sailortrash
Forumsvar skapade
-
Om jag är överriggad eller bara tok powered up så händer det att clew tar i vattnet och sabbar gippen lite. Då brukar jag försöka lägga riggen ner samtidigt som jag skjuter masten mot lovart. Då brukar man känna hur mastfotstrycket spelar in, det blir som ett extra driv genom svängen. Det känns som värsta pwa-gippen men ”lay down” vinkeln brukar vara rätt klen för mig. Det brukar inte gå att byta fötter i tid så det brukar sluta med att man flippar och hoppbyter samtidigt, vilket kan sabba planingen om man är för klumpig…
Detta har bara hänt mig på stora segel iofs, 7.5 och uppåt
-
@spinL 728430 wrote:
En annan sak som jag funderat på är varför man ska hålla tajt skotningen när man faller av (även om det känns naturligt). Som gammal seglare känns det konstig, den projicerade segelytan mot vinden på plattlänsen borde vara som störst vid fullt utskotat segel.
När du kommer ut clew first har du Max utskotat segel faktiskt. Bakarm (närmast clew) kam bli helt rak beroende på hur länge du håller seglet innan flippen.
-
kan tillägga att jag inte är särskilt bra på att gippa, men ibland sitter de. och det går med clew-first tekniken att komma ut ur gippen lika fort som man kom in i den om man flippar precis när man kommer in i nästa slör. jag tycker att man alltid tappar lite fart om man flippar innan läns (vilket också syns att du gör på filmerna).
en annan sak jag tänkt på är att det verkar finnas en ”optimal” gippradie/bräda, vilken inte verkar ändras så mkt hur mkt det än blåser. gör man för snäv gipp så tappar man alltid fart i länsen, även om man lyckas gå in i högre fart när man kantar mer. man har egentligen bara chans att plana ut ur gippen om man kantar lagom och låter brädan bestämma radien..typ.
-
En evig diskussion det här med gippen=)
Jag tycker det viktigaste är att hålla brädan rätt i vattnet. Inte för mycket kant och absolut inte för långt bak. Får man till det bra har man full planing förbi plattlänsen och får ett jäkla tryck i flippen. Lite svårare än att flippa innan plattlänsen, men ända sättet att få full planing. Man kan ju gå in i gippen switch också.
-
jag har sett master knäckas av lite olika anledningar under mina 8 år i gamet faktiskt, Men de som bryter oftast är faktiskt de nya masterna som är använda 1-10 ggr typ. Det har vart många garantiärenden vid österskärsspoten där tunga gubbar kör mycket formula…jag känner till 2 north platinum som gått av efter flera års användning, trots att de varit rekommenderade till seglet. för högt cambertryck tror jag. ett antal mauisails har jag för mig har knäckts också..
masten kan också delaminera och ändra form om den ligger i solen (sdm har jag vart med om detta på), verkar framförallt hända i toppen.
äldre sdm verkar vara stabila, oavsett kolhalt. Min erfarenhet sträcker sig till freeride och formulamaster från 60% kol.
-
brädförvaring finns det möjlighet till i Österskär också, nordost om stan. det finns spots på alla vindriktningar på de flesta ställen, men BRA surf får man bara (med undantag för några stormiga dagar) om man rör sig ut mot kustbandet. i norr är närmast Kaplleskär typ, i söder finns det lite mer från Nynäs och uppåt.
Södra skärgården får generellt bättre vindar då de ligger närmre havet. norra skärgården är mer uppsplittrad och vinden kommer inte lika långt in till vattenområden som typ Trälhavet, Stora värtan och många andra spots som folk ofta åker till.
kort sagt, det är bättre surf söder om stan med undantag för nordvind. Ju längre inomskärs du kommer, desto sämre blir vindarna.
-
är det någon som vart på Blidö och kört? badet på stora rådmansholmen ser ju väldigt långgrunt ut på sjökortet och borde va grymt på sv-so…
?
-
jag har bott på Malnbadens vandrahem 1 gång. Just den gången blåste det satan onshore vid stranden, som är idealisk för Kite eftersom den är väldigt långgrund. Med små fenor går det säkert bra med vindsurfing också.
inga vågor dock, blåste säkert 10-11 m/s men inget som går att surfa på. säkert riktigt nice freestyle ställe dock, såg hyffsat platt ut trots vinden.
-
tänk så här ..
vatten är mjukare än asfalt eller snö..krasha gör du i vilket fall för eller senare
-
Orkar åka från norr om stan till Dalarö på sydväst borde man istället åka till Kapellskär. Jag har vart där 2 ggr på sydväst och jämnare vind har jag bara upplevt på Öland. Bra tryck har det varit också- båda gångerna låg vinden runt 11-12. Knappt ngn skillnad mellan byar och grundvind.
-
Kapellskär var 4.7 fast helst mindre kl 15. Sen ökade vinden ännu mer…
-
Underställ hjälper totalt. 5.3 räcker året runt med underställ så länge su inte får in vatten genom halsen. Så huva är ett måste. Jag lägger ner när händerna blir för kalla, det suger att köra vindsurf med vantar.
-
jag tar av mig hatten för er som gick ut. själv tänkte jag att det inte skulle bli ngn bra med 4.7….verkar som det var en bra bedömning..
-
beror ju på vart du är, du får ju exakt vinkel av viva. annars är det väl rak nord man kan utgå ifrån. vid denna styrka spelar det ju knappt roll om det är lite träd i vägen
-
@Lima-ko 727870 wrote:
Kitemarknaden kan vara en djungel
det är en djungel, en illa gallrad sådan också. Det finns ju (uppenbarligen) massa stora märken sominte syns i Sverige, men som man dock rätt ofta ser på köp och sälj…(typ Advance, flexifoil, Riot…)
men det som inte kan gå radikalt fel är allafall
4-linors
Hybrid/SLE
inte tidigare än 2010 men helst inte äldre 3 år
”do it all” modellen från större märken.det kanske inte blir bästa köpet, men det blir allafall inte helt fel.