Forumsvar skapade

Sida 41 av 96
  • s

    Medlem
    22 december, 2004 vid 11:53 som svar på: ahh…äntligen..

    Du är ju för rolig Rambo!!!!
    Så snygg bild har jag inte skådat sedan min kompis hade en liknade på säsongskortet i Åre. Han blev dock av med det efter ett tag pga att de inte trodde det var han…
    Jag körde en liten liknande fegisvariant på mitt, hade odlat moppemusche i ett par veckor innan fotograferingen – såg endast sorglig ut dock… Skäggväxt är inget jag har gott om laugh.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    20 december, 2004 vid 10:24 som svar på: Hawaii, någon som är sugen?

    Det kan hända att vi dyker upp fyra pers till under skiftet mars-april… Kollar just nu upp alternativen. Det får inte blir för dyrt… Men jämfört med våra alternativ så kanske det klarar sig!

    Vad har ni hittat i resväg? Vad kostar beljetten?
    Vad boende och bil kostar i dollar har jag lite koll på sedan 2002 men dollarn har numera bara 60% av det värde den hade då! laugh.gif Det kan bli billigt att hänga på Maui! Men biljetten har jag ingen aning om vad den kostar nu! Då fick vi BA för 9500kr inkl. utrustningen!

    Ett tips är att ta en natt i LA på vägen dit. Vi anlände hyffsat utvilade till Maui mitt på dagen och kunde direkt dra ut och surfa. De som åker direkt brukar vara halvt döda (det hindrar dock sällan någon att dra ut och surfa smile.gif). Lite krångligt med packningen på LA:s flygplats bara. Men jag tror att man i dagsläget kan få lämna kvar den om man checkar in den hela vägen. Men vi åkte några månader efter 9/11 så de var helt fanatiska på flygplatsen!

    Ett annat tips, åk inte för tidigt i mars. Ju senare desto vindsäkrare. Vågorna krymper dock något.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    14 december, 2004 vid 08:13 som svar på: FILM! från the very stylepimpz of ghettobäck!

    Låten är cool för att den passar till en cool film… Cool på många sätt! Så jag tycker du skall ladda ner ett program du kan se den i.
    (Nu har jag byggt upp stora förväntningar wink.gif ).

    /Staffan

  • s

    Medlem
    13 december, 2004 vid 07:53 som svar på: FILM! från the very stylepimpz of ghettobäck!

    Snyggt jobbat grabbar!!!

    Jag är inne på Konfen för första gången på månader och det första jag får se är en film från Ghettobäck! Vilken lycka! laugh.gif

    Nilkas är ju fearless! Kallt! Synd att han inte hade nya brädan, Chilli! wink.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    16 november, 2004 vid 10:05 som svar på: VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

    Är det ingen mer som skall rösta eller tycka till?

    /Staffan

  • s

    Medlem
    10 november, 2004 vid 10:46 som svar på: VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

    Svar till:


    Funrace: Varför?? Ställ upp i amatörklassen istället. Inte så seriöst som många verkar tro.

    [/ QUOTE ]

    Att amatörklassen i slalom inte är så seriös är sant men syftet med Funrace är att vi som klubb inte skall ha så stora krav på att allt skall vara så perfekt ordnat med raka startlinjer, bojar som ligger rätt, vindstyrkor som inte är tillräckliga. Kraven på arrangören lättar alltså, dock inte hastigheten på vattnet hoppas vi! Vi vill på ett enklare sätt kunna dra igång en tävling och få mer tävlande och mer action på vattnet!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    10 november, 2004 vid 10:41 som svar på: VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

    Svar till:


    Formula Experience: Jag förstår inte varför klassen existerar. Kanske ett påhitt från windsurfingindusrin för att tjäna mer pengar? Mycket bättre och billigare att man kör på begagnade formulaprylar. Ev.med mindre och enklare segel. Bara dumt att splittra upp racingen i en massa olika klasser.

    [/ QUOTE ]

    Tanken med Formula Experience är precis den omvända. Det är tänkt som en klass som inte kostar så mycket pengar och där alla kan tävla på LIKA villkor. Det gör inte alla om man seglar på begagnade Formulagrejer, då är det klart en orättvis klass om man jämför med de som kör på det senaste eftersom utvecklingen går framåt fort (och är dyr).
    Klassen är till för att locka unga, seglare, amatörer osv. till tävlingarna. I Norge lyckas de tydligen bra med detta. I Norge kostar ett Formula Experience startpacket typ 11.000 NOK. Det är med bräda och rigg. Det får man inte ens en bräda för här…
    Sedan tycker jag själv inte att det är en intressant gren för mig, men jag tycker att konceptet verkar sunt.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    30 oktober, 2004 vid 20:17 som svar på: F2’s 2005:or

    Svar till:


    För tyska läderbögar är leopard och tiger aldrig fel! Ett tidlöst tyskt mode helt enkelt. Helt klart bland de fulaste brädorna någonsin, Gorilla Wave!

    Men GPS måste väl speednissarna gilla. Jag saknar dock höjdmätare för alla höga hopp jag ska ladda! cool.gif
    /Magnus

    [/ QUOTE ]

    Inte för att detta påverkar brädan, men jag vill bara påpeka en sak eftersom många säger fel.
    Detta är inte en Gorilla utan en Gerilla bräda, dvs. de militära grupperna som huserar uppe i bergen och skjuter på allt som rör sig. Guerilla är ordet på engelska.

    Sedan ang. designen.
    Tycka vad man vill, men den väcker uppmärksamhet! Jag är ägare av en Guerilla wave och det är många som kommit fram och kollat, vissa har t.o.m. frågat om det är en custom… De har dock liten koll…
    På vattnet ser ovansidan hårig ut! Och undersidan syns väldigt bra i hoppen.
    Men jag håller med om att 2004:orna var snyggare…

    Däremot är leopardmönstret på väg tillbaka inom mode, så här ligger F2 långt framme i sin design. Dolce Gabbana, Donna Karen, Calvin och allt vad de stora modeskaparna heter tillverkar nu exklusiva väskor, byxor, dressar, det mesta… i leopard- och tigermönster. Och hur vet jag det? Jo, jag läste alla tidningar i facket framför mig på flygresan till Korsika… (vill inte erkänna att jag är tysk läderbög och egentligen prenumererar på alla dessa tidningar wink.gif)

    /Staffan

  • s

    Medlem
    15 oktober, 2004 vid 17:29 som svar på: F2 Chilli review…

    Svar till:


    riktit snygg e den iaf. men va e de du säger staffan? tror du inte f2 vet va dom gör? skulle inte tänka mig att dom skulle dra in allt för mycke på dom verkliga freestyleegenskaperna för att få fram en bräda som är bätre att gubbköra på. isåfall blir ja missnöjd men dom har ju trots allt bytt namn från ”fun and function” till ”fucking fast” (ja skämtar inte). Tror de kommer va en grym sverigebräda faktiskt

    [/ QUOTE ]

    Men om de gör en bräda att gubbköra borde den ju passa mig… wink.gif

    Nä, jag tvivlar inte på att de vet vad de gör. Men det är en skillnad mellan vad pro-killarna vill ha och vad som passar den stora massan. Och det är ju det som de skriver också. Compstylen var gjord mer för deras team och nu gör de en Chilli som är mer anpassad till den vanliga seglare. Teamet kommer säkerligen köra omkring på custombrädor – så de berörs ju inte av förändringarna.
    Men jag menar att jag hellre kör en specialbräda som inte är så bra på att carva och segla fort med – bara jag sätter manövrarna bättre. För det är ju det som är det roliga! Vill jag carva kan jag ju köpa en stor freestylewave eller en freecarve…
    Men jag kommer säkert bli skitnöjd med nya Chillin. I annat fall får jag väl köpa en custombräda…

    /Staffan

  • s

    Medlem
    15 oktober, 2004 vid 13:57 som svar på: För vindfria dagar, ett Vindsurfingpussel!

    Jag tycker det roligaste är tidigare, innan de upptäckt att formulabrädan är i centimeterstora bitar, att boardbagen är spårlöst försvunnen tillsammans med en 7.6:a.

    ”Jeg har dog stadigvæk et spinkelt håb: brættet lå i solid boardbag, så det ligger nok pænt i rabatten; blot med et par små skrammer.”

    Vad förvånad han blev! grin.gif

    Och att de inte hittade boardbagen men nästan hela brädan tycker jag verkar konstigt. Om boardbagen inte smulats sönder helt (och då borde de hitta spår) så borde ju faktiskt lite av brädan stannat kvar däri. Men det verkar ju som om de har en relativt komplett bräda men inte ett spår efter någon bag…

    /Staffan

  • s

    Medlem
    15 oktober, 2004 vid 09:47 som svar på: F2 Chilli review…

    Det låter ju trevligt men jag är rädd för förändringar av Compstylen… Den är ju så otroooooligt bra!

    De ska förbättra carvingen, jag är ärligt talat inte missnöjd med carvingegenskaperna. Det är klart att jag känt av att de är lite kassa – ibland på invägen mot en flaka får man ta i en del för att få i kanten, även in i Grubbys och 360:s. Men så allvarligt är det inte. Och downwind 360 handlar ju mer om segelhantering och att få med sig fart initialt än att carva genom varvet… Jag har aldrig gjort så snabba och cleana 360 som på denna bräda (fråga Dan… Då han låg och tränade gjorde jag dem runt honom ;-).
    Men våga inte ens tänka på att rida vågor med den! Det kan funka backside med god vilja – men frontside är i stort sett omöjligt! Även i sideshore! Jag har testat i Marocko – omöjligt.

    Farten är ju inte negativt att de förbättrar även om Compstylen har bra fart så skadar det inte med mer. Men då de för in mer rocker och V för att carva mer – drar de inte ner planingsegenskaperna lite då också? De är ju så otroligt bra nu! Jag planar ju som jag aldrig gjort förr och mycket bättre än de flesta – och jag är verkligen ingen planingsräka!

    Kanterna är jag rädd för att de försämrar med att göra dem tunnare och tucked-under. Nuvarande kanter är så ruskigt bra att ta höjd med! Jag tar mycket bättre höjd med denna bräda än någon annan! Jag lovar er! Inte ens Speedjanne hänger med med sina feta flak. Möjligtvis kan en formulabräda matcha Compstylen…
    Bättre höjdtagning = kortare repor = fler trick!

    Mer komfort med bättre utformning av däcket – ja tack!

    Och som avslutning – min Compstyle är INTE till salu!
    (Men jag kommer nog segla Chilli också…)

    /Staffan

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 15:17 som svar på: Stulet !!!!!!

    Svar till:


    hmm ser jag din dräkt janne så kommer den grymma högern fram igen. Och då vet du hur det går för den personen …..
    J.L

    [/ QUOTE ]

    Jag tycker det räcker att visa bilden på Janne, det skrämmer tillräckligt! crazy.gif
    Tur att vi som känner Janne vet att det inte är han på bilden (även om likheten är slående… grin.gif) och vi vet ju också att han är en helyllekille… confused.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 15:10 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Svar till:


    Vore väl skönt om vi kunde köpa mindre prylar, det skulle ju betyda att det blivit bättre tryck i vinden. Eller att vi gott ner i vikt grin.gif

    [/ QUOTE ]

    Mindre prylar är bra! Lätt att få in i surfbussen! Gäller även flickvänner… grin.gif

    /Staffan

    PS. MITT TUSENDE INLÄGG! Uj! DS.

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:50 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Svar till:


    Men snälla ni!

    Vad tråkigt det blir när vi snackar om våra kära surf prylar i termer som restvärde, kapitalinsats etc. Det låter ju som nåt nödvändigt ont som man helst inte vill lägga ner pengar på typ kylskåp, spis, bil, tvättmaskin, kallsingar, porr på kabel tv mm.

    Windsurfing är ju det roligaste som finns! Och är nåt jag med glädje plöjer ner mina surtförvärvda på. Det är ju det som är motivationen till att överhuvudtaget ha en inkomst.

    Prioritera surf prylar och använd dom som det alltid vore sista dagen!

    [/ QUOTE ]

    Ohhh!!! Missuppfatta mig inte! Jag vill absolut inte att sveriges vindsurfare skall köpa mindre prylar! Nä, jag tycker att det är värt varenda krona som man lägger ner på dessa dyrgripar! Men om man lyckas optimera sina inköp får man ju mer pengar över = fler surfresor! Så inte är det ointressant vad det kostar… 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    13 oktober, 2004 vid 14:46 som svar på: Vad kostar det att köra flashiga prylar?

    Svar till:


    Jag har en liten fråga till alla er som köper nytt varje år och de som är sponsrade. Märker ni någon skillnad på segel från år till år och är det inte en nackdel att byta så ofta. När ni väl kört in er på grejorna ordentligt ska ni byta igen. Detsamma gäller ju även brädor.

    Vore skoj och veta.

    [/ QUOTE ]

    Det är klart att utvecklingen går framåt! Vissa år känns mycket, andra år känner man ingen skillnad alls… Men om du ser tillbaka fyra-fem år så kan du bara kolla på prylarna, inte ens segla dem, och se att det skett en ganska kraftig utveckling. Men det är större skillnad på ett par årsmodeller än folk tror! För att dra ett par exempel:

    Köper du tex ett Simmer Onshore från 02 eller ett Crossover från 04 är det (om vi skall gå på tidningarnas tester) en otrolig skillnad. Det ena risat det andra rosat i alla tester. Det var t.o.m. så att en tidning skrev om 02:orna: ”Vi kom aldrig underfund med hur man ska rigga detta segel så det blir bra. Det finns säkert någon som gillar det… men inte vi. Se till att ni får testa det innan köp!” Typ så. Det var engelska Windsurf har jag för mig. Det var inte så bra betyg för Simmer… Men Crossover 04 blev ju höjda till skyarna med bra betyg, så nog har det hänt något på ett par år!

    Och om jag istället skall gå på egen erfarenhet än tester så är skillnaden mellan Arrows Impact 02 och 04 väldigt stor! 02 och 03 är det ingen större skillnad på, de riggades på samma sätt och de var väldigt direkta i känslan och jag kände inte så stor skillnad då jag bytte. Till 04 var det dock stor skillnad, de blev mycket softare i känslan, mycket bättre manöverbarhet trots att de klarade vindtoppar väldigt bra! De riggades också helt annorlunda, ser helt platta ut på land och folk tror att man glömt dra nedhal… Men då de är på vattnet har det en fin buk och toppen jobbar väldigt bra med vindbyarna… Det hände mycket mellan 03 och 04 (förutom det faktum att Francisco Goyas namnteckning försvann på seglen!)

    Att segla in sig på prylar går faktiskt förvånande fort. Då det är en bräda av samma karaktär så går det på ett kick. Storlek, bredd, längd kan skilja mycket men de liksom fungerar på samma sätt. Då är det enkelt. Brädor av olika karaktär kan ta en stund, men då testar man olika tekniker, olika stance eller sätt att stå och belasta brädan för att känna efter vad som funkar. Det kan ju vara rockern som är olika, V i botten, platt däck etc. som gör känslan annorlunda.
    Det kan vara stor skillnad på brädorna men har man lite koll kan man ganska snabbt säga vilken karaktär brädan har och sedan ge ett utlåtande. Det är till och med så ibland att genom att segla brädan kan man säga hur botten ser ut… Inte till hundra procent så klart, men de stora dragen kan man nästan känna ibland. Sedan finns det ju shapers som ”luras” smirk.gif Om de har rak rocker men mycket V så blir brädan lugn trots lång rak rocker. Men det märker man om man vänder på den grin.gif
    Sedan kan det ta ett par timmar innan man märker det där speciella som förbättrats från år till år i en brädmodell, t.ex. om nosens kanter rundats mer och därmed ger en softare gång upp på vitvattnet. Men det är ju sådant som är små detaljer i det hela, men det kan ju hjälpa dig att hänga med ett par stökiga vågor extra den dagen…

    Segel kan ta lite längre tid att trimma in. Tillverkarna anger alltid vissa mått men alla seglare har sin egen riggning efter vilken sorts segling det är och vilka förhållanden som man seglar i. Jag riggar samma segel olika beroende på om jag skall segla freestyle eller våg tex. Och dessa små inställningar kan ta ett par gånger att segla in sig på. Segel tar längre tid att testa också, och det är fler faktorer som spelar in (brädor kan te sig busenkelt i jämförelse), fel mast kan bara ödesdigert! Och testa aldrig någons rigg om du inte har din bom med dina hängselelinor! Det kan göra att det känns jätteavigt även om riggarna är identiska i övrigt.

    Men vi som byter prylar ofta seglar ju också mycket och kan därmed våra trimtrix, hur brädor brukar bete sig och så vidare. Jag känner ofta minsta lilla förändring, får jag ett litet sjögräs på fenan eller råkar jag sätta fenan i en sten så känns det direkt. Så att segla in sig på prylar tar mycket kortare tid än man kan tro. Men det är klart att det går lite fortare om man är på vattnet några dagar i veckan jämfört med några dagar om året… wink.gif

    /Staffan

Sida 41 av 96
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications