safesurfer
Forumsvar skapade
-
Precis jag brukar undvika dragspela till varje pris vid riggning och nedriggning just för att inte skrynkla monofilmen, speciellt på race segel med mycket tunn film. Brukar försökar snurra masten samtidigt somjag trycker då glider det ofta lite lättare.
-
Tack då kör jag någon annanstans det ser bra ut på vind fronten iallfall.
-
Jag höjer bommen på större segel då jag har mastfoten längre fram. Brukar ha så att bommen hamnar 15cm bakom brädan då masten ligger på aktern. Ändrat mastfotspostition, ändrad bomhöjd.
-
Ficke n watatait i present. Om är noggrann med stängningen fungerar den väl även om aquapack verkar säkrare? Funkar riktigt bra att prata i telefonen utan att ta ut den iallfall.
-
Satt på tåget från lund och såg massa surfare som va ute. Skynda mig ut till stugan men då var klockan tre och det verkade helt lugnt. Det märkliga var att det stod 9m/s på onsala mätaren, undrar hur pålitlig den är.
-
Jag kör också med 400mast på ett 4.2 segel som har luffen 385cm. Då jag riggar har jag gjort så att jag har lika mycket avstånd mellan segel och nedhal som jag förlänger i toppen. Det gör att jag bara har 5-7cm vario i toppen. Tanken är att det är toppen på masten som är känsligast och ska flexa rätt, tror att masten känns mindre styv på detta sätt. Kan tillägga att jag är lång 1,95cm så det känns som jag har seglet hyffsat rätt i förhållande till kropppen ändå. Tänker jag fel? Bättre allternativ om man nu måste förlänga?
-
Ser att det är en lite äldre f2, de har ett skyddande skickt av lite mjukare plast. Är det bara att lägga på glasfiber som vanligt eller måste man ta hänsyn till att man byter material?
-
En bom som går av kan kosta riktigt mycket dels för att det är jobbigt att segla hem utan bom sen är det ju risk att seglet går sönder om man kör i vågor. Tycker alu är lite läskigt för det mattas och kan hålla en rejäl smäll ena dagen för att gå sönder utan förvarning nästa dag. Tycker att local spirits pro carbon är helt okej även om local spirit har en del minder lyckade produkter också. Men helst vill man ju ha en streamlined bom. Gissar att en kolbom är mer lättsköt då det inte är samma risk för korrosion då man lagrar bommen med saltvatten i rören.
-
Någon som testat hur de känns jämfört med 08modellerna. Kör själv 06 och 08 och tycker de känns rätt lika men bra.
-
Undrar hur landningen kändes, tack för länken
-
Är det väldigt byig vind där du seglar behöver du en bräda som du kan stå ganska bekvämt på då det kommer vindhål. Håller med om att en liten bräda inte är mer svårseglad än en stor då man kommit igång men en stor bräda tar ofta större segel.
-
Hård spolning, måste vara lite jobbigt att ligga där i brytet utan mast. Visst är det yttre revet? Är nog bättre att bryta masten på yttre än inre iallfall.
-
Hur grymm segling som helst, snygga bilder och fina förhållanden dessutom. Uppskattas att ni postar dem
-
safesurfer
Medlem8 augusti, 2008 vid 09:58 som svar på: Morrondagen på västkusten 🙂 Kolla senaste DMI uppdatering…..riktigt ledsen blir man då en superprognos blir ändrad till skit, hjälper inte mycket att solen skiner och det är varmt, var riktigt länge sen jag fick komma till
-
safesurfer
Medlem7 augusti, 2008 vid 21:05 som svar på: Morrondagen på västkusten 🙂 Kolla senaste DMI uppdatering…..Sket i samvetet och Tog ledigt från jobbet då jag såg de fina prognosen. Nu ändra det prognosen och det verkar bara bli en stor vindpuff vid åtta tiden och dött redan vid elva. Kommer arr bli svår timat och sen har vi regn faktorn. Har inte fått en bra dag sedan mitten av juni börjar bli jobbigt.
