Forumsvar skapade

Sida 103 av 142
  • sailortrash

Medlem
    27 augusti, 2014 vid 12:24 som svar på: Stockholm

blåser som fan här i åkersberga…den som tar sig till resarö blir nog rikligt belönad. Nord brukar vara bra på trälhavet. hade jag inte vart förkyld hade jag planat nu…

• sailortrash

Medlem
    27 augusti, 2014 vid 12:21 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

jag skulle inte säga att nya på vattnet väljer mellan kite och vindsurfing. jag har träffat rätt många som gått kurs och lagt av (speciellt från sthlm), och en del har istället bytt till vindsurfing. däremot tror jag kite lockar många från skate och snowboard och wakeboard som inte någonsin skulle provat vindsurfing för de fattar inte vad det är för ngt, och tror inte att det är kopplat till surf överhuvudtaget. kite som en förlängning av skate mm tror jag också förklara att många tjejer provar kite men inte vindsurfing. för det är verkligen gott om tjejer därute som är hooked på skate/surfkulturen (klädmässigt allafall…)

note: det där med shortsen är skumt, utöver kitare har jag bara träffat muslimer och cykelbud som har shorts ovanpå svarta tights..

• sailortrash

Medlem
    27 augusti, 2014 vid 06:45 som svar på: Hjälp med bräda

kolla även tabou thunder och jp superlightwind. perfekta brädor för återfallssurfare. snälla(are än slalombrädor), snabba och har ett väldigt stort register. Man klara sig i princip på 1 bräda och en rigg (om du väljer en bra rigg med stort vindregister) mellan 5/6-9-10 m/s. typ samma bräda som ultrasonic som Pelegrin rekommenderade

• sailortrash

Medlem
    27 augusti, 2014 vid 06:41 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

alltså det här med olyckor och kite…jag upplever utrustningen som väldigt säker faktiskt. om man flyger in i ett träd vågar jag påstå att man tagit sig vatten över huvudet och gjort en dålig bedömning av förhållandena/drakstorlek. lägger du draken i vindfönsterkanten ligger den där och kommer ingen vart, drar du releasen så blir den helt harmlös (om den inte fastnar i en båt…)

men vindsurfing är säkrare helt klart. fast jag har vart med om lite otäcka grejer, att fastna under 11 m2 cambrat segel ikrokad och fast med fötterna i stropparna ger en viss panik. en gång fick jag slut på luft och bara chansade upp till ytan – och hamnade precis under buken. hade jag hamnat längre mot uthalet hade jag på allvar behövt kämpa för livet där under…

men jag har aldrig hört om ngn som drunknat under ett segel så jag antar att man alltid hittar ut inom 10 sek eller så…och det klarar man ju utan luft även om det inte känns så.

• sailortrash

Medlem
    27 augusti, 2014 vid 06:31 som svar på: Rullsand hyfsat ok idag

vinden kommer ju aldrig ända in om det inte är bris. smhis simulering är helt ok, i vilket fall är den alltid underskattad. jag brukar ta med smågrejerna för som back up, istället för storgrejerna på smhis prognoser.

havsväder simuleringingen liknande dmi’s är ju färdigställd nu och den funkar rätt bra om man jämför med typ Viva obsarna (vilket jag lagt onödigt mkt tid på…)

men vill tillägga att smhi klarar sig sämre på sensommarn än på våren, allafall inomskärs. de två lågtrycken som drog över sverige nu har de dock lyckats spika nästan på sekundmetern och på timmen (jämfört med VIVA stationerna) i sthlmsområdet vilket är imponerande.

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 19:22 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

@LeVieux 726993 wrote:

+1
    Precis det jag känner också.

sen råkar ju du ha det tyngsta segel som konstruerats…som jag provat allafall…(Vapor 11m2..)

men du ser ju rätt stark ut också=)

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 16:24 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Alltså det får ju mkt fortare att ta till sig än vindsurfing. Sen är jag fortfarande noobe, men man kommer ju upp och kör (motsvarande plana i stroppar) på en dag. Har du bra vind en vecka kan du sen sticka ut själv på djupt vatten.

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:32 som svar på: Hjälp med bräda

Jag körde i somras vid ett tillfälle en firemove 68 bred (100 l?) i 9-11 m/S med en simmer 5.5 en timme (jag hyrde). Sen bytte jag till min fanatic 60×255 (100 l) från 2003 och ett simmer crossover 5.3 från 2008. Jag satte fler gippar på firemoven men upplever min gamla häck som snabbare och lättare att kontrollera i choppen… Allt som allt så är det knappt att man märker ngn skillnad alls om man bara är ute och bränner, notera då att det skiljer 10 år mellan grejerna vad gäller shape och material, och 6 år ang. Rigg. Firemoven är lättare att bära, men å andra sidan har den dåligt rykte vad gäller kvalitén…

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:26 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Varför välja när man kan få det bästa av två världar (om man vill)

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 11:26 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Jagtycker kite och vindsurfing är så olika så de går liksom inte att jämföra upplevelsemässigt. Men de kompletterar bra, när man kört 5.3 3-4 timmar men man vet att det kommer blåsa i 4 timmar till, men man är helt slut överallt, så kan man fortfarande plocka fram en kite och köra ännu mer…

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 09:31 som svar på: Hjälp med bräda

@Broms 726941 wrote:

Kanon! Tack för hjälpen. det blir nog ändå en Futura men jag ska läsa in mig lite på Carve också. Framförallt är det hastigheten som lockar, någon gippkung blir jag nog aldrig 🙂

alltså, det är så otroligt lite som skiljer i fart på olika brädor. ofta är freerace brädorna i princip slalombrädor med lite rundare rails och lite billigare konstruktion. i de demovideos jag sett så beskriver ofta den teamrider som interjuvas (ang. modellen…) skillnaden som 1-3 knop i hastighetsskillnad.

de här freemovebrädorna är väldigt breda, vilket gör de lätta att stå på och dra rigg på även i små storlekar. de gippar bra, men faktum är att en klassisk freeride typ carve eller ahd fast forward, fanatic shark…mm gippar lika bra. skulle jag peka ut en skillnad så är det enklare att hålla balansen på en freemove, MEN, enklare att plana genom gippen på en klassiker, eftersom de är lite längre stannar de inte lika snabbt i vattnet. Och har man väl kommit till den nivån att man planar in i gippen, klarar flippen och sen pumpar igång så handlar ju allt jippande i fortsättningen att plana genom hela gippen.

det är väl en smaksak, men jag fattar faktiskt inte grejen med freemovebrädor. jag har testat både gecko och firemove under väldigt optimala förhållanden nere på öland ett par ggr. och tycker inte att de bjuder på ngt radikalt alls…

jag brukar alltid rekommender ahd fast forward, för mer plug and play blir det inte, den är också en av de snabbaste i sin storlek, väger väldigt lite och är mkt billigare än motsvarande. visst finns det snabbare, men som Bicless skrev så är också det mer tekniskt krävande. man kan påverka tillräckligt mkt med olika segel och fenor. vågar nog påstå att det spelar större roll än om du väljer freerace, freeride eller freemove.

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 09:02 som svar på: Bussen

@Svenne 726928 wrote:

Min granne har sjysst storlek på sin:
    http://www.youtube.com/watch?v=RpNRCmBVQ_U

Byggd på MB Actros, skare va så skare va ordentligt…

”this video is private”…står det när man klickar på play..alltså det är bussar vi snackar om inte ngt annat…snuskhummer där

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2014 vid 06:42 som svar på: Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

men det är väl bara att testa, kite är ju såklart lika kul som vindsurfing, eller kanske roligare beroende på vad man gillar..sen kör de ju både snabbare, startar tidigare, hoppar högre, går djupare på slören och har fungerande foilbrädor, så det är klart att det rockar med kite! vågridningen ser ju total ut också…tow in liksom..

i sthlm kör jag bara vindsurfing och kommer inte ha några ambitioner att trängas på gålö eller dalarö.., kite tycker jag är kul som omväxling när man reser iväg, samt att man kan köra på massa fräna långgrunda stränder som är för grunda vindsurfing.

och som sagt, det är ju inget bomtryck, man blir ju aldrig trött i armarna. mkt snällare mot kroppen än vindsurfing. sen tror jag att ca 10% av alla kitefrälsta missionärer ens kan vindsurfa, och de som har koverterat efter att ha surfat i 20 år, tja det är väl inte så konstigt att man testar ngt nytt…

• sailortrash

Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:20 som svar på: Bussen

Jo men det kan nog bli livat. Hade jag haft cash hade jag köpt den, hade jag vart du skulle jag inte sålt den. Småbarnsåren går fort minsann, men då får du ju nöjet att inreda en ny!!

• sailortrash

Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:16 som svar på: För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?

Att du ställer dig på bakfoten på kryssen tycker jag låter som att brädan är lovgirig och vill gå högt i vind. Det kan ju bero på tusen saker…tyvärr. Jag upplever att man ställer sig på bakfoten när man tvingas upp i vind i för starka byar…vilket går att parera på olika sätt.

Man kan vara överriggad…då hjälper mer nedhal så man får mer prassel, men på mina äldre segel måste man även vara försiktig med uthalet. Löst uthal ger mindre vindfång, trots det normala att man skotar in på kryssen…

Sitter även tamparna för långt bak nu så blir det väldigt svårt att parera lovgirighet…

Jag brukar även ”hoppa fram” med kroppen när jag är lite överriggad, så att du hänger framåt neråt liksom. Om/när du provar, flytta in överkroppen utan flytta höften och bry dig inte om resten. Detta hjälper även lite mot halvdant placerade linor tycker jag…

Men som sagt, man får labba runt lite därute….det tar ju ett tag att få in trimmet på grejerna

Sida 103 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications