s
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Det är inte så jxvla kallt i Norge som folk tror, Golfströmmen ger ett Ganska så tempererat klimat.
Madagaskar har jag vart och vågsurfat på och det blåste lite väl mycket för det nere på sydkusten. Åk till Fort Dauphin, det finns nog en del fransmän som gör det. Se upp för överpilska brudar…[/ QUOTE ]
Jodu… Om du kallar tempererat att det är halvkallt hela jävla tiden håller jag med dig! Fy faaan va vi frös då vi var i Norge, i JULI!!!!
Dessutom är det ganska få norrbaggar som vindsurfar – även i metropoolen Jaeren söder om Stavanger. Det är mest vågsurfare. För vågorna är fina året runt, men det blåser inte så ofta.
/Staffan
-
Haha!!! Jag tror du har umgåtts för mycket med tok-teoretikern MC! Han som analyserar sönder alla moves in i minsta beståndsdelen! Det är hans sätt att lära sig. Och det går ju bra.
Själv tycker jag att det är bra att plugga lite, men sedan är det ut och känna in hur teorierna fungerar. Var beredd med ett par olika teorier hur du skall sätt tricket – för den första brukar sällan fungera… Man är ju mycket bättre i fantasin än i verkligheten, om jag säger så
/Staffan
-
Synd om foten! Men kanske bra för byggverksamheten?
Om du skall gjuta i form och göra det enkelt så tror jag på att gjuta hela överdelen och sedan fästa den vid en rak platta som är underdel. Du skruvar alltså i överdelen i den undre. Den undre kanske kan vara en glasfiberförstärkt plywoodskiva.
Formen är ju bra eftersom du kan bygga flera. Men det går åt nästan lika mycket material till att bygga form som att bygga box (men samla ihop lite kompisar så kan ni ju massproducera). Du måste ju plasta formen och lägga ner massa arbete med gelcoat för att få den slät. Sedan måste den lackas blank. Sedan är det ju massor utav släppvax innan du gjuter din box i den. Och då börjar du med att lägga gelcoat, sedan glasfiber, sedan alla förstärkningar (ja, lägg in en del annars kommer den bli ostadig. Gjut in elrör i hörnen och några på tvärsen) innan du kan lyfta ur din box.
Jag och min far byggde en optimistjolle på samma sätt när jag var liten. Det var inte så enkelt. Den blev, trots en fin form som vi lånade, inte helt jämn då vi tog ur den. Vi fick jobba en del med gelcoat efter. Den blev sedan tung som ett as… Tyckte jag som var liten i alla fall. Men den lever än – så den blev hållbar

Några år därefter byggde vi en pulka, en sådan man drar efter skidor. Typ sådan som Göran Kropp hade till nordpolen. Vår var gjord för att passa i skidspåren. Den gjorde vi med kvarsittande frigolitform i precis den färdiga form vi ville ha. Vi rundade av kanter och allt. Sedan plastade vi runt formen, spacklade och lackade. Sedan ”gröpte” vi ur frigoliten med grovt sandpapper så det blev tunnare än de 4cm block vi använde. Nu lät vi en del frigolit vara kvar eftersom det var isolerande och vi ville inte att lillasyrran skulle frysa. Men det går att ta bort allt om man vill, och även plasta invändigt. Pulkan blev mycket lyckad och snygg.
Fördelen med mitt förslag på frigolitbox är ju att du använder allt material till boxen – inget eller mycket lite spill. Spillet blir billig frigolit. Frigoliten blir kvarsittande form som även styvar upp lite om du plastar på insidan eftersom den ser til att plastlagren är en bit ifrån varandra. Och ytan kan bli lika fin som din vindsurfingbräda (som ju är byggd på samma sätt).
Ja, jag skall inte försöka övertala dig till något eftersom du gör som du vill – men frigolit är bra
Låter som jag precis köpt aktier i Sundolitt som tillverkar frigolit./Staffan
-
En sådan Surfline-box har jag sett på HCJ (biltillbehörsaffär i Göteborg, Backaplan). Den skulle de ha typ 5000kr för. Den var 2,8meter lång tror jag. Och den hade ett vadderat takräcke uppe på boxen som man kunde sätta fast brädan i! Såg väldigt fin ut! Men som sagt – vill man ha in brädan blir den för liten ändå.
Förslag om man vill ha in allt i boxen:
Skaffa tunn frigolit (expanderad cellplast), typ 1cm tjock. Kanske 2cm på vissa ställen. Den frigoliten går att böja lite lätt. Lägg alla prylar inkusive brädan i en hög som du tänkt packa det i boxen. Bygg en frigolitbox runt allt. Ta lite extra utrymme (det krävs alltid mer än vad man tror! Tänk på hur du kommer att lasta in och ut). Såga, böj, limma frigoliten. Runda kanterna lite så att det ser bra ut.
Sedan så kan du plasta utanpå frigoliten! Frigoliten blir alltås en kvarsittande form till boxen!
Såga isär den på mitten i längsled, plasta till kanterna, sätt gångjärn och gasdämpare (eller kanske bara såga upp en lucka där bak). Tada!!! Nu har du en takbox!
Om du vill kan du ju sedan snygga till den lite invändigt och plasta på ett lager där också så blir den hållbar och vattentät. Köp lite billiga liggunderlag och limma på insidan så skyddar du både bräda och box mot skav. Dräneringsrör och ventilation (intag på undersidan fram så det blåser in då du kör samt evakueringsventil bak) kanske också är bra.
Alternativt köper du extruderad cellplast (kallas styrofoam av oss surfare) och bygger allt i. Den är lite stabilare och hårdare. Något dyrare men både frigolit och styrofoam är billigt i de tunna dimensionerna.
Vill du lyxa till det ordentligt och få ett stabilt bygge så byter du frigoliten mot riktigt hårt och dyrt sandwishmaterial 😉Jag kommer inte ihåg vilket material som tål vilken plast, frigolit tål epoxy men inte polyester tror jag. Styrofoam tål båda två. Är det så? Kolla det!
Förslaget är mycket, mycket lättare (både i vikt och som metod) än att bygga med plywood. Du skär cellplast med en vanlig kniv, du limmar ihop frigolitboxen med Karlssons klister! Du behöver inte vara så himla noga då du bygger boxen i frigolit eftersom du kommer plasta över allt, det jämnar ut ev. små skavanker. Sedan slipar du till den och lackar med bilens färg.
Frigolit är mycket billigare än plywood (det dyra här är plast och glasfiberdukar). Du kan runda av hörn med vanligt sandpapper så du slipper den ”boxiga” konstruktionen som du antagligen får då du bygger i plywood. Dessutom tränar du på att plasta så att du kan bygga en egen surfbräda till våren!
Billigt, lätt, relativt enkelt, snyggt!
/Staffan
-
Det beror på din seglingsstil och vilka brädor samt segelstorlekar du kör.
Om du seglar slalom/race eller liknande så seglar du ”på fenan”, dvs. att du tar stöd mot den då du höjdar etc. Jag har inte så stor erfarenhet av detta men när jag har testat är det en annorlunda känsla. Man måste lita på fenan helt enkelt. Och den ger ett fantastiskt grepp (om det är rätt). Jag tror det är mycket mer kinkigt med vilken fena och storlek du har här. För liten ger nog inte alls rolig segling.
(Speed är ju riktigt kul! Jag förstår Speed Janne och de andra fartstinna seglarna i Fiskebäck! Det är kul att segla fort!)Om du däremot seglar våg/freestyle så seglar du mer ”på kanten”. Förenklat kan man säga att du kantställer brädan och ”svänger” upp i vind hela tiden för att ta höjd. Inte optimalt för fart och så – men det är ju våg och freestyle! Då är annat viktigare än att ta max höjd och ha max fart.
Fenans storlek har alltså inte så stor betydelse för om du tar höjd eller inte. Du kan därmed köra på en ”för liten” fena och fortfarande ta höjd.
En större fena gör dock att brädan ”lyfter” bättre i aktern. Du märker inte av det i höjdtagningsförmågan eftersom fenan fortfarande är för liten att stödja sig mot – du seglar fortfarande ”på kanten”. Men du märker att du planar upp lite tidigare eftersom fenans lyftkraft hjälper upp brädan ur vattnet. Däremot kan en sådan fena bli otymplig då du kommer till manövrarna. Den är för lång och stor. Det är dessutom obehagligt att segla med en för stor fena då du tar fart för att göra ett trick – speciellt om den är så stor så att du mer måste koncentrera dig mer på att hålla brädan rätt i vattnet än att koncentrera dig på vilket trick du skall göra. Inte bra. Fenan kan också göra så att brädan blir mer svårsvängd i manövrarna. Därför – så liten fena som möjligt.Nu har det funnits korta och breda freestylefenor på marknaden ett par år. De är bra för freestyle, enklare att hoppa loss, enklare att slajda etc. som är viktigt i freestyle. Men tro inte riktigt på försäljarna som säger att en 19 fena motsvarar en 27:a eller liknande. Att du får samma höjdtagning etc. Det får du inte. Du kan ta stora segel på en liten fena, det tycker jag de är bra på. Men det är fortfarande så att en längre fena ger mer lyft och tidigare planing än en kort. De korta och breda fenorna brukar också vara lite tjockare för att kompencera längden (du kan ha en större infallsvinkel utan att få spinout med en tjockare fena) – det gör att de ibland kan upplevas som att de inte riktigt ”släpper”. Nu är detta kanske inte något som alla lägger märke till, det beror ju på seglingsstil, teknik och allt annat. Jag kanske har en seglingsstil som inte passar dessa fenor… Jo, det har jag – för de är fortfarande favoriten bland freestylefenor även om jag har en 27cm som jag lägger på då det är tveksamt drag för 6.2. OCh jag får framförallt säga att detta med fenans längd påverkar mest på större segel över 6kvm. Under 5.5 kvm kan du använda mycket små fenor utan att det påverkar dina planings och höjdtagningesgenskaper nämnvärt.
(Sedan påverkar ju kanternas utformning och bottenkurvan allt detta också – men det kanske du kan fråga Dr.Helenius om 😉
/Staffan
-
Ja, både du och din syrra har ju talang för detta med grafisk form och färgsättning! Så den kan nog bli grym! Men som någon påpekat – lacken kanske inte går ihop med plasten. Men det är ju enkelt att testa. Kolla också hur Beppe gjort. Jag vet inte om han förseglat plastningen innan. Jag vet däremot att han la på sju (7!!) lager klarlack ovanpå färglacken! Den brädan har ett djup i färgen! Så snyggt när han lägger upp den i en tabletop! Men man kan också se fibrerna i ytan – inte så att det inte är täcklackat – utan det är så tunt med lack och plast att man kan se fiberstruturen om man kollar mot ljuset. Det är kaxigt. Brädan väger max 5kg! Jag har för mig att han har färgerna som Volvo V70R hade för ett par år sedan – racingblå under (den mörka) samt Champange på toppen. Metallic! Så snygg.
/Staffan
-
Snacka med Beppe i Varberg. Han har lackat sina brädor med Volvos billack! Ett tag körde han utan halkskydd på däcket, en helt blank bräda bara. För att kunna vattenstarta hade han satt dit ett våtslippapper med dubbelhäftande tejp mitt på däcket 😉 Kanske inte optimalt men det fungerade ju…
HL! /Staffan
-
Svar till:
surftown.se
klockrent!
[/ QUOTE ]
Hur fungerar det??? Det är ju snuskigt billigt! Funderar på att skaffa ett eget konto direkt!
Hur är det med tillgänglighet?
Fungerar webb-mailen bra? Går det smidigt att använda POP3/SMTP?
Är det bra funktioner på hotellet? Går det att FTP:a direkt upp på nätet via webbgränssnitt? (bra på resan)Nyfiken Staffan
-
-
Halloj Ola.
Jag orkade läsa genom hela!

Jag vill lägga in ett par reflektioner på ditt inlägg.
FENANS BETYDELSE
Fenan är väldigt intressant och enligt mig (och dig) väldigt, väldigt betydelsefull! Samma storlek på fena kan kännas helt olika beroende på tjocklek och styvhet bland annat.
Vi kan säkert diskutera det i en egen tråd – länge. Men i alla fall….Det som jag kan bli lite irriterad på i tester är att de verkar inte testa brädorna med olika fenor! Då de gör det så skriver de om det som om det skulle vara något speciellt. Tex. så kan de skriva negativt om brädans planingsegenskaper, manöveregenskaper etc. Sedan lägger de till – ”…men detta kanske kan avhjälpas med en annan fena.” Det är ju SJÄLVKLART att man kör olika fenor på brädan! Det gör man ju alltid. Jag har typ 7 olika fenor bara till min vågbräda! Och tre till freestylen. Och egenskaperna hos brädan ändras mycket med fenan. Har man inte testat en bräda med olika fenor så har man inte testat brädans egenskaper fullt ut! Det anser jag.
