Forumsvar skapade

Sida 59 av 96
  • s

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:21 som svar på: Plug n’ play inlägg nr2

    Jag tycket tyvärr inte att den var så bra. Det var ju coola sekvenser etc. men det var otroligt snabba klipp. Det gör ju att man inte får någon känsla i filmen. Det är ju lite olika vad man gillar.

    Jag tycker om filmer där man får se mer än bara den coolaste manövern på det rätta stället på vågen. Om man filmar ett helt rid så får man känslan av hur de rider vågen och det är så gott att se även om de inte gör det radikalaste smäckara av läppen varje gång. Klipp med det coolaste skall det naturligtvis vara också men inte övervägande delen.
    Även när man filmar farten mot vågen, uppladdningen inför hoppet, ger en bättre känsla än om man bara filmar hoppet i sig. Trots att det är samma hopp så är det mer känsla om man får se mer.

    Filmer jag gillar är RIP, Surface Tension etc. Faktiskt tycker jag amatörvideon Pozo 2002 visar upp en goare känsla än Plug n’ play, även om Pozo 2002 även visar brister i kamerateknik, vinklar. Och den har ju inte lika många coola manövrar. Men man får en mycket bättre känsla för hur prokillarna laddar för hopp etc.

    Det är ju också så att om man ser surffilmer för att lära sig mer så är det mycket nyttigt att se mer före och efter manövern. Då kan man sitta och analysera hur de flyttar händer och kroppsvikt för att sätta hoppen och manövrarna.

    Sedan är jag lite besviken att PnP inte visar Vidar Jensens dubbla enhands framåt på Pozo med 3.3:an. Eller är de bara en myt? För den tävlingen då det sägs att han gjorde dem var med i PnP.

    /Staffan

  • s

    Medlem
    14 november, 2003 vid 18:24 som svar på: Vad lever ni av??!!

    Det första jag tog upp som villkor då jag förhandlade om anställning var att jag hade som ett absolut krav att ha tidbank! Och detta pga vindsurfingen. Jag drev tidigare egen konsultfirma så jag hade otroligt fria arbetstider…
    Tidbankskravet accepterades ganska omedelbart. Nu satt ju jag kanske i en lite speciell situation eftersom jag blev tillfrågad om jobb, jag sökte inte utan de ”köpte över mig”. Men generellt så skall ni inte vara fega att säga att ni har ett fritidsintresse som ni brinner för! Det uppskattas av arbetsgivaren (ok, av de bra arbetsgivarna i alla fall). Det är också bättre att från början säga att ni vill vindsurfa istället för att ”mörka” det med sammanträden, kundmöten och annat blåsiga dagar. Jag kan komma tillbaka efter en långlunch på vattnet, luktandes våtdräkt in på ett möte och berätta vilken bra surf jag hade – och chefen bara ler och de andra tycker att man inte är klok i huvudet… Och hur mycket bryr jag mig om det om jag får surfa 😉

    Nu är ju detta med tidbank egentligen en bättre sak för arbetsgivaren än för dig i flera avseenden. Jobbar du över utan tidbank får du ofta 1,5-2 timmar ledigt för varje jobbad timma, med tidbank byter du timma mot timma. En lönsam affär för arbetsgivaren alltså. Men med tidbank skall ni se till att ni får mer fria tider också!! Det är en nödvändighet om ni skall ”bjuda” på den tiden som ni inte tar ut genom normalt förfarande. Flexibel tid är bra för vindsurfing. Om man skall ta ut kompledigt så behöver man ofta be om lov. Tidbanken flexar man ut bara…
    Jag har +/-40 timmar i min tidbank. I teorin… Praktiskt så skulle ju inte chefen bli så jätteglad om jag tog ut 80 timmar i sträck… Men jag får ta ut den precis när jag vill. En förmiddag, en lunch, en hel dag – när som helst. Förutsatt att jag sköter mitt jobb naturligtvis. Och DET måste man se till att göra! Annars skiter sig allt ju… Har jag surfat några timmar på dagen försöker jag ta igen det samma vecka. Det är smidigast så. Eller så tar jag ut tidigare bokförd tid.

    När jag började jobba på denna firma så hade de arbetstiderna 07.54 – 16.45 varje dag. Nu har alla flextid och tidbank! De insåg väl att utfört arbete inte har något som helst samband med om man är här 07.54 (vilket jag ALDRIG lyckats vara).

