s
Forumsvar skapade
-
Hehe, jag kom bara till Arrows… Så slarvigt läser jag 😉
/S..
-
Det visade sig vara rykte…. Det existerar inget vindsurfingpacket.
Men däremot är det OK att ta med surfutrustning på BA. Föranmäl det så de vet, man får bekräftelse och då garanterar de att man får med allt. Det är ju bra!
Sedan så är det 23 kg fritt, resterande kostar 100danska kronor per kilo… huuuh! Men min upplevelse av danskarna är att de inte bryr sig. Vi hoppas på det igen!/STaffan
-
Då kan man ta laptopen och sätta sig och jobba i surfbussen på surfspotet i väntan på vind. Mycket bra!
/Staffan
-
Det är nog Willy-skipper du pratar om, den kan jag inte. Dessutom känns den skrämmande med tanke på hur den fått det namnet… AJ!
/Staffan
-
Två saker som man bör ha för att få segling är surfbuss och wap-telefon!
Surfbussen är alltid packad med alla prylar! Du tar den till jobbet de dagar det är ”vind i luften”. Då är du redo att dra direkt du ser tendensen att det skall blåsa.
Wap-telefon är ovärdeligt på resorna! Du kan se om det skall blås, när det skall blås, om ni behöver förflytta er etc. Jag har även börjat använda den mycket hemma också istället för att starta upp datorn hemma så wapar man lite helt enkelt.
Nu skall jag in på en utbildning i tre timmar, sedan blir det segling – ingen! Förhoppningsvis så klämmer jag in min tolfte surfdag sedan den sena premiären 30/3. Kolla http://medlem.spray.se/surfdagbok där jag och Mattias har samlat våra dagar. (Kanske lite väl intern för att publiceras offentligt… vi skriver den för vårt eget minne och åt varandra för att hetsa den andre att ladda! Kanske blir den mer seriös någon dag. Kul att skriva och läsa i alla fall).
/Staffan
-
Oj, det är ju nyckeln till hela vulcanen! Handskiftet! Det måste du träna på mycket!
Jag hade en lite vågfreestyle förrut, en 85liters F2 Style. Men nu har jag bytt till en ”riktig” freestyle, CompStyle på 95 liter och 64,7cm bredd. Det är en vääääldig skillnad. Så mycket enklare att göra ”big boys trick” som de brukar kallas.
Men jag är lite överraskad över att den nya brädan inte känns för stor då jag var ute och seglade 4.5 med den haromdagen! Den är ju så stor (om man jämför med allt annat jag haft senaste åren). Och trots sin bredd vill jag inte lägga på mer än 6.4 på den. Lite lustigt. Men det är väl designen med rocker för att få popp (löjligt bra popp i denna) som gör att den håller fast även om det blåser mycket. Jag skall testa att sätta på en lite mer bump&jump fena på den då det blåser mindre för att se om jag kan lägga på en 6.8:a. I så fall har den ett mycket imponerande register 4.5-6.8!/Staffan
-
Jag tror att det håller sig ungefär som det är nu. Men som sagt, man vet aldrig numera!
Frågan är: Var det bättre förr? Då fick man tre prognoser om dagen via radio. Prognosmakarna hade lite mer tid att fundera och allt gick inte via dataanalyser utan mer på känsla hos metrologerna.
Det kanske vore en sak man kan fråga SMHI, om de använder sig av datorer eller hjärnor i sitt prognosmakande.
Staffan
-
Man tackar!
Det kändes fint att smacka in den. Jag har en ny bräda (en F2 Compstyle 248) och det är ju så jääääkla mycket enklare att spocka på en riktig freestylebräda än på vågbrädan! Att det skulle hänga så mycket på materialet
Köptorskandet har lönat sig! heheheVäderprognoserna ja… Vad skall man ha dom till? För det mesta gör de bara att man får förhoppningar som sedan grusas. Jag brukar kolla på dem och ser jag att det är vind på gång så litar jag inte riktigt på det utan då går jag över till att kolla alla observationer längs kusten. Då man ser att vridningen kommer, eller vindökningen som de förutspått – då reagerar jag. Nyckeln till framgång för att få mycket segling är att försöka förstå hur lågtrycken kommer vandra och vilka vindar de kommer ge, sedan håller man koll på observationerna. Det gör att man kan tajma topparna och få ut det bästa av dagen (eller vulvan av dagen som vi vulgärt brukar säga ;-).
Jag åker sällan på chans till Varberg längre som man gjort så många gånger (nu har jag ju också en spockmaskin och är helt hocked on freestyle
så jag behöver ju inte åka till Varberg och hoppas på 5.0 vind…)/Staffan
-
Hej
Om du säger vilket segel du har och vilken årsmodell så kanske jag kan hjälpa dig genom att berätta hur jag brukar trimma det, dvs. hur det ser ut efter jag dragit det. Utifrån dessa tips kanske du kan få till variotoppens justering och därmed ett segeltrim som fungerar. Men det ser ju i och för sig lite annorlunda ut då du har en 460 mast istället för en 430. Men du skall nog kunna få till det OK.
/Staffan
-
Prognosinstituten verkar ha bytt programvara och köpt nya snabbare datorer – de spottar ut prognoser och de ändrar dem HELA TIDEN! JAg håller med om att man inte blir klok på detta! Man kan inte lita på att den prognos som DMI ger på morgonen stämmer till kvällen, du måste kolla vid 17-tiden också för att se om det verkligen är säkert att det skall blåsa kl.20!!! Dessutom verkar det som om DMI, Windguru, Wetteronline och alla andra verkar på olika planeter i vårt solsystem! Prognoserna kan skilja sig otroligt mycket! De säkra DMI kartorna har under denna vår visat sig vara väldigt osäkra.
Men helt plötsligt kan man få utdelning! Prognoser som inte fanns ger helt plötsligt vind. Som i går. Jag trodde det skulle bli lockvind i Fiskebäck men åkte ut ändå. Det blev bra drag i 5.7 och jag satte en spock 540
Min första!Staffan
-
Packa snålt så blir de glada. Berätta gärna hur du ansträngt dig och hur mycet du lämnat hemma med tanke på dem…

Vi har alltid fått med oss allt, dessutom gratis!
Egentligen är viktbegränsningen 23 kg, men jag har hört det ryktas om att de nu startat med ett sk. vindsurfingpacket. Men inget jag vet säkert. I så fall blir det medtag av full utrustning.Staffan
-
Jag tror du skall gå en kurs i juridik för att läsa på vilka rättigheter du har som köpare. Det känns ju som om du borde kunna få pengar tillbaka om du har en produkt som bara går sönder, i alla fall om man ser det moraliskt (men det gör ju inte juridiken alltid).
Jag hade ett liknande problem med snowboards ett år, jag körde sönder typ 10st på en säsong… Det var jag och en kompis som körde samma modell, den gick sönder hela tiden!!! Men modellen var verkligen superskön så jag ville inte byta egentligen. Jag hade en dubbel uppsättning brädor, körde på en och reklamerade en… Men till slut så insåg jag att jag var tvungen att byta märke (och jag blev besviken på prestandan hos det nya, tyvärr). Företaget som gjorde den usla brädan gick sedan i konkurs efter allt för många reklamationer, vi får väl se om det händer med NP…
/Staffan
-
Hej du!
För att svara kort: ingen alls.
Men det är ju en definitionsfråga vad som är framåtloop.
Framåtloop brukar alla loopar kallas som man loopar framåt i… Dvs. allt från spinloop som kan göras på plattvatten till en ren killerloop (som är det första och mest klassiska namnet på en så kallad end-over framåtloop). Sedan har du mellantingen, en delayed forward (fördröjd framåt).
Så framåtloop är ett samlingsnamn för flera sorters loopar kan man säga.Vågstorleken som behövs för en spinloop är som sagt inte mycket, platt för de riktigt duktiga. Jag brukar vilja ha ett par decimeter för att gå fri med masten i rotationen. Detta kräver rikligt med vind. Du jobbar mycket med rotationen i en spin, sträcker fram och upp seglet i upphoppet innan du skotar in kraftigt med bakhanden och kollar bak under armhålan (någonstans där brukar jag kolla). Det gäller att få ett ”skär” med riggen genom luften (tänk dig att det är du som är centrum i rotationen, grejerna skall rotera runt dig och inte tvärt om).
För en killerloop krävs lite större våg, men inte så stor som man tror. Har du en meter hög våg så har du inga som helst problem att dra på en killer! Huvudsaken är att den är brant så du kan få ett ordentligt avstamp. Det är också enklare (mycket enklare) om du har vinkel mot vågen och inte onshore vågor. Och mycket vind. Att vågen är kraftig är bra också.
I avstampet höjdar man lite för att komma upp (man fördröjer rotationen lite), när man nästan är uppe på toppen så ändrar man riktning på hoppet till mer halvvind genom att skjuta fram riggen och skota in lite, sedan ”duckar” man framåt utan att anstränga sig för mycket… Du skotar alltså ut lite i själva loopen i förhållande mot vad du gjorde i inledningen av rotationen. Detta är också skillnaden mot en spin där du kollar över axeln och tar i mycket mer i rotationen, killern är lite lugnare kan man säga. Killern är dock mer spännande att landa om man får höjd på den, det är svårare att tajma landningen än i en spin – landa inte platt!!! Det är varken bra för dig eller brädan.De framåtloopar du ser på filmer är ofta en spinloop med höjd… Där fördröker man rotationen för att göra spinloopen ”på vägen ner” kan man säga. Det ser coolt ut och är också betydligt lättare att tajma landningen med än en killerloop. Det är också en underbar känsla precis innan man roterar, man är högt upp, man ser vattnet där nere, sedan drar man till och roterar

Jag vet tyvärr inte vad som ger mest poäng på tävling men det borde en killer göra, förutsatt att du ställer landningen, för den är svårare att göra snygg.
Cheeseroll är något helt annat, en roll där du rollar med masten som axel. Även denna går att göra på ganska små vågor men det ser inte snyggt ut efterom man hamnar med masten väldigt horisontalt, och är väldigt svårt att landa dem rent. Men i cheesrollen kan man ha lite side-onshore vågor faktiskt, även om det naturligtvis är bäst med sideshore (som alltid annars).
Ut och ladda!
/Staffan
-
Jag seglar mest storleken 4.5 – 4.7, men de som väger ner mot 70-75kg brukar behöva 4.2 mer. Några dagar varje sommar blåser det 3.7 men de är ungefär lika många som det blåser 5.0 – ett fåtal.
När man är i Marocko lär man sig dock snabbt att segla med rejält tryck i seglet så acceptansen för attt vara lite överriggad är stor efter några dagar.Första året hade jag bar med mig 4.1 och 4.7. Jag saknade 3.7 kanske två dagar och 5.3 kanske tre dagar. Men det gick att segla alla dagar med antingen 4.1 eller 4.7.
Andra året hade jag med 4.1, 4.7, 5.4. Jag saknade 3.7 ca tre dagar och använde 5.4 en dag.
Tredje året var det år med mest variation på vinden (2001 – det året som vår dagbok på http://www.apelviken.nu är från). Då hade jag 4.1, 4.7. 5.4 med mig. Jag saknade 3.7 två dagar och använde 5.4 fyra.
Alla år har vi stannat där en månad, ungefär 19-24 surfdagar per månad har det blivit.Av detta kan man se att en lättare seglare vill ha 3.7 med sig, medan en tyngre är hjälpt av en 5.3:a. Medelviktaren klarar sig med 4.1 – 4.7. Vill man minimera sin utrustning räcker det med 4.1, 4.7 för det funkar alla dagar men är inte optimalt. Du får uppleva lite skralt drag i 4.7 vissa dagar och helt enkelt vänja dig vid en överriggad 4.1 vissa dagar.
I år tar jag med 4.0, 4.5, 5.0 och en liten vågbräda vilket jag tror blir perfekt!
/Staffan
-
Vi har ibland varit väldigt många på varje sida skarven, minst fem pers på varje sida, för att få isär master efter segling i sandiga vatten. Ladda upp med alla kompisar du har!!! Samtidigt som ni vrider så kan en knacka lite lätt på skarven med tex. en mastförlängare för att ”suget” skall lossa lättare. Det går säkert att använda diverse sprejer men det har jag inte testat.
/Staffan
