s
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Köpte ett Arrows 8-ball segel i höstas 5,6. Hann bara testa det en gång totalt överriggad. Fick ingen direkt känsla för hur det funkade. Jag läste nu ett test i Boards tror jag det var som inte var direkt lysande… É det nån som har erfarenhet av detta segel. Jag behöver lite positiv respons så jag slipper ha panik över ett dåligt köp…

[/ QUOTE ]
Vad sa de? Och då menar jag vad de sa i texten och inte vad staplarna visade, för de an vara ganska missvisande.
Jag hade faktiskt lite problem med Arrows 2005 i början, det berodde på att de inte riggas riktigt lika som de gjort åren innan.
2004 var de tex känsliga för om man drog FÖR MYCKET nedhal och FÖR LITE uthal. Gjorde man det dödade man seglet. Arrows riggades annorlunda mot andra märken och jag tror att många seglare riggade dem fel vilket gjorde att de fick dålig kritik. I instruktionerna står det klart att de skall riggas så, men vem läser intruktionerna innan de riggar?
Till 2005 har de ändrat designen en del, numera är de mer lika andra segel i riggningen, tex NP, Simmer, även om de inte är riktigt så utpräglat att man skall dra i nedhalet till det gör ont i hela kroppen (mest händerna). Arrows 2005 kräver lite mer nedhal och mindre uthal. Dra till du har släpp mellan latta 1, 2 och 3 (dvs de två övre fälten). Inte helt släpp i ruta två utan bara i bakkant. Sedan justerar du uthalet efter behag, börja med ganska lite uthal för att succesivt öka till dess att du hittar ditt sweetspot!Du har inte gjort något felköp! Det kan jag lova dig! 8-ball seglen är riktigt sköna men de är sydda för freestyle, så att segla överriggad med dem som du gjorde är inte det optimala för ett freestylesegel. I freestyle vill man ha massa fart och planing men inget tryck i seglet då man gör tricket, vilket gör att man hellre skall segla lätt underriggad än överriggad. Och det är för detta som seglet är sytt. Sedan kan du trimma det så det klarar en hel del vind, men det blir svårt att sätta manövrarna…
Själv har jag 8-ball 5.6 och 6.4. samt Impact Gold 4.0, 4.5, 5.0.
Mina upplevelser av segel, och då menar jag helt generellt, är att alla funkar! Det gäller bara att trimma in så du gillar dem. Brädor är en annan sak – där kan man göra ett dåligt köp (alltså för din segling, brädan kanske passar någon annan svinbra). Men segel är det bara en trimningssak.
Vi ses på vattnet!
/Staffan
-
Svar till:
Kommer du ner och i isåfall när
Kenta=Kenneth men mitt artistnamn är Carbone[/ QUOTE ]
Hahaha!!!
Mr. Carbone!!!Vi får se om vi dyker upp på Öland under KH. Det är ett av tre alternativ den helgen, Klitmöller och Klagshamn är de andra. Beror helt på väder alltså.
Till tävlingen lär vi komma i alla fall!Och jag hoppas faktiskt inte att huvudaktiviteteten skall bli öldrickande utan vindsurfande!
/Staffan
-
Svar till:
Staffan,
Klart ni ska göra som ni vill. JAG skulle dock inte ta med mig en produktionsbräda även om jag bara stannade en dag. Dom finns ju att hyra överallt. Ju kortare stopp, desto mer kostar brädfrakten per dag. En bräda kan du plocka ut på vilket hyrverk du vill första dagen. Om du sedan vill köpa en tar det inte speciellt lång tid. Att sälja kan du göra EFTER du lämnat ön genom att lämna in på consignment i någon av shopparna (på väg till flygplatsen. Men självklart ska man ta med sin bräda dit om man nu så gärna vill det – JAG tycker det är mest strul.Munläder må jag ha, men pruta är defintivt inte min grej. Skulle aldrig göra det hos Alex, han är tjuste som det är. Men det är klart att kommer någon typ och börjar dividera med Alex om pris, då kanske han inte gör sitt bästa…
Alla ska självklart göra som de vill – jag ville bara ge lite råd utifrån mina erfarenheter.
Rippa gärnet och lycka till med brädfrakter mm!
Jesper B
[/ QUOTE ]
Jag börjar bli så van att resa med prylar nu så det är nästan inget omak att packa ens. Har alla bagar, skydd för bräda (ja, flybolag är duktiga på att krossa…) och allt förberett magasinerade på vinden. Bara stoppa ner grejerna och dra!
Och det är klart att ett kortare stopp motivera att hyra, men 35US/dag ger ju 560US för EN utrustning under vår tripp… Om jag inte lyckas få rabatt. Det är ju inte direkt billigt jämfört med att det kostar 80Euro att ta med och 80US att ta hem… Och jag lägger hellre de 2-3000kr som skillnaden är (per utrustning) till reskassan inför nästa resa och drar prylarna med mig än att jag lägger dem på hyra…
Och sedan gillar jag min bräda… Jag vill ha med den. Så det har också sitt pris i form av släpande
Jag fick precis SMS från Adde att de fått med prylarna GRATIS på flyget till Maui! Fyra utrustningar!
MC och Camilla fick betala 80euro för sina båda utrustningar. Det var en dubbelbag och en slimmad segelbag som gick som vanligt bagage (max 165cm och 32kg).
Vi lyckas nog tyvärr inte med samma bedrift då jag saknar en jätte-dubbelbag som MC tryckte in två brädor, master och bommar i. Min är slimmad för brädor. Så det blir två boardbags med allt i så jag räknar med 2*80Euro dit och 2*80US hem. Men det är två utrustningar. En freestyle till flickvännen och en våg till mig. Vi delar lite på segellinje och master men tanken är att vi skall kunna segla på två olika ställen om vi önskar.Jag packade igår:
Freestylebräda med tre segel och två bommar, i travelbag = 28kg
Vågbräda med två segel och tre master, i travelbag = 26kg.
Tillbehör i den vanliga packningen.Och för att förtydliga. Nej, jag prutade inte hos Alex på HT utan litade på att få bra pris eftersom hans rykte är sådant bland alla svenskar. Och jag hyrde ett par dagar av Alex. Men då jag ville testa lite andra brädor så besökte jag även de andra uthyrarna. Och jag prutade inte där heller. Så mitt munväder är helt oskyldig till priserna även om jag naturligtvis bemöter dem trevligt för att få ett vänligt bemötande tillbaka. Faktum kvarstår dock att jag fick bättre pris hos Naish och F2 än hos HT.
Och till det anonyma inlägget svarar jag att min poäng är att man bör kolla runt. HT/Alex har väldigt bra grejer, men det har de andra också. Och alla andra har, liksom HT, bra service.
Och jag är inte sådär jättevillig att betala ett högre pris för likvärdighet, i så fall måste det ge något mer i form av eftersökta egenskaper hos en viss bräda eller liknande. Och vänner brukar jag heller inte betala extra för att ”få”.Vi ses på vattnet! (Och vissa av er på Maui!
)/Staffan
-
Svar till:
Testa det här, annars finns det ett hemligt knep som gäller just för en caravelle. Ta en alvedon stolpiller som du lindar in i ett dumlepapper, rostar det i ugnen på 275 grader i 9 minuter, sen tar du ut det(akta så att du inte bränner dig, använd grytlapp), och lägger det ömt i avgasrörets mynning. Sen tar du en hårfön och ”blåser” in det i avgasröret. Vänta i 30 minuter så får du se vad som händer. Den ska starta på ett kick…
[/ QUOTE ]
Jag har alltid undrat hur dessa gamla bussar kan rulla så länge och bra. Nu vet jag! Tack!

/Staffan
-
Svar till:
hmm… Jag vill juh ha dom riktiga. Mig kvittar det också om dom är justerbara. Får hoppas på det bästa
Detta var vad han skrev till mig:Vill bara meddela att de stroppar jag fått levererat från distributören för Da Kine i Sverige är 2006 modellen av Core Contour och dessa har vidareutvecklats och man kan nu justera dessa utan att behöva skruva med skruvmejsel.
[/ QUOTE ]
Det är väl Vario Contour som du får då. De finns att beskåda på http://www.dakine.com
Bättre eller sämre har jag ingen erfarenhet av, men fler rörliga delar brukar krångla mer…/Staffan
-
Svar till:
Vi flyger på måndag, GBG -> Paris -> LA -> Maui. (först Airfrance/cityjet och sedan Delta från Paris)
Efter några telefonsamtal av resebyrån så fick vi grönt ljus för fyra utrustningar, CONFIRMED, enligt våra specs 270x70x30kg på alla tre sträckor. Inget på papper dock, det verkar vara omöjligt.
Igår ringde jag för att bekräfta resan (better safe than sorry), frågade lite försiktigt om prylarna, dvs kan personalen på flygplatsen SE att det är bekräftat och klart (jag har tidigare fått både boka och betala utan att det synts vid incheckningen…). Det fanns i bokningen men hon hävdade bestämt att det inte skulle gå in i planet.
Sååå, eftersom det verkar vara en jämn ström med svenskar på väg till Maui så undrar jag om någon rest från götet och fått med sig pylar å det senaste? Staffan, den rackarn, resar exakt samma rutt tre dagar efter oss – jag vill också ha en försöksresekanin! MC reste i förrgår, men det var med KLM via Amsterdam(?).
/adde
[/ QUOTE ]
Vi har fått OK på att grejerna kommer med! Air France. Men vi åker en annan dag, om det är likadant plan har jag ingen aning om (vi åker ett BRITISH AEROSPACE 146 JET) men mina bagar är inte längre än 250cm så det lär gå hur som helst.
Mattias och Camilla är där nu och de har det fint! Fick mess att resa och allt hade gått bra. De satt och åt frukost i Paia! Otroligt avundsjuk jag blev då! Men det är bara en vecka kvar till vi gör detsamma!

/Staffan
-
Svar till:
Hej alla glada Maui-resenärer!
Min syn på att ta med prylar till Maui:
Har enbart haft med mig bräda till Maui en gång. Då en liten custom på max 70 liter och endast två segel. Har aldrig haft full utrustning med dit. Tycker inte det är smart. Numera har jag väldigt lätt för mig att ha sprillans rigg väntande på mig där (pga hotsailsmaui.se) och bräda vill jag definitivt shoppa på plats. Finns INGEN vettig anledning att ta med produktionsbrädor dit tycker jag. De bästa brädorna för Maui görs konstigt nog på MAUI. Förr tog jag enbart med mig hårt rullade segel i ett stort skidfodral. Mast, bom och bräda köpte, hyrde eller lånade jag på plats. Finns mycket beggat och hyra av Alex (hälsa från mig) på Hi-Tech brukar bli mycket prisvärt.
Överväg packa ur brädorna och enbart ta med rigg, eller enbart delar av riggen! Då blir det mer pengar över att shoppa runt på plats. Förutom hyrverket på Hi-Tech och svenskatalande Alex där finns Second Wind mfl shoppar – kolla dessutom in hotsailsmauis nya loft på Kanaha Beach RD.
Vill man sedan inte ta med de nyshoppade prylarna hem så kan man lämna in dem på försäljning på t ex Hi-Tech. Dom har hög omsättning så bara man kommer ihåg att slå Alex en pling någon månad efter man kommit hem och påminna honom att skicka checken så får man tillbaka sina pengar hyfsat snabbt (minus 10 eller 20% av försäljningspriset – kommer inte ihåg vilket).
Visst ja, hur är hösten (oktober-november)? Har aldrig varit där före december men har hört att det är grymt fint oktober november. Fördelen med hösten framför framför våren är att vågorna på hösten blir större och större, vilket kan kännas skönt då man inte behöver leta spots med under mast första veckan. Sedan när man blir varm i kläderna börjar de riktiga senhöst/vintersvallen rulla in! Det finns nog ingen anledning att inte vara där på hösten (också) när jag tänker efter. Det skulle va att man har något måste (?) eller något annat ännu kuligare för sig någon annanstans???
Rippa järnet!!!!
Jesper B
[/ QUOTE ]
Låter jättebra Jesper.
Men… du glömmer en liten sak, vi dödliga kan inte stanna så länge på Maui som du! (Avundsjuka!
) Och att lägga ner några dagar på att fixa och sälja prylar känns jobbigare än att packa… Vi skall bara vara där 16 dagar denna gång, plus massa resdagar.
Och att du inte vill ha med dina produktionsbrädor till Maui utan rekomenderar att vi skall köpa custom där kanske inte säger så mycket om den goda tillgången på fina customs som kvaliteten på dina produktionsbrädor… HAHAHA!!!
Och legenden Alex har inte så fantastiska priser. Han var faktist dyrare än de andra uthyrningarna då jag var där senast, trots att jag kom in i sällskap med dig… Hos de andra hade jag bara mitt eget munväder att tillgå
vilket tydligen var effektivare än ditt…
Jag kan inte förstå detta… Hur kan någon prata omkull en säljare bättre än Jesper? 
Tjing! Tjing!
/Staffan
-
Det finns däremot en annan variant av DaKine stropp som liknar Contour som är justerbara. Men det är som sagt en annan variant. De har jag ingen erfarenhet av.
Men justerbarheten tycker jag inte är något problem, jag justerar inte stropparna i storlek. Det är ju bara på gamla oldschool stroppar man behöver det, de töjer sig och drar sig. Det gör ju inte DaKine.
Men har man en stor vilja att ändra storleken efter skor/segelstorlek/humör så kan man ju utrusta bussen med en skruvdragare. Då går det på ett kick att ändra
/Staffan
-
Det är lite för mycket sömmar i Prolimits skor som spricker upp. Det är min erfarenhet i alla fall! Jag använde mina 3mm en gång, sedan skänkte jag dem till en fattig.
Atans sko är varm som attan! 😉
Rip-curl har även en modell som ser liknande ut, utan onödiga sömmar och helt tät. Skitbra! Dessutom har Rip-Curl tunnare sula för mer känsla (lite svalare dock). De finns i 7mm, 5mm eller 3mm.
3mm är super-supersmidiga.
5mm är varmare och fortfarande väldigt smidiga.
7mm har jag aldrig testat./Staffan
-
De ser ju inte justerbara ut utan skruvmejsel. Däremot har de förbättrat paddingen ser det ut som. Det var ett av problemen på de förra att de slets där paddingen slutade vid sidan av foten. Sedan har jag faktiskt seglat av ett par… De är inte oförstörbara men de håller bra mycket längre än en vanlig stropp och är dessutom skönare!
/Staffan
-
Svar till:
… fast ju mer ”fast” buk seglet har, destom mer ”omedelbart” bottendrag blir det (som Adde säger) extremfallet är ju ett cambersegel. OM vinden först skall pressa ut buken så tar det liksom ett ögonblick innan draget kommer. I praktiken tror jag dock inte detta har så stor betydelse för de flesta seglarna och andra aspekter på segelet/draget är mer avgörande. Sedan kan man ju rent tekniska ha ett segel som har rätt lite drag/buk, fast det lilla som är är fast (försvinner inte vid utskotning). Då upplevs nog i alla fall inte seglet så dragigt.
[/ QUOTE ]
Så sant, så sant!
/Staffan
-
Svar till:
Ahh, teori! Mitt bästa ämne…
Search har mycket statisk buk och rotation, dvs det är bukigt även när det inte är vind i seglet. Vidare är det också (eller just därför) lite ”flex” i buken, dvs om man trycker med handflatan i seglet så flexar inte buken specielt mycket (se Boards Majnummer 2004). Resultatet blir ett rejält bottendrag, men det är ett drag som man inte kan ”bli av med” genom att skota ut.
SO är betydligt plattare och behöver vind i segled för att skapa buk. Det behöver inte betyda att draget blir sämre, det beror lite på hur ”låst” eller ”styv” buken är. Ola kan säkert terror(förlåt teor)isera oss med SO. Men jag kan göra en parallell till Naishs vågsegel, där Session är otroligt mjukt i buken, man känner hur seglet fylls men buken bottnar inte så distinkt – resultatet är manöverbarhet, men inte så bra bottendrag. Force, däremot, ser väldigt likt ut när det inte är vind i seglet, men buken flexarut och fixeras relativt snabbt och pang så drar det iväg – nästan som att starta med vattenskidor fast med lite slack i linan…
/adde
[/ QUOTE ]
Mmmm…. Samma teorier som jag har. Men jag håller inte riktigt med, eller så tycker vi lika men jag inte fattar det….
Ett på stranden platt segel betyder inte dåligt drag på vattnet! Men däremot är min erfarenhet att ett ”platt” segel är mycket lättare att reglera draget i. Men då du har det fullt inskotat ger det lika mycket buk som ett segel som på stranden har lika mycket buk som på vattnet. Tja… Något såndant.Mer manöverbarhet åt surf-folket! Fram för platta segel!

/Staffan
-
Svar till:
”Rigging a bad sail good is better than rigging a good sail bad -but if you rigg a good sail good it´s gonna be really
good”B. Dunkerbeck
.
[/ QUOTE ]
”It’s not how you rigg it, it’s how you sail it! ’Cause I’m a junk-rigger!”
Mark Angulo om Neil Pryde Raf Wave (klassiskt vågsegel som lanserades sent 80-tal tror jag, eller var det tidigt 90-tal?).
/Staffan
-
Svar till:
”If you want to fly with the eagles,
you have to hang out in their nest.”/Fred Haywood, om stora vågor och feta rajder.
(Pionjär inom v-surf,slog 30knop först av alla och seglade Jaws på skrutt prylar och var en av de galnaste på den tiden.[/ QUOTE ]
Fred är numera fastighetsmäklare i Paia! Jag gick förbi hans kontor och fick syn på legenden då vi var där 2002! Kändes på något sätt som att jag kände honom genom att jag tittat sönder alla rullar från 80-talet då han var kung!
/Staffan
