Forumsvar skapade

Sida 58 av 96
  • s

    Medlem
    29 december, 2003 vid 13:28 som svar på: mastfots position???

    Tjenare Niklas

    Eftersom jag vet att du seglar Compstyle så vet jag hur jag behandlar min då jag tycker att det är dåligt tryck i grejerna och jag ”suger fast” i vattnet. Upp med bommen! Så högt du bara kan… wink.gif
    Räcker inte det så drar jag bak mastfoten 0,5cm i taget till dess jag känner det blir för konstigt och brädan går på aktern – då flyttar jag fram den 0,5cm. Du mäker ganska tydligt på Compstylen då mastfoten kommit för långt bak. Starta med den i mitten, jag har min ca 1cm bakom mitten har jag för mig, men du är ju betydligt lättare än mig så du kanske kan ha den ännu längre bak och ändå få balans i grejerna.

    Sedan kan man ju laborera med fenor. Jag sätter på en vanlig freestylefena som är lite rakare än originalfenan (freestyleextreme) om det är lite dåligt tryck. Det gör att brädan ”lyfter” lite bättre i aktern. Det påverkar dock inte höjdtagningsförmåga nämnvärt då den ändå sker genom att man seglar ”på kant” med freestylebrädor, speciellt Compstyelen. Din originalfena är dock 23cm (min är 21) vilket fungerar bra med 6.2. Jag testade precis den uppsättningen i höstas nämligen.

    Om inte dessa tips fungerar så blåser det helt enkelt för lite… frown.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    29 december, 2003 vid 13:15 som svar på: mastfots position???

    Det normala är:

    Mastfot längre bak, trycket från riggen längre bak:
    Livligare gång, senare planing, studsigare i sväng.

    Mastfot framåt, trycket från riggen längre fram på brädan:
    Lugnare gång, tidigare planing, stabilare i sväng.

    Nu är ju detta naturligtvis inte allt… Så jag fortsätter resonera.

    Mastfot fram verkar ha odelat positiva egenskaper. Men det kan även ge en ”trist” segling då det känns som brädan ”suger fast” mer i vattnet.
    Detta kan kompenseras med högre bom vilket ger ungefär samma livliga egenskaper som att flytta bak mastfoten men också den goda egenskapen att du planar upp tidigare.

    Sedan påverkar brädans rocker (alltså bottenkurva) väldigt mycket hur din segling blir då du flyttar fram/bak mastfoten. Jag tycker mig ha märkt att om en bräda har mycket rocker (såsom en vågbräda och även vissa freestylebrädor) så blir mastfotens position känsligare. Det påverkar helt enkelt mer då du skjuter den några millimeter. En bräda som är mer ”platt” i bottenkurvan är inte lika känslig och där kanske du kan flytta ett par centimeter utan att det märks påtagligt.
    Jag har på mina små vågbrädor (framförallt F2 Maui Project 8’2” från 2001 och 2002) som har mycket tailkick (alltså bottenkurvan sista tre decimetrarna vid aktern) märkt att brädan inte blir studsigare då jag flyttat bak mastfoten utan snarare blivit lugnare! Tailkicken gör att brädan ”gräver ner sig” då jag flyttat trycket bakåt. Mycket positivt då det blåser hårt. Om jag däremot flyttat fram mastfoten på dessa brädor har de seglat på bredare och plattare yta längre fram vilket gjort de studsiga i stökiga, svenska förhållanden.

    Alltså, flytta mastfoten små steg för att se om du märker skillnad. Mycket små steg då du har en ”bananbottenkurva”.

    En positiv egenskap med mastfoten längre fram märker du också då du blivit lite mer avancerad och rider vågor. Speciellt vid frontside (så de rider på Maui, med vinden) så har du nytta av att få fram mastfoten lite. Det gör att trycket från riggen flyttas fram och du får lättare ett rent skär utan studs i bottensvängen.

    Sedan har vi detta med bommen. Många seglar med (enligt mitt tycke) väldigt låga bommar. Det ger ett högre tryck ned mot brädan vilket gör att brädan känns trög. Lite som att flytta fram mastfoten alltså.
    Om man höjer bommen så minskar trycket på brädan och du planar upp tidigare och får en livligare bräda under fötterna. Positivit förutom då du är mycket överriggad. Är du överriggad så ”bänder” du ner riggen för mycket med en hög bom. Riggen lyfter alltså upp brädan för mycket och du får en väldigt studsig upplevelse där du har svårt att hålla brädan i vattnet!
    Men ta en titt på dagens duktiga freestyleseglare, de har bommen väldigt högt. Detta tror jag beror på att de vill få lättare att hoppa på plattvatten. Dessutom är det positivt att köra lite underriggad i vissa manövrar. Det förlorade draget kompenserar de då med högre bom vilket gör att de planar bra.

    Mitt tips är att sätta bommen på en höjd du trivs med (inte för lågt dock). Sök sedan mastfotsplacering (olika placering beroende på segelstorlek). När du hittat en placering du är nöjd med så fungerar den i stort sett i alla väder och vindar (tjaa… nästan). Om du då blir underriggad så skjuter du upp bommen några centimeter, om du blir överriggad så skjuter du ner bommen några centimeter (du kommer märka skillnad). Bommen är mycket lättare att justera ute på vattnet än mastfotsplaceringen men påverkar ungefär samma saker.

    Och, flytta en sak i taget. Mastfoten – testa, bommen – testa. Om man flyttar båda samtidigt så vet man inte riktigt vad som påverkat.

    Lycka till!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    29 december, 2003 vid 10:34 som svar på: lätt bästa dan på länge?

    Yo!

    Ni drog till Lejet era rackare. Själv droppade jag in i Askimsviken vid 12-tiden. Vinden var fin, lätt överriggad 5.7 i drygt två timmar blev det. Sedan hem för ett värmande bad och lite het glögg (oj, vad det snurrade då socker och alkohol pumpade ut i blodet).

    Bifogar bild, se även min Surfdagbok.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    25 december, 2003 vid 22:33 som svar på: Bästa freestyleseglen?

    Ja, du! Det är lite lurigt att svara på om man inte skall framstå som insnöad ”märkesseglare” som håller på det märke man seglar på (oavsett om man har A-,B-,C-spons eller köper prylarna helt oberoende för surt förvärvade pengar).

    En sak som jag tycker, oavsett märke, är att bommen inte skall vara för lång. Då man är nere på storlekar runt 5.5 så spelar det inte så stor roll om den är 170 eller 180cm. Men då man kommer upp i storlekar runt 6.0 så upplever jag att bommar över 185cm blir klumpiga att manövrera. Det är så många trick som seglen flippas på i freestyle så det är bra om bommen inte är för lång. Sedan vill ett segel med en lång bom oftare dra mer rakt fram än att vara flippvänligt.
    Om man har en kortare bom så tappar man kanske lite i tidig planing, men det är har jag upplevt är skit samma i storlekar över 6.0. De planar tidigt ändå. Eller så är det kanske för att de modeller som har lite kortare bom kompenserar detta med mer buk. Vad vet jag?

    Sedan tycker jag att masten skall försöka hållas kort. Men inte för kort. Det är inte bra att bara jaga cm i luffen. Om man kör ett för stort segel på en kortare (läs mjukare) mast så fungerar inte seglet bra. Det blir segt. Så för den sakens skull så är det inte så bra med korta master. Men för att rotera runt i spinloops och för att göra andra manövrar är det bra med en kort mast. Dessutom lättare.

    Nu har jag helt enkelt rekomenderat ett väldigt kompakt segel. Kort bom och kort mast. Hmmm… Låter som Naish boxer. Men det har jag aldrig seglat och inte hört så mycket bra om heller…

    Jag är väldigt nöjd med mina Arrows segel. Favoriten är naturligtvis Trixx för freestyle. Av någon anledning (jag testade andra storlekar i år, därför) så valde jag Arial och Impact även i de större storlekarna i år. Det var då jag upptäckte att jag inte gillar bommar över 180cm (eller i alla fall 185cm). Mitt Arial 6.2 är 192cm bom på. Lite för långt för freestyle, men ger en bra acceleration mellan vågorna då man seglar vågor. Det har alltså en bra målgrupp i wavefreestyle, men kanske inte till ren freestyle. Till saken hör ju att jag startade säsongen på en wavefreestylebräda men bytte till en ren freestyle sedan. Men jag bytte inte segel. Arrows Impact 5.7 är som alla andra Impactstrolekar helt underbart. Bra acceleration och så lättmanövrerat. Men det är ju mindre och då blir ju segel lättmanövrerade av naturen…
    Till 2004:a går jag dock ”tillbaka” och det blir Arrows Trixx 5.6, 6.0 samt 6.4 för freestyleseglingen. Och för vågsegling från 5.0 och nedåt blir det Impact.

    En sak till! Masten är mycket viktig då du kommer upp i storlekarna! Om du vill att ett segel skall kännas snabbt och lätt – satsa på en snabb och lätt mast! Jag seglar på 90% kol vilket gör seglen bra mycket bättre än att segla på en 55-60%:are. Det är värt den extra slanten!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    25 december, 2003 vid 21:50 som svar på: Hajar

    … så skall du nog INTE kolla på Discovery!!!
    De brukar ofta prata om hur ”The Big White” attakerar, inte så ofta folk men ändå… Och de brukar ofta visa saker från värsta sidan tycker jag. Är man hajrädd så skall man nog kolla på annat än hajar som attakerar under vatten.

    När jag var på Maui började jag med en ovana att kolla under vatten då jag låg och plaskade där ute. Efter att jag varit där några gånger och fixat med segel etc samtidigt som jag spanade under vattnet då och då insåg jag att det bara gjorde saken värre. Om jag hade fått se något hade jag ju blivit så himla skraj så jag skitit på mig (troligen ;-). Så jag bestämde mig för att det var bättre att leva i ovetskap om vad som var runt omkring mig. Om en haj verkligen ville attakera mig skulle den troligtvis lyckas även om jag såg den före. Så det var lika bra att inte veta. Däremot så slutade jag också att ligga därute och plaska för att rigga om. Det gör man ju ändå bäst uppe på land.

    Men egentligen så var det farligaste vi gjorde på den resan att köra bil i USA med en gammal skiten Toyota. Eller då vi körde till flygplatsen mitt i vintern. Det var statistiskt sett mycket, mycket farligare än alla hajar på Maui. Men det hjälper ju inte så mycket att tänka på statistik då man ser en fena cirklande runt brädan… wink.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    18 december, 2003 vid 16:10 som svar på: Segling fredag

    Sydväst vridande till VSV i Apelviken… Det är dead-onshore! Och riktigt dåligt!
    Dessutom så är vi arbetande slavar som måste hålla BNP uppe i Sverige… Tänkte jobba på eftermiddagen för att förtjäna mitt levebröd.
    Men Varberg kan nog bli aktuellt under julen då det skall bli västlig vind i massor.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    18 december, 2003 vid 14:48 som svar på: Segling fredag

    Det kan hända att det dyker upp lite surfare i Fiskebäck också! 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    18 december, 2003 vid 08:40 som svar på: Ricardo Campello, BRA 111 PWA Freestyle WorldChamp

    Hehe… Jag är nästan dubbelt så gammal (snart 33), men inte hälften så bra… Vore jag hälften så bra skulle jag vara mycket, mycket nöjd!!! (Och antagligen bäst i Sverige).

    GOD JUL I MÖRKRET!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    16 december, 2003 vid 16:00 som svar på: Film från Maui 2002 samt en från Åsa

    Hehe… Ja, det misstaget gör man bara en gång… grin.gif Jag minns bilderna, vi satt och kollade: ”Oh, ser ni vågen bakom? Oh, den blir stor! Kolla vad den bygger, nu får han snart fart!” *BLIPP!* ”Va???? Varför slutade hon filma nu???” blush.gif

    /Staffan

  • s

    Medlem
    15 december, 2003 vid 13:59 som svar på: Film från Maui 2002 samt en från Åsa

    Grymt bra sammansatt Ola!

    Men jag saknar lite kommentarer i bakgrunden då Gisela missade mig då jag la ner seglet i bottensvängen och försvann i vågdalen: ”Var tog han vägen?” och så lite irrande med kameran fram och tillbaka… 😉 Skön våg! Filmen väcker positiva minnen!

    Vad fint att Jesper säger att det var den sämsta säsongen någonsin… Vad kul att vi var där just då… 🙁
    Med tanke på att en månad genererade 10 minuter film så förstår ni gott folk att det inte var vidare bra. Och jag kommer att följa upp detta med en ytterst skeptisk reseberättelser på apelviken.nu inom kort – en motvikt till Calles ”Sand mellan tårna” där de säger att det är ”Sååå bra, det blåser varje dag!”

    /Skeptiske Staffan

  • s

    Medlem
    11 december, 2003 vid 08:30 som svar på: Hjäp, jag ska börja mitt freestyleliv

    Vad underbart! Så gött!

    Jag startade mitt riktiga freestyleliv i våras! Innan dess hade jag bara ”fusk-freestylat” lite på vågbrädan. Vilken skillnad det är då man kommer på en riktig freestylebräda! Popp, flyt i manövrar, enklare att slajda runt – allt blir lättare! Sedan kan man överföra det man lärt sig till sin andra bräda. Då vet man hur det skall kännas och det blir mycket lättare att sätta manövrarna på även ”icke-freestylen”. Nu har jag svårt att säga vad jag tycker är roligast – vågor eller freestyle… (ok, vågor är roligast men då det ofta är sunkiga förhållanden i Sverige och man får mycket mer freestylesegling så är det trots detta svårt att välja… Men i vinter funderar jag på att ta en freestyleresa och inte en vågresa).

    Jag seglar omkring på en F2 Compstyle 248 på 95 liter (som för övrigt är till salu). Jag väger 83kg. Jag tycker den har bra flyt och fungerar utmärkt i de segelstorlekar jag vill (4.5-6.2). Den har ganska mycket rocker och tailkick (därav det mäktiga poppen) så den fungerar faktiskt riktigt bra att rida långsamma sverige-/danmarksvågor med. Men det är klart att man får ta i lite extra mot vågisen – den är ju trots allt 64,7cm bred…

    Freestyla vidare!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    9 december, 2003 vid 16:31 som svar på: LIVING, S-80 på continentseven.com

    Och Taka (efter Taka) känns också som ett logiskt namn eftersom det är en form av Tack (slag) om än väldigt avancerat och också mycket, mycket svårare än ett ordinärt slag. Men om Taka egentligen har någon koppling med Tack vet jag inte. Men det känns ju bra. Och man kommer ihåg vilken manöver det är.

    Jag hörde Swayze långt efter jag hörde talas om Flaka. Men jag kan ju ha fel.

    Men jag undrar varför Spock 540 fått namnet McTwist. McT namnet fanns väl inte innan Spock 540 i alla fall? Inom vindsurfing alltså. Vem beslutade sig för att Mc Twist är namnet på en Spock 540? Var det någon tidning som började med det? Eller var det någon annan?
    McT är i och för sig är en typ av 540 men det förs ju i halfpipe/vertramp och är mer av en volt än ett helt horisontalt trick som spock 540 är. Närmast jämförelsen med vindsurfing är väl framåtloopen – om den vore 540. Man vrider sig lite på samma sätt och ser landningen komma på ungefär samma sätt – men en vertramp/halfpipe är mycket, mycket hårdare att landa fel i än vatten…

    Kolla Jocke Ohlssons Mc Twist i vertrampen : http://www.skateboarding.it/video/videoclips/brescia/johlsson-540.mov

    Imponerande!!!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    9 december, 2003 vid 11:54 som svar på: LIVING, S-80 på continentseven.com

    Den var fin den!
    Kolla hur högt han har bommen. Och Living är inte så lång…

    Men har manövern Flaka försvunnit? Och bytts till Swayze? Ja, inte manövern utan namnet alltså. Skall det vara så? Varför kan det inte få heta Flaka. Det har ju i alla fall relation till vad de gör. Flatwater-Taka = Flaka

    Och det heter ju Shaka! Det är en Shov it + Flatwater Taka = Shaka. Skulle det då heta Shayze…?

    Och varför har Barrelroll försvunnit? Och ersatts av Backloop.

    Och varför heter det inte Spock 540? McTwist??? Det är en helt annan grej om man kollar på skateboard och snowboard.

    Jag bara undrar varför samma manövrar byter namn. De är ju redan uppfunna och har fått ett namn – varför ge dem ett nytt? Någon som har en teori?

    /Staffan

  • s

    Medlem
    24 november, 2003 vid 16:26 som svar på: rostskydd på Caravelle och Multivan?

    Hej du!

    Jag har en T4 94:a med beninfemman på 110hk (eller är det 115). Manuell växellåda.
    Jag kommer ytterst sällan över 1,15liter/mil. Det gäller även stadskörning. Jag räknar ut det vid varje tankning – min bensinmätare är pajj så jag kör på trippmätaren och då kan det vara bra att ha koll wink.gif

    De gånger jag varit över 1,15 är då jag kört korta sträckor i kyla, i stan. Men jag har aldrig varit över 1,2liter/mil!
    Då jag landsvägscruisar (kör sällan över 110 då motorn går bäst i ca.3000varv/min vilket motsvarar ca.105-110) ligger den på ca. 1,1 men jag har varit nere i 0,87 på en tank! Det var då vi körde till Jaeren i Norge förra sommaren.

    Nu kan ju jag haft tur med min motor – den har superlåga avgasvärden då jag är på besiktningen också, så nått är det med den wink.gif

    Trots denna supermotor skulle jag nog välja en TDI (eller kanske en gas) vid nästa köp. Det blir fler mil på vägen än man tror då man är vindsurfare.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    24 november, 2003 vid 16:13 som svar på: Bi-fuel fråga till Mag…

    Jag vill också ha en gasbuss!!! Får väl sälja min bensinare från 94:a och nyinvestera. Eller kanske är det någon som slänger ut tanken så jag kan bygga in den i min? wink.gif

    Hur långt kommer man på en gastank i en T4:a??? Och hur stor är tanken?

    Det borde gå att driva köket på samma gas eftersom vi i Göteborgs stadsgasnät har naturgas. Frågan är bara om du kan få den godkänd… Men det kanske man inte skall visa i bilbesiktningen…

    Jag har kört ganska mycket gasbil då min far har haft en Volvo bi-fuel i många år. Den är ca.10% slöare än normalt vilket märks i en 170hk Volvo men troligen inte lika mycket i en buss då man cruisar mer.

    Detta hittade jag på Volvos hemsida (de verkar ha tagit bort min fars 170hk ur modellprogrammet):

    Volvo V70 Bi-Fuel
    Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 5800 varv
    Max vridmoment: 192 Nm vid 4500 varv
    Acceleration gas 0–100 km/h, man/aut: 11,0/11,9 sek
    Acceleration bensin 0–100 km/h, man/aut: 10,5/11,4 sek
    Toppfart, man/aut: 205/200 km/h
    Bränsleförbrukning CNG m3/100 km, blandad körning, man/aut: 9,6/10,4
    Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,1/10,2
    Koldioxidutsläpp CO2 CNG g/km, man/aut: 171/186
    Koldioxidutsläpp CO2 bensin g/km, man/aut: 219/244

    Där ser vi att förbrukningen ökar något om man jämför en m3 CNG med en liter bensin, 5,5% högre. Men å andra sidan är gasen billigare än bensin. Med gas får du även ett renare utsläpp eftersom gasen är renare från start om man säger så. Och även CO2 blir lägre, 22%, trots att detta faktiskt är ett fossilt bränsle (såvida man inte kör på ren biogas, det vill säga rötgas, vilket de har i flera orter i Sverige men inte hos oss i Gbg).

    Här kan man kolla in var tankställen finns: http://www.fordonsgas.se/

    Jag åkte förbi Linköping för några år sedan och skulle tanka gas. Hittade till macken efter ett tag. Letade förgäves efter ett ställe att stoppa in mitt tankkort eller betala gasen till dess jag upptäckte att det bara var att tanka och köra vidare glad i hågen – det var GRATIS!!! wink.gif
    Nu tror jag i och för sig att det har försvunnit i Linköping, tyvärr. Det var många år sedan och jag körde en av de första Volvo Bi-Fuel i Sverige. Då tankades bara stadens gasbussar på detta ställe (som tydligen gjorde biogasen av röta från något stort slakteri – gasen var alltså en biprodukt som blev över då man tog hand om slakteriavfallet). Jag körde i alla fall Stockholm-Göteborg t.o.r. till kostnaden av en gastank (tankade naturligtvis i Linköping på vägen hem också).

    /Staffan

Sida 58 av 96
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications