s
Forumsvar skapade
-
Om du är högskoleutbildad inom bygg, gärna 120p- eller civilingenjör.
Dessutom vill jag att du har en inriktning mot miljöteknik, miljövetenskap, MKB eller liknande utbildning. Alternativt ett brinande miljöintresse och en vilja att lära dig mer.Meriterande är att inte äga en bil utan tänka sig att cykla till jobbet och uppdragen!
Mycket meriterande är att du är surfare och gärna använder frasen när du skall boka in möten ”Jo, då kan jag – om det inte blåser!” (Det gör jag… Mest på skoj dock).Har du detta? Då kan jag ge dig jobb på direkten!
I Göteborg på ett arkitekt och byggkonsultföretag http://www.galleriet.net
Vi har ett stort behov och det är mer eller mindre akut!
Fin konsultlön utlovas (tillräcklig för att köpa minst en ny bräda i månaden).Passar det???
Hör av dig! 😉Staffan
-
Japp.
Nu är det bara öka!
Mer vind, högre fart, högre hopp!S..
-
Jovisst går det att göra ett loopförsök trots att man kör långsamt. Om du kör för långsamt så kommer din bräda inte att lyfta dock, men det värsta som kan hända då är ju att du själv roterar runt masten men du lämnar brädan kvar i vattnet – totalt ofarligt.
I medelfart så kommer du runt och du kommer att landa på ryggen med alla prylar ovanpå dig – totalt ofarligt.
Du skall inte vara rädd för att satsa och landa på rygg – det gör inte särskilt ont. Smärtan i att lära sig framåtlooparna är klart överdriven tycker jag. Men det är klart att man kommer slå sig lite under upplärningsperioden, kicken att sätta den första överstiger dock allt och du kan lätt uthärda den smärta som tagit dig dit!En sak till, en sak som jag tyckte var läbbig i början: Bli inte förvånad om det inte händer något den första millisekunden! Det är då du skotat in och du tror att du skall rotera… Men det gör du inte, det är helt naturligt. Vinden som drar runt prylarna i kombination med flexigt segel mm mm gör att du har en millisekund då inget händer. Då gäller det att vara iskall och bara hänga i – rotationen kommer!
Detta fenomen kommer du inte tänka på sen när du lärt dig.
Det sämsta man kan göra är att fega! Att först satsa och sedan fega ur och försöka stoppa rotationen i det ögonblick den börjar ta fart. Då kan du landa på prylarna. Skota in och släpp aldrig taget.Ytterligare något att tänka på: Du med din kroppsvikt är centrum i rotationen, alla prylar roterar runt dig och inte tvärt om. Kolla detta på någon surfvideo där de gör framåtloopar.
GOOD LUCK!
Staffan
-
Jo, jag vet….
Min segelbag pajjade i somras.
Men har du packat brädan lätt och bra så gör det ju inget att de tappar den i golvet för den tar ju ingen skada av det. Men de ”tappar” sällan ett lätt paket så ovarsamt som de gör med ett tungt.S..
-
Ett par tips
Bättre alternativ än bubbelplast är den sorts täta bubbelväv som man lägger som stegljudsdämpning under parkettgolv! Den är lätt, tål stötar och skyddet förstörs inte om det hamnar under press (vilket bubblorna gör i bubbelplast – de spricker och då har du lika mycket skydd som en tom plastpåse…). Du kan ju tänka dig vad denna stegdämpningsplastväv är gjord för – att ligga under golv där feta människor går, hoppar, springer. Och byggbranshen har två års garanti, på material är det 10 år… Funktionsgarantin för ett parkettgolv är säkert 10år. Väven tål mycket.
Sedan måste jag också påpeka att kollin över 32kg kan personalen på flygplatsen vägra att lyfta. Det har med arbetsmiljö att göra. Lyckas du få ett kolli med allt i under 32kg är du väldigt duktig!
Och som någon redan påpekat, lägger man allt i ett blir det mycket vikt som kan knäcka prylarna då personalen välter ner paketet från vagnen och ner på den hårda betongen. Om man däremot packar brädan, och endast brädan i en boardbag med ovannämnda bubbelväv runt så väger inte det mer än 10kg – det gör att packarna verkligen tror på att det är ömtåligt. Ett så stort paket kan ju inte väga så lite om det är stabilt byggt…
Sedan kan du fylla segelbagen med resterande – den kommer väga upp mot 32 kg – jag lovar. Om inte över 32kg.En sak till. Vissa flygbolag är väldigt trångsynta med antalet kollin! Om man har fler än två så får man betala. En sak att fråga då du ringer och förvarnar om att du kommer.
Staffan
-
Jo, Stefan har dushat men jag vet inte riktigt om han har gjort det med vår tillåtelse….
Staffan
-
Alla har ju sitt favorithåll att hoppa på. Du föredrar att hoppa för babordshalsar? Alltså inåt då det blåser NV? Annars hade du nog inte stält frågan.
Det är alltid enklare att göra forward på det håll som är ditt favorithåll, men det är underlättar när du har en ordentlig hoppramp – på vägen ut alltså. Du behöver heller inte ha maxspeed då du har en bra ramp vilket ofta behövs då man skall göra det på vägen in.
Som sagt, du behöver inte ha maxfart för att loopa, men ju högre fart du har desto enklare att få bra avstamp. Jag tycker att det är viktigare med bra drag i seglet än hög fart – så länge som man kommer upp i luften vill säga för det är ju en förutsättning…
Tänk dig ett hopp som du känner att du får lite häng i, inte bara ett hopp, ett litet flyg – ett sånt drag vill du ha i riggen då du skall loopa. För detta behövs det inte maxfart, eller hur?Och förresten – jag är en hård lärare när det gäller framåtloopar. Stefan fick inte duscha på hela Marockoresan i somras pga att han inte loopade… (Men å andra sidan hade han lovat sig själv och oss andra att han skulle gjort det för länge sedan – men det fanns alltid något skäl: För mycket vind, för lite vind, för stora vågor, för små, träningsverk, klena armar, fel håll, fel håll, fel håll… Så vi satte press på honom).
Vi har många gånger konstaterat: Du får ALDRIG den perfekta vågen för att testa din första framåtloop! Så det är lika bra att bestämma sig, den första vågen som jag möter som går att hoppa på skall jag göra en framåt på – och sedan tala om det för kompisarna som står på strande och kollar. Det är effektivt.
Staffan
-
Jo, om man åker från Umeå så kan man inte direkt åka då man ser att det ökar på väderstationen i Apelviken… Vi får hoppas att du tajmar en blåsig helg.
S..
-
Hej
Det är mer smärtfritt att lära sig på större vågor – du har mer tid att få rotationen mer färdig innan du landar. Bara du vågar så….
Du kommer landa på ryggen och garanterat få ett och annat ytligt blåmärke av det hårda vattnet, detta är dock inget som man stör sig på eller ens tänker på då man gör det. Blåmärkena är heller inget som stoppar dig från att segla, det gör bara lite ondare att dra på våtdräkten.
Jag tycker att jag själv har klarat mig ganska bra från smärtor i forwards, jag har slagit mig mer då jag överroterat bakåtlopar…. Ingen merit direkt.
Överhuvudtaget så är skadorna få då man vindsurfar, vatten ÄR mjukt om man jämför med asfalt, betong eller isig svensk pist.Att sticka ner nosen låter sådär om jag får säga det själv. Om du sticker ner nosen rakt fram så kommer du få ett kastfall som heter duga! Men, det är klart, om du sticker ner nosen nedvinds så kan det fungera.
Bäst är dock att hoppa upp, föra fram riggen ordentligt, hänga ut, skota in för allt du är värd smatidigt du vrider huvudet och kollar på bakhanden. Nu börjar du rotera, om du gör det på småvågor så kommer nosen att ta i vattnet. Jag upplever dock att nosen brukar slå i vattnet platt och rör sig bakåt i förhållande till vattnet – lite svårt att förklara. Du snurrar alltså fortare än du rör dig framåt om jag säger så. Därmed så skulle metoden att sticka ner nosen stoppa upp rotationen i onödan.
Kommer du ner till Varberg en blåsig dag så lovar jag att jag skall försöka visa vad jag menar, lite landträning, sedan ut på vattnet!
LYCKA TILL!!!
Staffan
-
Ett tips är att slå över skarven med en hammare. Inte hårt utan lätt så att sandkorn, vatten etc skakas runt. Hårt mot hårt skall det vara.
Detta görs med fördel samtidigt som ni vrider masten. Var många starka gossar! Vi har varit fem på varje sida ibland.En kompis kopplade sin mast mellan dragkrokarna på två bilar som sedan körde – otroligt nog höll masten (något de inte räknat med) men detta är nog inte att rekommendera.
Staffan
-
Det kan jag säga att det är skillnad!
Jag är mycket positivt överraskad över mina Arrows Impact. Jag har ju som sagt inte bara bytt segelmärke utan framförallt typ av segel, från low-end-powerwave till high-end-twist segel. Det gjorde skillnad i seglegenskaper, framförallt för manöverbarheten utan att jag förlorat farten som jag gillar. Jag skulle ju kunna hänga kvar vid powerwave om jag velat med Arrows Arial seglen, men jag hade nya teorier om hur min segling fungerade och att den var mer anpassad för ett twist segel som är byggt för att seglas medium- till överriggat och fortfarande ha manöverbarheten kvar.
Arrows Impact är mycket mjukare att hantera och man känner aldrig att man blir överriggad och ”stockig” på samma sätt som mina North Style.
Jag skall göra ett ordentligt inlägg om detta någon gång, inte nu.Staffan
-
Jag landar på Maui den 20 februari.
Carpe diem!
Staffan
-
Och det kanske kan förklara testresultaten på North också… Men nu har de flyttat kontoret från Tyskland till Österrike, hur skall det gå då? Spännande fortsättning följer…
S..
-
Japp Danne.
Det får mig att tänka på Marocko. När man såg de lokal små grabbarna i Marocko som körde med gammal skit, och då menar jag verkligen gammal skit, och rippade hejdlöst. Prylarna är inte allt utan med många dagar på vattnet blir man bra ändå. Men jag undrar hur bra de skulle vara med nya prylar i händerna?Staffan
-
Prylar är bra – har man mycket kan man välja om man skall vara ute eller ej. Har man inte prylarna får man stå på stranden och säga ”Äh, det blåser för lite” eller ”Det blåser för mycket idag”.
Så enkelt är det.Men, ett alternativ:
Istället för att köpa massa småsegel för höststorarna så kan man ju satsa på en resa till ett land där det blåser ”lagom” tex Barbados. 5.5 – 6.5 segling. Varmt och behagligt också. Och skön semester. Då kan man med gott mod missa 10 stormiga dagar i kylan då man vet att man fick 10 i värmen och vågorna… eller hur!?Men sedan är det ju en tjusning med att segla i storm! Jag tycker att stormen i höstas med överriggad 3.7 var skitkul!
Staffan
