rosen
Forumsvar skapade
-
198 låter som du har ett större freeride segel runt 7.0. Då ska det vara lite buk, om du drar för mkt kommer det bli platt och kraftlöst i sitt vindområde.
man vill gärna dra ut seglet lite, spec efter man dragit ner det brutalt men man förvånas över hur lite uthal moderna segel har. Det ska vara lite motstånd att flippa det i dem strlkarna så om lattorna ligger vid sidan om masten är det ofta rätt.
flippar seglet över om du pumpar det från fel sida samtidigt som lattorna är tillräckligt spända (inga rynkor vid lattan) är det helt ok.
själv brukar jag ibland ge 9.5an ett knä efter gippen om det blåser lite för att det ska hamna på rätt sida masten men det rekommenderas inte.
-
standard. den där brädan har ”modernt” mastspår så till den funkar dem vanliga mastfötterna. det fanns en del gamla modeller med allehanda sjuka ihopkopplingar som kan orsaka problem som bör undvikas.
jag har en mastfot + förlängare teckno sport us-cup som du kan få för 200 spänn. bor i sthlm (mob 070 367 34 70). Tiggde till mig en värstingmodell vid ett brädköp alldeles nyligen.
rigg är inte lätt att veta vad man ska ha som nybörjare. Skulle chansa på att du kommer behöva två (minst) strlk i framtiden och frågan är om du ska börja med ett 6.5-7.0 och sedan skaffa ett större när det ska planas i lite vind.
stora segel är lite bökigare precis i början, men behövs ofta 8-9m2 till oss lite större när det ska planas i mindre vind. ett mindre och du täcker nog alla styrkor av vind du kommer vistas i.
mitt tips är att skaffa freeridesegel utan cambers runt 6.9-7.2 begagnat och be att säljaren visar hur det riggas. senare köp är en senare fråga
-
har en f-type 148 själv som jag trivs mkt bra med.
Dock har jag inte seglat formula, men med 9.5 (el mindre om platt vatten) går den riktigt fint. Dock dingas de nog nästan lika lätt som formulabrädorna så på med megaskyddet fram och hantera som kristallglas.
sen är den 96cm som bredast så det är lite kompromiss mellan formula och slalom vilket passa mig utmärkt.Jag är ganska tung och inte så snabb upp i planing, men i mindre vind än att 9.5 bjuder på ok surf kommer jag nog inte ge mig ut i, i ett annat liv med obg fritid kanske kanske…
-
ironin missades inte, var en som fråga om man kunde köpa och svara bara på det
det som talar emot random-pinne är att man ofta tappar bort såna. En stålpinner för 100spänn håller man reda på lättare.
-
grym nivå jämfört med andra forum
framförallt gillar jag att det inte lackas på nybörjarfrågorna som brukar bli häcklade på de flesta forum.
typ hjälp med volym på första brädköpet- möts alltid med bra svar
sen håller jag med att interna skämt och ngn liten catfight piggar upp, kanske borde KONA-jocke köra lite hårdare 🙂
-
finns hos surfspot.se med butik på valhallavägen i sthlm för den som inte hittar en rund pinne el har problem med att borren slinter när ni ska borra hålen.
-
Sode, om seglet håller för denna veckan är lagningen mkt bra.
Skulle gärna göra er sällskap på ön när jag ser prognosen med 7-9 m/s för närmsta 7 dagarna men kan först from söndag. spara lite vind är ni snälla -
dem är inte skoj att rigga sode, bäst måste vara att köra båda och se vad en cm på det ena gör för skillnad. Personligen känns dem svåra att få fina men det kanske bara är erfarenhet.
-
fan vad detta forum e snabbt ibland. Svenne har rätt, lämna in ett segel idag och har nu hämtat upp det och kommit hem. dvs de kan vara grymt snabba 😀
mitt severne C2 hade gått sönder i en skarv mellan 2 material. 20cm lite drygt och jag ville ha det lagat snabbt och billigt, men viktigast att det var hållbart.
De är flera som jobbar där som jag förstog det, Andreas ville först inte laga det själv för han gjorde mest vanliga segel, men vi kom överens om material plus att jag sa att det estetiska spela ingen roll.
400pix och 2timmar senare var det klart.
De bruka göra mkt toppknoppar samt att de troligen kan göra det mesta, men material vet jag inte om de har till alla segel. Jag lägger upp bild och omdöme när jag testkört det
Besöksadress:
Lillsjövägen 9b, Jordbro industriområde, 136 50 HANINGE
ÖPPETTIDER: Mån – Fre 8.oo-17.oo
08 – 742 24 09
/ rosen -
som ovan
-
problemet löst
-
leffo;482477 wrote:Tack för tipsen!
Visst har du en poäng i att stödja svenska affärer, men det beror ju också på prisskillnaden. Ville bara få en känsla för hur stora prisskillnaderna var (finns ju en gräns på hur mycket välgörenhet man kan hålla på med).
Vad är minst risk att köpa begagnat bräda eller rigg?
Tack!segel är inte så lätta att syna i sömmarna som man tror, men där finns klippen skulle jag tro.
köp en hållbar bräda i ok skick begagnad, bättre än en ny balsaträ-bräda i fjolårets modell.
-
gula seglet ser ju inte ut att må bra, tror det behöver mer nedhal och mer vind :cool2:
-
NIKKE;482287 wrote:Ingen som vet om man kan hyra formulagrejor någonstans i sverige. Roligt att testa innan man slänger ut massa pengar.
Dem e så dyra och ömtåliga så det vore ekonomiskt självmord att hyra ut.
Släng ut lite mindre pengar genom att köpa något gammalt för 6-7k, sen om du inte fastnar kan du säkert sälja det för en tusing mindre och räkna av det som brädhyra.
Fast var riktigt försiktig om jag fattat det rätt, lätt att dinga brädorna.
-
tror inte de ska sitta löst, de är ju ganska enkla att flytta lite när man guppar efter en vattenstart el gipp.
annars fixar jag det vid nästa vurpa, brukar komma ganska snabbt om dem är knasigt inställda.
Hörde ett mått på 30% av bomlängden för centrum på tamparna. I intsruktionsfilm har de föreslagit en underarmslängd från masten. Det där lär man sig efter ett tag om man flyttar runt dem lite i början.
