s_136
Forumsvar skapade
-
Kör inte med Air France, visst, du får ölen gratis, men helt vansinig flygtur. Betalar lätt 1000:- mer för att slippa bytet (reste visserligen med flickvän och 10 mån bebis)
Man flyger på morgonen från Margarita till Carraccas och måste vänta där i 6 timmar. Det är inte så att man kan ta en taxi och se sig runt, utan bara incheckning, migrationskoll, säkerhetskoll, plus koll-för-kollens-skull + koll + koll och allt köande gör att det tar 6 timmar!!
Dessutom var vårt plan försenat så man missar nästa flyg hem från Paris osv… 35 timmar tog vår hemresa….-> jag betalar gladeligen för öl och slippa mellanlanda. Om man sedan tänker på brädor, vilket Ni har med Er, så ökar ju chansen betydligt att något går sönder i lassningen eller att det kommer bort. -
Sådärja, nu är filen uppe och kan laddas ner.
Som Ni ser är det ingen klockren framåtloop a´la Olandersson, men detta är ett bra steg på att nå dit och komma över mentala spärren.
Lycka till
-
Nope, Antar att det är Henrik Fahlén http://www.fahlensurf.se
som flaggar.
Har iofs en Naish flagga, som mest användes när vi var på busscamp i Klittmöller osv.Lycka till med loopandet!!
-
OK, här kommer länken på inlägget jag gjorde om framåtloopen:
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=25194Filmen ber jag tjejjen lägga upp igen i kväll.
MVH
Martin
Känns som om många som har problem med loopen seriöst tränar på Volcan (trots att detta är mer avancerat). Då ser jag inga som helst problem med att Ni skall kunna dra av en plattvatten loop, för att sedan börja mata riktiga ”Killer loopar”. Jag skall nedan försöka beskriva hur jag bar mig åt för att lyckas (efter 7-8 års ältande och velande med precis samma våndor som ”mjunken” och alla Ni andra har haft)Satsa på en överroterad volcan och gå på en grubby, men skota in istället för att skota ut som man gör i Grubbyn. Tips:
* Ha bra, då menar jag RIKTIGT bra med fart och fall av rejält ner på slören.
* Ryck upp brädan som i en Volcan. – Helt platt vatten fungerar, men visst det hjälper till med ett litet chop. Mest för att man skall kunna tajma in när man skall rycka ur brädan och skota in
* Så fort brädan kommer ur vattnet-> tryck ner nosen i vattnet och liksom snurra på nosen. Samtidigt som du skotar in och drar ihop kroppen. Som vanligt gäller de gamla tipsen om att fatta brett och titta bak…. men dessa kan Ni sedan tidigare.
* Nu kommer du att landa på ryggen. Fortsätt att skota in och lyft upp riggen ur vattnet så högt det går. Du kommer då av farten att dras upp ur vattnet och ditt första steg mot loopen är nu fulländat!!!Jag ger några ursäkter varför man lär sig loopen lättast på detta sättet
* Du kommer köra ifrån vinden och får därmed mycket mindre tryck i seglet. Detta gör att seglet inte ”sliter sig” ur händerna. När du väl skotar in så snurrar du snabbt runt och landar på ryggen. Och visst det smäller till lite i ryggen, men det är det minsta du behöver bry dig om. Nu har du kommit över spärren för att våga loopa- GRATTIS!!!
Kan iofs. inte rekommendera mer än 10-15 seriösa försök under en dag. Då ryggen och rumpan får bra med stryk och blåmärkena kan bli ganska stora. Ännu ett tips är att ha midjesele, då den tar upp den värsta smällen i ryggen.
* I och med att du faller av så pass mycket finns det ingen chans att du träffas av masten* De flesta som provar framåtlooparna försöker på 0,5-1 meters vågor i mer eller mindre ren onshore. Vad som händer då är att du måste först lova upp för att få till ett hopp. Sedan när du väl är uppe i luften skall du på 1/10 sekund lyckas vända hela brädan och riggen ner i vind för att sedan skota in. Det som sker då är att seglet ”överladdas” och riggen fullkomligen slits ur händerna. Det är vid dessa tillfällen du kan slå dig rejält, trummhinnor smäller och man kan landa på masten eller seglet om man fegar ur.
* Får Ni väl till plattvatten loopen och får den att kännas bekväm lovar jag er att nästa gång det blåser 4,5-5,5 i Halmstad eller Varberg så kommer Ni inte att banga in sekund på att dra av mycket högre loopar. Dessutom är Ni vid det här laget vana vid rotationen och kan fokusera på hoppet och få till rejäl höjd.Jag lärde mig framåtloopen på detta viset efter att ha haft framåtloopen som nyårslöfte sedan –96. Nu ser jag inga som helst problem att loopa vare sig med 6,8:an på plattvatten eller med bra trycka i 4,0:an. Och JA!!! Detta är tricklet som skiljer männen från mössen… det går inte att förneka.
Bifogar en länk http://www.jellyfish.se/martin.htm till en sekvens (5,4 Mb) på en plattvatten loop enl. detta koncept. Filmad på Vandet Sjö i Klittmöller. Ja, den ser riktigt löjlig ut. Men när det är 30-40 cm djupt vatten vill man inte trycka för vertikalt med nosen, utan mest stå och snurra. Men detta är lite av trickset för att överkomma rädslan som Ni beskriver.
Lycka till med försöken och glöm inte bort- farten och att falla är det viktigaste. Ett sista tips- använd hjälm. Det ökar självförtroendet med minst 100%.
-
Men vad fasen Adde!?!? Redan 2007-års prylar och jag som inte ens fått min 2006-bräda. Hur skall jag någonsin hinna ifatt och vara först- damn!!
Hursom, jag och lilleman dyker nog upp hos Fahlén på söndag, skall se om jag får med mig några fler gubbs från norra västkusten..
Du får säga till Falle att han använder E-mailen och distr.list när det är så här viktig info (hmmm… kanske gjort, dock har väl Volvo´s super-spam blockat)
-
Tag med dig dollars.
Yes, det är svarta marknaden som gäller, annars får du kass kurs.
Officiella kursen är 2149 Bs/USD, men sen tar kontoren 8% kommission, vilket innebär 1977 Bs/USD i praktiken.
Kursen på svarta marknaden är 2300 Bs/USD.
I El Yaque kan du växla på internet-cafét, bara fråga lite diskret. Även surfbutiken sail-fast växlar, han är lite mer diskret/bökig bara.
Det är olagligt att växla svart och hårda straff, så sköt det snyggt och diskret.
Jag växlade 100 USD i Carracas på flygplatsen, de uniformsklädda gubbarna som gärna kör dina väskor har alltid kontakter för växling och förmodligen kommer någon att erbjuda dig lite diskret. Var noggran med att räkna igenom pengarna, ioch med att det är så jädrans massa nollor i deras pengar är det lätt att bli lurad och stor chans att de försöker blåsa dig.
Lycka till -
Vi har med vår lille 10 månaders pojk också och han stor trivs och har lärt sig gå riktigt bra på stranden. Charmar allt och alla..;-)
-
Inte för att jag kan återspegla någon objektiv åsikt, men nya Naish Playmates är ruggigt lätta. Adde mätte sin 116 liters till 5,9 kg och jag tror han nämnde 5,5 kg på 100 liters varianten. Detta är utan stroppar och fena, men det är så märkena uppger vikt.
Jämför med JP… inte ens nya PRO-edition är såpass lätt och den ligger över 14000. Naishen får du runt 11000:-, så den står sig bra även mot ”vanliga” brädor.Jag provade Adde´s Playmate för några veckor sedan och körde mot Pelle på sin JP 109:a 2005 års mod, och Playmaten stack avsevärt snabbare, trots att JP:n är 1,5cm bredare.
Som sagt inte objektiv, då jag själv (och 2 kompisar till) kommer beställa varsin Playmate (Pelle som körde JP´n har nu sålt den och bytar…. );)

-
Basse har en bra sammanfattning, dock vänjer man sig snabbt med att brädan är kort. 2-3 ggr så tänker man inte på det.
Det jag förvånades mest över är att den är ruggigt snabb och man behåller bra fart upp på vågen i cutbacken. Den har väldigt mycket ”skateboard-feeling” och man får lätt slide (spin-out) på toppen.
Den har även ett ruggigt stort vindregister, tar 6,0 likväl som 4,2 dock tror jag man skall byta fena under 5,0. Original är 23 cm, men den blir inte lika snärtig när det blåser mycket, dock får man ett jädra bett i bottomturnen.Det går även att köra lite freestyle, i volcanon får man dock passa nosen, så man inte gräver den när man vänder.
Vad gäller hopp kan jag bara säga att den är liten och lätthanterlig. Om man skall träna plattvatten forwards har den inte riktigt samma vertikala pop som tidigare competition waven, som var längre ~40 cm… men var bättre att stampa ifrån. När man loopar i vågorna är det förstås inga problem bara att snurra och landa…. Basse jag är ju över 30….

Bara att grattulera till köpet Jakob, löjligt bra deal

-
Bild från Båtwebben Plus, utanför Tjörn.
-
Jag, Ola P och Fredrik drar till Sunningen.
Väntar liten stund till innan jag åker, så det blir klockren 6,0.
Erik och Micke kör i Fiskebäcksvik, lysekil idag.
-
Hmm… Känner igen problemet och har varit med om konsekvenserna….
Vid den här tiden förra året var vi på den årliga surfresan till Klittmöller. Under hela resan hade det lyst och summrat, precis som du beskriver ovan. Till saken hör att Jocke bytt givarna och ändrat till tjock-olja tror det var 5-50, någon riktigt dyr racer olja och det hade fungerat under nästan en säsong.
Men på hemvägen vägrade lampan slockna oavsett gaspådrag eller hur vi än fintade. Vad göra? Det hade ju fungerat länge innan, så vi körde på… till Aalborg, där raslade det till rejält i motorn och bilen hostade till…misstänker att det var vipparmarna i ventilmekanismen som inte fick tillräcklig olja och skar.
Som tur var hade vi en till buss i sälskapet och vi hade planerat rejält med tid, utifall att något skulle hända.
Så det var bara att bogsera från Aalborg, DK till Uddevalla… det gick iofs. ganska bra, blåste på i 70 km/h och vi körde sent på kvällen genom sverige.Så min summering är, byt oljepumpen- visst lite meckande, men bättre än haveri.
Bussen har nu gått i pension och vi planerar in nästa buss-köp, som blir en transporter, Diesel mod. T4. -
OK, Lasse,
Här kommer Varberg.
Informationen kommer från Båtvädret plus. När vi anmälde trodde jag att man skulle få ett ”neutralt” lösenord- som man kundre sprida fritt. Nu visar det sig att anv.ID och lösen är ett sk. ”Pay-and-read” konto (knutet till mig personligen), därför håller jag infon inom den närmaste kretsen. Vi föröker dock sprida graferna när vi har tid.
Men som OlaP säger, det gäller bara att komma på hur vi skall sno infon från SMHI och dela med oss. -
Jonatan, du är självklart man och jag välkomnar dig varmt i den starka skaran av män som är över 80 kg. Du har några kilo kvar till mina 85, men det är inget att sträva efter..;-)
Det som irriterar med kidsen är att de inte verkar behöva så mycket tryck för att få till tricksen. En annan vill ju ha fullt ladd för att dra av en Volcano. Har dock insett att om man skall sätta dem med någorlunda statestik är det mindre tryck, eller vinda ur som gäller… Men när man väl sätter en 15-meters bakåtglidande Volcano är det coolt;-))
Men, men jag skall nog köpa mig till lite tidigare planing och byta ut Naish Piggen mot en flygande Rabbit på 116 liter till vintern…;-)
Är du uppe i Ljungskile nu Jonatan, eller blir du kvar i GBG? -
OK då, här kommer Nidingen….med filter
Lat: 57.22, Long: 11.96 Tis. 04:00 NO 0.8 m/s, Våghöjd: 0 m.
Tis. 07:00 S 0.7 m/s, Våghöjd: 0 m.
Tis. 10:00 V 2.2 m/s, Våghöjd: 0 m.
Tis. 13:00 V 2.8 m/s, Våghöjd: 0.1 m.
Tis. 16:00 SV 2.4 m/s, Våghöjd: 0.1 m.
Tis. 19:00 SV 4.2 m/s, Våghöjd: 0.2 m.
Tis. 22:00 SV 4.2 m/s, Våghöjd: 0.5 m.
Ons. 01:00 V 8 m/s, Våghöjd: 0.9 m.
Ons. 04:00 V 8.5 m/s, Våghöjd: 1.4 m.
Ons. 07:00 V 8.1 m/s, Våghöjd: 1.6 m.
Ons. 10:00 V 7.8 m/s, Våghöjd: 1.6 m.
Ons. 13:00 V 7.2 m/s, Våghöjd: 1.6 m.
