Dina ritningar är ingen skillnad på. Resultatet blir det samma.
Om du skall koppla så din bil går att starta efter ett par nätter så behöver du göra en koppling som separerar start batteri och förbrukningsbatteri. Ursäkta den usla ritningen jag slängde ihop på 2 min men i denna ser du principen.
Det nedre batteriet är startbatteri och det övre kan vara ett eller flera batterier.
Koppla gemensam jord och lägg ett relä som klarar minst 40 ampere mellan + på start och förbrukningsbatteri. Relät skall vara tillslaget bara när bilmotorn är igång. Denna styrning kan du ta från exempelvis halvljuset. Anledningen till att det sitter en diod mellan batterierna är för att startbatteriet skall bli maxladdat först. En diod har spänningsfall på 0,7Volt och därför får start batteriet 14,4 Volt laddning medans förbrukaren får 13,7V.
Här finns dioden https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-364-37 , relät hittar du lite varstans.
Hoppas det kan hjälpa.
Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.
Hantera pushnotiser

Senaste nytt › Forums › richsten
Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.