s
Forumsvar skapade
-
@sobertoff 371657 wrote:
Är det någon som vet vart man kan åka på Mjörn om det blåser östvindar??
/stefanSjövik. Utanför där är största öppna ytan på Mjörn. Helt öppet för ostligt. Åk ner till sommarhemmet Sjöviksgården, eller vad det kallas, Missionskyrkans ställe. Där kan man gå ut.
Finns även badplats norr om detta. Finns säkert andra badplatser./S..
-
Nice!
Jag hade faktiskt planer på att ge mig ut igår. Men kombinationen en stumm känsla i underarmarna och usel onshore fick mig att sitta på land. Fasen va kallt det var på land! Bättre att vara på vattnet!
/Staffan
-
Fasen vad nice!!!
Kul att se att det finns vindsurfare i Alingsås!
Mina föräldrar har oroats lite för vindsurfingens utveckling i Alingsås. De säger att de nästan aldrig ser någon surfare ute längre. De bor nämlingen med utsikt ut över Mjörn och playan. Jag var ”vindspanare” då jag bodde hemma i min ungdom. Alla ringde för att kolla om det gick vita gäss på Mjörn. Sen tog vi cykelkärrorna med brädan på och cyklade till playan eller Lövekulle.
Jag har funderat på att ta en nostalgitripp till Mjörn någon dag. Hela det gamla gänget samlades där en dag för typ tio år sedan. Det var senast jag kände på Mjörns vatten. Men som sagt är det många som fostrats av Mjörns byiga vindar!
Han som blev ”proffs” heter Per Wallentin (fd Jansson). Vi seglade ihop massor på 80- och början av 90-talet. Han var alltid snabbast och tog alltid mycket bättre höjd än vi andra. Och han satsade sedan på tävlandet. Jag tror han vann svenska kuppen fyra-fem år. I race alltså. I början av hans karriär tävlade de på kossorna – så länge sedan är det!
Han hade fabriksspons från både F2 och Neil Pryde och hade massa hyss för sig då det gällde utrustning. Specialsydda, superlätta racesegel utan förstärkningar. Fenor i hemliga material… Han nade även spons från ett konditori i Alingsås. Fattar du hur många ”surfbakelser” vi klämde i oss 😀Sen gav han sig ut och seglade EM och VM och någon världskupptävling. Jag tror hans bästa placering var 20 på VM och 3:a på EM. Och han drog in lite prispengar i PWA. Så han var vass!
Numera är han VD på en IT-firma i Göteborg. Tvåbarnsfar med en vårgårdatjej. Och han surfar typ två gånger om året… Att det kan gå så illa 😉/Staffan
-
@gurra1978 369867 wrote:
Mycket bra gjort Peter. En litet mästerverk som hade en skön blandning av surf, lifestyle och headcam. Den kändes kort trots att filmen var rätt lång vilket måste ses om ett bra betyg. Kul att se lite produktioner från dig då du har en grym talang. Jag anser dock att du borde göra mer småfilmer och leverera oftare och inte fastna i stora projekt med massor av material. Då får vi njuta oftare : )
Vem vann egentligen refrigerator open? Sitter nämligen och klipper det materialet nu.
Vi som var med tycker att det var sjuuuuuukt bra rulle!!!!
Han har fått med själen i resan! Det var ett äventyr! Och mycket öken!
Det enda som Peter missade var hur ensidig kost vi hade. Men det an ju tänkas att vi missade filma den tristessen… 😉Fredrik Bengtsson vann i lördags! Kolla http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=1&visning=klubbinfo_refrigerator_open_2007.asp
/Staffan
-
Jag har åkt charterstol till Barbados en gång. Det var 11 timmars flygning, ungefär som till SA.
Efter den resan lovade jag mig själv: ALDRIG MER CHARTER!
Det är inte värt att sitta så trångt, att få så usel service och att få utstå andra charterresenärers närvaro för någon ynka tusenlapp!
Om ni normalt tycker att flyg är trångt skall ni testa på charter, det är vidrigt! Jag är 186cm och jag var tvungen att sitta bredbent för att få plats, och då satt jag pressad mot ryggsätet. Och jag kunde inte byta ställning under hela resan – känn på den i elva timmar i sträck! Tror du det går att sova?
Inte ens min dåvarande flickvän på 172cm tyckte det var värt det.
Hur snål och smart du än må vara innan den resan kan jag lova att du omvärderar dina åsikter!/Staffan
PS. Jag har faktiskt åkt på en restcharterresa till efter detta, till Corsica. Det var lagom långt för att se om jag mindes rätt eller fel. Jag mindes rätt. Även denna korta flygning var hemsk även om platsen mellan sätena där var mycket bättre än till Barbados. DS.
-
@Mag 366179 wrote:
Du kan ju ringa men jag kankse inte svarar på sådana frågor!!!! 😉
4,2 till flickan annars kan du lämna den hemma också.
/MagnusJo, 4.2 är till Hanna. Jag berättade igår om vilka segelstorlekar du använt. Hon var besviken att hon inte fick ha med sitt favoritsegel – 3.7:an! Hon använder generellt en eller två storlekar mindre än jag gör.
/Staffan
-
”… innan 08-orna”
Jag trodde det var typ, ”…innan stockholmarna kommer” 😉Jag stog bredvid en kille i korvkiosken härom dagen. Han sa: ”å så en 08:a”. Utan att ens höja på ögonbrynet langade korvgubben ut en Pucko! Verkade väl vedertaget… 😀 😀 😀
/S..
-
@Mag 365915 wrote:
Jag körde 5,0 i stort hela tiden och någon dag 4,5 när det var snabbare vågor. Vinden är ju crossoff så det blir rejält drag på vågen. För dig som är tyngre och trixar så gäller väl 5,7 också som ett hett tips för plattvattnet. Vågbräda med lite volym så an kan ta sig ut.
Mest och starkast vind juli – augusti men det är inget starkvindställe.
/MagnusPerfekt!
Då klarar vi oss på en 85 liters våg och en 75:a med 4.2, 4.7, 5.2, 5.7!
3.7:an lär inte behövas. Men eventuellt en freestyle med om man vill tricka.
Jobbigt att ha en surfande fru! Men vi lämnar i alla fall en vågbräda, en FSW och en freestyle hemma…Magnus, jag ringer dig någon dag och djupintervjuar hur ni klarar er i Älmhult och hur vi skall klara oss på Mauritius några veckor :laugh:
/Staffan
-
Hej
Jag har kollat runt lite på nätet och hittat några sidor om Mauritius. Man jag hittar inte vilka segelstorlekar som gäller. Det verkar vara lite lättare vindar, typ Barbados med 5.2-5.7, stämmer det?
Och då är det stor vågbräda som gäller, eller?
VI har funderingar att åka dit juni/juli eventuellt augusti.Jag ser att de flesta hyrt utrustning, var det bra grejer och vad kostade det? Vad skall man ta med sig som man inte är nöjd med? Bom och stroppar brukar jag släpa med om jag hyr, plus hängselar och grejer. De har ju sällan bra bommar och ofta får man köra med galet korta eller dåliga hängselelinor.
Om jag tar med egen utrustning, ska man ha med freestyleutrustning också eller är det bara våggrejer som gäller?
Undrar Staffan
-
@Kelso 362242 wrote:
Yea, det äger… men nu har vinden ballat ur:( muu, Ja vågbilder e det dåligt med än så länge…. men snart. Galet sugen på å ladda på wave nu!
Ian, just place du hamnat i… känns som ett litet felval. Men du e grym ändå!!Jag har hört från ”säker” källa att Kelso inte vågar segla i havet pga hajnojja!!! HÖHÖHÖHÖ!!!!
/Staffan
-
@Basse 361939 wrote:
Det tog en vecka och sedan fick hon det bekräftat igen!!! 😀
Tack för en blöt och trevlig fest. Min jacka luktar fortfarande lite rök dock. :smirk:
Angående själva T4’an har vi flera exempel på surfare som köper dem när de gått ganske mycket. Mausers hade väl gått nästan 20tusen!!?? Johan och Kate handlade just en T5 Multivan som gått 18tusen. Byt oljan så skall det väl bara var å åk!
Exakt! Men det visste hon ju redan från första gången vi sågs i Varberg för tre och ett halft år sedan – hon kan aldrig konkurera med surfbussen! 🙂
Tack själv! Det var väldigt festligt!
Jag byter olja, fyller på vatten och tankar bensin. För övrigt rullar de! Min har rullat 40.000 mil varav 8.000 i min ägo.
/Staffan
-
Först och främst, skillnaden på Transporter resp. Caravelle. Vad jag har förstått så är Caravellen något finare i inredningen och har fönster bak medan Transportern inte har lika fin standard i inredningen men har helskåp utan fönster. Blir det en Caravelle skulle man kunna tona bakrutorna och sätta gipsskiva alt. något annat för fönstren (inifrån), skulle det funka?
SVAR: Rätt ang fönster. Det finns även en variant som kallas ”Kombi” som har fönster men saknar Caravelles ”lyxiga” inredning.
Kompisar som köpt Caravelle har tonat rutorna och satt liggunderlagsisolering innanför, vissa har även satt på en träfiberskiva (masonite).
Det bästa är nog att köpa en Transporter med rutor i dörrarna bak och sedan leta upp en sidodörr med ruta på skroten. Borde bli bäst och billigast.Vad drar den?
SVAR: Min 2,5liters bensinare på 110hk drar 1,1-1,2l/mil. En Diesel drar från 0,7l/mil uppåt en liter. Passa dig för de klena dieselmotorerna! Det skall vara 2,5liters raka femman med turbo – annars får du en jäkligt slö bil samt att den drar mycket mer eftersom du pinar den.Hur är det med kvalitén, rost, motor div. saker?
SVAR: Min erfarenhet är hur bra som helst! Rost lagar jag lite smågrejer varje år, men det är bara ytligt. Och jag har en 94:a. Senare årsmodeller är bättre då de har galvad kaross.
Motorn har jag lagat lite, men det är bara förslitningsgrejer. Tex min katalysator. Se till att de har bytt kammrem innan du köper den, det är dyrt och blir megadyrt om den pajar. Det skall göras var 12.000:e mil tror jag. Det står i serviceboken.
För övrigt håller koppling, växellåda etc hur bra som helst! I Göteborg så kör hemtjänsten med Caravelle och de säger att de inte byter något förrän efter 50.000mil!
De vanligast besiktningsanmärkningarna är styrleder, spindelleder och diverse bussningar i framvagnen. 2/3 av vikten ligger på framvagnen så det är inte underligt att det slits. Däck rullar typ 3000mil fram och tre gånger så länge bak…Hur är det med registreringen? Har tänkt att inreda den precis som ”S..” här på forumet har gjort med sin vad jag förstår, långa Transporter, se bifogad bild.
SVAR: Regga den som lätt lastbil med boinredning. Skatten blir några hundringar dyrare pga att den ofta är tyngre än originalet då du satt in inredning – men skatten sjunker drastiskt! Du tjänar in ombesiktningskostnaden på ett par tusenlappar redan första året!Ventilation:
Jag har satt en solcellsdriven fläkt och det klarar jag mig med. Jag har kompisar som har mycket mer men jag har aldrig haft problem med fukt. Sätt den dock inte rakt ovanför huvudet där du sover (som jag gjort). Den surrar nämligen lite och det är lite irriterande kl.04 en sommarmorgon!Lycka till! Surfbussen är fortfarande min kärast ägodel! Trots hus, fru och Roberto Riccibrädor 😉 Livet är inte komplett förrän man har en surfbuss!!!
/Staffan
-
@Oregistrerade 358625 wrote:
Den ser nästan ut som på bilden, står F2 compstyle 248 på följesedeln iallafall.
Vi ha lossat in den på en tysklandsbil för ca 1.5år sedan och ingen vet vem den ska till eller känner till något om den så idag fick vi klartecken att slänga 2 st brädor:)
Kan man få 5000:- för den???
Mvh/TobiasDet är detta som gör mig lite orolig… Jag beställde en MTB för tre månader sedan och den har ”kommit bort” på vägen till mig… Den ligger och skräpar på någon central i landet och kommer om två år säljas till någon eftersom ingen gör anspråk på den….
/Staffan
-
@Emil_H 357664 wrote:
Låter ju skrämmande. Börjar hajjarna leta sig till ”surfstränderna” eller vad är det frågan om?
Nä, det är på andra sidan som alla hajsafaris är. På den varma sidan.
När vi var där i november/december så ville de inte köra hajsafaris för hajarna var så få inne vid land, de låg ute till havs på djupet. Och eftersom de har ”hajgaranti” så fick de köra massa turer med alla innan de såg haj, så därför ville de inte. Men det kändes ju tryggt för oss :tongue:Men vi funderade på: Om de försvunnit från varma sidan – var de då på den kalla… Och låten från filmen ”Hajen” ploppade upp i skallen…
/Staffan
-
@frippe75 357651 wrote:
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,968593,00.html
Räka! 😉
Jag har fått rapporter från dem som är i Sydafrika nu – det har blåst SV vindar och den klassiska SSO-SO har inte kickat igång mer än någon enstaka gång. Så har det varit sedan typ 20 december… Stackare!
Inom kort kommer surfdagboken uppdateras med nya bilder från våra dagar i SA. Vi fick typ 16 av 20 med bra vindar. :cool2:/Staffan
