s
Forumsvar skapade
-
Enligt säkraste källorna som finns på plats (dvs. surfshopen i Klitmöller) så är segling på sjön ej önskvärd för tillfället. De jobbar på en lösning men ser ingen i dagsläget.
Vi funderade dock på om det bara gällde p-platsen eller om man kunde smita ner till sjön på något annat ställe, för de kan väl inte stänga av själva vattnet? Men det var inte aktuellt för oss att utmana ödet då helgen bjöd på SO-SSO vindar och vi åkte därmed till Krik (Limfjorden innanför Agger) där det blev fin freestylesegling. Tre av tre dagar för vissa, jag själv avstod gårdagen då det bara tidvis var drag i 6.4:an. Lördagen var det dock action med fullt drag i 5.6. Några duktiga danskar visade sig men svenskarna dominerade vattnet – i alla fall i antal

/Staffan
-
Lundh sails nere vid Nya Varvet lagar vindsurfingsegel. Dessutom så finns (fanns?) det en vindsurfande tjej där som lagar grejerna med förstånd – hon har ju koll då hon själv surfar. Karin heter hon om jag inte minns helt galet.
/Staffan
-
Svar till:
Jag håller med Staffan. Även mina segel funkar bra om man bara hänger upp dem enligt rekomendationerna, men vill man ha full koll får man nog lära sig trimma de segel man har, intelite enbart på siffror. Att det sedan finns mer eller mindre svårtrimmade segel är en annan sak.
När det gäller variotopp håller jag också med Staffan. På mina HOT kan man vid beställning välja att strunta i variotopp och då setter enbart ett kevlarförstärkt band i toppen, ingen lite löjlig plugg eller dylikt. Bara att köra i masten och nedhala. Väljer man segel med variotopp kommer seglet med en löstagbar variodel som man kör med om man har för lång mast, men också med en liten plugg som man sätter dit om man hr rätt mast. Med den senare får man alltså 0-toppförlängning och denna osäkerhet i trimmet, smat risk för glidning mm elimineras. Nackdelen med pluggen är att man när man stuckit i masten får gå upp och kolla att pluggen hamnat rätt, men det är ju ingen stor grej, och dessutom gäller ju det alla variosystem också. Jag tror för övrigt bl a NPs variosysten har liknande möjlighet att bara köra en plugg.
[/ QUOTE ]
Jag har hört talas om denna valfrihet, det är ju lyxigt. Förmodar att du tagit utan vario eftersom du äger master ner till 340?
Jag gissar också att detta att få valfriheten är enklare med en mindre tillverkare än en större. Tyvärr. Jag skulle gärna ha fasta toppar, inte så mycket för trimmets skull – det kan jag få till ändå – men för att slippa massa remmar och skit som slits och kan glida etc./Staffan
-
Svar till:
NR 2000 är ju ett fin-fint segel! Japp, räjsåka i vågorna skall inte underskattas. Det är ju för fasiken det enda jag kan, ah! Vaddå ”bottensäng” och ”luft av läppen”?!? Jag blir ju med jämna mellanrum rädd för stora vågor, då gäller det att kunna segla ifrån dom oxå… 😉
[/ QUOTE ]
Som sagt – tur att det finns fler än en segelmodell

/Staffan
-
Svar till:
Svar till:
Jag har tidigare kört Neilpryde search och zone och gillade båda men framförallt zone skarpt, Simmer var det ett bra tag sedan jag körde och Arrows har jag aldrig ägt. Np är lätta, smidiga och välsydda, Simmer har iaf tidigare haft lite seg rotation samt kanske inte samma höga kvalitet som Np, Arrows har jag ingen riktig uppfattning om
[/ QUOTE ]
Är du van vid Neil Pryde? Ledsen att behöva säga det, men jag tror du kommer bli besviken om du byter ner dig till ett annat märke. Jag har iallafall alltid blivit besviken varje gång jag testat något annat. Inga konstigheter med riggning, dom siffror som står på seglet stämmer. Slippa trimma och fixxa en halv säsong innan man får ordning på skiten…
Så har du råd? Ett stalltips, Stanna med Neil Pryde!
[/ QUOTE ]
Nu är ju mitt problem med trimningen inte så stort som ovanstånde inlägg vill påskina. Då jag tycker mig känna skillnad på en halv centimeter här och där så blir det relativt exakta triminställningar som krävs. Det mest svårtrimmade segel jag seglat var faktiskt ett Neil Pryde NR från 2000, skillnaden mellan ett massivt drag rakt fram (som var svinjobbigt att loopa då det bara ville dra rakt fram) och ett segel som var platt som en pannkaka och inte gav något drag alls var 0,5cm! Blä! Men det är ju ett rätt gammalt segel och ett NR, de är ju inte kända för att vara smidige. Kompisen som jag lånade det av är dock väldigt nöjd med dem, han är gammal raceseglare. Han sa efter första dagen med dessa segel: ”Perfekt! Äntligen ett vågsegel som känns som ett racesegel!”
Tur att det finns fler än en modell av segel 
Mitt största problem denna höst är inte att seglet är mer svårtrimmat utan att jag köpt en chinookbom som inte har längdmarkeringar, vilket mina tidigare bommar haft. Därmed har jag fått känna mig till rätt uthal mer än bara gått på instruktionerna. Förr var det så enkelt då det stog 165 på seglet satte jag 165 på arrowsbommen och det var perfekt.
Nedhalet är ju alltid lite mer osäkert än uthalet, även om du sätter mastförlängaren exakt på det som sägs så vet du aldrig om du har satt variotoppen på rätt längd. Jag försöker ju sätta den så kort som möjligt men även om det är ”min” så är det ett par centimeter i toppen. Egentligen tycker jag de skulle kunna strunta i variotopp helt – varför skall man ha det? Seglen fungerar ju ändå inte särskillt bra med en för lång och styv mast och då skulle man kunna tvinga folk att köpa ny mast istället – något de flesta skulle bli nöjda med tror jag. De får ju bättre seglingsegenskaper även om det blir ett större hål i plånboken…
/Staffan
-
Svar till:

/adde
[/ QUOTE ]
Jajaja… En sån nyhet tål att upprepas!

/S..
-
Svar till:
Gött! hur långt sparkade jag, det kändes bra men det är ju väldigt svårt att veta hur det verkligen ser ut…
Du laddade ju iaf frisk i luftrummet! Flög som en vante lite då och då men en del framåtar var ju grymma!Måste börja träna ordentligt snart (skyller på att det varit så mkt 3.5 segling på senaste… humm)

[/ QUOTE ]
Jo, nog flög jag som en vante emellanåt… Det var lite väl gott tryck i 4.0:an. Och det är ju bara fegisar som ligger och höjdar mot vinden för att undvika speed mot vågorna…
Sedan fick jag smärtsamt lära mig att jag inte skall göra cheeserolls med överriggad 4.0:a! Jag såg stjärnor!Bordsskivorna såg inte helt horisontella ut men bra mycket nära.
/Staffan
-
Svar till:
Grymma bilder!
Var förbi och spanade en sväng men körde vidare till apel. Stundtals rätt ok, bra drag i 3.5, dryg gubbe på de ridbara vågorna även om riktningen gjorde det svårt att få till nått… Men bordskivorna satt rätt bra…[/ QUOTE ]
Jag såg allt borsskivorna! Snyggt jobbat! Och även vågridningen ser bra ut (tja, det var ju stökigt i går, men med tanke på det såg det väldigt bra ut ;-).
Jag och Ola konstaterade att det rids väldigt mycket nuförtiden! Och ni i den yngre generationen kommer starkt med vågridning och hopp, tänk om man själv låg på den nivån då man var 20år – och hade så bra prylar som ni seglar runt på! Så var det inte 1991 då jag var 20 direkt, varken kunskapen eller prylarna. Men ”33:åringen” presterande i alla fall rätt höga framåtloopar igår – med väldigt smärtsamma pungplask! Aj!!!/Staffan
-
Svar till:
kop bomullstops, finns pa apoteket eller i din lokala sminkbutik. Nar seglet sedan ar torrt sa ar det viktigt att smorja in det med q10enzymer sa att det ser sju ar yngre ut.
[/ QUOTE ]
Ajdå! Jag har använt vaselin, kanske därför köparna av mina begagnade segel tittar på konstigt på mig. Vad ska jag göra, Ian?
/Staffan (som låter seglen torka som sig bör – i en surfbuss).
-
Svar till:
Ah, du har ju fått så skönt klassiska konfsvar på din fråga!
Nästan alla som svarat är ju grymt förtjusta i ”sina” segel, så även jag.
[/ QUOTE ]
Du har så rätt doktorn! Detta är ett väldigt vanligt fenomen och ibland kan man undra vad det beror på? För alla sveriges vindsurfare är väl inte så toksponsrade att de måste tala för sitt märke i sådan utsträckning som det görs?
Min analys är att den största orsaken till att alla propagerar för ”sitt” märke och tycker allt annat är skit beror på att de seglat in sig på sina prylar och om de någon gång testar någon annans prylar så är det fel bom, fel längd på hängselelinor och inte alls det trim som de är vana vid. Dessutom kan det vara så att man passar på att testa andras prylar då förhållandena för att köra sina egna inte är ideala. Dvs. man går ut och seglar över-/underriggad eller liknande.
Sedan kan det nog vara så att har man lagt ner 12000kr på en bräda kan man ju inte säga till polarna: ”Den är skitkass!” Då håller man nog god min…
Jag och MC har planer att inom kort lägga upp en sida på http://www.surfdagboken.se där vi ger utlåtande om de prylar vi testat. Vi kommer också skriva i vilka förhållanden de testats, med vilket trim, hur länge etc. Detta för att läsaren skall kunna avgöra om de prylar vi kört passar eller inte passar ens egen segling.
Nu till den egentliga frågan, NP, Simmer, Arrows (och alla andra märken som nämns ovan).
Prestanda är väl ändå viktigast, och svårast, så den slutar jag med… Vi börjar med det enkla:
Priset skiljer inte många hundringar och köper du en hel linje kan du säkerligen förhandla till dig lite rabatt eller att du får något tillbehör på köpet. Rabatter är ofta enklare att förhanla till sig hos ”garageförsäljare” än etablerade butiker – men å andra sidan brukar service och utbud med tanke på reklamationer, tillbehör etc. vara bättre i butik. Chansen att få klämma på prylarna och diskutera med försäljaren är skyhögt mycket högre i en butik. Att testa segel finns det ofta chans till också – om de i butiken seglar det som du är intresserad av…
Utseendet – tja, det är upp till din egen smak. Skit i vad alla andra tycker! Själv seglar jag sånna där discofärger i år, guld och silver. Men det är pga sponsring, hade jag fått välja hade jag valt enfärgade segel.
Alla segel har näst intill jämförbar kvalitet för tillfället. Det är klart att du kan träffa på bottennapp eller höjdare hos alla märken. Genom åren har jag testat ganska mycket och klämt på ännu mer, efter tre-fyra år brukar det utkristallisera sig vad som håller eller inte. Jag har aldrig haft problem med mina grejer, men jag byter varje eller vart annat år – så jag är ingen bra referens…
Ripstop gör att seglen ser mindre slitna ut men äver segel med fullt av ripstopp har jag sett falla sönder i molekyler då de fått utsättas för UV-ljus ett tag. Monofilm ser solkigare ut men är lika hållbart sålänge du inte får en reva, får du det finns inget stopp – vilket du hör i namnet att ripstop har.Så till det svåra, prestanda.
Alla segel är bra segel i dagsläget. Kolla vilket test som helst och då ser du att alla segel får mellan 8 och 10 ”pluppar” i vilken som helst av de olika egenskaper de betygsätter. Men segel är också olika i karaktär, drag? rida? speeda? snurra segel? Alla segel funkar för allt detta men de är mer eller mindre bra.
”Vad gillar jag och åt vilket håll vill jag utvecklas?” är viktigaste frågan tycker jag. Du säger att du ”värdesätter hanterbarhet och mjuk känsla i ett segel framför fett med drag”. Där har vi skjutit in oss på några segel, vi utesluter då ”power-vågseglen” och alla segel som är svåra att ”stänga av”. Då tycker jag att vi bara har tre modeller av två märken av de du nämner ovan (då har jag skippat att ta med de märken som alla andra föreslår – för de har du ju redan valt bort av någon motiverbar anledning). Simmer X-flex alt. Vision eller Arrows Impact blir det du ska välja mellan. NP har jag sorterat bort eftersom de gör segel med buk i som enligt de flesta som seglat dem har ett ”jävla drag i sig” (vilket jag också upplevt hos de modeller jag testat). Det vill du ju inte ha.Men nu blir det svårare… Vilket är bäst av dessa tre?
Då du seglat in dig på dessa tror jag ärligt talat att det inte skiljer sig så mycket… Det är klart att de är lite olika i känsla men du kommer sannolikt tycka att de är svinsköna – vilket du än väljer.Jag har inte seglat Simmerseglen (än), men uttalar mig ändå… X-flex och Vivion har samma skärning men olika material, X-flex uppbyggt helt i ripstop med PVC ruta. Vision har mer normal uppbyggnad med monofilm med förstärkningar av ripstop och dacron. X-flex lär kännas mjukare i handen pga all ripstop och den mjuka rutan, men jag har tyvärr ingen aning om de har ett annorlunda drag eller annorlunda balans än Vision. Jag hoppas på att få testsegla dessa segel den närmaste månaden, jag återkommer.
Arrows Impact har jag dock seglat mycket senaste åren och senaste månaden har jag seglat Impact Gold 2005:orna. 05:orna är liknande 04:orna i karaktär även om de ser helt olika ut – mjuka, ingen rotation, drag då du vill ha det!
De riggas med väldigt lite nedhal (speciellt om du jämför med gamla Simmer eller NP) och ganska mycket uthal. De ser därmed ganska spända ut då de ligger på land. Men om man kollar på seglet då man pumpar med det eller då man seglar så ser man hur toppen arbetar och flexar hela tiden, så även om de inte har massa fladder så släpper de vinden fint i byarna.
De ser alltså platta och spända ut då de inte har vind i sig, buken kommer först då du fyller seglet med vind och då får du en stabil buk med centrum något över bomhöjd. Att de både kan se platta ut och kan ha buk är underligt va? Hemligheten ligger i spänningen mellan masttopp, mastfot och uthal samt maststrumpan. I maststrumpan finns mycket tyg ”över” som buken ”bildas av” då du fyller seglet med vind. Gaastra har haft liknande design på sina vågsegel ett tag och Hot SO har liknande design i år, det finns säkert fler exempel. Det fina med detta är att seglet är platt och utan drag då du släpper ut det, dvs. du kan rida vågen med nolldrag i handen, men de ger ett fint drag då du vill ha det, det är bara att skota in! Motståndet i rotationen blir också mycket låg, det smäller aldrig över några lattor för de nuddar ju inte ens masten då du riggat seglet rätt. Manövermässigt är denna design super!
En nackdel med denna platta/softa design är att du verkligen måste vara obeservant på att ha rätt mast, olika märken av mast böjer sig mer eller mindre på olika ställen. Därför bör du kolla med tillverkaren vilken kompatibilitet som seglet har med den mast du har, eller helt enkelt köpa den mast de rekommenderar. Nu säger tex. Arrows att ”Any mast that will get you on the water is compatible” – en behjärtansvärdt laydback inställning, men sedan är det kanske inte optimalt att köra en powerex i ett Arrowssegel. En annan flex gör att seglet spänner ut på ett annat sätt då de fylls med vind än seglen är byggda för vilket kan påverka hanteringen – hur mycket och om man känner det låter jag vara osagt…
Sedan får jag också erkänna att det inte är lika lätt att se hur trimmet blir då man är på land och riggar med denna segeldesign. Det ser ju platt ut och man märker inte hur det står i vinden förrän man är på vattnet, så det blir en del justerande i början innan man seglat in sig på grejerna – något som jag fått erfara nu. Detta är lite irriterande då man alltid är så inseglad på de prylar man hade innan, men det är ju bara några gånger i början som man blir drabbad av detta meckande.Tja, hoppas du fått ut något av detta långa svar. Det var i alla fall inte ett anonymt svar typ: ”Öööh, segla Arrows allt annat är skit!” som ibland förekommer i denna konf.
Vi ses på vattnet! Det är där det gäller!
/Staffan
-
”hälla varmvatten”? Är det en omskrivning av att pinka?

/S..
-
Adde. Jag har funderat på var du fått din dansande gubbe ifrån – nu vet jag! Det är en filmatisering av ditt program då du ställer upp i Mr.Fitness

/S..
-
Svar till:
Hallloj,
Jag mår strålande efter dessa två otroligt fina dagar med mina små döttrar som tyvärr varit lite magsjuka och inte kunnat vara på sina förskolor. Trist dock att avslutningen i lekparken innebar en ”stukad” fot….Hur som helst högerfotens främre yttre liggament är helt av i övre fästet. Även lite småtrasigt längre ner. Diverse småblödningar men inget allvarligt. Räknar vara tillbaka i parken om ett par dagar… nej tyvärr inte. Blir nog knappast sandlådelek på ett tag.
Jesper B
[/ QUOTE ]
Akta dig för klätterställningarna Jesper! Och för att inte tala om rutschkanorna! Farliga saker de där! Fattar inte hur man kan släppa ut småbarnspappor på sånna ställen

Krya på dig!
/Staffan
-
Svar till:
Har testriggat det nu och måste säga att det blev mycket bättre med mycket uthal och lite mindre nedhal..
Innan hade seglet mycket buk och öppnade sig mera i toppen…
Nu öppnar det sig lite grann och är mera plant över hela seglet förutom första lattan nerifrån som har lite mer buk.
Rent teoretiskt sätt så borde det vara jämnare drag i det nu.
Bifogar några riggbilder.[/ QUOTE ]
Det ser ganska bra ut. Kanske lite platt, men det är svårt att se på bilderna. Du ser hur mycket buk du får om du trycker i seglet eller fyller det med vind. Toppen ser på bilderna ut som sig bör, men då det är 430 mast så vet jag inte hur seglet står då det fylls med vind. Jag vill verkligen rekomendera dig att investera i en 400 mast så snart du får råd, det kommer göra underverk – tro mig! Men det är klart att det går att nödköra med en 430, men då får man nog vara än mer aktiv i sitt trimmande!
Ang. riggning så tror och tycker jag att många drar alldeles för mycket i nedhalet. Det är den gamla skolan… Många vågsegel är idag sydda för att ha mindre spänning i nedhal och mer i uthal. Många av sveriges surfare dödar draget och den livliga flexen i sina vågsegel genom att dra massa nedhal. Trimma mer! Testa!
/Staffan
-
Svar till:
jo du bör nog ha en 400 mast till den storleken annars blir ju böjkurvan inte optimal. men det går ju att köra ändå
[/ QUOTE ]
Ja, jag förutsätter att du riggar seglet på en 400 mast! 430 fungerar inte.
/Staffan
