s
Forumsvar skapade
-
… inte lätt att säga!
Ärligt talat så är det vilken typ av segling man håller på med samt trender som avgör.
Sittsele används framförallt av race- och freerideseglare. Man får bättre ned kraften i brädan och man seglar fortare (?) och planar tidigare, de är lite jobbigare att kroka ur i och med att kroken sitter lite lägre. Det finns dock sittselar som har kroken högre – om du har problem att kroka ur skall du leta efter dessa.
Midjeselen används framförallt av våg och freestyleseglare. Mer en trend än en praktisk sak tror jag.
Med en midjesele är det enklare att kroka ur. Men där slutar nog fördelarna. Jo, en fördel till – om man kraschar och landar på ryggen från hög höjd gör det inte lika ont…. Nu kommer det att låta som att jag dissar midjeselen fett – och det gör jag till viss del. Eftersom jag seglat mycket på bägge så tillåter jag mig att ge några uttalanden…
Det sägs att man blir rörligare i en midjesele än i en sittsele men det är bara båg! I så fall har de som seglar midjesele inte testat en bra och smidig sittsele. Med en sittsele har man samma rörlighet i benen som med en midjesele men man slipper ”korsetten” som styvar upp hela rygg/mage partiet – man kan röra sig hur fritt som helst i överkroppen! Där har midjeselen en stor nackdel!
Dessutom så tycker jag att det är jobbigt när man käkar och seglar efter – man får inte vara för mätt eftersom sittselen trycker på magen. Detta kan vara individuellt.
Det är enklare att kroka ur men inte i – det är lika enkelt på bägge.
En stor fördel har midjeselen – man krokar inte i av misstag vilket man kan göra i vissa manövrar med en sittsele – kroken kommer liksom närmare linorna på nått sätt med en sittsele.
En annan sak är hållbarheten. En midjesele håller bättre, en sittsele pajar hela tiden eftersom man rör sig mycket i den. Sömmarna och de mjuka tygdelarna som gör att de blir rörliga pajar. Jag avverkade en sele om året (minst) fram till dess att jag bytte till midjesele i våras. Och varför jag bytte var mest pga att jag var trött på att köpa nya hela tiden och det faktum att alla sa att det var bättre för vågseglare. Jag var ju tvungen att testa om det var sant som alla sa. Men det är jag som du märkt inte övertygad om.
När jag bytte var det första jag märkte att jag var tvungen att böja på benen för att kroka i. Det andra att det var enklare att kroka ur. Det tredje att det var svårare att komma upp i planing. Alla dessa tre är dock bara justeringar av tekniken.Det var lite erfarenheter.
Staffan
-
Gå in på Varberg Vindsurfingklubbs hemsida: http://www.apelviken.nu/vvk.index.html
Om du klickar på länkar så hittar du de flesta i Sverige i alla fall. Ditt sökande är över!

Staffan
-
Menar du 2002:an eller 2003:an?
Hur som helst så har jag ingen personlig erfarenhet av den men har läst testerna där den får bra både på extrem Freestyle samt, något förvånande även Freeride! Det verkar ju bra att de inte renodlat den så att den även går att svänga med och inte bara hoppa runt…

Förra årets var ganska bullig, 2003:an ser annorlunda ut. Jag klämde på en 2003:a för någon timme sedan. Den ser inte alls så bred ut som den egentligen är (248:an är nästan 65cm bred). Den har ganska fina, tunna kanter, lite tailkick och annat godis som gör att den ser mycket kompetent ut i manövrar. Det roligaste är nog tailen som ser ut som en liten båt-för… Åk till Surfcompaniet, Fiskebäck, Göteborg och kolla, de har tre stycken inne just nu. (http://www.surfcompaniet.se)
Jag hämtade precis ut min nya F2 Maui Project Style 250, det är vågfreestylebrädan. Den återkommer jag gärna med utlåtande om senare. Den ser vansinnigt fin ut i shapen och den är SNYGG!
Staffan
-
Det jag personligen är mest intresserad av är att se hur vädersystemen ligger och hur de rör sig. Jag kollar alltså på de översiktliga väderkartorna.
Jag skall någon gång då jag har mer tid (inte nu alltså) skriva ner vilka sidor jag besöker och hur jag tolkar informationen för att komma fram till var jag skall segla och hur mycket jag tror att det kommer blåsa.
Men jag kan avslöja en favorit (en gigantisk databas som Windguru, Halo och troligen även Wetteronline tar sina data ifrån).Den amerikanska militären har ju väldigt lite sateliter uppe i luften….. Klicka på PUBLIC samt på Ensemble Forecast sedan på North Atlantic Basin välj sedan tid ni vill kolla på eller All (finns även Javafilm).
Staffan
-
Yo
Om du seglar på väg ut och gör småhopp är det bra att landa noslandning eftersom du behåller farten bra. Egentligen vill du minimera tiden i luften på vägen ut – förutom då du skall ladda på feta hopp – tiden i luften gör att du förlorar fart eftersom du liksom flyger med vinden utan att fenan/kanten står emot och kan ge dig fart framåt.
Alternativt till noslandningen i småhopp är taillandning lite downwind och med ”mjuka ben”. Dvs. att du siktar lite slör då du landar och sätter ner brädan mjukt för att minimera splasch och motstånd. Jag tycker att det fungkar lika bra som en noslandning, du förlorar inte mycket fart och det är enklare att utföra.
Viktigt är att inte hänga ner med rumpan och därmed ”sätta dig” då du landar. Det gör att aktern stoppar upp väldigt mycket då du sätter ner den i vattnet. Häng i hängselen och häng ut, inskotad, dra åt dig benen, sikta nedåt i vind (i fartriktningen) och ställ ner brädan fint! Landa upprätt så behåller du full fart!Då du laddar högt så är taillandningen oftast det enda vettiga alternativet. Det är klart att det går att noslanda men det är mer riskabelt att du då landar platt eller för brant noslandning vilket brukar ge rikligt med kraft i bräda, rigg och frestar på dina fotleder…. Men en riktigt brant noslandning ser coolt ut så träna på noslandningar och hoppa högre och högre – sedan sitter de.
Men en fördel med att göra taillandningar vid feta hopp är att du oftast kan hoppa högre i själva hoppet. Då tar du av på en brant våg och liksom seglar upp i vind något bakåtlutad, det gäller att hänga i seglet inskotat och använda det som en vinge. Gör du detta i 4.5 vind eller mer så kan du känna att du riktigt flyger. Se bifogad bild där Stefan hänger i och flyger med vinden.
Hoppar du högt är det också viktigt (för dig och din bräda) att inte bara falla ner (vilket kan resultera i plattlandningar eller ordentliga dopp utan möjlighet att reda upp det). Det är viktigt att du seglar ner med seglet som vinge även på nervägen. Du kan se det på Robby Naish i filmen RIP där han laddar fett. På vägen upp kollar du framåt- uppåt och seglar upp. När du nått peaken så seglar du ner och med vinden, du kollar du lite nedvinds på horisonten mellan bräda och underlik på seglet, sneglar lite ner mot landningen. Att lära sig detta är inte så svårt som det låter utan det faller sig ganska naturligt då man är där uppe – man vill liksom inte bara ramla ner utan man vill hålla sig kvar….
När du verkligen närmar dig vattenytan igen kan du försöka räta upp rigg och dig själv samtidigt som du sträcker ut benen – då landar du stående och inte hängande under seglet och du kan direkt kroka och dra vidare mot nästa ramp, lätt avslappnad så att kompisarna blir riktigt avundsjuka på din totala kontroll!!
Lycka till och ladda fett!!!!
Staffan
-
Hej du!
Det som hittills visats är bra bärteknik i sidvind, här kommer ett tips om hur man bär i uppvind!!
Lägg undersida på bommen (invd masten) på axeln, ta tag i bakre fotstroppen, res dig upp.
Nu bär du grejerna som en portfölj! Svinsmidigt! Speciellt är detta bra då man måste gå mot vinden, tex om man tappat höjd eller liknande. Det andra sätten är jättejobbiga att bära mot vinden, man måste nästan gå baklänges för att det skall funka – men detta är klockrent!Kolla den bifogade filen då HP demonstrerar hur det går till. Här i Danmark, fiskfabriken. Lätt som en plätt!
Staffan
-
Om man kan sin Holländska (vilket man absolut inte kan) så klickar man på bland annat Weerkaarten
Staffan
-
Jag hittade den med hjälp av Arnout, tackar!

Här är en länk till den Holländska:
http://www.knmi.nl/voorl/weer/Staffan
-
Just det senaste är nog det som stoppar flest från att surfa en blåsig dag i Sverige!

De vill i alla fall ta sitt liv efter att de missat den enda bra dagen på flera månader pga ”yttre omstädigheter” (stavas oftast familj, flickvän eller jobbhelvetet).Staffan
-
Jag tror att det är många som efter en urusel sommar (en till kanske jag skall säga) säljer allt och lägger av att vindsurfa!
Närå, ärligt så tror jag att vindsurfarna tar sitt samhällsansvar och villigt konsumerar Sverige ur den eknomiska kris vi verkar vara i. För säljer man prylar som vindsurfare så betyder det att man köper nytt.
Fast det kanske inte är så bra förresten, det är ju utländska material vi köper. Det gör ju att svenska kronor lämnar landet och det förvärrar krisen.
Och vad kan vi göra åt det? Köp svenskt! Ulf ”CLS” Larsson kommer att få massa beställningar i höst… inte….Jag vet en möjlig förklaring ytterligare:
Vi vindsurfare är smarta nog att inte välja telecomyrken och därför har vi jobbet kvar och känner oss så himla mycket rikare än alla andra – därför kostar vi på oss att köpa nytt.
Förresten var din fråga om varför vi säljer… Då kanske det är tvärt om. Vi vindsurfare är så dumma så vi jobbar inom telecom och därför har vi inget jobb kvar och vi måste sälja för att överleva. Å andra sidan så är det ju skitbra att få sparken då det är höst – då kan man surfa mer!!!Äh, jag säger som Just-D:
”Låt det goda rulla – innan det försvinner!”Eller som Räserbajs (eller är det De lyckliga kompisarna):
”Den som spar han har snart bara pengar kvar!” (och hur kul är det på en skala???)Nu skall jag gå hem från mitt icke telecomaktiga yrke. Eftersom jag jobbat över så har jag fyllt på min tidbank med mer flextid och det skall jag ta igen det nästa gång det blåser! Tada!
Staffan
-
Precis så är det ju. Dessutom så får man välja användarnamn och lösen så det kan man ju ta något som alla vindsurfare kommer ihåg om inloggningen skulle misslyckas.
Staffan
-
Hej du
Jag hittade tester på 2000 modellen. Jag tror dock att shapen är exakt lika på 99 och 2000. Men ring Surfcompaniet 031-7690202 och fråga Andreas – han vet. Han kanske tom. har gamla tester i någon tidning.
Tyvärr testade de inte din strolek, men här är Wave 251.
Hämtat från http://www.windsurfmag.comF2 Wave 251
By staff
Length: 245.6cm Volume: 73 L Weight: 14.25lbs.
Included: Straps, pads, fin Price: $1,399Down-the-Line Sailor: Excellent for smaller sailors or high-wind wave sailing. For the bigger guys, it’s very low in volume so beware. Using the off-set strap loosens its ride, while the center strap is great for backside hits.
Onshore Sailor: It’s too small and narrow for breaking out in conditions with strong current or big onshore waves or both. Smaller riders in windy onshore conditions will be more likely to make it. It’s too narrow in the tail to carry larger fins for pointing.
Flat-Water Bump-and-Jump Sailor: Its size alone makes it difficult to loft high jumps on flat water, and it’s ultra-sensitive for footwork on tricks unless you’re light. It’s faster than a lot of wave boards though. If blasting around is what you’re looking for, you’re in the money.
Comfort/High-Wind Control Sailor: Great choice!
It’s small, narrow, low in volume and thin in the tail, but better for advanced to expert sailors. It has a lively ride, but in a good way. Very controllable, but still fast and responsive. It may feel twitchy for intermediate sailors learning to get in the foot straps.Minimalist: Lightweight sailors will have a larger range than the big guys. If your normal day is 5.0 or better and you don’t sail until it’s windy, the 251 is a great choice. It’s a great heavy-air board that rides like a custom shape, but is really durable.
Comments: At 73 liters, the 251 rides great for lightweights. It’s loose, responsive and really durable both on the water and on the beach. It has a very custom-like ride, but heavier sailors get only a small range of conditions because of its low volume. The straps and pads are complimentary, but we found the nonskid a shade slick.
Staffan
-
Det vore ju fint!

SMHI har ju krånglat till det lite för oss. Å andra sidan så kanske det enklaste vore att jag la in en anonym användare med inloggningsnamn och lösen – det går ju att direktlänka in om man har detta. Hur detta strider mot användaravtalen vet jag inte men vafan – vi är ju surfare! Vi kan ju inte lyda en stockig byråkrati!
Har ingen annan någon bra väderlänk?
Jag skulle gärna vilja ha den Holländska! Göteborgs hamns trafikledning och lots använder nämlingen denna och säger att den är säker. De har övergett SMHI för att de är usla på västkusten ”de kan bara vädret runt Norrköping” – citat hämtat direkt från en av lotsarna!
Lotsen använde DMI förr men har bytt till den Holländska pga bättre säkerhet. Jag har letat efter den på nätet men jag vet liksom inte vad jag skall söka på, jag vet inte ens vad den heter. Jag har frågat den flygande holländaren Arial Arnie (Arnout alltså) – hoppas han vet!Staffan
-
Menar du B i shape eller kvalitet?
Shape-mässigt är det väl en smaksak beroende på vad man gillar. Där hittar du säkert svinbra brädor och skitdåliga hos alla märken beroende på vad du vill få ut av din bräda.
Kvalitetsmässigt beror det ju på vilka material som brädtillverkarna väljer att stoppa i brädan och vilken utförandekvalitet de köper på Cobrafabriken. Om utförandekvaliteten är den bästa men materialen billiga blir det ju inte bra, eller tvärt om.
Fanatic och Starboard har väl alltid fått ganska bra i tester och vad jag vet är de kvalitetsmässigt likvärdiga med de flesta brädor.
JP skulle jag aldrig våga köpa begagnade… Med tanke på hur många sönderhoppade sådana jag sett denna säsong och hur uruselt rykte de har haft sedan de kom. Att branchfolket sedan säger ”det är fixat nu” eller ”det var cobrafabrikens fel” är ju inte mycket tröst då du står där med en trasig bräda då garantin gått ut… Vad jag vet så har inget annat märke (som också tillverkats på Cobrafabriken) haft liknande problem. Rätta mig om jag har fel!? Dessutom har de ju fått ganska dålig kritik i de tester som jag läst. Så att de skulle vara ”grymma” – det är väl en fråga om vad man menar med grym…
Angående ”plastigheten” hos vissa märken som någon tyckte var något negativt så undrar jag varför? Utvecklingen verkar ha gått framåt även på brädor med ASA- eller IPS-skin och de har samma uppbyggnad under med sandwich, carbon och stringers som gelcoat-brädorna – men de har ett tåligare yttre. Sedan kan man kika lite i testresultaten och det visar klart att detta materialval inte påverkat prestandan då F2 Mystery och BIC Tribal får mycket bra kritik (mycket bättre än JP…).
Staffan
