rille
Forumsvar skapade
- 
Ser ut å va lite dålig action… Så här gör vi i Varamon surfklubb när det blåser kasst och ALLA våra V19 är utlånade…har vi en kvar så åker vi allesammans efter den samtidigt…ni ska se våra hopp vi gör då… 🙂
 - 
Ganska go rulle. Kul att du fick ut den så snabbt Mille.
Feta hopp han gör den där tysken. - 
Sköptsam måste du oxå ha varit efter som det går att läsda vad du skriver….POaRTYt i Åhyddan var VÄL…
 - 
Party-Björn! Kom igen nu, tappa inte sugen till nästa helg…
 - 
Näförfan, vi körde till typ kl halv nio idag…..skitbra hela tiden vettu.
 - 
Var var du Olle? Vi gjorde ju som du sa, ställde upp några bilar med helljus osså körde vi hela kvällen. Perfa, du är faktiskt ett geni. Det var kanonbra drag hela tiden…Du skulle vatt me….. 😉
 - 
Guran, vad har mamma sagt om att kalla andra barn för ”kuken” ????
Jajajaja, uppskatta hastighet är svårt som tusan o tidningsreportrar har inte ett oätt. Jag kom iaf upp i 63 km/h idag å då började jag bli byxis, även om det var ganska bra underlag. Mätt med GPS så det stämmer nog.
 - 
@Svenne]Rille har så rätt så rätt. Men jag lovar att en trasig regulator kan framkalla samma strul. )[/QUOTE wrote:
OK Svenne, och fel på en sån är väl att föredra då de är lättare att byta än generatorn i sig väl. Just nu verkar Olle inte bry sig, jag tror han är mer intresserad av en kvällsession med kite med sökarljusbelysning, kolla kitekonfen.
Olle! Hur går det med din generator!? Vi är ett helt gäng här som undrar! 🙂
 - 
The_Novice wrote:Jag vet inte vad du har för konstig regulator på din bil men vi andra har en likadan regulator som Getwet… :blush:
Så bra då att du och alla andra har en sådan regulator som just Bliblöt har… Inte för att jag förstår vad du menar, men det är ju bra att du är nöjd. Du kanske inte förstår vad jag menar? Spänningen blir alltså max (som högst) det värde regulatorn är inställd på, sen ökar inte spänningen mer, utan den ligger kvar vid brytvärdet och därmed förstörs inte batteriet av kokning. Förmår däremot generatorn pga ex vis brända lindningar, oxid, skatbon etc inte ge mer än ex vis 13.5 V så aktiveras inte regulatorn (om den som brukligt är inställd på ett högre värde ex vis 14.4 V). Comprende amigo? 🙂
 - 
getwet wrote:Måste bara poängtera att 13.5-13.7 volt är PÅ TOK för lite. En växelströmmare levererar i princip samma volt hela tiden, oavsett tomgång eller fullvarv. Det är laddningsregulatorn som sköter det hur mycket än generatorremskivan snurrar. Minsta volt på batteriet med motorn igång ska vara 14.4 volt. Med 13.5v på batt bevisar bara att det är något som är fel, och det kommer bara att bli värre och till slut står man där längs med vägkanten.
Äh, tankar du direkt bensinlampan tänds oxå eller? Vad säger att en reparation är direkt nödvändig när det magiska talet 14.4 V underskrids?
Laddningsregulatorn ser till att spänningen MAX blir ett värde, säg ex vis 14.4 V så batteriet inte degenererar genom kokning. Ökar varvtalet på motorn när generatorn ligger under denna brytgräns, ökar också laddspänningen upp till dess att regulatorn bryter. Vad som är intressant i Olles fall är vad generatorn ger vid normalt varvtal, dvs när han kör med bilen och ej står stilla på tomgång. Även på tomgång laddas ju faktiskt i detta fall batteriet då potentialen 13.5-13.7 V ligger över batteriets potential, och höjer han varvtalet borde laddspänningen hänga med. I Olles fall med en ej helt fräsch golf – 81 gäller nog att vänta med reparationerna till dess de verkligen behövs. Lagar han generatorn säg 1000 mil innan det verkligen behövs så kanske det är arbete i onödan då bakaxeln går av två timmar senare.Men för tusan Olle, det är korrekt att själva motorn går utan ström när den väl startat, men du behöver ju lysen under färd och kraft i batteriet till glödtändningen och startmotorn ifall du vill få igång den igen när du stannat…
 - 
Eh, lysande, Olle…
Har inte Harry´s ett sånt här sökarljus från andra världskriget vi kunde få låna? Alltså ett sånt som luftvärnet använde… 🙂
 - 
Coffer wrote:Det där stället ser ju riktigt trevligt ut!
De e bra. Har kört där en gång, men mer nära jobbet är ju FETfälten som finns mellan Mjölby o Motala…Eller bortåt Nässja till. Knappt ett träd eller en kraftledning och just nu är det mycket snö på dem.
 - 
ollfa297 wrote:När man startar bilen lyser ett fast sken från laddningslampan, gasar man till en gång slocknar den. Sen börjar den lysa mer och mer ju längre man kör.
13.5V och 13.7V visade den.
Tror ni detta bör åtgärdas?
Öh, om generatorn är på G att gå sönder borde väl laddningslampan lysa svagare ju längre du kör… 🙂
Allvarligt, tycker inte det verkar så farligt. 13.5-13.7 V på tomgång är OK och absolut inget som måste åtgärdas i brådrasket. Vad har du utan laddning på batteriet? 12.2-12.8 V? Testa o varva och se om inte laddspänningen ökar lite då. Ökar den med varvtalet är det ett sundhetstecken (såvida spänningen inte går över ca 14.5 V dvs fel på laddreläet). Ta bort kontakter och oxid, ryck lite i sladdarna och gör rent o kolla jorden.
Om laddningen verkligen skulle va kass lär du märka det efter fem mil…så långt kommer man ungefär på ett batteri som ej får laddning.
 
