s
Forumsvar skapade
-
@Blackadder 483073 wrote:
Vi får nog förankra det bland våra respektive medlemmar innan vi går ut med något officiellt. Men jag tycker att vi som var på mötet var ganska överens om vad som skall gälla mellan surfare.
/Ulrik
Ordförande i Varbergs SurfklubbHåller med Ulrik att vi först måste formulera och förankra.
Det finns några regler som är internationella men mycket av det som gäller i vågor och mellan vindsurfare och kiteare är hänsynsregler eller riktlinjer då fastslagna regler saknas. Du kan ju alltid kolla på http://www.apelviken.nu så ser du vad som gäller för vindsurfare och kitare (för det är ju samma regler som gäller båda) men inte i mötet mellan dessa. Det som kommer till är lite mer generella formuleringar istället för specifikt vindsurfing, om hur vindsurfare och kiteare uppfattar varandras beteenden i olika situationer (vi har ibland svårt att förstå varandra, gäller i båda riktningar) och lite mer ”allmänt vett”.
/Staffan
-
@Ola H. 483050 wrote:
Sen kan man ju lägga till att den superblåsiga måndagen i Åsa för några veckor sedan så körde Lygner på min Quatro och Mag på sin och båda verkade ha bättre kontroll än de flesta, trots att brädorna inte ”borde” funka.
Jag tror dock att dessa medelålders herrar är utanför målgruppen för en produktions twinser. De är för duktiga och hade garanterat haft mest kontroll oavsett vad de haft under fötterna (ok, inte vad som helst men det flesta vågbrädor kan de garanterat hantera bättre än många andra).
/Staffan
-
@Mag 482509 wrote:
Magnus minns:
Staffan uttalade redan för 3 (?) år sedan att RRD??? är nog världens bästa vågbräda, det kunde helt enkelt inte bli bättre! Och nu har S.. bytt bräda minst 2 ggr sedan dess?!? Hur låter det nu?Staffan – dina enkelspåriga dagar är räknade! 😉
/MagnusHehe!
Så var det nog. Och jag håller fortfarande 2006:års HCW för en av mina absoluta favoriter! Så otroligt bra bräda! 07:an hade inte en suck. Men 08 är också super. Så man måste vidga vyerna även om jag gör det enkelspårigt 🙂För övrigt är det med sorg som Hanna skall sälja sin HCW 2006:a nu. Hon ska köpa en mindre, det är ju kul att hon utvecklats så bra. Sen är det ju ännu roligare att vi ha barn i oktober vilket gör att hon inte kommer segla förrän till våren.
/Staffan
-
@Surf Lord 482983 wrote:
jag höll på att bli överkörd av en vindsmurfare förra sommaren för att han ej såg mig 5m från land,lipar inte jag för det. Så om något skall förbjudas så förbjud all vattensport och lek( typ frisbee=skit farligt) eller förbjud fartyg att köra med dåligt bogvisir eller köra på stora isberg. Bara för att några klantar sig så kan man ej förbjuda saker. Hur många dör i trafiken? Ni får inte köra bil mellan 10:00 – 18:00 då skall vindsurfarna ut och köra så se upp.
Det är precis denna inställning som får kommunen att förbjuda Kite i Varberg. Och min Lord, de har rätt till det! Så det är bäst att ni kiteare börjar sköta era kort bättre, framförallt då det är lättare vindar och badare i vattent, för snart sitter det förbudsskyltar på stranden och då spelar det ingen roll om det blåser mycket mellan kl.10-18 och inte en enda badare är ute – för ni får inte gå ut på vattnet!
Turistindustrin i Varberg omsätter miljontals kronor varje dag under sommaren. Kitearna ligger klart i underläge där. Vem lyssnar kommunen på, tro?
Drakarna ser roliga ut och är som magneter för barn. Den dagen det händer någon olycka med ett barn så gissar jag att förbudet kommer inom någon vecka.Men missförstå mig inte nu att jag tycker att kite skall förbjudas i Varberg. Absolut inte, det tjänar ingen på. Men det måste skötas bättre och alla måste hjälpa till att undervisa varandra och andra om vad som gäller. För det mesta är det mycket enkla saker, allmänt vett såsom att inte vara någonstans i närheten av badare. Inte heller att man tar upp eller ner draken på stranden.
Varberg Vindsurfinklubb (VVK) och Varberg Surfklubb (som är mest Kiteare) har haft möte om väjningsregler som gäller på vattnet mellan oss och andra intressenter. Det kommer en gemensam folder om detta vilken vi skall försöka sprida över hela Sverige.
/Staffan
Ordförande i VVK -
Staffan minns:
Diskussionen om Twinser är ungefär som den var för Stubbies i början. Drömsk. Alla problem med toppsvängar, fart i bottensvängen och förmåga att ta höjd fixades enkelt med ett brädbyte.
Och shapen är ungefär så spretig som Stubbies var i början. Det finns korta o långa, breda och tjocka, med olika antal fenor och olika stora fenor etc. etc.
Teorierna är dessutom fler än shaperna. Det tar väl ett par år till dess att Twinsern hittat sin shape och sin kundgrupp. Såsom Stubbien.Själv seglar jag glatt vidare med min WC Hardcore 75:a som jag tycker levererar det som ni pratar om. Dessutom tidig planing och sanslöst bra fart. Otroligt för att bara ha en fena…
/Staffan (the man with single fin mentality)
-
@jOHNjRAMBO 482197 wrote:
HAHAHA Gurra du e en gubbe i min smak!
Tack för den pimpade bilden, haha ja det frontbeslaget på rullen hade suttit som ett smeck, men du har tagit över film produktion nu Gurra boj, så är de bara, längtar till nästa rulle! vem gör inte de?För övrigt angående min näsa för er som legat vaken på nätterna å undrat kan få veta att jag för 2 dagar sedan var på sjukan å fick näsan knäckt igen, fast till rätta, så trevligt så, speciellt narkosen.
Det som suger är att jag måste se till o skaffa mig en hockeyhjäm med galler nu om jag skall ut o surfa i veckan..någon som har en till salu i GBG området kanske`????Fasen att vi inte kollade detta på plats direkt! Det hade vi kunnat fixa så hade du sluppit knäcka upp näsan och brottet igen. Att den satt rätt var det första som Hanna kollade då jag knäckte näsan i Sydafrika i vintras. Annars ska man knäcka till den direkt så det inte läker fel. Var inte orolig, jag skulle inte gjort det på dig – men Hanna hade fixat det med en lite knyck. Ond knyck! 🙂
/Staffan
-
I Apelviken finns Varberg Vindsurfingklubb som har brädförvaring för sina medlemmar. Se http://www.apelviken.nu
Det finns idag tomma båsplatser så gå med i klubben snarast om du inte är det så är chansen stor att få hyra en plats. Det kostar 1000kr/år för en plats och 100-300 för medlemskap.
VVK ställer kravet att man måste vara aktiv surfare och aktiv i klubben för att hyra. Prioriterat är ungdomar och de som inte kan ta sig till surfet med egen bil.Sen finns det kanske plats i Surfers nya center. Se http://www.surfers.se
Men de kostar lite mer, tror det är dryga 2000kr/år./Staffan
Ordförande i VVK -
s
Medlem10 juli, 2008 vid 13:33 som svar på: Mastfot till Fanatic Race Cat (180 l) – Modell kring 1990@Basse 481534 wrote:
Den enda RIKTIGA valutan….. Bärs!
Visst! Men man blir jobbigt full då man säljer en hel segellinje… När man skakat hand lastas det av en pall med öl hemma på gården 😀
/S..
-
s
Medlem10 juli, 2008 vid 11:08 som svar på: Mastfot till Fanatic Race Cat (180 l) – Modell kring 1990Jag har en i min buss! Men den är inte min. Jag hämtade en väns surfprylar i Varberg häromdagen och såg till min förskräckelse att han har samma joint (ledad) och mastfotsplatta som i början av 90-talet! Det är en Fanatic. jag hade samma själv då det begav sig. Såldes med en bräda – annars hade jag väl seglat på den än.
Kvalitet? Ja! Men känns väl osäkert att ge sig ut med detta i vågorna. Han har varit i Chile med denna mastfot…Jag ska kolla med honom om det inte är dags för byte, i så fall så finns en original. Eller så byter jag till mig denna för att jag hjälpte honom hämta prylarna – i så fall får du köpa den av mig för ett par bärs 🙂
/Staffan
-
Själv har jag fått order från doktorn pga ”surfers ear”, dvs nedsatt hörsel pga vind och vatten i öronen hela tiden. Jag har fått sämre hörsel senaste åren och mina örongångar blir trängre. Jag använder redan vattentät öronplugg på ena örat pga spräckt trumhinna men kan inte köra med plugg på båda för då blir jag helt burkig, instängd och tappar surfkänslan. Hjälm är lösningen även om den låter en del… Det brusar ju på bra då det blåser men det är inte ljudet som är fara för mina öron utan vinden. Hjälmen har ju en bonus att den är bra om man slår i hjärnan.
/Staffan
-
@SWE-31 473679 wrote:
Bra Basse.
Årsmötet är i November. Bara att skicka in en motion till SVF när inbjudan kommer ut. Att du sen kommer på årsmötet och röstar igenom ditt förslag tar jag ju för givet.:laugh:
Jo, du. Sist jag var med på ett årsmöte blev jag inröstad i styrelsen. Sen dess har jag inte hört nått…
En sak till att lägga till Basses inlägg:
Det är för jäkla seriöst upplägg av stegar och bedömningsregler.
Det är en klassisk stege – den som är bäst möter den som är sämst. Vilket inte ger den sämsta mer än ett heat innan den är utslagen. För detta betalar man glatt 250kr….
Och nivån på seglare måste vara hög. Fyra trick på varje bog räknades, inget annat. Man måste alltså vara jäkligt duktig för att ens ha en chans att få upp det antal trick som kan ge poäng. Dessutom ska de sättas med fart, självsäkerhet och stil…Vi testade för två-tre år sedan ett system med 8 seglare i varje heat i en kvalstege där alla fick chansen att segla minst två heat. De fyra vinnarna mötte de fyra förlorarna i ett andra heat. Det gjorde att alla fick mer tävlingserfarenhet, större chans att gå vidare och dessutom mindre press då det inte var man mot man. Fyra gick vidare i varje heat.
Dessutom körde vi bedömningen snällare, mycket mer på over all.
Ur kvalstegen gick åtta seglare vidare som sedan fick möta de åtta bäst rankade seglarna (som inte behövde kvala). Detta gjorde då i en klassisk stege för 16 seglare med en mer klassisk bedömning av variation, stil aggresivitet etc. Men då är det ju redan duktiga seglare som är där och alla amatörer har fått visa upp sig i kvalet och fått mer tävlingserfarenhet.Systemet fungerade mycket bra på SM i Habo Ljung. Alla uppskattade det. Alla fick segla mer, vi mixade amatörer med proffs men amatörerna fick kvala, och det var himla bra stämning på vattnet då det inte kändes så himla seriöst förrän man kom upp i finalstegen.
Enda nackdelen var att det var svårt att bryta ur en amatörvinnare ur kvalet. Dessa gick ju vidare i finalstegen (där det mest var pro-klass). Men det är ju mer en teknisk sak om man är A eller B seglare i förbundets ögon. Om man slår ihop klasserna där så är det sedan inget krux i stegarna.
Ett krux till förresten. Det bygger på att det är minst 24 seglare i klassen, gärna 32. Annars faller idén med kvalstegen. Och det kan vara svårt i dagsläget…Jag tycker det är synd att inte förbundet jobbat vidare med detta utan mer gått tillbaka till det klassiska och dessutom skärpt kraven i bedömningsreglerna ännu mer. Det är klart att vi skall ha en seriös tävling och inte bara på skoj. Men det gör det otroligt svårt att motivera nya seglare att komma till tävlingarna, betala dyrt för att sedan bli utlsagna i första heatet. Det är inte kul! Och det är knappast någon tröst att det är samma system som PWA.
Nu ska jag ut på vattnet! Det blåser 17m/s!
/Staffan
-
Det är en dag jag minns! Den var svinbra på morgonen och förmiddagen fram till att Gudrun kom och förförde oss!
Läs text och se bilder på http://www.surfdagboken.se
Staffan 2005, långt ner på sidan, DAG 3 : Lördag 8/1/Staffan
-
@Ola H. 463067 wrote:
Om man delar alla värden med max nedböjning och sedan plottar får man en graf som bättre visar de relativa böjkurvorna. X-kombat 2008 verkar vara mjukast i toppen (sista metern), men relativt mjuk även i botten (styvare på mitten). HotRod är också mjuk i toppen, men lite styvare i botten. Man ser vissa antydningar till mätfel också…
Mätfel? Pffff……… :santa:
Som sagt är det inte riktigt vetenskapligt! Varken testmetod eller IMCS formel.
Efter vi gjort vårt supertest så hittade vi hur man gjort ett ”bend curve” test i Windsurf. Men då hade vi redan packat ner grejerna.
Första gången vi testade med vattenhinken var det en för lätt vikt (8,4kg) men vi fick lite andra kurvor. Det är ju också lite intressant egentligen. Då avvek ett par master lite mer än de gjorde när vi laddade på massa vikt.
/Staffan
-
@gurra1978 463049 wrote:
Äntligen har du uppdaterat din hemsida. Jag diggar den. Danmark såg ut att vara en riktig bomkörning men du skrev så fint så jag blev lite avundsjuk ändå ; )
Jag minns att du sa åt mig (då jag seglade Powerex i Neilpryde Combat segel) att det inte funkar bra. Jag tyckte motsatsen. Enligt ditt test så har NP XCombat 400 2008 blivit mer likt Powerex jämfört med NP XCombat 2007. Betyder det segelutvecklarna tyckte det var bättre med en mast som var mer lik Powerex och att du hade fel då. Ska jag tolka resultatet så? :wink::tongue:
Så kan man ju tolka det eller så kan man läsa det finstilta (det beror på att du seglar som en räka) 😉
Det verkar ju helt klart så att nya X-combat är mjukare men jag vet inte om den är mer lik Powerex. Den har mjukare topp men är dock ungefär lika styv i botten. Neil Pryde är ju generellt mer lik en SDM i sin böjkurva, styv i botten och succesivt mjukare mot toppen.
/Staffan
