Är det någon som vet vad som gäller eller finns det bara det pdf som är länkat ovan utan datum och förklaringar?
Om detta inte skall spåra ur, måste vi ju få klar beskrivning och vi kan ha en enad och tydlig front mot surtanter och gubbar. Även så att de som är lite efter och kör kite vårdslöst bland folk får tydliga regler.
-
Jag såg den sist jag körde där. Inte helt stabilt!
-
Blåser det 10 m/s så är det nog inte många på stranden imorgon!
De verkar inte ha satt upp Surfriggningsskyltarna än?! Dock ligger folk där ändå… =]
http://0108dev.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=131&pictureid=953
Sist jag körde parkvägen så var det dock två dykare som gick ut mitt där alla körde…
-
Jag kommer dit med! Kanske inte 08:00 dock…
-
Om du är ny, gå på en begagnad 12a 2010 LEI. Lär dig åka på vatten i sommar, höst, och lär dig köra på snön i vinter. Sedan säljer du din LEI och investerar i vad du har lärt dig på vägen. =]
-
Seriöst så köp gummiklister på Claes Olsson istället: LiquiSole FTW!
-
Bästa förklaringen jag hört är att det är som att svänga på grus i rally; man måste hela tiden ligga och parera. Beroende på hur mycket vind det är så justera depower så man har lagom tryck i kiten, håll kiten vid 45 grader, parera med kraft i draken med bommen, tryck med tårna på framfoten för att få frart och lyft på tårna på bakfoten för att kanta mer. Ta ut ett riktmärke och vinkla upp överkroppen mot det. Man måste hålla fokus annars är det lätt och tappa höjd.
Det är skitsvårt att läsa sig till hur man skall göra dåt det är så mycket som skall stämma samtidigt. Det är nötning som gäller så det sätter sig i ryggmergen. För lite vind, för mycket vind, vågor, stömmar gör att man måste parera bättre och inte tappa focus! Men det kommer och blir lättare med tiden! 🙂
Lycka till!
-
Tyckte jag läste något om totalt kiteförbud i grekland på allmänna stränder pga av någon klant… nu får man bara köra på privata och dedikerade kitestränder?!?
-
Det verkar ju som att ni har snackat ihop er bra för att göra det bästa för kunderna! 🙂
Vad jag har förstått så var i princip alla återförsäljare förr och i princip dela ut kites till återförsäljarpris som nu har gått över till en agent för varje stort märke som kan styra priserna på hela marknaden hårt. Dock finns det ypperliga alternativ idag för konsumenten. Begagnat marknaden är väldigt väldigt bra i både danmark och sverige och leverantörer i utlandet har snabb och gratis leverans och ypperlig service.
Själv kan jag inte motivera prisskilnaderna längre och köper hos king of watersports. fri frakt, bra priser(paketpris och mängdrabatt) och utmärkt service. När jag var nybörjare prioriterade jag på annat sätt men nu när man känner till marknaden, kvaliteten på produkter och hur support fungerar, så är det i princip ingen större skillnad. worst case är samma och bes case tar kanske 2-3 dagar längre på ett ärende.
-
regfellow
Medlem30 maj, 2011 vid 16:55 som svar på: Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas härSom sagt, ruta ett. Ta dig till västkusten, lifta eller samåk, bo på kamping i tält. Habo har kamping 50 m ifrån spotten, mellbystrand, råå, björkäng osv. Kolla när andra surfar, häng på stranden, fråga folket, hitta andra nybörjare som vill dela med sig av sina nyvunna kunskaper.
Man behöver inte ha nyaste kiten, brädan, selen och åka till de coolaste spotsen… för att lära sig utan att ta kurs…
-
Det är mycket som spelar roll och går inte jämföra sådär mellan bow och c kite. 9-15 m/s borde inte vara något problem med en SB 7a i den viktklassewn. Även högre, men man skall vara väldigt förskitig i de högre vindarna och ha ganska mycket timmar på vattnet innan man ger sig ut då.
12a 7a är en vanlig kombo om man bara skall ha 2 kites. Är inte helt säker på 60 kg men 10a och 5a skulle nog funka fint. Dock kan välja att skippa 15+ och ha lite mer överlapp med 12/8a, 10/6a
-
Väger du mellan 65 och 70 så hade jag gått på en 7a.
