

rojbe
Forumsvar skapade
-
Pulver har rätt i att det är franskt som gäller, och i synnerhet Citroen.
XM kombi rymmer mer än en 945 och är det bekvämaste som går att finna tack vare den gashydrauliska fjädringen. Den unika fjädringen gör också att markfrigången är ställbar, vilket gör att man enkelt tar sig fram där andra bilar skrapar i med underredet, samtidigt som bilen ligger som ett strykjärn på motorvägen med superstyv fjädring. Dessutom galvad kaross som Audi, vilket gör att rosten sällan är ett problem. Utseendet råder det delade meningar om, men även belackare håller med om att det är unikt.
Sedan är prisnivån på begagnatmarknaden synnerligen attraktiv för köparen, min -92:a v6 fick jag för 7 papp, vilket i och för sig var ett fynd.
Utrustningsnivån är oftast mycket hög, såsom elrutor, elspeglar, färddator, sätesvärmare i baksäte etc…
Men…det är inte för bra för att vara sant. Allt har en baksida, även XM.
Denna tekniskt avancerade bil lidar av viss kvalitetsbrist och är ganska törstig. Reservdelar är relativt dyrt och hemreparatören märker ganska snart att åtkomligheten är begränsad. Jag har lagt ned lika mycket på reparationer som bilen kostade på ett år. Jag hoppas att detta inte ska hålla i sig.
Men lite måste man offra för att åka kungligt. Den enda av mina kompisars bilar som slår XM:en är nog Capricen.
”Ciroen, teknikens seger över förnuftet”