 
						 
			safesurfer
Forumsvar skapade
- 
Något jag har problem med är att glasväven inte håller ihop, får massa lösa strån i kanterna. Jag brukar sätta maskeringstejp då jag klipper ut bitar då håller väven ihop av tejpen men det går inte få bort tejpen sen. Finns det något bra tipps på hur man undviker att torr glasfiberväv faller ibitar, speciellt vid små lagningar? Ursäkta om jag kapar tråden. Grymma tipps svenne, tack! 
- 
Min gps byter ur maxhastigheten till senaste uppmätta så jag kan inte se vad jag har haft för max under dagen förän jag laddar in filen i programmet. Vad jag minns så var det ungefär samma på gps:en som det gpsresult visade och hemsidan gpsspeedsurfing överskattade hastigheten. Jag ser också att man får konstiga alpha racing resultat som är helt fel jag hade ett på 39 och daniel ett på 33 om man kollar på sessionen. I resultatlistan för dagen verkar de dock stämma där har jag 21knop vilket stämmer med vad det brukar vara. Kollar man på min session så ser man det konstiga värdet. http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=119950&uid=3418 Jag ska använda gpsresults för säkerhetsskull iallfall. Kanske var det något konstigt med min fil eller så har jag missförstått något, ska kolla upp mer noga då får tid. Edit: 
 Hitta förklaring alpha är i km/h
- 
Tack för svar, det är så jag brukar göra. Allternativet att ladda upp filen direkt var nytt för mig men det verkar ju ge fel resultat. 
- 
Efter Total 53734 km kanske det är läge att lägga in kroppen på varbergs spa för en 5000mils service. 
- 
Riktigt imponerande, då har vi fått svar på frågan om det går att köra över 40knop i TT. 
- 
safesurferMedlem15 december, 2012 vid 21:22 som svar på: Roland Nilsson Skellefteå. Har seglat in i evighetTråkigt att höra, hoppas han kunde segla långt upp i åren. Var alltid kul att träffas vid varuträsk på 90-talet. 
- 
Det är ju svårt att veta vad som knasar det är ju rätt många saker som kan gå fel. Mitt tipps är att se till att få ordentligt drag, slöra ordentligt och flytta dig succesivt bakåt så att nosen inte trycks ned av den ökade kraften från seglet. En stor bräda kan man vänta tills man fått fart tills man flyttar sig bakåt medan en liten bräda får inte fart förän du flyttat dig bakåt. 
- 
Lyssna på svenne och köp peelply det är kanon bra och billigt. Det släpper igenom epoxyn och till skillnad mot gladpack och andra material så är det lätt att få en jämn yta som inte måste slipas så mycket, gladpack och tejp bildar ofta små ojämnheter där det skrynklat sig. Peelply är lätt att riva av, kallas även avrivningsväv i båtbutikerna. 
- 
I TT fungerar det jättebra med både kite och vindsurfing då det finns gott om plats på vattnet som är platt i hela viken. Jag tycker det är lite besvärligt med alla linor som ligger dels över bilvägen och dels kors och tvärs precis där man ska gå i. Om jag snubblar på en lina och får draken att lätta eller om en lina fastnar under bilen så blir jag ju delvis ansvarig för eventuell olycka. Om man just ska starta eller håller på att ta ner sin kite så är det såklart en annan sak. Skulle uppskatta om man lät bli att lämna saker liggande dels på vägen och dels precis i gången ut till vattnet, både som vindsurfare och kitare. 
- 
Antingen köper man loss brädan man skadad till det värde man uppskattar den till eller så betalar man för reparationen. Det svåra är att uppskatta vad är brädan är värd eller hur ska en reparation vara gjort? Här hamnar man i en stor gråzon där man inte klara sig utan sunt förnuft och kompromisser. Råkar man repa någons BMW så får man ju stå för omlackering på auktoriserad verkstad men man måste ju inte köpa en sprillans ny till ägaren trots att en omlackerad bil tappat något i värde, så här blir den drabbade inte skadefri men det är en rimlig kompromiss anser jag. I det här fallet så låter det självklart att han som trampa på den står för reparationen på 1500 om inte en motsvarande bräda kostar betydligt mindre på marknaden. Själv skulle jag betala och ändå tycka det var ruggigt pinsamt. Frågan är om det är lönt att ta det rättsligt då det handlar om så små belopp men det lät ju som det fanns vittnen och du vet vem det är. 
- 
Lars_K;694926 wrote:Alla hade det inte lika roligt. En kille (inte jag…) blev påseglad vid yttre revet och fick ett fint jack i axeln från en fena. Försök hålla lite extra marginal när det blåser 18m/s och är masthögt…!+1 Det lät otäckt, var rädd om varandra det kommer alltid fler vågor för den som är hel. 
- 
Tycker oneil har riktigt fina dräkter men i regel verkar de göra för lite kraftigare seglare. Har large tall och en ion dräkt sitter som smäck men en oneil är på tok för vid runt magen, är 195cm 85kg. 
- 
Hej! 
 Jag får olika resultat då jag kollar gps results programmet och då jag laddar upp till gps speed surfing, vad kan det bero på? Gör jag något fel?
- 
Håller med svenne. Sällan skådad en bättre begagnatmarkant än den på vindsurfingutrustning, undantaget kan vara nybörjar grejor som håller värdet bra. Anledningen är som jag ser det att de flesta som håller på med speed och vågsegling är eldsjälar som är beredda att betala för att ha det bästa. Nu då det inte sker lika snabb utveckling som på 90 och 00 talet så kan man fynda nästan identisk prestanda till mer än halva priset. Från en som köper det mesta begagnat. Problemet är nästan att priserna börjar vara så låga att man lika gärna har kvar grejerna i garaget bara utifall man skulle vilka plocka fram dem någon gång. 

 
								
