safesurfer
Forumsvar skapade
-
Jag köpte 28 det känns som det räcker bra. Planar igång snabbt och inte minsta oroligt på slören vid 30knop.
-
Nu har jag utvärderat fenan. Jag har testat att flytta fram mastfoten och jag har testat att köra 5,8 segel och 7,3 segel. Jag kan acceptera att en speedfena tar höjd dåligt och kräver hög fart för att fungera. Tyvärr kan jag inte alls få choco fenan att fungera ens på slör i hög fart. Det känns som fenan bara flexar efter om man sätter minsta tryck på den. Om det beror på fel teknik av mig eller att fenan inte passar brädan kan jag inte svara på. Den fungerar inget vidare för mig på min bräda i alla fall, misstänker att fenan är för mjuk för min breda bräda. Det är första gången under alla år jag vindsurfat som en fena har känts så fel. Men den verkar ju tydligen fungera bra för en del personer iallafall. Köpte en lessacher chameläon och det var som natt och dag. Är väldigt nöjd med lessacher fenan.
-
Tack det svaret, då behöver jag inte oroa mig.
Jag vet rätt bra hur segel i allmänhet brukar riggas. Men då det var ett helt nytt paket som var precis enligt tillverkarens specifikationer trodde jag att de skulle stämma perfekt. Tänkte därför rigga enligt beskrivning istället för enligt erfarenhet. Ibland kan man ju köra på enligt gammal vana fast saker ska göras på ett nytt sätt. Ska nog köra som vanligt; dra nedhal tills vecken mellan översta latttorna blir lagom stort(VTS), på med bom och dra uthal tills man får lagom buk för vindförhållandena. Det stämmer inte med rigg guiden men svårare än så är det nog inte. Jag blev lite överraskad att lufflängden stämde så dåligt då de anger den väldigt exakt. Det har oftast stämt rätt bra på mina segel men kan skilja med någon cm mellan rdm och sdm master. Därför kände jag att jag ville kolla om det är något nytt med just north som jag inte hört talas om. Det stog någon varning om att det skulle riggas annorlunda med mer uthal än normalt men det märkte jag inte av, tyckte det verka som vanligt. Slutsatsen verkar vara north gör bra segel men ruttna riggmanualer? Ezzy gör grymma riggmanualer och grymma segel 🙂 -
Vad är det för fel på dem, nu skrev de ner prognosen igen. Om meterologerna inte kan förutsäga vinden ett par timmar i förväg så undrar jag hur trovärdiga de är då de räknar ut klimatet om 50år. Det har verkligen varit patetiskt dåliga på vindprognoserna i sommar. Men jag tänkte nog göra ett försök ändå eftersom det blev så misslyckat tidigare i veckan då vinden inte kom förän 21:00 och jag kunde bara segla en kvart innan det var mörkt.
Funkar TT på nordväst?
-
Kan jag vara medlem nr 3 på surfzone då?
Nu när man har bil och sjögräsfena blir det nog seglat där endel. -
jag blanda dana poluretanlim med lite vatten. tipps jag fick från Guy och det funka
-
Riktigt roligt att så många svenskar kan köra så bra jag är riktigt imponerad av resultaten. Ska bli kul att segla med er i sverige i höst. Ser att alla kör med västar, är det viktvästar? Funderar lite på att skaffa mig en impact väst då jag fick feta spinnouts sist jag segla. Som tur var det platt men är det en våg som tar railen så får man en tur runt masten ner i botten.
-
Har nu ordnat bild på fenan ifall du är intresserad. Jag har den hemma så jag kan skicka den snabbt. Den har ett par år på nacken men är i fint skick då jag inte använt den. Min egen uppfattning är att fenor inte blir omoderna lika fort som brädor och segel.
-
Jag lämnade in det hos en segelmakare på onsala o.s. segel. Det kostade 500kr och tog en dag bara. Jag tycker det verkar rejält lagat. Har testriggat och det gick bra. Dessutom har jag nu fixat 3m fomulaline till nedhalet.
Så här ser det ut -
safesurfer
Medlem5 augusti, 2009 vid 13:50 som svar på: ÅSA igår! Vem fn parkerade nere i hamnen??!Har någon fått tillåtelse av markägaren att köra på vägen och parkera på båtavställningsplatsen? Det vore isåfall mycket överraskande.
Har man väl kört ner från ringvägen (brutit mot första regeln)så är det inte helt lätt att förstå att man inte får åka ner just de sista 100m till hamnen överhuvudtaget. Däremot kan man nog förstå att man inte kan parkera på den lilla ytan vid hamnen med lite förnuft. Har man nu gjort fel så är det viktiga att man lyssnar då man blir informerad så man inte förstör för andra, eller bättre fråga på en gång.
Jag har ibland packat ihop grejorna i en liten hög för att sedan gå och hämta bilen, åka ner och snabb lasta allt på bilen. Nu har jag inte gjord detta många gånger för jag brukar oftast cyklar ner med utrustningen. De gånger jag vandrat med riggat segel och det kom mötande bilar kändes det som man störde bilarna. Det bästa är såklart att packa ihop allt och gå två gånger. Då tar man inte så mycket plats på vägen och behöver inte köra ner alls med bilen. Det tycker jag alla ska göra.
Jag är helt för principen att man hellre backar än att tar en konflikt så länge det inte orsakar stora problem. Livet blir mycket skönare då, så jag kan avstå helt från att visa min bil där.
[OT]Vad jag förstått ligger det en butik med porslin där nere som markägaren har och det måste ju vara lite opraktiskt med en bom då. -
Jag har en fin´s international prepreg course race 48cm som är närmast oanvänd då jag bytte bräda kort efter. Jag vill nog ha 500kr annars byter jag boxen på den till tuttle och har den själv. Jag kan fixa ett foto på den i helgen.
-
Jag kapade 5cm på en fiberspar worldcup carbon som jag hade på NP V8 med 485luff. Det fungerade utmärkt. Jag tror det är mycket bättre att kapa masten nertill än att köra med variotopp. Det är dock som ett val mellan pest eller kolera.
30cm är givetvis på tok för mycket max 10cm skulle jag tänka mig.
-
Kanske bedrar snålheten visheten men jag har varit nöjd med skomakarens arbete tidigare. Har man en rejäl symaskin med kraftig tråd och lite nylånband så borde det inte vara några problem tycker jag, men jag kan ju ha fel. Tanken var att man sveper ett nylånband runt framkanten och längstmed revan på båda sidor och syrihop selget. Därefter gör man som du säger och förlänger de banden som fördelar kraften en bra bit upp ovanför revan. Har du bilder på hur ditt segel ser ut efter lagningen vore det intressant att se resultatet.
-
Jo seglet är i väldigt bra skick inte en repa i monofilmen men jag köpte det begagnat så jag har ingen garanti. Har funderat lite och undersökt revan och tänkte att min skomakare kanske kan laga det billigt då jag inte tror det är något finlir bara tänka på att man sätter stygnen i dragets riktning. Skomakaren kostar kanske 200 men en tur till varberg x2 plus segelmakare landar nog på 1000kr.
-
Bra det ska jag testa hoppas det funkar.
