s
Forumsvar skapade
-
hehehehe
Jag kunde tänka mig att jag skulle få ett svar från dig då jag kritiserade North. Jag trodde att du följt före-detta toppseglaren i North, Sean Ordonez, och blivit HOT-seglare. Men så är tydligen inte fallet…
Trippel XXX är väl egentligen bara ett nytt namn på Style, även om de förfinat den. Såsom Search är gamla NR med ny design. Konceptet är det samma – de vänder sig till seglare som vill ha pulver i riggen.Nu är det ju så att jag testat BÅDE North (Style, Dr.X samt Volcano) och Arrows (Impact och Trixx). Jag har en känsla av att du inte testat Arrows Impact för då skulle du inte vara så tvärsäker i dina uttalanden… Och Arrows Impact är klart mycket bättre än North 2001. Det är karaktären på seglet som jag gillar med Arrows, den goa karaktären hittade jag aldrig på North. Spänstiga med drag men fortfarande mycket lätthanterliga där du kan stänga av draget på ett annat sätt än i North. North är inte så lätthanterliga och direkta i sin hantering utan har ett kraftigare och konstant bakhandsdrag vilket gör dem, enligt mitt tycke, besvärligare down-the-line, i manövrar samt i rotationer. Detta upplever jag även om jag är en seglare som gillar att det är drag under galoscherna!
Ang. mastval – jag seglar fortfarande på North Viper från 2001, som för övrigt är identiska med Arrows master.
Staffan
-
Men Ola, det var inte specialpriserna jag pratade om. På Maui köper man aldrig till ordinariepris märkte vi ju, eller hur? ”I’m gonna give you guys a little discount” – tackar!
Att jag inte köpte direkt ur CNC fräsen beror på att jag inte hann de sista veckorna – det blåste ju! En vanlig för 50 dollar och en G10 för 60 om man så önskar, det var bra!
Staffan
-
Hej Oscar
Givetvis måste man köpa massa nytt innan säsongen startar, så även jag. Eller rättare sagt – inköpen för mig gjordes redan i slutet på förra säsongen. Jag har därmed hunnit testa det mesta en hel del tack vare en blåsig höst och en månad på Maui, här kommer ett kort omdöme om det nya:
Jag har till året som kommer kittat upp mig på två vågbrädor för att täcka det önskvärda registret 3.6 till 6.0 perfekt. Jag hade även en Wave/Freestyle förra året och i höstas också men jag inser att jag inte kommer att ha tid att segla så många freestyledagar i år så jag satsar på de blåsiga dagarna istället. Det blev en F2 Maui Project 8’2” samt en 8’5”. Till detta en laddning med Arrows Impact från småstorlekarna upp till 5.3 samt ett Arrows Trixx 6.0 (Impacten finns ej större än 5.7).
Min nya F2 Maui Project 8’2” är verkligen sjukt bra, brädan sätter inga begränsningar utan det är din förmåga att utnyttja den som är begränsande… Jo, en begränsning har den, inte större segel än 5.3. Eller ännu hellre 5.0. Jag upplever att gränsen går där, du kan lägga på en 5.3:a men det gör inte mer nytta än en 5.0.
Att rida vågor med denna 8’2” är en riktig kick! Det är bara att tokslöra nedför vågen och lägga fram vikten för att göra en laydown bottensväng, den greppar på allt (även shoppiga vågor) och förlorar inte farten! Riktigt bra! Det är bara att ladda upp mot läppen igen. Dessutom är den snabb vilket är en egenskap som jag vill ha i Sverige då det är mer hopp än vågridning.
F2 Maui Project 8’5” blir troligen min mest seglade bräda år 2002, en riktig Sverige vågis med ett register som kompletterar min 8’2” perfekt. Jag tänker köra 6.0 som störst på den, men den kan nog fungera även upp till 6.3 – den är ganska stor med sina 87 liter och 56,6cm bredd. Jag har ännu inte seglat denna i Sverige men väl på Maui då det var ganska lätta vindar då jag var där. Den passar inte bara som Sverigevågis utan den går alldeles utmärkt att rida masthöga Maui vågor med också! 😉 Den kommer naturligtvis få känna på lite danmarks och norgesegling också!
På Maui seglade jag som minst 5.3 på den (blåste det mer så seglade jag naturligtvis 8’2”) men med erfarenheterna där kan jag säga att det garanterat går att segla den ner till 4.7 utan problem om man söker ett brett register eller inte vill köpa 8’2” (det finns även en 8’4” om man vill i samma serie).De nya Arrows Impact seglen är jag imponerad över. Jag har inte seglat Arrows förr om åren men de som körde Impacten förra året sa att det skett en förändring av karaktären till 2002. Det har blivit lite mer spänst i dem och de har även fått mer drag – trots detta så upplever jag att seglen är otroligt bra manöverförmåga i och är väldigt direkta i hanteringen. Seglet går att trimma (mestadels med uthalet faktiskt) från att det känns som om det bara vill dra och dra till att du får ett krispigt segel som t.o.m. Simmer Onshore-seglare gillar! Jag seglade förr North Style och jag kan säga att Arrows Impact ger mycket bättre manöverförmåga, en mer balanserad och lätthanterlig rigg som inte protesterar när jag blir överriggad. Trots alla dessa positiva manöveregenskaper saknar jag ändå inte det drag som Stylen gjort sig känt för, Arrows Impact har tillräckligt med pulver för att klara det mesta – det är väl så Goya velat ha det också….
Arrows Trixx har jag tyvärr bara seglat ett par gånger så jag kan inte riktigt uttala mig om det. Första intrycket är dock fint och lätthanterligt. Det har en bomlängd på korta 180cm så det lovar ju gott för manöverbarheten i vågor och trick.Sedan så köpte jag upp mig på lite prylar på Maui också: stroppar, sele, mastfötter, etc, etc – sådant som inte är så lätt att få tag på i Sverige. Inga dramatiska förändringar här… En stropp är en stropp även om jag tycker att DaKine Contour är de skönaste och styvaste som ger den bästa bräd känslan.
En sak som däremot överraskade mig var en ny fena från NorthShore. Vågfenan med lite avkapad topp om ni sett den. Den är ruskigt skön, greppar bra i shopphopp och svänger som en Gud – det är skönt flex i den. Lite tillfredställande är det naturligtvis också att många Pro-killlar körde den shapen på Maui…. 😉
Vet ni förresten att en vanlig fena kostar 95 dollar på Maui. Det mesta kostar på Maui… en produktionsbräda kostar 1500-1600 dollar! En Quattro kostade 1800 dollar! Däremot upplevde jag att kolmaster och kolbommar var billigare (eller i alla fall inte dyrare) där än här hemma. Men överlag är Sverige billigt! Köp, köp!Staffan
-
Styggt Stefan!
Nu när jag sitter instängd på ett kontor första dagen på nytt jobb där almanackan redan börjar fyllas så kan du inte göra såhär mot mig!
Staffan
-
Hej
Stora eller små stroppar brukar vara en smaksak, jag kan inte säga att det är bättre eller sämre med det ena eller det andra om man ser i hur man sitter fast. Jag kör med relativt stora och styva stroppar, och alltid med skor. En sak jag tycker är enkare med stora stroppar är att sparka ur brädan, om något skulle gå helt galet i ett hopp. Däremot är det svårare att komma ur stroppen vid vridningar, tex. då du ramlar i vågridningen.
Det som gör att du sitter fast är hur du kniper/krummar med foten mot brädan – alternativt böjer tårna uppåt. Testa bägge varianterna. Jag tror (det är inte sådant jag åker och tänker på) att jag gör lite olika i olika situationer. Jag tror tex att jag ofta böjer tårna uppåt med framfoten och krummar med bakfoten. När jag gör hopp där jag drar till mig fötterna, tex framåtloopen så tror jag i alla fall att jag gör den varianten.
Styvare stroppar hjälper helt klart till men kan nog inte sägas är hela lösningen. Alltså är det inte nödvändigt att byta bara för denna sakens skull.
Många timmar på vattnet och att träna mycket är lösningen på det mesta. Har du problem med att sitta fast – åk och småhoppa hela dagen och testa olika varianter. Den gången du får den perfekta vågen för framåtloopen är detta inget du vill tänka på – då har du annat huvudbry… 😉
Lycka till!
Staffan
-
Hej du
Gelcoat är alldeles utmärkt att laga brädor med, speciellt om du har en vit bräda (det går även att få tag på infärgad gelcoat på båtaffärer med bra sortiment). Personligen föredrar jag att ha en tub gelcoat i packningen istället för epoxystick (det blir ju egentligen två tuber eftersom det är två komponents).
Gelcoaten är som ett spackel när du lägger på den och den går att sandpappra fin sedan den härdat (vilket tar en kvart i normal rumstemperatur). Sedan kan du ta båtrubbing, polish och vax så kan du få det glänsande fint! 😉Staffan
-
Det var ett bra pris! Vilken årsmodell?
För övrigt så måste jag säga att jag inte förstår de som klagar på att vindsurfingprylar i Sverige är så dyrt. Åk utomlands och kolla! Det är tokigt dyrt! Rekommenderade priserna från tillverkarna är jättemycket högre än våra svenska priser! Och eftersom jag precis varit där vet jag att en produktionsbräda på Maui kostar mellan 1499 – 1599 dollar! Det är 15 500 – 16 500kr! I Sverige ligger de på 12-13 000kr.
Men det är klart att man kan hitta billiga prylar på nätet. Men som sagt lite svårt då det kommer till service och reklamation. Och dessutom tycker jag inte att det verkar som om att man hittar allt så billigt, enstaka prylar kan dock vara bra!Staffan
-
Tjipp!
Jag håller med att det var en underlig Layout. Massa korniga bilder som bakgrund och de hade inte matchat text färgerna mot denna. Inte så bra. Lite renare vore bra.
Dessutom kändes vissa annonser klart malplacerade, mitt inne i artiklar där de inte hörde hemma kändes det som ibland.Men, ni lyckades!
Bra initiativ och bra jobbat att lyckas få fram en vindsurfingtidning i Sverige.Innehållet var helt OK dessutom! Lite konstigt urval av redovisning av 2002 års prylar… Allt eller inget kanske? Nu kändes det som att jag bara ville ha mer, jag vet att det finns fler märken på marknaden och undrade varför inte de var med.
Vi som redan är bitna och djupt engagerade i sporten skall dock tänka på vilka denna tidning riktade sig till: Det mesta var till att marknadsföra sporten, bland annat inför mässorna i Stockholm och Götet. Det är jättebra! Vi som redan läser alla utländska tidningar, allt på nätet och dessutom praktiserar det så ofta som möjligt hade ett mindre antal artiklar som talade till vårt hjärta eller fyllde ett tomrum av kunskap. Med syftet kommer nog aldrig bli att göra en tidning för oss som redan är tokiga, det är en för smal målgrupp och skulle bli en tidning som ingen annan förstod. Den skulle dessutom bli sågad för att vara en tidning för inbördes beundran. Vi kan göra en jämförelse med andra branchtidningar, tex. Åka Skidor. Den är sällan gjord till dem som bor i Åre eller Vail och åker skidor varje dag utan riktad till den breda massan som VILL bo i Åre eller Vail och som VILL åka skidor varje dag. (Med detta menar jag inte att jag vindsurfar varje dag – tyvärr… snyft).Är jag lite för kritisk? Nej, ta det inte så. Jag tycker att det var bra och jag ser fram emot då nästa nummer dimper ner i brevlådan. Jag ägnade inte den andra posten en tanke då tidningen låg på mitt hallgolv! Dessutom lärde jag mig en del om en nästan totalt främmande sport för mig – Formula!
Staffan
-
Hej du
Jag skulle nog säga att detta är en smaksak från seglare till seglare. Tyvärr försöker alla sälja sin bräda eller sälja in ”sitt” märke så fort man frågar om ett sådant råd som du gjort nu….
Om du skall ha brädan till 5.3 – 4.5 så behöver du ju inte satsa på så små brädor som 75 liter (som oftast har en bredd på ca 53,5 cm). Speciellt inte om det är första småbrädan du kör, oftast har du roligare om du har en lite snällare bräda med lite flyt i.
Eftersom du har en ganska stor freestyle så skulle jag nog rekommendera att du inte tar ett för stort glapp ner till din vågbräda, från 102 (kanske 60cm bred?) till 75 liter (53,5 bred) är ett stort glapp. Det är bättre att vågbrädan känns lite för stor om det blåser 4.0 än att du känner att nya vågbrädan känns för liten då det blåser 5.3 eller freestylen är för stor för 5.3. Att täcka vindregistret runt 5.5 perfekt med segel och brädor är bra för vågsegling i Sverige och Danmark eftersom det ofta blåser dessa vindar då det börjar bygga vågor. Tänk på att matcha brädorna med varandra!
Jag hade förr ett glapp mellan 95liter (58,5cm bred) till 75 liter(53,5) vilket jag tyckte var för stort. Segelstorleken runt 5.3 blev drabbad, 95 litern var lite för stor och 75 litern lite för liten. Nu väger jag 83kg så din gräns där du vill byta mellan brädorna ligger säkerligen annorlunda. Numera har jag storlekarna 87 liter (56,5) och 75 liter(53,5). Jag gillar mycket vind och inte freestyle.Som sagt, jag tycker hellre en storlek större än en för liten om det är den första vågisen du köper. Det är roligare att komma igång snabbt med vågseglingen än att stå och stångas med en för liten bräda. Och tänk efter när du vill ha den, om det är för 5.3 och 4.5 – satsa hellre på en bräda som passar för dessa vindar än den coolaste i butiken som oftast är för mindre segel! Jag skulle vilja säga något runt 54-55cm brett, vilket brukar betyda ca 80 liter. Det är oftast i dessa bredder och volymer som man hamnar om man vill ha en bräda för 5.3 och 4.5. Men kolla inte så mycket på volymen utan mer på bredden, det är bara vi tungviktare som tycker att några extra liter är bra… 😉
Du har ju lite tur nu också, i denna storlek finns ett stort utbud och massa begagnat!
(Och lite inte på Ola om han säger 70 liter… han väger 63 och flyter som en kork på sin nya Levi Siver 7’10” som är urtunn. Förresten skall du inte lita på mig heller, jag väger 83kg och sjunker som en sten på en 75 liters… 😉
Lycka till!
Staffan
-
Kom hem från Maui för tre dagar sedan… 😉
Staffan
-
Bra jobbat! Vi ser fram emot festen!
Staffan
-
Jag klämde på den under testhelgen i Varberg i höstas. Jag har dock inte provseglat den eftersom det blåste 6.5-7.0 vind då.
Den såg fin ut i shapen, ganska bred vilket kan vara bra för en tungvktare, byggs på Cobra-fabriken vilket gör den kvalitetsmässigt jämnlika med de andra.
En kille i klubben på 95 pannor funderade starkt på att köpa den som enda vågbräda – jag vet inte hur det gick till slut.Staffan
-
Gott att se gubbar!
Mycket bra initiativ! Mängden prylar är inte så viktig, huvudsaken är att visa upp sporten och ha några eldsjälar som vill berätta om den! Det är nog bara de redan bitna surfarna som känner sig lite besvikna att det inte var fler prylar att klämma på, de som ni riktade er till – de ovetande – kände sig förhoppningsvis positivt överraskade.
Varberg Vindsurfingklubb har förresten bokat in den 4:e maj – vi kommer på er ”Stora byta-grejor-dagen”! Hoppas fler klubbar och enskilda surfare hänger på!
Blir det någe party då? Det hoppas vi!Staffan
-
Jag är skeptisk, enklare att göra tvärt om.
Det är troligen enklare att göra en pushloop in i forward än cheese in i forward… Men jäklar vilken höjd du behöver – och mod!!!! 😉Maila Robert Teritheau – han har säkert testat!
Staffan
-
Varför inte signera?
Varför inte använda Shift tangenten?Verkar skummare!
Staffan
