 
						 
			rooster
Forumsvar skapade
- 
@JPS 445333 wrote: Nu lackar jag nästan till lite. Att människor i ett litet och relativt sätt ’renligt’ land som Sverige bestämmer sig för att även ett litet positivt miljöbidrag är bättre än inget alls är väl bara bra. Om det på något sätt går att påverka andra värre miljöbovar så är väl det också bra. Att som du gör peka på att andra är värre och därför skita i att bry sig är bara ologiskt och fegt. Skita ned hur mycket du vill men stå gärna för det. Tack för det påhoppet! Om du läste vad jag skrev så står det att vår främsta uppgift är att påverka dom främsta miljöbovarna, gärna att investera pengar i miljövänlig teknik utomlands, och på sektorer där det gör som mest nytta. Och vem skiter i att bry sig, inte jag. Jag sover gott om nätterna, gör du? Lack på folk som ser denna frågan som religion och som inte kan se skogen för alla träd. Är du en sån som kör fem mil extra för att bensinen är tio öre billigare? Ofrälst, sista inlägget, var så säkra 😡 
- 
@getwet 445325 wrote: Du har inte läst vad jag skrev va? Läs en gång till vad jag ansåg om flyget och återkom igen. Det handlar om NÄR flyget är relevant eller inte. En mycket vanlig missuppfattning är också att om man ska leva mer miljövänligt så måste man bo under en gran eller en koja i skogen, eller som du påpekar åka häst o vagn. INGEN med sunt förnuft påpekar att man måste leva så för att rädda jorden, att däremot vara eftertänksam och försöka dra sitt, kanske lilla strå till stacken hjälper om vi alla gör det. 
 Men att köra huvudet rakt ned i sandstranden och påstå att jag gör inget för att någon annan inte gör det känns lite bakom flötet tycker jag.Jorå, jag läste vad du skrev och håller till viss del med när det gäller att välja tåg framför flyg, köra fulla långtradare osv, där har vi klara alternativ. Men vad jag menar med mina till viss del provocerande inlägg är att den svenska småskaligheten och att alla skall dra sitt strå till stacken inte hjälper. Radhusmorsorna kan inbilla sig att bara därför att dom går på etanollybbyns löften om miljövänlighet bara dom köper en Ford Focus Flexifuel så räddar dom världen. Men Sverige är ett litet land, det är bättre att lägga kraft, tid och pengar på åtgärder utomlands där man med små grepp och medel kan minska utsläppen kraftigt, instället för att inskränka levnadsstandard och livskvalitet här när det i praktiken inte spelar roll. 
- 
@getwet 445319 wrote: De transportmedel som du räknar upp här, flyget och långtradartransporter är väl några av dom som verkligen kan begränsas väldigt enkelt redan idag, det är även dessa som påverkar den globala uppvärmningen väldigt mycket. 
 Flyget i sig tror jag står för 4% av det totala utsläppet vilket är oerhört mycket med tanke på den lilla mängd förflyttningar man gör kontra andra transportmedel.
 Det är även en gåta att flyget kan vara så skattesubventionerat som det är, trots att det till många orter finns bättre färdmedel, typ tåg istället för inrikesflyg.
 Vissa avstånd är visserligen befogade för flyget men Sthlm-Gbg tex eller Sthlm-Malmö är ju rent snurrigt att det går flyg till, när X2000 har samma restid, tom kortare.Vägtransporter numera har också blivit mer o mer innefektiva då man via mätningar konstaterat att lastbilarna inte lastar full kapacitet längre. Eftersom vi kunder kräver snabba leveranser till dörren hinner man inte längre att utnyttja kapaciteten fullt ut, istället för att vänta in fullt lass måste man sticka för att hinna fram i tid…..Att transportera ”luft” har blivit vanligare och vanligare och jag såg en undersökning för ca ett år sedan att ”effektivitetstalet” minskat radikalt de senaste 10 åren, just därför att vi förväntar oss varan hemma nästa dag. 
 Väldigt mycket av de transporter som idag sker genom hela europa kan likväl ske med båt/tåg istället för lastbil. Färskvaror och djurtransporter är en annan grej.
 En enkel resa Sthlm-Gbg släpper ut följande mängd växthusgaser. Siffrorna är baserade på hela fordonet, inte baserat per resenär.Tåg 0.5 kg (under förutsättning att det är el från kärnkraft och vattenkraft) 
 Bil 44 kg
 Buss 160kg
 Flyg 6000kg (Arlanda-Landvetter)Ok, men skulle vi inte prata om dom stora utsläpparna? Tror du att inrikesflyget Sthlm-Gbg tillhör topp-10000 utsläpparna i världen? Och jag pratar om att flyget har svårare att minska energiförbrukningen och att köra på annat än fossila bränslen, elhybrider där blir svårt. Neddragning av flyget är mer en politisk fråga. Skall vi gå tillbaka till ett samhälle med häst och vagn, eller skall vi utveckla samhället framåt? Vi lär nog behöva mer flyg och mer energi i framtiden, inte mindre… speciellt när vi har en ökande folkmängd på Jorden som dessutom vill leva lyxigare. För inte kan väl överbefolkning vara den grundläggande problematiken här…? 😉 
- 
@andersbq 444954 wrote: Sicket resonemang, på det sättet kan man väl rättfärdiga kvinnomisshandel, skattebedrägeri eller vad som helst. Det finns ju alltid några assholes som är värre! Nu skall vi inte dra för stora växlar här… Men om man tar exemplen ovan du skriver om, så är det emot lagar och regler. Vad som saknas är regler om hur mkt man skall släppa ut, vilket inte finns. Och eftersom problemen är globala, blir resultaten av en ensidig neddragning av utsläppen noll om ngn annan ökar sina (läs jänkarna). Och om vi drar ner här kanske det snedvrider konkurrensen så mkt att jobb, pengar och folk helt enkelt flyttar dit det är billigt. Lösning, ett globalt system där alla måste vara med att dra ner sina utsläpp (om det nu är ett problem, jag är långt ifrån Gore-frälst än). Detta gör att man drar ner där det är lätt att dra ner (kolkraft, regnskogsskövling, extremt bränsleslukande bilar) och kanske inte ha så stora krav där det är svårt att dra ner (flyget, smältverk, långtradartransporter och cementindustri) 
- 
@Oåxen 444878 wrote: Hm, det är väl så att man först nu börjar få ett pris på miljön. Jag ska sälja min V70 till förmån för en liten bränslesnål bil. Det borde ju vara billigare att välja klimatsmart >>> bräsnlsnål bil. Är lite sugen på en el-mc som pendlingsalternativ. Kom just hem från USA där vi körde 400 svenska SUV-mil (drog bara liter per mil faktiskt) på en vecka bland alla enorma V8-pickuperna. Aldrig att jag tullar på bekvämligheten här hemma så länge dom förbrukar så mkt därborta…. tyvärr… 
- 
@Brickan 444620 wrote: Klimathot? eller surfklimatet! fan det blir ju bara varmare och blåser mer varför gnälla:-) Huruvida hundra surfares bilar drar en deciliter mer eller mindre i Sverige förefaller marginellt när man betänker att Kina öppnar ett nytt kolkraftverk i veckan, skogsskövlingen ökar och att det t ex bara i Mexico City finns 20 miljoner bilar. Dessutom betalar vi väl full koldioxidskatt på bensin i Sverige? Det är möjligen en ekonomisk fråga. Pragmatikern… 
- 
Skall faktiskt köra förbi Columbia River Gorge om en och en halv vecka på en biltur mellan Salt Lake City och Portland. Vinter nu men kan ändå ta några bilder om ngn är intresserad. 
- 
@Carl R 431584 wrote: Kan plana ja, men är den byggd för det egentligen? 🙂 
 En bräda som är byggd för att plana, ungefär på samma sätt som en surfingbräda planar, med ett segel är en windsurfingbräda som jag har förstått det. I mina ögon så är det mer rundbottnad vs flatbottnad som avgör snarare än centerbord. Centerbordet kan man ju ta bort och tejpa igen. 😉Definitionen på en planande bräda var ”Funboard” på 80-talet, vissa av dom hade centerbord, typ 320 brädorna 
- 
@Billing 429916 wrote: okej, thanks! det är ingen som vet något i Krabi/ao nang? Det blåste aldrig när vi var där i a f och jag såg inget med segel ö h t… 
- 
5-6000 kanske om brädan är fin 
- 
@fredrik.ygge 428813 wrote: Har precis samman känsla. Funderat fram och tillbaka på att testa kite på vatten, men nej, det kommer inte att bli av. På snö däremot… Det jag sett har sett underbart ut och det jag hör kompisar berätta om långa turer mellan fjällstugorna eller att segla upp för en alp på orörda vägar, packa ihop kite:n på toppen och sedan åka ner med den på ryggen låter som den ultimata vintersporten. Men kan man ha skidor på fötterna? Vill helst inte åka snowboard, det känns 90-tal… 
- 
@Blackadder 428776 wrote: Du kanske borde prova Rooster. Absolut, det skall jag göra. Jag är inte den som är den…:smirk: 
- 
Tycker aldrig att det ser särskilt roligt ut… Men visst det verkar va kul i lättvind och på grunt vatten. Men ofta (typ i TT) ser man dom sitta i strandkanten med kiten uppe. Ungefär som om vi skulle stå och torrsegla på land. Som wakeboarding, kul i tio minuter en kvart typ 
- 
Slut i Sisjön igår :mad2: 

 
								
