robin
Forumsvar skapade
-
Jag har faktiskt hittat ett par tester på nätet där det verkar som om 95:an är lite seg i accelerationen men väldigt bra på att svänga. Vågbräda med andra ord.
Ingen som har provat den eller en annan Exocet?
-
Det kommer att gå att dra rigg på den. 90 kg + 5 kg våtdräkt + 10 kg rigg + 10 kg bräda = 115 vilket ju är mindre än 120 liters flytkraft.
Det var en bra bräda och jag har sett ovana surfare plana iväg bra på den. Jag tror att den helt klart är värt tusenlappen han vill ha!
-
robin
Medlem8 februari, 2005 vid 08:44 som svar på: 48st Vinsurfing-master köpes bästa pris *DELETED* *DELETED*Ni måste skriva hur det går. Inte varje dag någon behöver 50 master:-)
-
robin
Medlem7 februari, 2005 vid 16:09 som svar på: 48st Vinsurfing-master köpes bästa pris *DELETED* *DELETED*Vänd er till någon av butikerna som finns. Det borde gå att få en hel del mängdrabatt. Det finns fler än de jag kommer på på rak arm, men kolla:
http://www.gunsails.se
http://www.beli.se (Stockholm)
http://www.skidsport.nu (Stockholm)
http://www.vindsurfing.se (tror han finns i Stockholm också)
http://www.surfersparadise.nu
http://www.surfbutiken.nu
http://www.starboard.se -
robin
Medlem2 februari, 2005 vid 12:23 som svar på: Hjälp, kan jag rigga segel för 490 mast på 460?Tror att Simmer Zero5 8.9 brukar riggas på 460.
-
-
robin
Medlem28 januari, 2005 vid 11:44 som svar på: Hjälp, kan jag rigga segel för 490 mast på 460?Jag väger 83, men det är möjligt att stora segel påverkas mer än små. Jag skulle chansa om jag var du. Eller ännu bättre, skriv en fråga på Gaastras forum. http://www.gaastra.com
-
robin
Medlem28 januari, 2005 vid 08:36 som svar på: Hjälp, kan jag rigga segel för 490 mast på 460?Det borde funka, framför allt om du inte väger för mycket. Jag kör själv en 6.2 som är rekommenderad för 460-mast på 430, och det funkar finfint. Det som kan hända är att du inte klarar riktigt lika mycket vind som med den rekommenderade masten och att seglet blir lite mer instabilt. Du får antagligen en mjukare känsla vilket brukar vara trevligt.
-
Jag håller med om att det tar tid att sätta dit takräcken och spänna fast alltihopa. Det är därför jag har en 245:a

Det bästa tipset är definitivt att ha räckena på för jämnan. Förr i tiden gick det också att köpa fästanordningar för masten, de finns kanske fortfarande. Annars gäller det att ha en metod som är optimerad så man inte behöver spänna så många band. Dessutom gäller det att ha lagom långa band så man inte behöver ödsla tid på att skarva.
-
Inte alls så avancerat, men jag ska till trakterna i februari och tänkte se om man kan köpa direkt från fabrik… Skulle vara skoj med ett studiebesök också:-)
Jag tror inte själv på det, men det kan ju vara värt en chansning.
-
Det var den inläggsförfattaren vi alla ville se
2005-brädorna låter grymma, hoppas att man får tillfälle att prova en! -
”Faktiskt skulle jag gärna se att någon som VET gick in i denna tråd och talade om vad som gäller för de AB+ brädor som SP och Skidsport nu säljer. Vore inte dumt att räta ut lite frågetecken”
Är det någon som har möjlighet att veta borde det väl vara Jesper?
Han sålde ju AB+ 2002/2003, rätta mig om jag har fel. Kanske att SP-Mackan vet bättre, eller kanske Anders själv, men de brukar ju inte hänga här på konfen. 
-
Generellt så är SP:s begagnade brädor väldigt dyra jämfört med de som säljs privat. SP har dels ett intresse av att hålla uppe andrahandsvärdet på sina egna produkter, och dels ett helt annat intresse av att tjäna så mycket som möjligt på begbrädorna som jag antar att de fått som inbytesbrädor. Dessutom måste de lägga på moms (antar jag), så 25% dyrare blir det ju garanterat.
Kolla in köp & sälj här på konfen så kommer du att hitta något efter ett tag. Jag antar att du har ett par månader på dig tills det är dags att använda den i alla fall.
Brädor från 2000 brukar hamna på 2000-3000, även om jag har sett både mycket dyrare och mycket billigare. Vågprylar har också en tendens att kosta mindre beggat än vad freeridegrejor gör.
