

rip
Forumsvar skapade
-
Åker man på lite udda tider och utnyttjar ”skagen över dagen” som enkelresa kan man få ner priset. Vi fick tag på resa dit för 645:- och 495:- hem. 3 pers i bussen och det blev knappt 400:- per pers. Bra pris!
-
De tjocka skorna är ingen höjdare om du kör skor sommartid. Det finns tunnare som är varma. Jag har haft flera par NP och de spricker och läcker in vatten och bli då kalla (i alla fall -01 och bakåt). Nu kör jag Maui Magics Mega boot och den är betydligt mjukare och spricker inte i sömmarna. Den förblir därför tät och jag fryser aldrig med dessa skor.
Finns säkert andra bra men dessa funkar fint. -
De flesta 2K klarlacker fungerar bra och det används ofta epoxi. Det finns många olika kvaliteer av epoxi och problemet med alla epoxi är att de gulnar när de åldras i solljus. Jag föreslår andra klarlacker som tex polyester. International har en klarlack som heter Crystal som fungerar fint men den är ganska dyr. Jag gick till en lackeringsfirma som själva gjorde halkskydd och köpte en klarlack som var gjord för detta. Kostade ca 100:-.
Använd en lite dyrare mjuk pensel och använd finkornigt salt. Det är viktigt att du använder något kar för att sprida ut saltet jämnt. Jag använde ett sockerkar som hade brett, stort lock med många lite större hål och strödde på från hög höjd. Det blev väldigt bra resultat.
Se till att lacken ligger i ett jämnt lager och kasta inte bara på saltet för det drar åt sig lacken och blir det mycket på ett ställe så får du en saltkaka där.
Följ detta och du får ett perfekt resultat! -
Jag har sökt runt hos de flesta försäkringsbolag och har också kommit fram till länsförsäkringar. De var helt enkelt det enda bolag som någorlunda kunde svara på mina frågor. De hade också en separat tilläggsföräkring för segelbräda. Denna kostade ca 300 kr och täcker dock bara 30 000 kr.
-
Vissa skruvar alltid upp och ner den. Jag är lite försiktig med det eftersom det är lätt att glööma sruva till den. Jag brukar släppa och dra åt den ca 1 gång i månade under säsong. Vid vinterfövaring kan det vara bra att lossa den helt, särskilt om det är kallförråd. Det farliga är om man har den åtdragen i kallt tillstånd och sedan ligger den till våren och det blir varmt. Då utvidgas luften i brädan och i värsta fall kan ytskiktet lossa från kärnan och det bildas en bubbla. Det har hänt mig en gång på ett hemmabygge som saknade skruv.
-
Slipa bort gamla ojämnheter med våtslippapper. Pensla sedan på ”International Perfection”, denna gulnar inte som klarlack, exopi mm. Pensla tunt med fin pensel eller skumplastpensel och strö på finkornigt salt i tunt, jämnt lager. Strö inte på för mycket! Detta håller så länge du har kvar brädan och blir snyggt men tar lite tid.
-
Jag har en Maxxride 64 och den tillhörande fenan (34) är ju väldigt smal och djup. Den funkar ju bra att plana tidigt med men är svår i hopptrick. Jag köpte Stones freestylefena (den väldigt runda) Medium, 21 djup. Denna är ganska liten. Jag får ha full trycka med 6.0 och med 5.0 funkar den bra. Blåser det lite sämre så är det svårt att få planing och ta höjd. Även vid bra vind är det bara att trycka till lite för mycket med bakfoten så slidar den ut men kommer lika fort tillbaka igen.
Skall du köra med 6.7 så får du gå upp till Large i samma fena, men jag tvivlar på att denna modell klarar så stora segel.
Alternativet att ta en freestylefena som inte är lika extrem är nog bättre. En modell som är bred och kapad i formen (ca 24-26)för att inte ha för djup fena för det underlättar väldigt mycket i Willyskipper och Volcan. -
Både Naish segel och brädor är fristående numera och sälj i Sverige av Megascene. Gå in på http://www.naishsails.com så kan du se 2002 års sortiment.
-
Detta känner jag igen. Även om man styrketränat hela vintern så värker det när man seglat ett par, tre dagar i rad. Det kanske inte är så bra för armarna men svälj ett par smärtstillande tabletter så går det över. Oftast dröjer det en vecka innan nästa lågtryck hälsar på…
-
Jag har i surfat i flera år utan att ha problem med mastfötter. Jag köpte en ny NP mastfot i våras och gummileden gick tvärs av nu i helgen. Det är nog så att det seglas lite hårdare med utrustningen nu när man skall lära sig nya trick hela tiden. Min gick av i en misslyckad Willy Skipper, landade 90°. Det kanske inte var så konstigt att det gick av men skall nu köpa en ny och då får det bli något som håller bättre än NP.
-
De nya Naishbrädorna är inte längre Mistral. De skall visst vara fristånde precis som Naishsails har varit ett tag.
RIP
-
Surfers har inte kvar denna agentur längre. Megascene har tagit över.
RIP
-
Man kan ju alltid komma till Uddevalla. Här är vi ett troget gäng. En del kommer hit från städer in i landet. För att det skall vara bra får det blåsa rakt in i fjorden (VSV). Vågorna är mindre här inne, men det är bra ställe att rigga på och väldigt sjysst klubbhus.
Nästa ställe söderut som vi vet att folk seglar är Ljungskile, men det är ju en bit dit.RIP
-
Det ryktas att Hotellet skall dekoreras med brädor och segel samt att surffilmer kommer visas. Det skall visst också finnas surföl och surfdrink at införskaffa. Stämmer detta?
Det låter som en schysst avslutning på en dag med segling och nybörjarinstruktioner.RIP