sailortrash
Forumsvar skapade
-
Samma här. Men jag har ändå inte utrustning för så här hårt väder så det för väl egentligen inget…vad kör man för segel i 20 m/s? 1.8 typ…? Minsta är 4.7 och det blir som en vägg vid 12-13 redan…
-
sailortrash
Medlem20 september, 2014 vid 18:18 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?Alla prylar i den prisklassen har en kass marginal. Hela grejen bygger på merförsäljning. Det är ”skrivar” affärsmodellen – köp en skrivare för 500:-, varje gång du får slut på bläck kostar det 400:-. På skrivaren har du kanske i bästa fall en 40% marginal på bläcket 90 typ. Jag sätter ngt på att omsättningen på brädor ger stora siffror, men vinsten i affär plockas ut på tillbehörsförsäljning, typ våtdräkter och mastfötter och sånt. Beviset är ju att alla större märken bygger upp identiska affärsmodeller där alla säljer allt. Rrd och np är väl föregångarna antar jag.
-
sailortrash
Medlem19 september, 2014 vid 18:28 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?Alibaba lever på att plagiera allt som inte har aktuella patent. De är helt öppna med det och det är därför det gått så bra i Kina. Så det är väl modeller som vart bra fast som inte är patenterade längre antar jag…
-
sailortrash
Medlem19 september, 2014 vid 13:40 som svar på: Klubben vill köpa skolbrädor mm – vilka butiker?Why use a middleman (whom is not interested anyway). Register a company and cut the price a bit. Or check out alibaba.com, as you’re into buying more than one board.
-
sailortrash
Medlem17 september, 2014 vid 15:26 som svar på: Det gör ingenting om det börjar att blåsa…@dr Masse 727735 wrote:
Mmm, det är några jag känner som börjat i denna ålder… kanske skall omvärdera, men jag skulle faen gräma ihjäl mig om skid eller surf skulle utebli för att jag vurpat i en betongbassäng me rullbräda.
det gör ont…trodde jag kunde åka miniramp igen efter 10 års uppehåll…men jag drog nästan vänster axel ur led efter några dar pga en hel omöjlig vurpa. kan fortfarande inte klia mig på ryggen med vänsterhanden efter 10 dar…som tur är har det inte blåst ngt..
eller vänta var det kanske dåligt att det inte blåste..*förvirrad*..
men nu sätter jag kickflippen ibland, det lyckades jag aldrig med när jag var yngre…=)
-
sailortrash
Medlem16 september, 2014 vid 12:05 som svar på: Det gör ingenting om det börjar att blåsa…ett förlorat år…
men jag tycker det blir så här varje september. så länge det inte drar in massa lågtryck så blåser det fan ingenting. beror antaglien på att vatten och luft är lika varma nuförtiden, finns inget som driver (termo)dynamiken verkar det som..
suger i vilket fall.
-
alltså, köper du begagnat så kommer du råka ut för några av punkterna ovan listade av Sky..10. hur den flyger är ju svårt att veta, men skicket kan man ju försäkra sig om innan och dessutom fixa till om det skulle visa sig vara ett dåligt köp.
det finns ju modeller som är väl beprövade/säkra kort som har hängt med länge. Sen vilka årsmodeller som var lyckade är svårare att veta, men oftast är det ju väldigt små förändringar från år till år. bland dessa är Switchblade, Naish park, F-one Bandit, slingshot rally kanske de vanligaste ”do-it all” kiterna. jag skulle kunna köpa en av dessa kites från 2010-2011 framåt och känna mig rätt trygg med att den kommer vara duglig att utvecklas på och inte en sugig modell..
förutom kiteforum.com har du ju scb-kiteboarding…the kiteboarder….och bara goggla kite+review så kan man ju läsa lite om vilken genre den är utvecklad för allafall
-
Jag skulle välja en med medel-högt bomtryck. Min naish cult har väldigt svagt bomtryck och det var svårt att hitta bra skotning i kiten i början. Men blåser det bara ok så brukar det inte vara ngt problem varken att relauncha eller få den att hålla sig i luften.
Det finns väl inte ens några renodlade nybörjar kites längre? De har väl försvunnit eftersom avancerade kites går lika bra att lära på?
-
som ett litet modellflygplan där under!
-
hej
jag har köpt 2 beggade kites, en i slutet av 2013 och en nu, för några veckor sen. jag var noga med att få besked om kitens skick, och jag accpeterade smålågningar på båda. på den ena var bladdern lagad, på den andra två små (på surfers lagade) lappar i duken. Inget jag är besviken över, och båda flyger bra (på min nivå allafall..). jag betalade 3500:- för en 13.5 (2010) och 1900.- för en 9 (2012).
däremot var kontrollsystemen inte i bästa skick. på 2010 kiten gick en lina av, och styrlinorna var olika långa pga att de var använda helt enkelt. bommen var ok skick, men plasten på releasen börjar bli ljus i skarvarna, och alla linor borde egentligen bytas.
bommen från 2012 var i bättre skick, en frontlina hade gått av och var fastknuten, men håller bra.
så var uppmärksam på linornas skick skulle jag säga. eller köp ett nytt universalt kontrollsystem (jag utgår ifrån att du titta på 4-linorskites) och en beggad kite-only. Linornna är helt klart det som slits snabbast, och ett nytt set kostar minst 1000:-. till min 2010 kite har jag inte lyckats hitta ett nytt sett, så där kanske jag (tyvärr) får köpa en helt ny bom för ca 3000:-. Hade jag vetat det hade jag lagt lite mer för att få lite mindre slitna grejer.
Men, allt detta har gått att fixa för småpengar, och det går hur bra som helst att använda grejerna. och jag har inte lagt mer 7000:- på 2 kites, 2 bommar och 1 bräda. så jag är rätt nöjd ändå. Med tanke på hur lite de används är det inte värt för mig att köpa nytt allafall, då tar jag hellre lite meck. Men det suger ju såklart när man missar en (av få) dagar för att en lina eller ngt annat pajar. Dock mkt värre om det skulle skett på en ny kite som man lagt ca 12-13.000 på (och en ny kite går också sönder om man drar den i en sten eller träd eller ngt…).
lycka till i begagnat djungeln.
-
den här tråden borde arkiveras..nålas eller vad det kallas för det kan vara kul för att ambitiösa som vill bygga eget. Tack vare björns bilder börjar den mer och mer likna en manual, kryddat med lite reflektioner och diskutioner…
mkt bra. Måste direkt säga att det ser väldigt avancerat ut, formvärma vacum osv…det krävs helt klart en riktigt verkstad om man hoppas få ut ngt hyggligt resultat. Jag har gjort lite skumma ombyggnationer utan vakumpump, och resultaten har blivit bedrägliga (dock täta verkar det som hittills).
ang. transformatorn så fick jag tippset av ”Svenne” att köpa en vanlig lampdimmer..har itne provat än dock.
-
Ascoolt för eller senare blir det en sån, helt klart.
-
ang. vågen så det nog sjukt bra som det är faktiskt.
@Aviature 727596 wrote:
Jag tror det skulle funka fint 4-8m/s utan att man skulle behöva köpa dyra racingsegel, och i relativt byig vind. Att inte surfa alls är inte heller kul – jag tror det är tillräckligt häftigt att bara glida runt 20cm ovanför vattnet och freerida när de andra står på stranden. Enklare att ta höjd också antagligen – det är det för kite.
ja det vore ju intressant att komma ner i storlek i de vindstyrkorna. Men då undrar man ju såklart vad man kan uträtta med 11 m2 och en stor foil? annars är ju 4-8 helt ok med 12 m2 och en moderna fena på formula, men som sagt det går ju på närmre: 20k (bräda) 5 k(fena) 20 k(rigg ink. bom)…rätt osköna pengar faktiskt. beggat kommer man väl ner till 15k, men utan fena skulle jag tro…
-
@Aviature 727586 wrote:
Du har rätt, de som kör formula kommer knappast vilja hänga på en foil under, de har redan en.
jag tror det skulle bli ännu bättre med en riktig foil. som sagt, fena ger ju lyft åt sidan/uppåt, det kan nog bli ännu bättre med mer vertikalt lyft.
@Aviature 727586 wrote:
det här är inget för våg eller formula, men ett sätt att köra när sådana villkor inte finns.
jodå, jag har sett för våg för flera år sen, ngn typ av promo-video från Hawaii. Det går att surfa på dyningar med foil, alltså icke brytande vågor med nästan ingen kraft i.
Helt klart vore det häftigt att kunna plana runt 3-4 m/s, den vanligaste i vinden i sthlm tyvärr. frågan är om det är möjligt ens med foil. jag har sett det på kite, men det ser ju knappast kul ut.
-
@Aviature 727583 wrote:
Man skulle behöva en flexibel hydrofoil och det finns…nästan. En U-formad hydrofoil som stiger upp ju fortare det går sådant att tippen på vingen går genom vattenytan så att lyftkraften minskar. Problemet är då ett extra parasitiskt motstånd genom ytspänningen, det dubblas.
Precis, där är du inne på en lösning för att reglerea höjd. Men det borde gå att utforma en foil som vid en viss hastighet genererar ett lätt ”dyk” som tar ut oönskat lyft. det kanhända vara alldeles för svårt kanske, men jag tycker minsan existerande foilen beter sig lite så på de klipp jag sett. har inte sett den komma upp till ytan allafall, men verkar hålla sig väldigt stabil i höjdled när den kommer upp i fart. annars får man ju som med fenor ha en lite olika storlekar och former.
du har helt rätt i att formula använder fenan som foil. vid optimalt trim är hela brädan, som faktiskt är 2.3 m2 våt yta ovanför vattnet stundtals, även på kryss. speciellt de nyare fenorna som är oversized och med jättemycket lateralt flex funkar så, men även min gamla drake R13 gör jobbet. tydligen ger de även väldigt bra hårdvindskontroll också, samma egenskaper som gör att den foilar lätt.
ang. priset så är det nog inget problem med 1750 Eur. med tanke på vad folk ett lättvindskitt kostar idag…och segel har ju redan alla potentiella kunder. ännu mer intressant skulle det vara om man kunde göra den perfekt foilpositionen allmänt känd. då skulle alla fall jag sätta i en tuttlebox i ngn gammal häck jag har i garaget och köpa endast foilen.
kan man dessutom använda samma foil för kite och vindsurfing blir det ju ännu billigare.