s
Forumsvar skapade
-
Svar till:
en grundläggande fråga, jag antar att det är den långa varianten av transporter du har!!? Hade du fått göra avkall på mkt med den korta? Garderoben fram hade försvunnit, nåt annat? Funderar om en kort kan täcka mina behov!?
[/ QUOTE ]
Jag har den långa och jag rekommenderar verkligen att köpa en sådan!!!
Det är EN KUBIKMETER större lastutrymme i den långa. Den är 40cm längre. KÖP INTE KORT!!!
Det finns ingen anledning. Det är något kortare svängradie men det är marginellt! Och så snart ni lärt er bussen så spelar det ingen roll! Jag fickparkerar och backar med min utan problem. Den drar lika mycket bränsle.En kompis köpte den korta för ett drygt år sedan med målet att bygga med liknande layout som min men ytsnålare, minimalistiskt och ha korta brädor. Men det blir alldeles för trångt! Det är så mycket mer än bara brädor som skall in!
Han har problem att få in brädorna på längden (gränsen går vid 245 om man inte vill lägga den på tvärsen). Det är också mycket större chans att slå sönder nos och akter om man har en buss där den precis går in. Tänk också på att få in allt annat. Jag får tex plats med våtdräkter och grejer instucket bakom brädorna – det får inte han och får göra av våtdräkten någon annanstans.
Sedan har han problem att få med all mat, alla köksgrejer, ÖL, kläder, grill, campingbord… Ja, mycket! Det är så otroligt mycket prylar man vill få in då man drar på surfresa!Trots att jag har en väldigt välplanerad buss och jag dessutom har den långa varianten så hamnar vissa saker på golvet så snart det bär av på en surfresa som är längre än en helg. Om tjejen åker med är det garanterat trångt!
Har ni lagt märke till hur otroligt stor plats vissa saker tar? Och kombinerat med allt ni vill ha med så är det kubikmeter med prylar! Era reservprylar? Lite fotstroppar, en fena, lite remmar, lim, Dr.Ding? Vanliga skor är också skrymmande? Eller en varm tröja? Eller ett packet makaroner? Eller grillkolen?En sak jag ångrar dock är att jag inte köpte en TDI. Det skulle jag gjort idag. Men det får bli nästa. En mycket trevligare motor med turbo, dessutom drar den 0,75 då min drar 1,15… Och diesel är dessutom billigare i inköp. Skatten spelar ingen roll, det är en lätt lastbil.
/Staffan
-
Svar till:
Tar ni med allt också Staffan?? Vi har tillslut fått tag på en dubbelbag som kanske kan passa.
[/ QUOTE ]
Det känns så. Det blir en boardbag var med bräda och två-tre segel.
Den lär inte väga mer än 32kg st om vi lägger alla tunga fenor och grejer i den ordinarie packningen.
Jag hade ungefär samma grejer med mig till Marocko förra sommaren och det vägde mindre än 50kg inklusive alla annan packning också./Staffan
-
Svar till:
Nu har jag ringt och pratat med Airfrance, igen… Efter väldigt många turer erkände dom tillslut att dom gett mig fel uppgifter om priset för brädfrakten. Det var 15 euro per kilo som gällde, inget annat. Vi får tillbaks vartenda öre för biljetterna eftersom dom gjort fel, hyggligt av dom men det var en hel del strul och många samtal innan jag lyckades komma dit.
Nu blir det nog deutschekvalität-Lufthansa istället.
[/ QUOTE ]
Det verkar som om det är ett generellt problem i branschen att de inte kan ge raka och klara besked. Vi har fått fyra-fem olika bud från flygbolagen då vi skall till Maui… Sedan vägrar de alltid att lämna beskeden skriftligt! Jag har aldrig lyckats med att få det skriftligt trots att jag tjatat. Vi får helt enkelt se vad vi hamnar på då vi väl står på flygplatsen. Hua…

/Staffan
-
Nästa gång jag tvättar bilen (vilket krävs inom kort) ska jag ta med mig kamera och fota allt.
Om jag svarar på de grundläggande frågorna har jag redigerat lite vid bilderna, så kolla igen ovan detta inlägg.
/Staffan
-
Här är det halvfärdiga förvaringsutrymmet.
Idag är det en garderob med plats för två hängande galgar.
Tre fack för massa annat, perfekta för 12-pack öl 😉
Fack som rymmer campingbord + två fällstolar och en liten pall.Fack för grillen under nosarna på brädorna är idag borttagen pga att jag stoppat in mer utrustning under bädden. Jag fixade en mindre grill och placerade den längre upp i ett annat fack.
Mer bilder kommer senare.
Jag gjorde så att jag köpte in all utrustning jag ville ha med mig, sedan byggde jag runt denna. Det gör att jag har väldigt lite dö-utrymmen i bussen. Allt är måttbyggt.
Köket har jag längst till höger i denna bild. Bakom passageraren. Men dessa bilder är tidigt tagna och det finns inte med. Kommer senare.
Köket hänger på gångjärn och kan svängas ut för att man skall kunna stå ute ock laga mat. En snygg finess som sällan används eftersom det nästan alltid blåser då jag lagar mat…Det var allt för idag!
/Staffan
-
Nu börjar min bakgrund som seglare synas. Jag har tillbringat många veckor i segelbåtar, och det är därifrån jag fått mycket av idéerna för min inredning.
Här ser ni att ryggstödet kommit på. Det är löstagbart och jag använder det till att bredda sängen med 35cm.
Bakom ryggstödet ryms alla sängkläder. Två duntäcken och en fleecefilt, två-tre kuddar, bäddmadrass och lakan att dra över.
Ovan bädden finns förvaring av kläder. På bilden är det inte monterat, men idag är det ett nät där som gör att grejerna inte far ut. Elastisk lina i toppen av nätet.
På bädden har jag liggunderlag. Inte så tjockt men det isolerar fukten underifrån och det är också bättre för den fukt som bildas då man sover. Det bildas en hel del ovanifrån och jag är alltid noga med att vädra alla sängkläder efter jag sovit för att få bort fukt (gammalt båttrick). Det värsta som finns är att lägga sig på en kall och fuktig madrass.
-
Lite förklaringar till bilden:
Här ser ni facken för matförvaring växa fram på höger sida.
De dubbla baljorna är för disk etc. Alltid bra med två. Jag har inget avlopp utan slänger ut vatten genom dörren.
Pumpen kommer från Biltema.
Numera finns två tioliters dunkar för vatten framför kylväskan som står på golvet längst fram i bilden. De är kopplade till pumpen så klart.
Under baljorna har jag prylar såsom ljus, toapapper, hygienartiklar etc.
Facken där bak som här syns helt utan dörrar förvaras idag massa mat i. Helt fullt! Svinbra då jag har massa torrvaror och konserver – jag behöver aldrig hungra på en surfresa!
Brandsläckaren är ett måste!
-
Förklaringar till bilden nedan:
Facken för bädd, brädförvaring, klädförvaring växer fram.
Under bädden får jag in:
1 F2 Compstyle 246
1 F2 Guerilla Wave
5 segel mellan 4.0-6.4
3 master, 370, 400, 430 (ska lägga in en till nu)
2 bommarDet är lite småtrångt men allt går in. Hellre det och jag har en funktionsduglig buss ovanför facken än att fylla hela bussen med utrustning och inte ha ett vettigt ställe att bo på. då blir inte surfresorna så långa och sköna.
Jag bör här lägga till att min flickvän älskar bussen! Hon åker gärna med på surfresor, vilket hon antaglingen inte gjort om jag byggt en transportbuss. Och glad flickvän betyder FLER surfresor 😉Jag tror att facket under är 44cm högt invändigt. Men om jag hade gjort det idag hade jag lagt till 3cm. Men det är en balansgång att sätta tillräckligt låg för att kunna sitta ovanpå bädden med att få plats med alla prylar. Jag skall mäta upp den exakt och meddela er alla.
Jag lägger väldigt sällan grejer ovanpå bädden. Det är under bädden som allt vått hör hemma.
Facken bakom bädden som på bilden byggs är i dag fullt utbyggda, det är dels ”nattuksbord” men under det är det idag fack för mastförlängare och mastfötter. Till vänster är det mycket riktigt fenfack. Det finns även verktygsfack etc. Ett par krokar under facken gör att jag hänger in IKEA-kassen med våtdräkten etc.
