s
Forumsvar skapade
-
Skinny är bara till för dem som blir spolade ofta
Skinny är ju bara mer hållbara, några andra fördelar finns inte…. Vi andra som kan hålla oss på brädan använder master med bättre seglingsprestanda!!! Hahaha!!!!Nä, du behöver inte skinny. Det är klart att det går av master då och då. Och det är ett elakt stenrev. Men sätter du masten i ett hål i revet och det kommer en våg så hjälper det inte med skinny! Den går av den också.
Seglingen kan bli mycket brutal då det är stort. Vi har ju varit med om masthögt (och hört talas om 1,5 mast veckan efter vi åkt) om då är det tunga bryt! Och ligger du och badar där vågen bryter som tyngst så blir du tokspolad. Men det är ju ett stenrev i Moulay så vågen bryter ju likadant hela tiden. Det är ju bara lära dig revet och var du kan vara efter din förmåga. Men man skall vara ståsäker i gipparna, de skall sitta till 100%, annars har du det jobbigt eftersom du alltid vill rida vågen långt in! Och där inne kan det vara väldigt olämpligt att ramla om det är lite lägre vatten.
Den ”normala” våghöjden ligger mellan 1-2,5 meter. Men några dagar i månaden är det större och ibland mindre. Det beror på hur lågtrycken beter sig över norra halvklotet och framförallt sydväst om brittiska öarna.
/Staffan
-
Adde har rätt i sin analys av min nedkladdade vindstatistik…
Varför Marockanerna höll April som favoritmånad kan ju tyckas tvetydigt eftersom det inte verkar blåsa så mycket då. Men… Det är stora vågor och när det blåser blåser det lite lagon 4.7 sådär. Inte så hysteriskt som det kan göra på sommaren ibland. Men enligt Marockanerna så var det vind ungefär hälften av dagarna, minst. Så det är ju inte så illa… 😉
Sedan kan jag ju mämna hur vi haft det i juli månad:
1999 – 20 dagar av 27 möjliga (jag hade med 4.7, 4.1)
2000 – 22 dagar av 27 möjliga (5.4, 4.7, 4.1)
2001 – 25 dagar av 29 möjliga (5.4, 4.7, 4.1)
2003 – 20 dagar av 20 möjliga 100%!!! (5.0, 4.5, 4.0)
De större segelstorlekarna har varit de minst använda! Mellanstorleken och den minsta ungefär jämnt fördelat.Bäst vågor var det 2001. 99 och 03 var normalår. 00 var ett ”platt” år med mindre vågor och ett par dagar med bara vindvågor.
/Staffan
-
Jag kommer med ett utlåtande inom kort. Jag har ägt båda de brädor du frågar efter (och många andra storlekar i F2 Maui Project linjen). Det är en viss skillnad mellan 02 och 03… Och 04… Framförallt i storlek och känsla.
Återkommer i morgon. Nu skall jag stänga av datorn för dagen!Tjing!
/Staffan
-
Drakseglaren (eller skall vi säga flygaren…) fick skamset komma tillbaka till Uffe och gjuta ett nytt betongfundament och montera flagstången några dagar senare. Uffe skrattade nog mest 😉
/Staffan
-
Bättre att segla på junk i Marocko än att stilla sitta med nya prylar i ett vindfattigt Sverige!
Mitt första år i Marocko hade jag verkligen junkgrejer! Men det året lärde jag mig framåtloop… 😉Med dina 65kg skulle jag rekommendera en 3.6:a typ. I alla fall om du skall åka på sommaren. Då klarar du dig med en 4.7 som störst. Jag med mina 83kg hade 4.0, 4.5, 5.0 som var perfekt för mig.
Enligt locals:
Vindsäkert maj-augusti.
Lite mindre säkert april-september (men de höll april som favoritmånad).
Osäkert mars-oktober.
Stilla November-februari./Staffan
-
Stackars sate!
Det är ju inte första gången det händer dock! I Varberg var det en (känd men jag vill inte gå ut med hans namn i detta forum) drakseglare som drogs upp på land. Draken drog ner Ulf Larssons flagstång innan den fastnade i högspänningsledningarna för tåget! De hade precis kapat tampar och fått bort draken från luftledningarna – då kom X2000 farande!
Men det jag slås av då jag läser artikeln:
– Finns det ingen möjlighet att släppa taget?
– Kan han inte styra?
– Är 6-8m/s stark vind?
– Och till sist Fahléns uttalande: ”Idealet är en bred och öppen sandstrand utan objekt som surfaren riskerar att kollidera med.” Ehhh…. Är det inte på vattnet du skall draksegla?Peace!
/Staffan
-
BLÄ FÖR NORGE!!!
Vi var i Jaeren i juli 2002 i två veckor. Det regnade i 12 av 14 dagar! Det var svinkallt! Hemma i Sverige var det +25-30 på västkusten, vi hade +12!!! Och svinkallt i vattnet!
Dessutom vindfattigt!
Vågor fanns första dagarna (bra tryck i enligt vågsurfarna).
Norrmännen surfar mest som sagt. Det beror på att det ofta kommer in vågor men att lågtryckens centrum ofta färdas över Jaeren vilket inte ger vind men massa regn!I P-huset i Stavanger fanns det inte en drickaautomat (ni vet en sådan man stoppar in 15kr i så får man en läsk). Det fanns däremot en automat för PARAPLYN!!!! Det säger en del…
Bergen = Europas regnigaste stad
Stavanger = Europas näst regnigaste stadDessutom kostade ett 6-pack Ringnes öl 155kr! NORSKA KRONOR!!!!!
Och man kan fundera på varför det dyker upp Norrmän i Apelviken då de har närmare till Jaeren… Kan bero på något…
Jag rekommenderar ingen att åka dit! Har ni något alternativt ställe att åka till – gör det!
/Staffan
PS. Det finns en positiv sak – Norskorna är väldigt vackra!!! DS.
PS2. Om ni vill trots denna sågning vill hålla koll på Jaeren så finns en norsk vädertjänst som heter Windping. Den finns även på Wapp. Jag har dock raderat den adressen så jag vet den inte exakt. DS2
-
Jag har gjort av med mellan 12 och 14 tusen på en månad. Det inkluderar ALLT! Från starten i Göteborg till hemkomst. Resan, mat på resan, hyrbil, bensin, boende, mat, sprit, reservdelar till surf, lite inköp av Marockanska saker och presenter etc. etc.
Då vi var där i somras i tre veckor så var det kanske någon tusenlapp billigare men vi käkade ute på resturang (och oftast väldigt bra sådana) varje dag så vi lyxade lite… Men det är ju så billigt att lyxa där så… 😉
/Staffan
-
Sommarhalvåret kan du spendera i Marocko. Du gör av med lika mycket pix på ett halvår där som en månad på Maui! OK, inte konstant lika stora vågor som Maui (men även Maui kan vara litet, för det var det mars 2002 då jag var där), men Marocko är vindsäkrare och du har perfekt sideshore och ibland mycket, mycket bra vågor! Den klara favoriten bland de surfspots jag varit på.
Läs mer: http://www.apelviken.nu/vvk.index.html under artiklar finns det en berättelse. Det finns även under Favoriter här på konfen: http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Number=6094&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
/Staffan
-
OJ, OJ, OJ!!!!
Hoppas du har en bra drulleförsäkring! Det gick nog lite för fort det där. Och var lite för varmt! Förresten – kan du inte ta det på hemförsäkringen? Den var ju trots allt inom hemmets fyra väggar…
Jag tror också på teorin om att skummet i brädan tagit skada. Och tyvärr så är nog inte det så lättlagat utan det är nog bara att, antingen plasta ihop sprickorna, be en bön och sluta känna efter om brädan känns annorlunda då du seglar, eller köpa en ny…Nyttig erfarenhet! Bra att du delar med dig av den.
/Staffan
-
Eh????
Det var det värsta! Hade han koll och gjorde ett misstag eller såg han dig inte?
Tur att det inte var skallen som sagt! Men det är väl en klen tröst då brädan är trasch. Det kostar att laga brädor och dessutom blir andrahandsvärdet helt kasst så fort det finns mer än lite smuts på en bräda. Men killen (eller hans försäkringsbolag) kanske köper en ny EVO till dig? Skulle inte tro det va… Men så är det ju när man krockar bilar…För övrigt var jag i Köpenhamn hela fredagen vilket var väldigt kul – men inte värt en surfdag. Lördagen bjöd ju på avtagande vindar och det är ju alltid deprimerande då det avtar hela tiden även om jag fick några timmar i Apelviken på morgonen.
/Staffan
-
Svar ja, jag har samma problem.
/Staffan
-
Tja!
Svårt att rekommendera storlek och specifik bräda då jag inte vet vilka mått du själv har. Och inte vet vilken sorts segling du gillar. Det är sådant du måste fundera på. Och framförallt skall du tänka på det då andra rekommenderar brädor till dig – seglar denna personen så som jag vill segla? Är denna personen en bra referens på hur denna brädan är för mig? Har de de kunskaper om mig/min segling och har de kunskaper nog att avgöra egenskaperna på denna bräda så de vet om den passar mig?
Inte lätt va? Testa många olika sorters brädor är väl medicinen om man inte vet. Och du behöver ju inte bara testa precis den bräda du är intresserad av utan börja med att testa polarnas brädor. Då kan du få en uppfattning om vilken sorts brädtyp du är ute efter. Sedan blir det enklare att välja!Men OK, jag försöker mig på en generell beskrivning av de brädtyper som jag har mycket erfarenhet av.
Våg-/Freestyle
Om du bara vill hoppa och satsa på det så kanske en våg-/freestylebräda vore något för dig. De är ju snabba och hoppvänliga. De har en relativt rak rocker (dvs. böjkurva i botten) och en tailkicken (rockern de sista tre decimetrarna). Det tillsammans med att de ofta är lite bredare i aktern gör att de är lätta att stampa av på vågor med. Funkar ju även att rida vågor med hjälpligt och även att tricka med hjälpligt. Men de är ju kompromisser av de två nedanstånde.Freestyle
Är du mer på att lära dig freestyletrick så är det ju naturligvis en ren freestyle som gäller. Dessa brädor är kanske inte så snabba och så lätta att kontrollera i hårdvind som VF-brädorna men lättare att hoppa upp med på plattvatten och lättare att göra trick med. De brukar också plana i väldigt låg fart vilket är bra för trick och hopp.Vågis
Är du fokuserad på hopp och även vill rida vågor så tycker jag att en stor vågbräda vore något att testa. I förhållande till VF-brädan så förlorar du kanske lite toppfart eftersom vågisen har lite mer rocker. Men planingsegenskaperna tycker jag inte är nämnvärt sämre på en vågbräda i samma storlek.
Då du rider vågor är det dock mycket bättre med en vågbräda även om många i detta forum förordar våg-/freestyle. Vågbrädan har nämligen mer rocker i botten vilket gör att den är liksom ”förböjd” för bottensvängen. Det gör att du inte förlorar fart då du rider. Egenskaperna i toppsvängen är sedan beroende på bredd på aktern samt tailkicken och där kan nog våg-/freestylebrädorna konkurera med snärtighet i våra farvatten eftersom de ofta är lite fetare i aktern.Nytt för i år är de så kallade super-X brädorna som jag tycker ser spännande ut. De är ju gjorda för fart samt att de skall klara manövrar som spock, framåtloop samt gippar i full fart bra. Det kanske vore något för den snabba, hoppandes friseglaren också. Jag har inte testat dessa så jag vet inte. Men jag återkommer nog då jag testat.
Lycka till!
/Staffan
-
Med mina begränsade kunskaper i franska kan jag uttyda att han var ute och skulle fota eller nått för North. Men varför den inte finns på film om de skall göra photoshoot och varför han inte gjort om bedriften då det funnits filmkamera framme förstår jag inte. Är det någon som kan franska och kan se vad som står i artikeln? Eller har någon sett någon annan artikel om det? Är det någon som ens sett ett försök på trippel från honom på bild eller film?
/Staffan
-
Åker du fyra i bilen kan du åka med Stenas ”Fyrklöver” från 395 kr t.o.r. Du måste boka långt innan. Men det är skitjobbigt att åka fyra vindsurfare i en bil. Det går inte att snejka med tre! De kollar!
Normalt hamnar en biljett på 1500kr, om du vill åka snabben ännu mer.
Om du är med i Bonusklubben så kan du komma undan med 1095kr på den långsamma. Det är dock begränsat antal bonusplatser på färjorna, men medlemskap ger alltid 200kr rabatt.Vi brukar räkna med 2000kr t.o.r. Klitmöller från Göteborg. Det är för en bil och ”normalpris” på färjan. Sist gick det 1600 men så billigt brukar vi inte komma undan.
Om man är flera som åker eller om man tänkt att åka många gånger kan man köpa ett 20 pack biljetter. Det är enkelbiljetter och det kostar 13500kr. Det blir alltså 1350kr t.o.r. Är inte så mycket billigare men fördelen med dessa är att de gäller ALLA färjor alla tider. Du kan alltså åka snabben dit och snabben hem (vilket normalt brukar kosta typ 2000kr, på högsäsong mer). 20-packet kan man dela på flera för de är inte personliga. Bra.
Stugorna på Norsjö camping kostar 300 DKR per natt. Du kan hyra annan, större och lyxigare stuga för samma pris men då kan du oftast inte boka den förrän ett par veckor innan om du bara vill ha strödagar. El tillkommer dessutom på lyxstugorna. Elen är DYR i danmark. 2DKR/kWh typ.
/Staffan