ROCKERKURVAN
Jag tror absolut att det ligger mycket i det du säger att det inte kan finnas en ultimat rockerkurva som fungerar genom alla storlekar av brädor, från minsta vågisen för lättviktare till ”flytvågisen” för tungviktare. Det är ju så himla olika vindstyrkor som man kör dessa brädor i, därmed olika fart, vågor etc.
Detta med att designa brädor för olika seglares vikt är en mycket intressant idé! Det skulle verkligen kunna vara något. Jag skulle tycka om det mycket. Tänk om jag skulle kunna köpa en bräda som är gjord för en tungviktare men för hård vind. Den skulle vara lite biffigare under fötterna men smal och fin i nosen för att inte ta vinden i hoppen. De brädor som är lagom i bredd och volym för mig är ju så stora i nosen att vinden tar dem i hoppen – det blåser ju så himla mycket då jag seglar 4.5 och 4.0… (är det en Evo jag beskriver, biffigare under fötterna, kort i nosen… nja… den ser för bred ut i nosen för att jag skall gilla den tror jag – jag får väl testa).
Tyvärr är det väl mindre märken som inte har så mycket standardbetonade brädor, tex. Proof, som skulle kunna ha ett sådant utbud. De som kan tillverka brädorna på beställning har ett övertag i så fall. Redan idag har tillverkarna svårt att hålla stora sortiment i produktion.Jag önskar er alla en trevlig helg! Nu skall jag meka med min surfbuss och hoppas på vind på söndag!
/Staffan
-
Svar till:
Hur tidigt tror du jag kommer plana med min nya FreeSex 84 och min superdragiga rålätta 5.9-rigg, då?
[/ QUOTE ]
GOTT OLA!!!! Äntligen köper du en riktig freestyle

Få vi sällskap av dig på plattvattenspotsen runt Göteborg nu?/Staffan
-
Nu skall vi se om jag kan svara på detta. Stämmer BOARDS test? Jag utgår mycket från egna erfarenheter samt lite eget analyserande av min seglingssituation. Jag har inte brytt mitt huvud så mycket med att tänka ”hur skulle detta kännas om jag vägde 75kg” eftersom att sannolikheten att jag någonsin kommer göra det är lika med noll (om jag skulle göra det skulle jag ha så lite muskler och så klen kropp att jag inte skulle kunna surfa överhuvudtaget).
Jag själv har måtten 186cm, 83kg.
Seglar just nu en F2 Maui Project 8’0”(2004) med måtten 245, 53,2, 71liter. Till denna har jag 4.0, 4.5, 5.0. Dessutom har jag en freestylebräda, en F2 Compstyle 248(2003) med måtten 248, 64,7, 95liter. På denna seglar jag 5.0, 5.7 samt 6.2.
Gillar vågsegling i mycket vind, helst 4.5 vind. Hopp prioriteras högt i Sverige då jag tycker att vågorna oftast är så trötta att jag inte ens ids orka rida dem. Utomland då det är sideshore tycker jag dock mycket om att rida vågor. Favoriten är snabba vågor på 3 meter.
Tycker även om freestyle där favoritseglet är min 5.7:a. Dvs. i vindar på ca.9-10m/s.Svar till:
Testgruppen var alla duktiga vågseglare i klassen 75-80 kilo. Resultatet av testet blev att 75-literbrädan var favoriten, med 81 litaren strax bakom. Då var en förutsättning att gänget körde dessa brädor huvudsakligen från 5.0 och ned. Skulle de inte haft större (freestyle-)brädor som komplement hade 81:an varit det bästa valet, skriver de.
[/ QUOTE ]
Som någon redan sagt, det är ganska mycket pulver i vinden då det blåser 5.0 och nedåt. Lättvindsvågisar har de därmed inte testat i bästa förhållanden. Jag tycker att det går en magisk gräns någonstans vid 5.4-5.8 då riggen börjar trycka ner brädan pga vikt. Denna gräns kanske varierar med seglarens tyngd och teknik, men jag upplever den. Det är vid 5.4-5.8 som jag tycker att det är relevant att gå upp ett kliv i brädstorlek, under detta så funkar det mesta mer eller mindre komfortabelt…Sedan får jag lägga in en annan sak här. Det var väl bara Goyabrädor de testade? Det gr ju att dessa utlåtanden stämmer på denna brädlinje och inte skall tas helt generellt.
Svar till:
1. Volymen är inte ett bra sätt att mäta en vågbrädas storlek. Bredden är det som är mest avgörande.
[/ QUOTE ]
Detta håller jag helt klart med om, men… Jag seglar just nu en 71 liters bräda med bredd 53,2cm. Den är både smal och liten för mig då jag väger 83kg. Jag har alltså minus 12 liter… Det är ju ganska ovanligt men visar lite på att volymen inte är så relevant.
Jag tycker att volymen är helt oviktig då man seglar sideshore. Även då man har drag i seglet hela tiden är volymen oviktig. Dock så upplever jag att det i sideon-onshore kan vara bra med något större bräda generellt (mer volym/bredd) eller mer drag i seglet för att komma igång. Vågorna kommer lite mer ofördelaktigt och man ”puttas” ofta ner lite i vind av dem vilket gör det svårare att ta fart. En tung seglare trycker då ner en liten bräda mer och har svårare att få den ur ”undervattensläget”. Jag vet inte om en endast bredare bräda skulle hjälpa mot detta. Jag tror faktiskt att lite volym inte är fel i dessa fall. Men… Jag seglar ju väldigt små brädor i onshore. Det är ju bara en fråga om teknik… Eller vindstyrka.Svar till:
2. En viss bräda har ett visst spann av segelstorlekar som den fungerar komfortabelt med och detta spann är detsamma oavsett seglarens vikt. Detta spann bestäms huvudsakligen av brädans bredd.
[/ QUOTE ]
Japp, håller jag med om fullständigt! Folk förstår inte att jag seglar på så små brädor. Jag borde ha en större, tycker alla (utom möjligtvis du Ola), eftersom jag väger så mycket. Men jag har valt bräda efter de segel jag vill segla, inte efter min vikt, och det fungerar utmärkt.Svar till:
3. Att köra ett segel som är större än max i brädans ”komfortabla spann” (se 2. ovan) går, men det ger i princip inte tidigare planing.
[/ QUOTE ]
Ja, det håller jag med om delvis. Min 2002 bräda var en F2 Maui Project 8’2” (75liter, 53,3). Den hade det komfortabla spannet 3.7-5.0. Jag körde 5.3 på den. Jag upplevde inte att jag fick nämnvärt tidigare planing av detta segel än en 5.0:a på samma bräda. Det kan i och för sig bero på min vikt. En lättare seglare kanske skulle tycka att det var mer komfortabelt med en 5.3 men jag tvivlar stark på att denne planade nämnvärt tidigare med 5.3 än 5.0. Det är kanske möjligt eftersom rigg+seglare skulle utöva mindre tryck ner mot brädan och därmed skulle det krävas mindre bredd för att ”lyfta” seglaren till planing.
Min nuvarande bräda skulle jag kunna lägga på en 5.3 och segla med men det skulle inte ge tunga mig tidigare planing.Svar till:
4. En större bräda kan ta större segel och därmed plana tidigare än en mindre, men skillnaden är inte så stor.
[/ QUOTE ]
Tja… Det beror väl på hur mycket större… Ökar man 3-4cm så kan man gå upp en kvadratmeter tycker jag. Men mindre breddökningar än så är väl inte så stor nytta med (om man inte har väldigt mycket pengar och verkligen vill ha en optimal bräda för varje segelstorlek). Jag vet inte om detta kan upplevas annorlunda för lättare seglare?Svar till:
5. En lite större bräda må plana aningens tidigare än en mindre, men så fort båda brädorna planar är skillnaden i fart minimal. Inte heller förmåga att plana genom vindhål skiljer sig märkbart.
[/ QUOTE ]
Det är klart. Väl uppe i planing är det ju inte stor skillnad på ”kontaktytan” mellan vatten och bräda. Därmed är storleksskillnaden inte betydelsefull för farten.
Generellt tycker jag att folk har en oförklarlig vilja att välja en storlek för stor bräda ”för säkerhets skull”. Detta ger bara tristare segling i det spann som de tänkt använda brädan i! Att segla runt med en tio liter/en centimeter för bred bräda då det blåser 4.7 är inte lika kul.Svar till:
6. Det räcker att hitta en storlek (bredd) på vågbräda som passar dig (och dina förhållanden). Vill man t ex komplettera denna rätta storlek med en ”guppa ut och rid in” lättvindsvågis bör man lägga på minst 3-4cm bredd eller hellre satsa på en freestylebräda.
[/ QUOTE ]
Japp. Stämmer utmärkt. Jag har haft kombinationerna: två vågisar; en liten våg och en vågfreestyle; en liten våg och en freestyle.
De kombinationer jag trivdes bäst med är två vågisar samt min nuvarande, en liten vågis samt en freestyle.
Den första kombinationen hade jag en 8’2”, 53,3, 75liter samt en 8’5”, 56,6, 87 liter. Dessa seglade jag 4.0-6.0 på. Detta var en underbar kombination – men kanske lite ”tight”.
8’5” var en stor vågbräda (som jag använde 5.3 och 6.0 på), men fortfarande inte så stor att jag ”guppade ut och red in” med den. I så fall hade jag varit tvungen att gå över 90 liter och därmed ca.58cm i bredd. För ”guppa ut och rid in” tror jag att volymen är mer styrande än bredden faktiskt. Du har inte planingsfart på vägen ut (kräver volym) och du vill kunna rida på vägen in (då vill du ha smal bräda).
Den nuvarande kombinationen, liten vågis samt freestyle trivs jag också utmärkt med. Men det beror på att jag lagt om min segling. Jag seglar mycket mer plattvatten och freestyle nu. Det gör att jag tycker det är helt OK att freestyla ner till 5.0 och därmed ha glappet mellan den lilla vågisen (53,2, 71liter) till min freestyle (64,7, 95liter). Det saknas väl egentligen en 8’4” (på typ 85 liter och 56cm bredd) mellan dessa brädor om man skulle ha den optimala linjen. Men det har jag inte plats för i min surfbuss…Svar till:
7. BOARDS team presenterar förljande tabell för allroundvågbrädor relaterat till kroppsvikt
60kg–51cm
65kg–51.5cm
70kg–52cm
75kg–53cm
80kg–54cm
85kg–55cm
90kg–56cm[/ QUOTE ]
Nää… Jag vill inte segla runt på en så stor vågis! Men det är klart, om det med ”allround” menas att jag skall köra 4.5-5.5 optimalt kanske jag behöver 54,5cm.Svar till:
Enligt temat bör man inte gå mer än 1cm från dessa rekomendationer förutom om man har ett gott skäl, t ex:
a. Nybörjare i vågor: lägg till ca 1cm
b. Ingen större bräda/vill klara en storlek större segel: lägg till 1cm
c. Vill ha utpräglad lättvindsvågis: lägg till 3-4cm
d. vill köra lite freestylemoves också: lägg till ca 1 cm[/ QUOTE ]
Det tycker jag låter rimligt.Nu till annat:
Det har i denna tråd sagts att tillverkarna ofta har fel på volymen i specifikationen. Det är väl inte generellt så vad jag vet (utom för JP 2002, va? De var ju mycket biffigare än vad JP själva sa i modellangivelsen. Ironiskt nog så gick de över från mått- till volymangivelser i modellbeteckningarna detta år – och så gav de dem fel volym… 😉
Det kan däremot skilja mellan de första uppgifterna (och katalogerna som trycks tidigt) till den färdiga brädan kommer ut. Det hände som sagt med Naish 8’5” 1999, F2s vågbrädor 2003 och säkert många andra. Dessa mått justerades dock i tabellerna till dess brädorna fanns på marknaden. Att det kan bli fel med volymen beror nog på att den är svårast att teoretiskt räkna fram. Bredd och längd är ju bara att mäta. Volymen vet man inte riktigt förrän själva brädan är producerad. UNder teststadiet så bryr de sig säkert inte om volymen utan testar efter olika förhållanden, segel och egenskaper de vill ha fram. Ytterligare ett argument att inte kolla på volymen?Hur går det med Starboard Ola? De har ju ganska smala Acid som klart avviker från dessa mått om vi ser till de rekomenderade segelstrolekarna Starboard tycker att vi skall segla på deras brädor. Jag tvivlar på att jag kan segla 5.2 på en 52cm bred Acid 74:a.
En sak jag också frågar mig. Är det någon idé att jag deffar ner mig till 80kg för att sänka planingströskeln i freestyle? Eller är det bara att köpa en större bräda som gäller?
Nu skall jag jobba lite idag också. Men första dagen efter ledighet får man ägna åt Konfen… Det säger facket…

/Staffan
-
Med argument som att det rimmar på Ballefjong så är jag helt övertygad om att detta märke suger fett…

Snacka om meningslöst inlägg! Dessutom ser det ut som om samma kille lagt in alla inlägg med olika namn på kitekonfen. Alla inlägg är inlagda inom några få minuter.
/Staffan
-
Svar till:
Trix 6.4 är definitivt ett segel med kort bom! Men det har lång mast och faktiskt till och med rekommenderat 460.
Vad jag vet finns ingenting liknande i korthet på bom i den här storleken. Hur kommer sig det?
/Niklas
[/ QUOTE ]
Ja, du… Vi får fråga Wilhelm Blau och gubbarna. Jag vet faktiskt inte varför det är så kort bom, men det är ju väldigt behändigt i manövrar… Och jag tror, som jag tidigare sagt, inte att det påverkar planingsegenskaperna nämnvärt då du seglar freestyle.
Det är rekommenderad mast på 460 på 6.4:an. Det vet jag heller inte varför, men jag har en teori…
Om man skall använda en kortare mast för så stora segel så måste man få spänning i seglet på något sätt. Om man inte har spänning i seglet blir det lite sunkigt och säckar ihop snabbt då det kommer vindbyar, det blir helt enkelt bökigt att segla med då det lätt känns överriggat.
Spänning i seglet kan man ju skapa t.ex. genom att böja masten mer (det har de gjort på boxer) vilket gör att masten kan hållas kort och trots detta få ett spännt segel. Nackdelen är ju att det då alltid är väldigt spännt och kanske då inte så bra i lättare vindar. Fördelen är ju lägre vikt och lägre ”svingvikt” då du loopar.
Om man lägger in en styvare och längre mast i seglet kan man däremot få ett relativt soft segel i lättare vindar som ändå flexar tillbaka snabbt då det blåser i tack vare mastens flex. Det negativa är då den ökade vikten (ca.0,2kg vilket kanske inte är så mycket) samt den ökade ”svingvikten” då du loopar med en längre mast.Ja, vi får helt enkelt testa. Ut och loopa!
/Staffan
-
Jag tror att du inte skall satsa på för stort glapp. Du är dessutom ganska tung vilket gör att 4.2 för dig kommer kräva väldigt mycket vind.
Men du kommer få många tips här som ger olika svar. Försök resonera dig fram till det rätta med tanke på hur du seglar, var du seglar, vilka brädor du använder etc.
Nu seglar jag bara liten vågbräda i dessa vindar. Om du seglar en större freestyle eller liknande så kanske man kan acceptera glappet ner till 4.2 enklare då den ”glider” genom vindsvackor bättre.Jag har vågsegellinjen 4.0, 4.5, 5.0, 5.7 vilket jag med mina 83kg är nöjd med. Men om jag hade seglat i Sverige så skulle jag inte ägt en 4.0:a… Den använder jag nästan enbart nere i Marocko och även där ganska få dagar. Min 4.5:a kan jag hålla väldigt länge med full kontroll. (Jag har haft en sverigelinje med 4.2, 4.7, 5.3 förr. Det har fungerat bra men jag har sällan använt 4.2:an. Och jag har aldrig haft det stora glappet 4.2 – 5.0).
Jag ser det såhär:
4.5 kommer du att använda mer än 4.2 = mer nytta av investerade pengar. 4.5 kan du gå ner på relativt tidigt då det blåser på och du kommer därför ha mycket nytta av den extra kontroll ett sådant ger i förhållande till en 5.0:a. Du kommer dock sakna 4.2:an ett par dagar om året då det blåser väldigt mycket. Dessa dagar skulle troligen en 4.0:a eller kanske en 3.7 vara det rätta seglet (vilket skulle kännas då du har din 4.2 också…) då vindtrycket är stort.4.2 kommer du använda mindre antal dagar. Du kommer att behöva segla med 5.0 mer överriggad innan du kan byta ner till 4.2. Att segla överriggad 5.0 då det är 4.5 väder är inte så kul. Och det är verkligen inte kul att ”guppa runt” underriggad med en 4.2… Speciellt om du seglar vågor.
Vill du verkligen segla stormdagarna så köp en 4.0:a som går att segla på 400 mast. Det finns. Jag seglar mitt Arrows Impact 4.0 på 400 och det fungerar bra även om de rekommenderar 370. Men för en lättare person kanske det skulle kännas för styvt.
/Staffan
PS. Allt detta har jag skrivit bara för att du skall köpa mina segel! De är till salu 😉 Närå, det ligger inget köptvång i detta svar (men det skulle vara trevligt) utan det är ett tips grundat på erfarenhet. DS.
