Forumsvar skapade

Sida 12 av 96
  • s

    Medlem
    3 november, 2006 vid 11:37 som svar på: Klimatförändringar…
    fredrik.ygge wrote:
    Många kloka ord S..

    S.. wrote:
    Inte förrän vi blir tvingade till det pga att oljan tar slut?

    Värre problem är kolet! Det tar inte slut inom överskådlig framtid. Det finns massor av kolkraft i Europa och det byggs mer. En del ägs t.o.m. av oss svenskar!

    (Se Vattenfalls desperata försvar av detta: http://www.vattenfall.se/privat/kampanj/fraga_vattenfall/svar.asp?id=SE10411.)

    Jo, men som sagt – vi övergav inte stenåldern pga att stenen tog slut!
    Vi behöver inte göra slut på kolen, den får gärna ligga kvar i marken!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    3 november, 2006 vid 08:25 som svar på: Klimatförändringar…
    Rasmus_W wrote:
    Jag är mindre oroad. Klimatet har varit betydligt varmare än nu utan att nåt allvarligt har hänt. För några tusen år sen gick det att odla vin i södra Sverige.

    Vi har haft varma tider genom årtusenden men denna gång är det skillnad! Denna gång är vi orsaken och det är jäääävligt bråttom att stoppa utsläppen av växthusgaser till en hållbar nivå!
    Jag är väldigt orolig för detta! Jag själv kommer klara mig men frågan är om man ens skall fundera på att yngla av sig. Nästa genereation vindsurfare kommer få det jäkligt jobbigt om vi inte gör något åt det!

    Halten koldioxid (CO2) i atmosfären är idag ca 380ppm vilket är hundra ppm högre än någonsin topparna varit på 560.000 år! Värdena är framtagna ur iskärnor i glaciärer världen över.
    Detta kommer med dagens utsläpp öka spikrakt uppåt om inget görs. Om vi är radikala och tar tag i detta så kommer vi toppa 450ppm för att sedan sjunka långsamt.

    Undersökningar har visat att vi människor inte kommer ändra oss självmant, vi är i grunden lata eller ser mest till vårt eget hus. Inte heller marknadsekonomier ändrar detta utan det som krävs är politiska åtgärder. Jäkligt trist att det skall krävas men så är det tydligen. Klimtatprotokollet från Kyoto är ett sådant som skall implementeras av alla världens regeringar. USA gör det inte men nu har Californien antagit det utan att Bush är med på det. De tar detta på allvar och ser att amerikansk industri blir drabbad negativt av Bush oljeiver. De kommer på efterkälken och japaner och europeer ligger redan före i utvecklingen.

    Vi kommer byta energisystem i världen. Var så säkra! Frågan är om det är för sent och klimatet då gått över styr? Men att vi kommer förändra oss är väldigt säkert då tekniken hela tiden går frammåt!
    För att förse världen med elekticitet av solenergi är enkelt med dagens teknik, den finns framme. Det kostar bara en hel del. Men om man ser till vad CO2 utsläppen kostar världen över så är detta smånötter! I Sverige har vi CO2 skatter – om hela världen skulle införa detta och lägga alla dessa pengar på att bygga ut solceller och elnät för att försörja sig på solel istället för olja skulle hela världens energikonsumtion vara betald på…. SEX DAGAR! Sjuk siffra som Chalmers räknat fram!

    Är du en motvalskärring som inte tror det kommer hända? Inte förrän vi blir tvingade till det pga att oljan tar slut?
    Var så säker på att det kommer hända innan dess! Vi kommer ställa om samhället helt då vi inser att det finns bättre tekniker att göra samma sak, eller bättre saker!
    Hade vi inte tagit steg vidare och utvecklats hade vi levt kvar i stenåldern… Vi gick inte från stenåldern pga att stenen tog slut… 🙂

    Så var progressiv – gör något nu!

    /Staffan (av Rambo utnämnd ”miljögroda” :wink:)

  • s

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 14:25 som svar på: Red Bull StormChase

    Men det blir det i Sverige!!! Bara att öva så ligger vi före de andra!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    16 oktober, 2006 vid 13:01 som svar på: Starboard F-type
    hans01 wrote:
    Hej

    Funderar på att köpa en Starboard F-type. Vill gärna höra vilka erfarenheter som finns om denna bräda.

    Tjena

    Hans

    Känner bara till E-type! Han sjunger rätt kasst. Är nog samma med F, det är ju bara en ton högre… 😀

    /S..

  • s

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 21:36 som svar på: stylepimpz i norskt häkte
    Lars_K wrote:
    Ajaj, redan back 1700 spänn och hamna direkt i finkan. Och de som skulle åka iväg och tjäna storkovan…

    Eller så kan man se det på ett annat sätt – de fick en gratisnatt med frukost i Norge… 😀

    /S..

  • s

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:35 som svar på: Att hålla uppsikt bakåt….
    blåbussen wrote:
    jag låg o skulle vattenstarta i söndags i apelviken, då kom en surfare emot på väg u genom vågorna. Det verkade som han tänkte köra förbi mig ganska nära så jag väntade med att kliva upp på brädan för att inte krocka med honom. Han bränner iaf förbi mig på insidan med några meters avstånd och precis när han passerat så smäller det till bakom mig. Jag kliver upp på brädan o kollar bakåt.. där ligger det två lite halvsura surfare..

    Det börjar nästan bli lite väl mycke surfare i apelviken numera.. kitarna är ju inte längre något problem efter som de flesta ligger o kör nära land. Någon som räknade hur många som var ute i apelviken i söndags ? 100 pers?

    Nja, det var nog inte så många. I alla fall inte på förmiddagen då det blåste lite mer. Är det däremot 4.7-5.3 vind kan det bli riktigt trångt! 180 har jag räknat till en gång! Då var det sommar, sol och västlig vind en söndag.

    Du verkar var en sund man som håller koll runt dig. Ligger man i vattnet kan man inte väja så det är knappast ditt fel att surfarna blev sura (eller blöta ;-).

    Det som irriterar mig mest är när man kör utåt och möter någon som ligger och pressar höjd på vågorna på vägen in. De har ibland en övertro på hur mycket höjd man kan ta i vågor och tror att de kan pressa sig ovanför. Där är den största risken för krockar. Och där är det också enklast att väja! Ligger man uppe på en våg och pressar höjd i planing har man knappast svårt att svänga undan!
    När man kör utåt vill man hålla farten och undvika de värsta ställena på vågen där det kommer rullande vitvatten. ”Fastnar” man mellan ett vitvatten och en höjdpressande snubbe så kan krocken vara oundviklig.
    I lördags var jag oerhört nära krock två gånger i denna situation.

    Sedan kan det hända att man krockar ändå. Man kan missa att någon ligger i vattnet när man rider en våg eller på annat sätt är skymd. Men det skall inte behöva hända då båda står upp och planar i full fart helt synliga!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 07:40 som svar på: Att hålla uppsikt bakåt….

    Att det ska vara så j-vla svårt att fatta reglerna?
    Vindsurfarna börjar ju bli lika usla på detta som kitearna!

    Jag kan inte minnas hur många gånger jag skrivit in detta på konfen och vi har satt upp regler i Apelviken massa gånger – ändå var jag så jäkla nära att krocka i helgen med folk som inte kunde reglerna! Vilket gör mig förbannad!
    Det värsta var att det var under söndagen, då var det ingen konflikt mellan ”blås i höger öra bara tuta och köra” och de regler som gäller i vågor, dvs att den som kör UT MOT VÅGORNA HAR FÖRETRÄDE! pga att det är svårare att väja då.
    Under lördagen så var det dock så att kappseglingsreglerna var i konflikt med det som är vedertaget i vågor.

    Läs här och lär er! Där finns alla regler ovsett vågor eller plattvatten.

    http://www.apelviken.nu/build/visning.asp?val=3&visning=segling_vajningsregler.asp

    /Staffan

  • s

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 07:10 som svar på: Apel pix 8 okt

    Jag tackar för att du visar att jag var tidigt uppe på morgonen! Jag som är så morgontrött :smirk:

    Men du får variera dig lite mer, det är jag som seglar på alla bilderna 😀 Inte mig emot men det blir ju lite enformigt för andra att kolla på… 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 12:26 som svar på: Jag var nog för snabb att idiotförklara Basse!
    Surfjohan wrote:
    Hur fan hinner ni surfa på lunchen ???

    10 minuter till Fiskebäck.
    10 minuter rigga och fixa.
    Segla en timma (eller oftast lite mer).
    10min rigga ner.
    10 min åka tillbaka.
    Allt klart på två timmar.
    De hinner inte ens märka att man är borta!
    Flex – JA!
    Stämpelklocka – NEJ! 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 09:00 som svar på: Jag var nog för snabb att idiotförklara Basse!

    Och nu fick jag mess att de seglar 4.7….

    Men nu åker jag till Ghettot Fiskebäck för en lunchsession på freestylebrädan! :santa:

    /Staffan

  • s

    Medlem
    22 september, 2006 vid 09:23 som svar på: Brädan fixad – erfarenheter & tips samt frågor
    Basse wrote:
    adde wrote:
    Hade man bara haft en trerummare han jag investerat i en överhandsfräs så man kan göra riktiga lagningar!

    Överhandsfräsar frungerar utmärkt uppe på våran vind vet jag!! Det finns el!

    Det är nog poppis bland grannarna då du bara har nät mellan förrådsutrymmena… 😀
    Men det finns ju snickarverkstad i föreningen! Sparsamt utrustade men det finns ju knappast utrustning för att laga brädor ändå.

    Överhandsfräs måste vara grymt om man vill komma ner till sandwich eller djupare. Min erfarenhet är dock (egen och återberättad av andra som lagat mycket) att man skall försöka behålla så mycket som möjligt av den gamla väven och förstärka den med ny. Man pillar bort gelcoat med kniv/målarskrapa för att bara ta bort den och inte skada väven. Sedan lägger man på väv och epoxy. Eventuellt fyller man under med lite microbalonger eller klippta fibrer. Sedan är allt annat bara finish. Och vill man vara proffsig så jobbar man med det också. Eller om man vill vara än mer proffsig så fräser man ner till skummet och bygger upp allt på nytt. Jobbigt och blir antagligen det bästa om man lyckas få fäste i alla gammal väv vid sidorna.

    Men bara fylla ut med microballonger och epoxy… Det är ju som att spackla igen skiten och lacka över… Det är därför som folk är så rädda att köpa lagade brädor – man vet aldrig hur lagningen är gjord under lacken. Men jag hävdar att vissa lagningar till och med blir starkare än original för man anväder mycket mer plast och väter in väven ordentligt. Det är ju inte så ofta som man hittar ordentligt laminerad väv i brädan då man lagar… Ofta är det bara torra fiber då man pillar lite. Antingen snålar de på plast för att göra brädorna lätta eller så är det alltid på ställen där det är dåligt laminerat som de spricker. Vem vet…

    /Staffan

  • s

    Medlem
    20 september, 2006 vid 07:02 som svar på: Bilder från Wave Classic 2006!

    ”Ett gäng” är ganska många bilder!!!
    NICE! Riktigt snyggt!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    19 september, 2006 vid 09:10 som svar på: Skillnad freeride och freestyle?
    bladh wrote:
    Ah, så freestylewave är lite åt freeridehållet då? Låter ju perfekt! Trodde att de var mer åt wave hållet.

    Bör kanske tillägga också att jag kör i rätt platta vatten ofta.

    Är det stor skillnad mellan en JP Freestyle och en JP Freestyle wave?

    /Martin

    Håller med Masse om att en FSW är perfekt som freeride. Speciellt de större storlekarna. De mindre är mer vågiga. Sedan kan du förändra egenskaperna med olika fenor. Vill du köra våg så sätter du på en bakåtsvängd fena.

    JP freestyle är ganska snabba (raka i rockern), så även freestylewave. Är det gamla årsmodeller du pratar om är skillnaden inte så stor alls, FS var bara lite bredare. Senare årsmodeller så är freestylen plattare och bredare som en freestyle skall vara. Vill du tricka skall du ha FS annars fungerar FSW till allt annat och lite till (vågor).

    /Staffan

  • s

    Medlem
    18 september, 2006 vid 13:26 som svar på: Skillnad freeride och freestyle?
    dr Masse wrote:
    Själv vill jag ägna mig åt allt inom vindsurfing vilket gör att jag är halvusel på allt och bäst på inget. Men ROLIGT, det är det!

    Och du har många brädor i din surfbuss? 😀 😀
    Själv har jag sju i min ägo för tillfället… Snälla köp några av mig! 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    18 september, 2006 vid 07:46 som svar på: Skillnad freeride och freestyle?

    En freestyle är till för att göra trick på medan en freeride är till för att segla fort med. Men det visste du väl redan…

    Men om man ser på det som du gör – vad skall jag välja för att freerida och utvecklas.

    Freestylens fördelar är att de planar tidigt och planar även i låg fart. De har också stropparna långt fram och långt in, du kan kliva i stropparna tidigt och plana, hoppa, fotstyra etc. Det är väldigt enkelt att segla en freestyle, även som ren nybörjare. Det har jag sett på min tjej som utvecklats otroligt bra på en freestylebräda, mycket tack vare att hon snabbt kommer i stropparna och därifrån kan få fart och slipa på tekniken.
    Fördelen är ju också att det är enkelt att lära sig trick på en freestylebräda, allt från carving 360 till avancerade switchtrick.
    Nackdelarna är att freestylebrädorna inte är snabba, för det mesta. Det finns vissa freestyle som är hyffsat snabba men inte som en freeride. Med en annan, rakare freeridefena kan man freeridea på en freestyle ganska bra, men de blir inte så snabba som en ren freeride.
    En freestyle trivs oftast inte med större segel än 6.5kvm, nästan oavsett vad tillverkarna säger så tycker jag det. Men det är klart, det är ju jag som gillar att göra trick som tycker att det blir för tungt med större segel. Om man sätter på en freeridefena och bara vill segla så kan man säkert lasta på större segel.
    En freestyle kan också var lite orolig under fötterna, det är med mening de är sådana för att de enklare skall gå att göra trick med. Men vill du frisegla och utvecklas fort, inte är så noga med att du är inte är snabbast i viken och vill lära dig lite andra trick än gippar är freestyle ett klockrent val!

    En freeride är gjord för snabb planing, snabb segling och carvande trick såsom gippar, carving 360 etc. Om man bara vill satsa på att dra fram och tillbaka är detta brädan att köpa! De brukar vara lättgippade (om de inte är jättebreda) och man kan göra vissa trick på dem också (enklare om man byter till en mer ”svängig” fena).
    En freeride brukar också kunna bära större segel än en freestyle, dvs att du kan segla fortare i lättare vindar.
    En liten nackdel kan vara att man inte kan kliva bak i stropparna lika tidigt, men stropparna går ofta att justera fram (men då tappar du fartegenskaper). Dvs att du måste ha mer fart innan du kommer bak i stropparna och kan slipa på tekniken.
    Freeride brukar också vara svåra att göra hopptrick med såsom spock etc. Det beror dels på bottenform men också på fotsrtopparnas och mastfotens placering.
    Men vill man ha fart och komfortabelt segla fort med snygga gippar är detta ett riktigt bra val!

    Tja… Det var väl lite input. Fråga butiken vad de tycker i förhållande till den segling du vill ägna dig åt. Det beror ju också på var du seglar, vad du väger och vilka segel du tänker använda.

    /Staffan

Sida 12 av 96
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications