s
Forumsvar skapade
-
Funkar bra tycker jag.
Jag har lösa (2mm tror jag) armar som jag tar på först, sedan drar man på dräkten (3mm). Smidigt.
Det är inte lika tätt som en steamer men för sommaren är det utmärkt! Dessutom har du det sköna att du kan dra av armarna när det är högsommar!
I oktober fungerar det med armarna på om det inte är de kallaste dagarna i oktober det blåser.Staffan
-
Mycket bra!
Något alla bör tänka på.
Speciellt det där med poängen, graferna som går så snabbt att läsa medan texten tar tid och tyvärr väger lätt i jämförelse. Om man bara kollar på poängen så missar man ofta vad brädan är avsedd för, on-, sideshore, lätta-, tungaseglare etc.Staffan
-
Jag håller med Ola (oj, vad enkelt jag gjorde det för mig 😉
Om du väljer en mer vågig bräda känns den lite segare med de större seglen men du kan ha den med mindre segel och segla mer överriggad utan problem. Den segare känslan kan dock vara en liten illusion, den kanske planar upp lika bra och går lika snabbt – men eftersom den går djupare i vattnet pga rocker och V så känns den segare.
En Freestyle/Wave ligger mer uppe på vattnet och lirar. Känns mycket lättare under foten, nervösare. Man har sina nackdelar då du är överriggad. Lite svårare att manövrera snabbt i hög fart också då det är svårare att få i kanterna och få ett skär fort, kräver mer bestämda rörelser – en vanesak.
Sedan så upplever jag (som någon nämnt här också) stor skillnad i känslan vid segelstorlekarna runt 5.5 – 6.0. Vissa segel känns lätta och brädan känns lätt medan andra känns tunga och tröga. Samma segelstorlek på olika brädor känns mycket olika. Jag har en känsla av att det har med riggens tryck ner mot brädan att göra. Det varierar ju med segeltyp och om man seglar på en smalare bräda så trycker seglet ner den i vattnet mer än om man har en bredare med samma volym.
Att välja bräda för segelstorlekarna runt 6.0 är nog det svåraste valet man kan göra. Skall man satsa på widestyle eller skall man satsa på smalare vågis? Fördelar och nackdelar med bägge.Som tur är så har ju de flesta butiker testutrustning – ut och testa! Ta dina egna segel som du tänker använda så märker du skillnaden bättre än om både bräda och rigg är nya för dig.
(ingen bra vägledning va? Jag gav nog fler frågor än svar…)
Staffan
-
Ledsen men jag tror inte du förstod vad jag menade.
På BIC:s promodel som säljs i butik och testas i b.l.a. Windsurf så har Tabou satt sin logga på tailen (Fabien Vollenweider). Men Kevin seglar Bill Foot, som vi alla vet och som du hittat ett bevis på.
Alltså, promodellen är inte den som Kevin seglar, men därmed inte sagt att den är dålig! (Jag tror faktiskt inte att Tabou, som är en duktig shaper, skulle nedlåta sig att bara kopiera BIll Foot designen heller).Staffan
-
Ytterligare en sak om shapers och promodels: Som sagt Bröderna Pritchard håller sig trogna shapern Bill Foot. Men på Kevins promodel hos BIC (som för övrigt har fått bra kritik) står det Tabou vilket betyder att det är en fransk shaper vars namn jag alltid glömmer (han heter i alla fall inte Bill Foot).
Promodells är sällan de brädor som pro-seglarna använder. Men det betyder inte på något sätt att en promodel är en dålig bräda. Att promodellen inte är den bräda som pro-seglarna seglar kanske är tur ibland i och med att pro-seglarna har en helt annan nivå på sin segling, de seglar också på exotiska platser med vågor och vind som vi sällan har tillfälle till.
Staffan
-
Jag har hört att GWC växer så det knakar!!! Och att antalet medlemmar troligen är över 100 när sommaren kommer. Det är kul!
Det märks att Göteborg saknat en klubb!Staffan
-
Hola!
Jag förstår vad du menar Ola. Jag med mina 83 kg tycker att F2 Maui Project 8’2” med sina 75 liter är lagom som liten bräda för mig i vindarna för småsegel och upp till 5.3 med fulldrag. Jag skulle till och med kunna tänka mig en 8’0” om jag bara skulle segla 5.0 och nedåt (om jag skulle prioritera utlandssegling som Sydafrika, Maui, Marocko).
Jag vet däremot att Mattias (ca 70-75kg) skall använda 8’2” som enda bräda. Men då har han inte större storlekar än maximalt 5.7.Vad skall du ha med dina 67kg som liten, hårdvindsbräda? En bräda på 59 liter… ?
(Vi såg faktiskt en Sun-T custom i Marocko som var 239 och var 51cm bred, den hade dessutom den platta och breda designen du gillar. Vi gissade på maximalt 60 liter).Jag tror dock att marknaden för dess små brädor som du önskar, 7’10” och liknande, är starkt begränsad så de lär nog aldrig komma i tidningarnas test. Men vi kan ju hoppas. Kan du inte hyra dem och testa då du är utomlands? Det borde du ju kunna då du är på Maui tex.
Jag har läst det på ett par ställen nu att vi köpare ofta väljer att segla på för stora brädor. Fram för mer småbrädor! Även en liten bräda är designad för att seglas av en relativt tung seglare, volymen är inte lagd på samma sätt som förr – jämnt utdragen över hela brädan – utan mer placerad där den behövs och gör nytta vilket gör att vi inte skall stirra på volymen då vi väljer brädor utan kanske mer på bredd och övrig design.
Med detta i bakhuvudet kan jag förstå att en liten seglare kan ha problem med att hitta en tillräckligt liten bräda. Men å andra sidan så är du kanske lika mycket mindre, lättre än ”norm-design-seglare” som jag är större, tyngre – om du förstår vad jag menar. Proseglarna, de som designar brädor är sällan så stora som jag, undantaget Cisco tror jag som är 188cm och väger 81kg.Jag funderade ett tag på om jag skulle göra en kort sammanställning av testet, men insåg att engelska Windsurf hade 17 brädor i test och tyska Surf lika många. Jag borde nog jobba istället… Köp tidningarna ni som är intresserade!
Överlag så får ju alla brädor bra omdömen i testen, brädorna blir bättre och bättre år för år sägs det. Det gäller dock att lusläsa testen och se vilken bräda som passar de förhållanden och med den kunskap man seglar.Staffan
-
Jag tycker helt klart att du skall lyda doktorn och framförallt sjukgymnasten vid träningen!
Träna hårt men SURFA INTE förrän du är helt återställd.Jag har allt för många korkade kompisar som inte tagit skador på allvar och börjat surfa, skejta, åka skidor innan skadan är helt läkt. Det har gjort att de dragits med skadan i åratal utan att bli riktigt bra. Det har till och med gått så långt att de varit tvugna att lägga av med sin sport! En vindsurfare blev slacker, en snowboardåkare (mycket lovande!) blev golfare… Inte kul va?
Jag har också kompisar som tagit skadorna på allvar (oftast de proffisionella åkarna) och ägnat en säsong till att styrketräna och bygga upp den skadade kroppsdelen, de har kommit tillbaka efter en säsong starkare, mer motiverade och helt problemfria!
Frågan är om du vill offra en vår eller flera år?
Fem månader – då är vi i juni. Du har sommaren och hösten kvar detta surfår 2002! Det kunde varit värre.Staffan
-
Så långt har jag inte kommit än… Tyskan är som sagt lite svag.
Jag har bara kollat in diagrammen lite, därav frågorna på tyska glosor.
Jag har dock läst igenom engelska Windsurf och där får jag ju säga att min F2 Maui Project 8’2” lovordas väldigt mycket! För den duktige seglaren passar den med segestorlekarna 3,7 till 5,0. Jag vet att den fungerar utmärkt med 5.3:an också, trots mina 84kg, om jag har drag.Men vilken bräda som är vinnare är ju inte lätt att säga, det beror ju på vilken sorts seglare man är och vad man skall använda den till. Det krävs ju att man är medveten om sin egen förmåga, vilka förhållanden man seglar i och med vilka segel man skall para ihop brädan.
Tex. om man är radikal vågridnings expert som älskar att frontsiderida aggresivt med 5.0:an så verkade det som om Naish 8’5” var bäst. Men den blir knappast testvinnare på svenska vatten. Den var svårseglad för medelsurfaren eftersom den var nervös. Men var man som sagt duktig kunde man ta vara på brädans potential. En bräda för Maui!
RRD One small fick bra för den duktige seglaren också. Den ser ju lite konstig ut tycker jag, tjock runt fördäcket – men den fungerar uppenbarligen bra.
Quattron tyckte de var dyr, trots att den kostade lika mycket som RRD:n, 999 pund. Och om vi då jämför priset med Sverige kan ingen klaga på att Surfersparadise är dyra…
Som allround wavebräda så fick F2 Wave 255 väldigt bra, förvånande bra faktiskt. Jag trodde inte att den var en så bra kompromiss som det verkar. Den var ju även en av vinnarna förra året. Tyvärr har jag inte testat den än.
Däremot har jag ju seglat F2 Maui Project 8’2”:an. Och om jag ser till mig själv så vet jag att min F2 Maui Project 8’2” kommer passa mig mycket bra, det märkte jag ju i höstas också för den delen. I engelska windsurf lovordades den, som sagt. Den var lättast, lovordades för sin manöver- och kontrollbarhet, sina planingsegenskaper (trots sin litenhet), den var snabb, men framförallt gillade de hur bra den red vågor. Den accellererade ur bottensvängarna… Mumma!
Jag kan bara hålla med och jag tror att jag kommer bli än mer nöjd med brädan när jag seglar den på Maui i mars 😉Detta är vad jag minns från testet just nu, jag har inte tidningen här men kanske återkommer med mera.
Staffan
-
Ja, genau!
Jag tackar. Facktermer är inte lätt då jag saknar ordbok också.
Fahrleistung betyder alltså körprestanda, underligt att tysken vi frågade inte tyckte det hade någon betydelse…
Staffan
-
Hej Bosse!
Kör hårt! Bra skrivet.
Jag vill bara rätta ett litet språkligt fel, vindsurfing stavas med enkel v i det svenska språket. (Jag undrar förresten om SVT lägger märke till det… Eftersom de inte sänder vindsurfing i SVT någon gång så har de väl knappast stavat till det… 😉Staffan
-
Jo, så sant att det är 8 mil till Varberg och att jag åker 16 mil så fort det blåser. Men alternativet vore att bo i Varberg och åka till jobbet fem dagar i veckan, 21 dagar per månad… jag undrar vad som skulle vara det bästa miljövalet…. ????
Staffan
-
Det här är en mycket intressant debatt!
Jag har tyvärr inte tid att skriva allt jag tycker i denna fråga just nu men jag återkommer gärna.
För det första så måste jag säga att det har spårat ur!
Jag upplever att de som köper begangat har en skev bild av vad saker kostar och bör kosta.
Skall verkligen vi som köper nytt ta hela den ekonomiska smällen?
Så fort vi plockat ut det från affären så är värdet borta verkar det som, nyttan med prylen också… Eller??? Det måste finnas någon relation med vad man får och vad man betalar.Jag återkommer!
Staffan
-
Höga fötter, smala stroppar, breda stroppar – allt beror inte på stroppen utan också på hur skruvarna sitter i brädan.
Jag har Dakine contour och gillade dem inte först men nä rjag bytte bräda så var det en centimeter bredare mellan skruvarna och nu sitter de underbart.
För övrigt så har jag 44 och kör med skor – fungerar utmärkt. Inga benbrott än… peppar, peppar.
I och med att de är styvare så är det enklare att sparka ur fötterna.Staffan
-
Nej, tyvärr.
Men jag vet att Akzo Nobel söker folk. I Kungälv och Stenungsund tror jag.
S..