Ovanför bädden ser ni stommen till klädfacken.
Längst fram är det ”garderob” och prylfack.
Bädden har en finurlig grej som jag måste förkalra med fler bilder senare.
Mitt i bädden ser ni en regel rakt över bädden, det är för stabilitet. Jag har byggt allt i finsågat snickerivirke och plywood. Det är för att kunna använda så smäckra konstruktioner som möjligt som dels inte tar plats men som heller inte väger mycket. Jag har limmat ihop en del för att få samverkande och starka konstruktioner.
-
Svar till:
Hittade till min glädje billiga flygstolar till Marocko i sommar…. 3300 :- via Challe de Gaul eller vad det heter…
Det var ju toppen… Frågade vad det kostade att frakta vindsurfing utrustning… Det går som övervikt… Fan…..
150 krono / kilo…
1 bräda + 3 segel +master +övrigt = 25 kilo ???
3700 !!!!!!!!!!!!
Är det någon som har ett bättre förslag… Flygstolarna var med Air France….???
[/ QUOTE ]
Du har inte lärt dig att man alltid måste kolla med flygbolagen vad det kostar att resa med prylar innan man bokar? Lever inte du och din bräda i symbios? Är inte din utrustning en del av dig? Har du inte förkropsligat den? Eller kanske materialiserat dig själv?

Skämt å sido. En lärdom jag gjort är att billiga biljetter brukar innebära dyr frakt och tvärt om.
Vi brukar flyga med BA till Marocko. Med dem är det fritt att ta med sig vindsurfingutrustning (man skall dock förvarna innan) SÅVIDA PACKNINGEN INTE VÄGER MER ÄN 23kg TOTALT!
Det går ju aldrig!
Vår utrustning inkl. allt brukar väga 40-50kg.
Men grejen är att med BA blir det aldrig tjat om att man FÅR ta med utrustning, det är helt OK. Med andra bolag brukar det starta där, vad man får eller inte får ta med sig PLUS att man sedan får tjata om övervikten!Men övervikten kan bli en fråga även med BA. De varnar för det varje gång, vi har dock aldrig behövt betala något. Och jag har varit i Marocko sex gånger. Aldrig ett problem varken i Sverige eller i Marocko. I Sverige har de ifrågasatt en gång om de skulle få in grejerna i planet (då kom vi fem killar samtidigt ;-). Men efter att de pratat med en lastare som bara ryckte på axlarna och sa: ”De e la inga problem” (Göteborgare) så var det OK.
Då vi åkt från Köpenhamn så har de inte ens höjt på ögonbrynen. Och lastarna i Danmark är öldrickande grabbar som är mycket starka! De brukar bara flina då vi kommer svettiga, släpandes med våra packet
Nu skall jag åka med Air France till Maui. De har ett fastpris på 80 Euro per väg för utrustningen + övervikt. Men över atlanten så får man ha med sig 2*32kg så det är inga problem.
Lycka till!
Läs lite om Marocko på http://www.apelviken.nu/vvk.index.html Kolla under ARTIKLAR.
Du kan även läsa på http://www.surfdagboken.se/Staffan
-

Med tanke på vad jag kan se på sjökortet över Ringenäs så borde det vara brutalast i Sverige vid skjutövning

/Staffan
-
Jag vet ju inte hur du seglar, men det är ingen tvekan om att Impact 2004 är det absolut bästa segel jag haft (har). Jag tycker det är så himla bra, otroligt bra balanserat med ett fantastiskt vindregister!
Jag lovar dig (utan att jag vet hur du seglar) att du absolut kommer bli hur nöjd som helst med Impact 2004!
Skulle du inte bli det köper jag dem av dig!
/Staffan
-
Svar till:
Men Staffan, din kommentar att du två år senare tyckte den var skit är ju inte så konstruktiv. Skulle du kunna utveckla din värdering?
/Niklas
[/ QUOTE ]
Tja, det är väl lite både ock… Både jag och brädorna har utvecklats.
Då tyckte jag den var underbar, snabb, livlig. Jag bör lägga till att detta var en av de första moderna vågbrädorna jag haft, före denna en Michael Delf custombräda (TwoField).
Ett par år senare tyckte jag 8’5” var stökig, låg alldelse för högt i vattnet, för feta kanter att trycka ner, skar fast lätt i vågridningen i hög fart – ja, för platt i botten, för rak rocker, för bred och för bulliga kanter kan väl orsaken sägas vara. Inte grafik eller att den blivit sunkig. Grafiken tycker jag fortfarande är väldigt tuff!Men jag måste lägga till att då jag hade den 2000 så lärde jag mig otroligt mycket! Så den var ett viktigt steg i min utveckling så jag vill nog säga att den är bra för vissa seglare i vissa stadier.
Så du har nog helt rätt, det är fortfarande en bra bräda – men inte min favorit längre./Staffan
-
Svar till:
Vagar man ha grejor i bussen i centrala Goteborg? Jag blev av med en hel utrustning for ett par ar sedan och har sedan dess blivit paranoid. Det var inte i Sverige iofs, men jag har haft tva inbrott i bilen det senaste aret.
Jacob[/ QUOTE ]
Jajamen! Sätt på en dekal där det står ”BOSSES LATRINTÖMNING – vi tar hand om din skit”
Jag lovar att den får stå ifred!

Jag har alltid min bil i låst P-däck på nätterna. Dagtid är jag itne direkt rädd att de skall länsa den på min utrustning, det är ju en del att lasta ur… 😉
/Staffan
-
Svar till:
Ett meningsfullt inlägg. Just denna typ av fråga tenderar ju annars att få svar som går ut på att den bräda som respektive seglare kör nu är den skönaste. Visserligen kanske detta är sant, men det blir liksom mer intressant med svar som det ovan.
Just F2 verkar för övrigt vara det märke där brädorna skiljt sig mest mellan årgångarna.
[/ QUOTE ]
Tja Ola, du har inte helt rätt i din analys.
F2 Maui Project 2001 och 2002 var näst intill identiska i shapen. Det var bara förfiningar som gjordes.
2003 var de dock lite tokiga, massa kanaler, kanter och skit. Thommen fick sedan sparken… Kanske lite orättvist för brädorna fungerade bra på vattnet men hade helt annan karaktär än åren innan, mycket lugnare.
2004 ser de inte ut som 2001/2002 men de är i karaktären lika, snabba, styva, svinbra!
2005 är de liknande i karaktären men har blivit kortare (som den naturliga utvecklingen är i branschen som du vet).Så egentligen är det bara 2003 då Thommen freakade ut som de skiljer sig.
Jag själv tror fortfarande att F2 Maui Project 8’5” från 2002 är den bästa sverigevågis som tillverkats! Den är på 87 liter och 56,6cm bred – så den är ganska stor. Jag seglade den mellan 4.7 och 5.8 och i det vindregistret var den helt otroligt bra!
Om jag minns rätt vill säga…
Jag skall testa den igen i vår, för det kan ju vara så att minnet spelar ett spratt och man bara minns de goda sakerna. Så var det med Naish 8’5” från 2000 (samma som Graf vill kora till den bästa). Jag tyckte den var otroligt bra på allt men då jag testade den två år senare så tyckte jag den var skit… Utvecklingen går framåt! Som tur är! 😉/Staffan
-
2005:orna är mer low-end segel medan 2004:orna är mer high-end.
Jag gillar personligen 2004:orna bättre för jag gillar att ha draget i händerna pga att jag är överriggad, medan en som gillar mer onshore-segel och vill ha ett drag tidigt i vindregistret troligen gillar 2005:orna bättre.Jag bjuder på en förhandstitt på vad som kommer på http://www.surfdagboken.se senare i vår då vi lancerar sidan fullt ut med tester, reseberättelser etc.
ARROWS IMPACT 2004:
UPPLEVELSE PÅ VATTNET :
Då man riggar detta segel enligt instruktionerna ser det väldigt platt ut. Det är först då det fylls med vind som det får buk. Det såg lite klurigt ut första gången jag riggade det men jag mätte upp allt noga och kollade instruktionerna, och det var riktigt riggat. Man skall dra ganska lite nedhal och relativt mycket uthal. Fäst nedhalet först, dra sedan uthalet (jag drar som instruktionernas medelinställning eller en centimeter ytterligare då det blåser mycket) och dra till sist det sista i nedhalet. Detta sliter minst på seglet och gör även att ni enkelt ser hur mycket nedhal ni skall dra (släpp mellan latta ett och två men inte mer). Överdra absolut inte nedhalet, då dödar ni seglet! Hellre för lite nedhal än ett dött segel. Dra istället mer uthal om det blåser mycket.
En sak som jag la märke till då jag bytte från Impact 2003 var att jag fick flytta bak hängselelinorna mycket. Det beror nog inte bara på att 2004 års Impact har längre bommar (och kortare master) utan även på den helt förändrade shapen jämfört med året innan.På vattnet får seglet en fin buk och det har ett väldigt bra bottendrag för att vara ett utpräglat vågsegel. Man kan dock stänga av draget helt genom att skota ut, då ställer sig seglet platt, vilket är en fördel vid vågridning. Och seglet känns väldigt mjukt i sin hantering.
Seglet har ett fantastiskt vindregister, jag har seglat det underriggad med freestylebrädan och det har bra lättvindsegenskaper. Samma segel har jag sedan använt i Marocko för vågsegling i hårdvind och buken flyttar sig inte en centimeter! Man märker inte att man är överriggad mer än på att farten bara ökar och ökar… Balansen i seglet är väldigt bra!SLUTSATS :
Ett superbra segel. Hittills det bästa vågsegel jag seglat! Soft, stabilt, bra vindregister! Och i och med att man kan stänga av draget genom att släppa ut skotningen passar det lika bra till freestylemanövrar som vågsegling! Min varmaste rekommendation är : KÖP!!!ARROWS IMPACT GOLD 2005:
UPPLEVELSE PÅ VATTNET :
Dessa segel blev omtalade redan då de släpptes på bild på internet. De väckte uppmärksamhet med massa guld- och silverfilm. Då jag hämtade ut dem så skrockade Anders då han visade upp dem. Tja… Inte tycker jag de är snygga, men det är ju på vattnet det gäller!
De skall riggas likt 2004 års Impact med relativt lite nedhal och mycket uthal. Det första jag la märke till var dock att det var mycket tyngre att dra nedhalet på dessa segel om jag jämför med året innan, spänningen är högre i seglet trots att det inte släpper i akterliket mer än 2004:orna. Det är även svårare att se om man dragit lagom med nedhal på seglet då man riggar det, jag vet inte om det beror på silver-/guldduken eller om det är snittet på seglet. Uthalet dras som förr ganska mycket men jag upplever det som om det dras mindre i år än 2004:a.
Seglet ser platt ut då det riggats upp men buken är, då de vindfylls, ganska djup. De har också ett mäktigt bottendrag ute på vattnet. Men passa dig för att dra för mycket uthal, detta är känsligare än tidigare modeller och det kan göra att seglet blir lite dött och ”vingligt” d.v.s. att de blir för plana. Men då man fått till riggningen drar de fint och tidigt, och de har en mycket bra toppfart. De är verkligen riktigt snabba!
Jag tycker att Impact seglen 2005 fått mer utpräglade egenskaper som brukar vara karaktäristiskt för onshoresegel, s.k. powerwave eller low-end segel. Lite lika gamla Northsails Style (som jag hade 2001) i känslan med ett bottendrag som heter duga men också sämre toppvindsegenskaper. Vissa gillar detta men jag hade hellre haft det tvärt om… Jag tycker ju om att segla överriggad och då gillar jag ett segel som klarar dessa hårda vindförhållanden hellre än ett segel som har lättvindsegenskaper.
Jag har testat lite olika riggningar, men då jag kollar i intruktionerna och pratar med pojkarna på Surfcompaniet så skall de dras såsom jag gör. Men jag har laborerat framförallt med nedhalet, men om drar mer nedhal så känns det som jag dödar seglet och det flexar inte och ger mig lika bra respons.SLUTSATS :
Arrows ville flascha på med guld och silver till 2005, och de arbetade om shapen som ser bra ut på bild. Någon har sagt till mig att de ser bättre ut, som Neil Pryde. (Är det bättre? Ja, ja, det var en formulaseglare som tyckte det). Men om jag får ge en personlig reflektion (vilket jag får) så tyckte jag bättre om seglen från 2004. Men en mer onshoreorienterad seglare tycker nog tvärt om…/Staffan