    Sedan tycker jag det är ett elände att vara anställd!!! Sex veckor semester… Vafaaaan… Det klarar man ju sig inte på! Då jag var egen så hade jag mellan två och tre månader om året (tjänade i och för sig något mindre i årslön, dock inte stor skillnad, och hade inte lika utvecklande arbete, större skillnad, men… jag surfade MASSOR!)

    Och om ni byter jobb, se till att ta en månad ledigt mellan jobben!!! Dra iväg och surfa! Jag åkte till Maui 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    7 november, 2003 vid 14:46 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Toyota Priusen är skitskön! Går bra som du säger och drar 0,53 i landsvägsfart med omkörningar och allt (har kört den en hel del). Jag har lyckats köra den på 0,35 i stan men då gleeeeeed jag fram en hel dag… Normalt i stan har jag upplevt att den ligger på 0,55-0,6. Men det är i Göteborg. Kanske är det mer flyt i trafiken här.

    Sedan är det en sak till med den bilen. Har ni tjänstebil? Kolla på kostnaden för Prius jämfört med en annan bil! Normalt kostar en tjänstebil typ 3-4000kr/månad. Priusen startar vid 832kr/månad och lite uppåt beroende på hur mycket man kör i tjänst/privat.

    TREVLIG HELG!

    Nu cyklar jag hemmåt!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    7 november, 2003 vid 14:29 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Helt sant!

    Värmen i cupén är väl det största hindret för en ren elbil i Sverige. Att få den uppvärmd kan i och för sig lösas genom att den värms innan då den är pluggad till vanliga elnätet. Men det kan man ju kanske inte alltid vara.
    Avfrostning av rutorna går ju att lösa med elsingor i fönstren (som går att göra osynliga för ögat).

    Men jag håller med om att en bränslecellsbil eller en hybrid ser ut att vara det bästa alternativet – i dagsläget!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    7 november, 2003 vid 14:24 som svar på: Airdrenaline

    Va gött!

    Mycket freestyletrick i vågorna nuförtiden… Hur är det med poängbedömningen av dessa? Räknas de som vågridning eller transition…

    /Staffan

  • s

    Medlem
    7 november, 2003 vid 13:55 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Tja!

    Jag tror heller inte att man kan förbjuda någon från att ta bilen även om det är en kort sträcka – även om det vore bra för den globala miljön, närmiljön och bullermiljön.

    En intressant sak är ju att det klagats mycket på elbilarnas korta räckvidd och att man inte kan skaffa en sådan för man kan ju bara köra 10 mil. ”Hur skall det då gå om man skall köra till Stockholm… öööhhh…?”
    Men så visar det sig i undersökningar att 50% av alla bilresor är under 5km. Dvs att 50% av alla bilresor med lätthet kan ske med elbilar! 50% av resorna är ju dock inte 50% av de körda kilometrarna.

    Men om dessa korta resor skulle göras med elbil skulle föroreningarna sjunka något otroligt mycket. Det beror ju på att elbilen är lika ren i sina ”utsläpp” första metern som det är den sista metern. En bensinbil tar någon mil innan den är uppe i rätt arbetstemperatur i motor och katalysator.
    Jag satte ”utsläpp” inom ”” för att själva elbilen har ju inte några sådana – men den genererar ju trots allt utsläpp eftersom elen till den tillvärkas någonstans. Och har man inte en egen vindsnurra eller solceller så laddar man antagligen på svensk elmix (sm är ungefär 49%kärnkraft, 49%vattenkraft och 2% annat).

    Låt oss göra ett litet tankeexperiment och ett litet räkneexempel.

    Ponera nu att man kör en elbil laddad med el som enbart är tillverkade av fossilt bränsle i elkraftverk. Nu kan vi ju tillverka elen med biogas, vattenkraft, vind etc. Men vi tar worst-case för att illustrera.

    Att köra elbilen på ”fossil-el” skulle ändå ge elbilen en mycket stor fördel jämfört med bensinbilen även om de i grunden drivs på samma sätt. Elen tillverkas i ett elkraftverk, detta drivs hela tiden med optimal rening av avgaserna med filter som vida överstiger de i en katalysator. Det gör att första metern med elbilen är optimalt renad – vilket verkligen inte bensinbilens första meter är.

    Men, växthusgasen CO2 (koldioxid för er som inte är kemiskt bevandrade) kan inte renas bort. Den har med mängden fossilt bränsle vi bränner (alltså bränsle baserat på kolkedjor, ex. olja). Här kan enbart ett effektivare drivsätt sänka utsläppen.

    Vi kollar därmed på effektiviteten hos kedjan bränsle till tillryggalagd kilometer i vår bil. Nu är ju inte dessa räkneexempel exakta men de visar ändå på ett intressant tankesätt.

    Vi börjar med den vanliga bilen med ottomotor. Dvs. bensin – bensinbil.
    Det krävs 115kW fossila medel för att tilverka 100kW bensin (de 15kW extra är alltså borrning, frakt, förädling av olja till bensin och annat).
    Effektiviteten hon ottomotorn som drivs av bensin är ca.25-30% (diesel motorn är högre, upp mot 45%), resten försvinner i värme, friktion etc.
    Det ger en otroligt låg effektivitet. 25/115 = 21,7% av den energi du stoppar in från början blir alltså utfört arbete i form av körda kilometer. Och lägg till detta att bensinmotorn släpper ut mycket skit första milen.

    Om vi tar elbilen då. I värsta fallet då vi tillverkar elen med olja.
    Kraftvärmeverket kör på bunkerolja som kräver ca.105kW för att ta fram 100kW energi.
    Effektiviteten i kraftverket är sedan ca 40% för att tillverka el. Resterande blir värme som går till tex. fjärrvärmenätet (den totala effektiviteten på dessa kraftvärmeverk brukar vara uppåt 90-95% som vi ju faktiskt kan tillgodoräkna oss – men det gör vi inte här eftersom det inte flyttar oss framåt utan ”bara” värmer våra hus).
    Sedan har vi lite transmissionsförluster i elnätet och överföringen till batterierna i motorn som jag tyvärr inte vet något om, men det lär inte vara mycket. Några procent. Låt oss säga 3% för räkneexemplet.
    Elmotorns effektivitet är sedan ca.95%.
    Det ger oss en total effektivitet på 40/105*0,97*0,95 = 35,1%

    Och vad ger oss då detta? Jo, vi kan köra 62% längre på ett kilo utsläppt koldioxid med elbilen än med en vanlig bensinbil! Där bensinaren tar oss 1 mil kan vi åka 1,62 mil på el. Den effektivitetsförbättringen är stor!
    Och vi kan dessutom utnyttja den värmeenergi som uppkommer då vi eldar olja i ett kraftverk till att värma hus. Eller ännu bättre – vi eldar biobränsle i vårt kraftverk och får ett nollsummespel med CO2!!! Elbilen blir en STOOOR vinnare!!!

    Nu är det ju tyvärr inte så att alla kan köra elbilar (även om de flesta faktiskt skulle klara sig med en sådan) för ibland måste man åka längre än batterierna räcker. Och då har vi ju hört någon här prata om hybridbilen som är ett bra exempel på en utveckling av bilen för att göra den renare och effektivare.

    Det finns ju även möjlighet att vara med i en bilpool där det finns både elbilar och bensindrivna bilar. Då kan man välja bil efter behov. (Förresten så är kostnaden för att vara med i en bilpool låg. Tex. lägre avgift per månad än att hyra en garageplats här i Göteborg! Och då slipper man själv parkeringsavgiften, försäkringen, slitaget, värdeminskningen… ja… Statoils bilpool kostar 350kr/månad. Och sedan ca.20kr/mil för en bil i golfklassen – inklusive bensin för att köra. Jämför det med era bilkostnader! Det som krävs är att ni går ihop ca.10 pers och bokar ett ställe där ni vill att Statoil ställer bilen/bilarna. Om det utnyttjas mycket så ställer de dit fler bilar. Så enkelt, så smart. Jag vet inte hur det är på andra orter men här i Göteborg är det så).

    Eller varför inte äga en elbil och hyra en dieselbil (som ju är effektivare än en bensinbil) då man åker på långresa?

    Eller varför inte starta en bioreaktor ute hos närmaste bonde som har djur som skiter och köra på biogas? Eh, nu börjar det bli lite komplicerat….

    Hur som helst, möjligheterna är många utan att göra avkall på bekvämligheten!

    /Staffan

    PS. När vi uppfunnit den optimala och helt rena miljöbilen ställs vi inför andra problem. Om alla kör bil blir det otroligt trångt i stan! Och buller… Så den optimala miljöbilen är troligen en buss eller ett tåg/spårvagn/linbana/tunnelbana…. Något kollektivt sätt att resa helt enkelt. DS.

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 16:13 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Vad gött att du håller med mig Tomas. Jag trodde bara det var ”typsikt gammlingar” (som bildade Rambo säger) som tänkte så… Oh, jag kunde bara inte låta bli att klanka ner på Rambos svenska… 😉

    Vet du att 50% av alla bilresor i Sverige är under 5km? Otroligt vad vi är bekväma nuförtiden!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 16:08 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Ironi? Tillhör du den ironiska generationen? Jaha… Jag förstod inte det! Då klarnar ju allt och jag inser nu att du är nog den mest bildade och analyserande tänkare som jag träffat på… Förlåt, jag förstod inte bättre när jag trodde att du var ett stort pucko som bara tänkte på dina egna förnöjelser och inte hade en tanke på mänsklighetens framtid… Ironi?

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 15:43 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Bra sagt Janne! Den kan man fundera över.

    /S..

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 13:58 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Jag är ledsen Rambo men jag måste säga att du verkligen är korkad. Faktiskt mer korkad än jag trodde du var (se det som en komplimang att jag faktiskt trodde bättre om dig förr).
    Dels är du så otroligt dåligt upplyst. Sedan har du dessutom en attityd som är skrämmande! Lite lik George W Bush – i båda avseendena. Och det är ju en man att se upp till… INTE!
    Är det verkligen så att det bara är egenintresset som går före allt annat i ditt liv? Men du är väl en ung pojkspoling som lär få omvärdera ditt liv många gånger i livet, speciellt då du har den attityden som du har nu…
    Som en vän till mig brukar säga då han inte förstår sig på folk men inser att de kommer ändra sig så småningom då de blivit mer upplysta om verkligheten: ”jaja, de är för gulliga i den åldern…”

    Och ja! Jag jobbar för en bättre miljö! Dels inom min profession som projekt- och miljöledare på ett stort fastighetsbolag. Men också privat.
    Ja, jag cyklar. Det enda jag använder bilen till är mina vindsurfingresor och vid större inköp av t.ex. möbler etc. Men aldrig till vardags för att frakta mig till och från jobbet, träningen etc.
    Jag har kyl och frys (naturligtvis ditt pucko). Av energiklass A. Men jag utnyttjar också mitt uteluftsventilerade skafferi för kylvaror under vintern.
    Jag prioriterar det miljövänliga alternativet vid inköp. Även om det kostar mer, men jag har naturligtvis en gräns i min privatekonomi också.
    Jag har miljömärkt el, spar på varmvatten och källsorterar allt mitt avfall.
    Jag tar reda på saker innan jag väljer. Vilka alternativ finns, vad passar mig, hur påverkar det miljön?
    Och, jag försöker påverka min omgivning! Även om jag inte tvingar någon att göra på ett eller annat sätt så försöker jag påverka genom att upplysa om bakgrund, orsaker och effekter.

    Har jag då avstått från något roligt?
    Nej, det kan jag inte säga att jag gjort eller gör.
    Ovanstående som jag gör är små enkla saker som påverkar min miljöbelastning positivt utan att påverka mig nämnvärt i livet jag lever. Det är helt en fråga om vana och beteende. (Byter man en vana är det enklare att byta fler – det är den första som är utmaningen).
    Och är det jobbigare att leva som jag gör? Nej! T.ex. blir det inte mer sopor bara pga att jag sorterar dem… Det är in och utflödet som räknas. Och eftersom jag redan tänker miljöriktigt då jag handlar så undviker jag onödiga förpackningar och får därmed mindre sopor!
    Är ett energiklassat kylskåp sämre? Nej, jag tjänar in den högre inköpskostnaden för detta genom lägre energiförbrukning under ett par år!
    Är det jobbigt att cykla? Ja, då det regnar… Men å andra sidan är det inte bara miljön som tjänar på detta utan även jag. Hade jag kört bil de 8,5 km enkel väg jag har till jobbet (det är någon km kortare att cykla) så hade det kostat typ 45kr/dag. På ett år blir det över 10 000 kr! Vilket är en bräda… Vad är roligast? Åka bil till jobbet eller köpa en ny bräda? Denna prioritering har miljön också tjänat på, jag skulle ha släppt ut över 800kg CO2 per år om jag tagit bilen varje dag. Många bäckar små…

    Så lever jag inom det hållbara levnadsutrymme varje människa har här på jorden? Knappast. Men det är det otroligt få som gör, tyvärr. Men det rättfärdigar inte mitt beteende att det är få som lyckas klara detta!
    Jag levde inom detta utrymme förr då jag bodde i liten lägenhet i centrala stan och inte ägde bil. Då levde jag inom det hållbara utrymmet globalt sett! Och det är fanimej en bedrift i dagens samhälle!
    Nu lever jag över detta. Dvs. på bekostnad av kommande generationer. Men jag lever långt mer miljövänligt än normalmänniskan i Sverige (har genomgått flera beteendeundersökningar om detta) och detta trots att jag åker på utlandssemester nästan varje år för att vindsurfa. Och trots att jag köper massa vindsurfingprylar.
    Detta klarar jag genom enkla åtgärder och prioriteringar liknade i min vardag, de jag nämnt ovan. Men hade jag inte gjort detta varje dag; prioriterat cykeln framför bilen, valt A-klassat kylskåp etc. så hade jag levt lååångt över det hållbara levnadsutrymmet.

    Så till en intressant fråga i sammanhanget: Gör jag allt detta bara för att framtida generationer skall få en bättre miljö? Nej, inte enbart därför. Men jag känner ett ansvar. En orsak till detta är att jag har fått så mycket kunskap till mig genom åren om vår påverkan på miljön (universitetsutbildning på 200p inom ämnet samt att jag arbetat med dessa frågor varje dag i sex år). En annan orsak till att jag känner ett ansvar är för att jag vet att det faktiskt går att göra något åt det! Men sedan är det naturligtvis en inre tillfredställelse att jag faktiskt gör något som påverkar vår miljö, vår framtid, genom mitt beteende. Varje dag.

    Och jag blir också illa berörd av de FAKTA som presenteras dagligen om människans påverkan på vår jord. Och det som är så frustrerande är att väldigt få gör något åt det!

    Hur har du det själv då Rambo? Har nu någonsin funderat på detta eller kommer det som en blixt från klar himmel att vi faktiskt lever i en värld som är begränsad? Eller tror du att du springer omkring i ett Matrix?
    Hur som helst så behöver du mer bildning, gör något åt det!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 13:41 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Detta är ju väldigt intressant att denna diskussion dyker upp i ett vindsurfingforum. Men inget tillfälle är väl fel för en diskussion om vår framtid…

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 13:40 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Här i Göteborg rullar det många gasbussar av VW Transporter typ. Det är kommunen och ett par budfirmor som kör omkring med dessa. Och de är äldre, typ 96-97, så de är nog inte så dyra trots allt. Finns naturligtvis nyare också.
    Annars kan man ju välja diesel och köra på rapsolja, men det är en klart tilltalande tanke att köra på gas och ha gasspis i bussen 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    6 november, 2003 vid 10:59 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Jo, det finns många som försöker förklara den globala uppvärmningen med många kluriga teorier. Och det är möjligt att andra saker påverkar oss mycket, tex. kosmisk strålning eller vad det nu kan vara.
    Men!
    Viktigt att påpeka i sammanhanget är att alla världens forskare (IPCC) faktiskt är överens om att det vi gör med utsläpp av växthusgaserna CO2, Metan, Freon etc. ÄR SKADLIGA för miljön. Så de måste begränsas. Även om solvindar kanske påverkar oss också. Det faktum att det finns yttre omständigheter som påverkar oss fråntar inte oss vårt ansvar för miljön nu och i framtiden!

    Och som du nämner finns det så mycket att göra utan att avstå från livets goda!
    Jag har funderat på nästa surfbuss. En gasdriven skulle ju inte vara fel! Biogas eller i andra hand naturgas. Det finns ju VW som är det. Då kan man ju driva bilen och köket från samma gastank 😉

    /Staffan

  • s

    Medlem
    5 november, 2003 vid 15:44 som svar på: Windsurfers för växthuseffekten!

    Skärp dig!

  • s

    Medlem
    5 november, 2003 vid 15:31 som svar på: Slipning av medar

    Funkar det att ta ett par långfärdsskridskomedar och sätta de i 45graders lutning? Är det tillräckligt skarpt? Skäret i ett par långfärdsskridskomedar är ju rakt så de ligger ju inte på sväng hela tiden.
    I så fall kan man ju bygga infästningar, kanske med snabbspännen, för sina grillor utan att slipa om dem. Det sparar man ju grillor och pengar på! Det känns ju lite dumt att ta sina dyra långfärdare och slipa sönder dem…
    Annars fär man väl gå på 2:a handsmarknaden och hitta ett par gamla bandyrör och slipa om….

    /Staffan

Sida 59 av 96
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications