Forumsvar skapade

Sida 77 av 96
  • s

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 12:57 som svar på: Danmark till hösten? Vilka skall dit?

    Varberg Vindsurfingklubb har tyvärr redan planerat in sista helgen i september, då vi alltid brukar åka. Stugor är nog redan bokade.
    Annars är det en mycket god idé att samlas!
    Dessutom skulle det vara kul att vara där någongång och se fler svenska bilar på parkeringen än tyska… 😉

    Staffan

  • s

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 20:32 som svar på: Höjd och kontroll i luften

    Hej

    Om du vill få mer kontroll i luften tycker jag att du skall försöka segla i luften. Jag menar alltså inte bara hoppa upp och ramla ner av newtons krafter… De skall försöka segla med full fart och gör avstampet fullt inskotad och i luften skall du bara segla vidare med seglet som en vinge, sedan kan du sätta ner brädan antingen på nosen eller tailen något i lä. Försök att behålla farten genom hela hoppet – det skall inte märkas på farten att du varit i luften.
    Detta kan du öva på överallt, det spelar ingen roll om du har stora vågor eller små – grunden är densamma. Du kan gärna vara ikrokad hela tiden – det sparar armarna och det övar ännu mer. Då måste man också vara iskotad. Testa sedan med att hänga ut lite och släpp framhanden – enklare än man tror.

    När du sedan fått full koll på detta så kan du göra ett antal hopp som du faller av mer i luften och sätter ner väl i lä om där du hoppade upp. Har du gjort detta och har haft kraft i seglet hela hoppet så har du utfört ett upphopp som passar en framåtloop. Sedan är det bara att börja rotera… Det är ett annat kapitel.

    Det finns folk som knäckt trumhinnor på misslyckade framåtloopar (såsom kastfall, krascher & misslyckade hopp i allmänhet skördat en och annan trumhinna). För att undvika detta – använd hjälm. Om den har öppningar för öronen så kan du sätta en tejpbit för. Då skyddar du huvudet och trumhinnan.

    Lycka till!

    Staffan

  • s

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 12:21 som svar på: Ostrulle

    Cheese!

    Jag tycker absolut inte att en riktigt utförd cheeseroll är en taskigt utförd framåtloop. De rullar som ser ut som en framåt men där du rullar ner i vinden brukar jag kalla medvindsloop. Till min stora besvikelse så gör Lars Pedersen en riktig medvindsloop i sin video. Kolla på Cesare Cantagalli (eller hur han stavar) och Rachid Rosafi – där har ni riktiga ostrullar! Bägge de gör dem höga och dalar ner till landningen!

    Hur man gör en ostrulle är svårare att förklara än en framåtloop. Och jag tycker att det är – i motsats mot vad ni hävdar här – betydligt svårare att sätta en snygg ostrulle än en framåtloop. Att få rotation är inget svårt, men rotationen måste ske på rätt sätt för att landningen skall gå bra (om man gör fel är det ganska lätt att överrotera en cheese också…). Att få en sådan bra landning som i en framåt, där man kan plana ur är mycket svårare. Ni kan ju också se på pro-killarna, varför gör de inte cheeseroll? Det borde ju ge bra variationspoäng! Jag tror att det är pga att det är svårt att få den snygg och framförallt att landa den snyggt, men när den sitter är den ruskigt skön och jag tycker att den ser läcker ut. Du får mycket mer en känsla av att du voltar framåt i en cheese än i en framåtloop där du egentligen spinner runt ditt eget kroppsviktscentrum.

    I en ostrulle går du mer vertikalt upp mot vågen (du höjdar upp mot vågen) än i en framåt, välj en brant våg. Du skall dock inte hoppa uppåt i vind (ett av mina vanliga fel i början) utan du skall stampa av (ganska ordentligt) nedåt i vind (det är så du inleder volten).
    För att få volten över riggen så lägger du dig nedåt i vind med både dig och riggen (masten skall således peka mot lä), att kolla mot masttoppen kan hjälpa. Nu kommer backvinden i seglet och det ”flaffar” till framför ansiktet. Det är nu du gör den sneda volten – ju högre cheese desto mer rak framåtkullibytta kan du göra.
    För att avsluta och få lite koll på landningen så tittar du bak mot bomnocken (och sedan mot landningsplatsen då den dyker upp) samtidigt som du öppnar upp seglet för att stoppa rotationen (viktigt) och fånga vinden i seglet på rätt håll igen. Har du gjort en riktigt hög och fin cheese nu så kan du i stort sett dala ner som i ett högt hopp (låter enket va?), är den lägre får du öppna upp för att stoppa rotationen och sedan föra riggen framåt samtidigt som du skotar in något för att räta upp dig och hoppet.
    Landar gör du med fördel på aktern, skota in och satsa på nästa våg! *smile*

    En varning skal utfärdas – för bommen! Det är ganska lätt att käka bom i misslyckade cheeserolls eller även in hårda landningar ibland. I överroterade spinnare så kan man landa i hela utrustningen…

    Kruxet i cheesen tycker jag är att inte spinna med masten som en axel, du skall volta över seglet (testa med din ”fingerboard” hemma). Sedan är det lurigt att få stopp på rotationen på rätt sätt för att sätta landningen.

    Sammanfattningsvis tycker jag at cheeseroll är en jäkligt kul loop som förtjänar all oldschool-respekt den kan få!

    Staffan

  • s

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 11:11 som svar på: Regler

    Tjenare

    Det finns vissa områden i Göteborg som inte är tillåtna för vindsurfing, de finns vid surfspots (orsaken till förbudet?) Två områden vet jag om, det kanske finns fler?

    I Fiskebäck är det inte tillåtet att vindsurfa i farleden in till hamnen. Gränsen för hur långt ut detta gäller verkar vara lite skiftande har jag märkt (beroende på vindriktning ;-). Men en regel du bör följa – håll dig långt borta från de fiskebåtar som åker ut och in ur hamnen!

    I Björlanda skall det också finnas ett område som inte är tillåtet, jag vet faktiskt inte riktigt var (det kan kanske någon local berätta). Jag tror att det är i viken söder om hamnen. Där tror jag dock att det inte beror på yrkestrafiken utan på fågellivet.

    För övrigt gäller vid hamninloppet max 11knop från Nya Älvsborgs Fästning och in till Älvsborgsbron (bara för yrkestrafik skulle jag tro då man ofta ser räserbåtar köra fortare).
    Innanför Älvsborgsbron är inte segling tillåten, för övrigt 8 knops hastighetsbegränsning (men visst känns det lockande att hoppa i vid Klippan och surfa i hamninloppet någongång vid västlig vind? Det är litegran som Sveriges River George, vinden trycks ihop och ökar!)
    Innanför Rosenlund gäller fem knop – men där lär du aldrig segla.

    På Trafikledningen i Göteborgs hamn är de vänliga, om du undrar något är det bara att ringa dem. De har hand om all yrkestrafik, lotsning, sjöräddning etc. De kan nog svara på om det finns fler områden med seglingsförbud.

    Staffan

  • s

    Medlem
    28 juni, 2002 vid 15:38 som svar på: Lite 2003or

    Ser bra ut!

    Den till vänster med kanalerna är den nya Compstyle! Till den är det nya Arrows Trixx kopplat. Arrows kommer för övrigt med ett nytt wave/freestyle segel till nästa år, intressant!

    Brädan med stjärnan vet jag inte vad det är, vet någon? Är det nya Maui Project? Den ser ganska stor ut i alla fall, den har rundad nos o tail.

    Staffan

  • s

    Medlem
    27 juni, 2002 vid 07:34 som svar på: Bedömning Freestyletävlingar.

    Det är ju ingen dum idé, den kan fungera och genererar garanterat ett hejdlöst bra party vid dagens slut! Kan du tänka dig att man sitter där med polarna och blir särskådad, narrad, bejublad och så får man skåla i starka berusningsdrycker!

    Ett litet krux bara. I vindsurfing finns det många manövrar som ser lätta ut när de genomförs av någon som kan, men som är tokigt svåra. Ta tex. duck-tack, en mycket svår manöver, speciellt i hårdvind, som ser löjligt enkel ut för vissa. Om man då släpper bedömningen till allmänheten så finns det en risk att dessa svåra manövrar bedöms lågt medan mer spektakulära snurra segelmanövrar som egentligen är enklare bedöms högre.
    På hoppsidan har vi rangordningen bakåtloop/push, tabeltop, framåtloop. En snygg bakåt ser enkel ut men är väldigt svår medan framåtloopen är enkel men ser fräckare ut för ett otränat öga.

    Men visst, en duktig pulik skall väl kunna sina manövrar och veta vad de är värda!?
    Det är klart att både skidåkarna och brädåkarna kan ha samma problem men det funkar ändå, men eftersom jag har åkt väldigt mycket både skidor, snöbräda och vindsurfingbräda så kan jag säga att vindsurfingen har många fler av dessa svåra manövrar som ser enkla ut och vise versa.

    Ett test av denna bedömningsmetod vore väl inte fel!? Om vinden droppar kan man i alla fall testa det på ett sk. funrace men det är ju inte lika kul…

    Staffan

  • s

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 06:13 som svar på: Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

    Det får jag säga var en seriös tysk! Det räcker ju att bara kolla på bilderna så inser jag att jag ligger lååååångt efter… Och vem (som inte jobbar med bussinredning på heltid) gör inte det!?!?!?!? Han är ju helt otrolig! Att han dessutom har ork att ta så mycket bilder undertiden han bygger så ofantligt seriöst är ju imponerande!

    Staffan

  • s

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 11:45 som svar på: Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

    Tack för länkar! Jag skall botanisera i dem genast!

    Staffan

  • s

    Medlem
    29 maj, 2002 vid 11:24 som svar på: Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

    Aj då! Okunnigheten har visat sig hos mig! Tack för tips!
    Nu måste jag alltså planera in ett extra batteri – undrar var jag skall få plats med det!?!?
    Finns det någon smart brytare som automatiskt laddar först startbatteriet och sedan fritidsbatteriet – eller tvärt om? Behövs det förresten? Eller är det smartast att bara ha en manuell brytare – och hur kopplar jag den då?

    Staffan

  • s

    Medlem
    27 maj, 2002 vid 11:29 som svar på: Ännu en lagning…

    Epoxy och eventuellt väv verkar bra. Som ytmaterial köper du gelcoat på båthandeln, den är vattentät och enkel att arbeta med (som spackel). Det är troligen det som din bräda har runt sig redan i dagsläget (om du inte har en ASA-plast runt, men det funkar nog med gelcoat i alla fall).
    Sedan kan du lägga din fina airbrush utanpå… Färg som passar vet nog båthandeln också.

    Lycka till!

    Staffan

  • s

    Medlem
    27 maj, 2002 vid 08:06 som svar på: snålaste buss

    Nja, jag kommer inte ner i det men jag är ganska nöjd med mina tankningar. Jag har kört 100 mil med min buss sedan jag köpte den, det har varit en hel del resor i stan för att köpa tillbehör etc. Sedan har den gått några vändor till stugan på Tjörn (8 mil enkel). En blandad körning helt enkelt. Jag hamnar på dryga litern, ena tnakningen 1,1 andra 1,05. Det tycker jag är hyffsat för en så stor bil och att det sitter en femma på 2,5 liter i den.

    Staffan

  • s

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 21:07 som svar på: www-site för vind

    Kolla http://www.apelviken.nu – klicka sedan på prognoser till vänster, där är direktlänkar för västkusten men det är ju bara att ta dem och klicka vidare för att få tag i Stockholmsprognoser.

    Staffan

  • s

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 09:33 som svar på: försäkringar (igen)….

    Och det var kontentan med bättre ordval.

    Generellt så brukar de säga att man skall få en likvärdig produkt, men ibland har de ett ersättningstak (tex ett basbelopp) – på fullvärdesförsäkringar finns inte detta men det kan finnas restriktioner då man tecknar försäkringen (ex. segelstorlekar och längder).
    Likvärdig produkt innebär inte ny produkt, men det kan ibland innebära att man får en dyrare produkt, tex. om man har nya prylar och man själv köpt med rabatt. Men ofta är det dock ett åldersavdrag på prylarna.

    Ett tips att ta på allvar: Ta bilder på alla dina prylar! Det tillsammans med kvitton ger god trovärdighet hos försäkringsbolagen och allt brukar gå mycket smidigare. Anmäl också vilken bräda du har till dem när du köper den eller tecknar försäkringen. Glöm inte att ändra då du köper nytt.

    Staffan

  • s

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 06:26 som svar på: försäkringar (igen)….

    Länken har du redan fått, http://www.salusansvar.com/

    Fullvärde betyder utrustningens fulla värde (tex 40 000) minus åldersavdraget (okänt) och självrisken (på hela 500kr). Ofta har försäkringarna en begränsning i beloppet (Länsförsäkringar har ett basbelopp ~33′) men det har inte Salus Ansvars småbåtsförsäkring.

    Staffan

  • s

    Medlem
    30 april, 2002 vid 13:14 som svar på: Donsö/Styrsö

    Se fram emot stark sjöbris! Den är som starkast på våren.

    Men… Styrsö/Donsö ligger lite längre in i skärgården, inte så lätt att ta sig ut alltså. Vågor kan du glömma är jag rädd. Men om du jobbar där så kan du säkert låna en båt av någon, då kan du åka ut till Bolleskären, där bryter det masthöga Hawaiivågor…. (ryktet säger det 😉

    Jag har inte seglat på dessa öar själv men varit ute där mycket då flickvännen äger hus på Styrsö samt att jag har haft en del jobb på Donsö. Det självklara tipset är att kolla sjökortet! Då kan du se hur du skall ta dig ut.
    Detta kan du spana efter:
    Öster om Donsö finns det ett stort öppet vatten, öppet för ost-syd, även nord kan nog funka. Ett av få ställen i Göteborg som funkar på ost tror jag.
    På Styrsö är det krångligt… I kanalerna mellan Brännö – Känsö och Känsö – Styrsö kan vinden tryckas ihop en del vid västlig vind. Även vid ostligt.
    Om det blåser syd har jag faktist sett att de surfar ut vid Halsvik på Styrsö, det ligger en bit in så du måste ha en bräda med flyt i – men då du kommer ut kan du sikta på Danmark och passera Vinga i 30 knop.

    Nu har jag tömt mitt förråd på surfställen på dessa öar. Spana vidare på sjökortet.

    Staffan

Sida 77 av 96
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications