s
Forumsvar skapade
-
Du skrev aldrig var du åker från. Men en liten jämförelse om man åker från Varberg till Klitmöller.
Det går snabbare att åka från Varberg till Göteborg för att ta färjan till Fredrikshamn och köra till Klitmöller än att åka Varberg-Grenå genom Danmark till Klitmöller. Detta gäller även om man tar den långsamma färjan Gbg-Fredrikshamn. Om man tar snabben tjänar man ytterligare två timmar!
Båten Varberg-Grenå tar fem timmar.
Vägen Grenå-Klitmöller tar lååång tid. Minst tre timmar, jag minns inte riktigt. Enkel vanlig väg är det, ingen motorväg.
Typ åtta timmars resväg.Varberg-Göteborg tar max en timma.
Båten Gbg-Fredrikshamn tar mellan två till 3,5 timmar.
Fredrikshamn – Klitmöller tar max två timmar, även med surfbuss. Motorväg knappt halva vägen.
Mellan fem och sju timmars resväg.Hur det körtiderna ner till Sylt är vet jag inte. Men dit till onshoreparadiset vill väl ingen åka…
Däremot kan jag rekommendera Blavand på västlig till västnordvästlig vind! Det blir sideshoreparadis!!! Styrbord. Dit tar det drygt två timmar från Klitmöller. Det är typ 20 mil.Om du skall åka Stenaline rekommenderar jag verkligen att du går med i Stenaline bonus klubb! Det lönar sig direkt med lägre priser. Dessutom så har de ett bonussystem så åker man tillräckligt mycket så får man tex. en resa t.o.r Danmark med alla + bilen!
/Staffan
-
Problemet som John J Rambo hade löser sig tyvärr inte genom att byta till Quick mastfot då konstruktionen med den lilla pinnen som försvann är likadan på dessa.
Se hellre till att köpa en mastfot som går att skruva ihop/isär. Det gör att man kan kolla om grejerna sitter. Det finns lite olika system för detta, bult med mutter samt stjärnskruv in i gängtapp har jag sett. Samt den förädiska pinnen som skall sitta med friktion/lim.Jag ser inte någon direkt fördel eller nackdel med någon av systemen. Båda har väl sina egenskaper som gör att olika seglare kommer föredra något system. Jag själv har Quick.
Sedan kan jag väl tillägga att på Maui och andra vågställen är pinnen väldigt ovanlig. Vilket verkar tyda på att Quick-systemet är lite hållbarare. Men det är ju en väldig skillnad mellan Maui och Sverige så det betyder ju inte att vi som seglar vågor i Sverige automatiskt behöver köra Quick.
/Staffan
-
Fråga Speed-Janne. Han vet!
/S..
-
Det är inte samma dräkt. Och jag som testat bägge rekommenderar verkligen ZF Steamern! Jag tror inte att du hittar smidigare, tätare, varmare dräkt någonstans. Dessutom är den betydligt billigare än NP och det skadar ju inte att vara snäll mot de som ger dig presenten heller… Kanske kan du lägga på en huva/väst på presenten istället för en dyrare dräkt?
En sak jag inte kan rekommendera är däremot Pro-limits varma skor. De är inte varma och de håller inte… Köp ATAN eller NP.
Däremot är Pro-limits låga sommarskor som fina moccasiner! Supersmidiga./Staffan
-
Jag har storlek 53 eller 102 som jag tror den kallas också. En LargeTall. Perfekt!
Jag är 186 och väger 83. Jag har dessutom ganska långa armar så jag är ytterst tacksam att dessa storlekar finns. Hade en XL tidigare men den var för stor runt midja/rygg. Jag tror att en Large är bra för dig om du inte är för tjock på nått ställe 😉/Staffan
-
Det finns försäkring, hoppas den täcker allt. Annars så kostar kameran med väderhus ungefär som en ny bräda, drygt 10 friska lappar.
Någon som är elektriker som vet hur man kopplar högspänningsström i höljet? Jag menar på den nya. Lite förebyggande stöldåtgärder…
En sak till.
Väderstation och dator står still också som ni säkert märkt. Det beror på strömavbrottet som stölden orsakade. Då brännde säkringar och annan skit. De var tydligen inte i bästa skick efter fem år i fuktigt utrymme så vi måste byta ut delar av vår elcentral./Staffan
-
En annan sak som jag letar efter är walkietalkie med lång räckvidd.
Det skulle vara bra att ha i bussen! Sedan kan man dela ut radios till de bilar som man åker i sällskap med så slipper man ringa på mobilen hela tiden. Det är dels dyrt och sedan är det meckigt om man är flera bilar i sällskapet.Kanske kan man köpa gamla båtradios och sätta in. Det borde ju fungera utmärkt.
Någon som har erfarenhet av detta?
/Staffan
-
Pro-limit har en våtdräkt med kort, vertikal dragkedja bak som är svinbra, ZF steamer. Den är i Pro-serien. Den är helt tät eftersom ”flärpen” för dragkedjan bak är hel och inte några halvmessyrer som skall sluta tätt mot varandra. Lite svårt att förklara. Men flärpen gör att det enda hål som finns är det vid huvudet (ja, och vid armar och ben naturligtvis). Dräkten har vertikal kedja som är lite kortare än normalt. Den kilformade flärpen gör att dräkten öppnar sig, hålet vid huvudet som man kryper in i blir stort. Sedan drar man igen dragkedan och stänger till dräkten. Flärpen knölar då ihop sig i ryggen. Den är tunn så det är inget problem. Det enda hål som finns är då huvudet. Om det läcker in i dragkedjan så stoppas det av flärpen och man måste doppa ända upp i halsen för att det ens skall finnas en chans att det kommer in vatten.
Jag har också testat Pro-Limits torrdräkt och Freezip (den som har dragkedjan fram). Och den variant jag har nu (ZF steamer 5/3) är den absolut bästa!
Torrdräkten var inte bra eftersom dragkedjan var osmidig och det gjorde att halsen öppnade sig då man vattenstartade. Det forsade in vatten!!!! huh!!!
Freezip var smidig men det läkte in i halsen vid sidorna, ovanpå axlarna kan man säga. Och om man satte på en huva/väst på detta blev det inte bättre. Det tätade vid halsen men inte ovanpå axlarna eftersom snittet på en huva/väst är samma som på dräkten. Och man rör på armar och axlar väldigtmycket då man ligger och vattenstartar.
ZF steamern är den absolut bästa. Och den är varm och otroligt smidig!!! Min 5mm dräkt är mycket smidigare än min Neil Pryde sommardräkt som bara är 3mm.
Om du dessutom kompletterar denna ZF steamer med huva/väst så har du en dräkt för hela vintern. Det kommer inte in något vatten alls! Som en torris men utan den eländiga torrdragkedjan.Sedan har Pro-limit ett bra pris dessutom! De kostar bara 2499kr på http://www.surfcompaniet.se
/Staffan
-
Funkar skitbra!
Jag har lagat upp en torris med cykelslang. Många lagningar blev det. Både i grenen och i ärmar och ben.
Köp en lite dyrare variant av cykelslang som är tunnare. Kostar typ 100-150kr. Men det är ju vrålmycket billigare än att köpa gummistripes på dykbutiken! Där kostar det 40kr per decimeter! Gå till MTB butiken och kläm och känn på slangar. De tunnare är enklare att limma och de är flexiblare. Men inte en sån där superlätt som finns. De fäster inte limmet på. De vanliga svarta fast tunnare.Jag limmade med neoprenelim, det är ju typ som kontaktlim. Nu har jag köpt neoprenecement på dykbutiken. Det sägs vara bättre men jag har inte testat än. Det skall bli mjukare fog med det och det går att ”fylla upp” med bättre sägs det. Har någon erfarenhet av detta?
/Staffan
-
Kolla http://www.elji.se
Där hittar du Davis väderstationer som både ÖWC och VVK använder. Lennart på Elji har dessutom utvecklat smidig programvara som sköter allt med nedladdning, uppladdning, bilder etc. Komplett!
Det enda du behöver köpa till är den dator (ta en beg. i gott skick) samt en telefonlina eller ännu hellre bredband. Annars har Elji allt. Han har förresten även datorer till OK priser.
/Staffan
-
Uttrycken kommer från Skateboard och hur de vänder i rampen.
Frontside – framsidan mot upp mot rampen. I vindsurfing så blir det alltså din framsida mot vågtoppen. Du skär ett tåskär nere i vågdalen och ett hälskär på toppen. Det är så du ser de flesta rider på Maui.
Backside – du har ryggen mot rampen (ansiktet nedåt i rampen). I vindsurfing har du alltås ryggen mot vågen och framsidan ner i dalen. Hälskär i vågdalen och tåskär på toppen då du viker ner igen.
Svårare än så är det inte… Sedan finns det ju teknik hur man genomför allt på bästa sätt. Men det var väl inte det du frågade?
/Staffan
-
Hehehe… Jag väger ju själv 83kg så det är inte stort med 71 liter för mig…
Men å andra sidan skall jag använda den för 5.0 och nedåt (ibland kanske 5.4 om det är vågor och lite småpunka).
Jag har haft större brädor också som jag var missnöjd med storleken på. Förra året startade jag med en 8’2” men den tyckte jag var alldeles för stor till det jag verkligen ville ha den till – hårdvind. Den var på 78 liter vilket är minus 5 liter för mig. 8’0”:an var perfekt för 4.0-5.0 och den funkade utmärkt att köra 5.3 på också. Så litrarna skall man inte stirra sig blind på, det är viktigare med rocker, bottenform och bredd.Sedan är det klart så att jag optimerat min utrustning för två sorters segling. Freestyle i medelvind och vågsegling i hårdvind. Dvs. en Sverige utrustning och en Marocko utrustning. Det är trots allt så att det är i Marocko som 90% av vågdagarna upplevs per år. Och åker jag inte till Marocko så blir det något annat blåsigt ställe… Och i Sverige blåser det oftast freestyle och då det verkligen blåser och blir vågor så är det 5.0 och nedåt i storlekarna.
/Staffan
-
Det är inte fel att ha sjökorten hemma i pappersform! Alltid kul att leta spots eller annat roligt. På fester brukar vi alltid komma in på nya spots och kolla sjökorten medans vi hinkar öl…

Jag har tre Skärgårdskort (924, 925, 931) uppsatt på väggen hemma. De täcker sträckan Halmstad – Tjörn på västkusten. Dessutom har jag ett Kattegat-kort på väggen på jobbet. Välj Skärgårdskorten eller mer detaljerade om du vill leta nya spots. Annars så är det lite för stor skala.
Här finns de att köpa http://butiken.lmv.lm.se/butiken/ramset.asp?rest=http://butiken.lmv.lm.se/butiken/frame_start.htm
Eller klicka dig från http://www.lantmateriet.seDe kostar ca. 150kr/st så det är inte så dyrt med sjökort. För typ 30kr får du dem hemskickade.
/Staffan
-
Jag har precis plockat ut en ny Maui Project 8’0”!
Liten och fin! 245 / 53,2 / 71 liter.
Den är grafiskt väldigt snygg! Jag blir direkt sugen på att visa upp den botten i något fett hopp!
Och shapen ser väldigt fin ut också. Inga kanaler och grejer i år utan en ”ren” vågbrädsshape.
Lite mer välvt däck än förra året (aahh, det gillar jag).
En del V på mitten av brädan.
Rockern har en kort rak linje precis framför fenkasetten där det mesta V:t ligger vilket borgar för fart men ändå lugn gång.
Tailliften har en kraftig ”knäck” precis vid fenkassettens start för att sedan plana ut bakåt.Ser bra ut helt enkelt!
Nu väntar jag bara på 5.0 vind!
/Staffan
-
Alltid högt!
Enda gången jag kan tänka mig att sänka något är då jag är toköverriggad och bara vil rida vågor. Då blir det lite lugnare med en lägre bom./Staffan
