Forumsvar skapade

Sida 105 av 142
  • sailortrash

Medlem
    16 augusti, 2014 vid 10:05 som svar på: Vad ska man köpa?

Jag skulle titta på en 140-150 l freeride iLÄTTVIKTSMATERIAL. En sån bräda växer du nämligen inte ur trots dess storlek och volym till skillnad mot diverse introbrädor. När du har kontroll på en sådan kan du börja titta på slalom/formula/racesegel om du är ute efter lättvindssegling.

Hur blåser det där vid Huddik, ja menar det är ju inte inomskärs direkt, havet kraschar ju rakt in. Det måste ju mer vind än här i Sthlm där det ligger stadigt runt 4-7 hela tiden mest…

• sailortrash

Medlem
    15 augusti, 2014 vid 16:36 som svar på: Bilder från Klitmöller måndag 11 aug?

Jag var där i mitten av juli, då var det platt. Rätt ovanligt tydligen, jäkla mäktigt ställe. Jag åkte även till Vigsö, otrolig strand med massa gamla bunkrar från ww 2 som vågorna kraschade in på.

• sailortrash

Medlem
    15 augusti, 2014 vid 08:38 som svar på: Hydrofoil kite-kit…

ok, spännande. kul att höra hur det går på den fronten..

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 16:57 som svar på: Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

jo, jag instämmer med ett undantag. även om en 6.5 på en 180 l. bräda funkar i hård vind, som kommer det inte vara särskilt bra eller nöjsam segling. Mindre än så skulle jag inte försöka plana med. överlag tycker jag att det funkar dåligt att närma sig den undre rekommenderade segelst. på brädor. ett litet segel får liksom svårt att skapa lyft nog att få upp bjässen ur vattnet. när man vattenstartar får man omvänt problem att den flyter för bra, så man rycks upp med en väldig fart och det är svårt att få kontroll. jag kör aldrig mindre än 6.5 på min 125 l även om 5.7 skulle funka enligt specen. den går absolut bäst mellan 6.5 och 7.5, +- 0.3 m2 typ…

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 11:39 som svar på: Kolla prylarna när ni flyger…

som antytts, det kan ju inte ha skett av en slump..ngn måste ha klantat sig rejält. Sist jag flög med en surfbräda var 2006. på arlanda när jag är på väg ur planet ser jag hu två gubbar börja lassa av alla väskor på en sådan där rullande hönsbur (det var ett litet plan). de lägger min surfbräda underst, trots stora bilder på krossade glas och ”fragile” över hela bagen..och innan jag hinner ut har de slängt – för de slänger verkligen väskorna – på ca 5-6 väskor av olika slag. Sen börjar jag skälla på dem och då tar de ut brädan och dumpar den brevid och lägger den överst..

den gick inte av, men den fick många så dingar trots bagen..personalen skiter ju verkligen i om de pajar grejer eller inte. en apa fattar ju att brädan skulle knäckts om de forsatt lassa på väskor (det var en surfbräda inte en vindsurfingbräda).

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 11:29 som svar på: Kramp i underarmar av våtdräkt

jo, det kan tillochmed funka med att klippa av dem bara en decimeter upp faktiskt, gjorde det på min förra dräkt och det var stor skillnad.

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 08:37 som svar på: Bidrag från Skåne!

varför bor man i sthlm egentligen…

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 08:35 som svar på: Håller Surfzone på att dö? Mera inlägg för 17!

jag håller med Dr. M, det är bara bra med kite och det finns ingen anledning att se kite och och vind. som konkurrenter. skulle man göra det, så får man nog finna sig i att kite knäcker vindsurfing på alla punkter utom tillgänglighet, och nödläge på vattnet. Jag tycker det är grymt häftigt med kite, det är ju nästa utveklingssteg i segelsporten och ett rejält lyft för typ all vattenlek…dessutom kan man ju lika gärna köra vattenskidor, raceboard (typ vindsurfinbräda ju), skate eller wake eller typ köksdörr också…dessutom kan man anväda dem på vintern med sin vanliga skid/snowboardutrustning. snart ser vi dem på americas cup båtarna..kanske..

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 08:28 som svar på: Kramp i underarmar av våtdräkt

det är ju en kompromiss, en dräkt ska helst sitta tight så den inte släpper in vatten. Det värsta som finns är att få kallvatten som rinner in genom halsen, å andra sidan vill man kunna andas också.

annars tar ju dräkten framförallt in vatten genom armslut och beslut, så det är klart att de tightar till dräkten extra där. speciellt de dräkter som är semi-dry, som inte är tänkta att helt absorberas av vatten som enklare våtdräkter. dräkter framförallt för vanlig surf (utan segel) brukar vara de allra tightaste, så de dräkterna ger märkbart sämre blodflöde i armen och alltså pump. Jag har (tyvärr) en sån dräkt och det går typ inte att segla i början av säsongen…speciellt inte med vantar

• sailortrash

Medlem
    14 augusti, 2014 vid 08:20 som svar på: Håller Surfzone på att dö? Mera inlägg för 17!

jag har träffat folk som koverterat åt båda hållen, en del som först nappade på kite men tröttnade och började med vindsurfing och tvärtom.

vindmässigt kommer man ju igång lite tidigare med de största kitarna än med de största vindsurfinggrejerns (formula), och nu när det kommer välfungerande foilboards till kite så är ju det såklart ngt man inte kan leva utan att testa..som sthlms surfare tycker jag kite och v.surf kompletterar varandra bra. jag kommer investera lite mer tid och pengar i kite framöver (eftersom jag har vindusrfing för typ alla förhållanden..) och jag hållt på endast med vindsurfing i 8 år. dessutom är det så mkt enklare att resa med och jag frekventerar öland en hel del..

ang. återväxten så håller knappast sporten på att dö ut mer än jollesegling och sånt som pelegrin skrev. anledningen är visserligen en mix, men en dominerar:

priset. speciellt för vindsurfing där du inte börjar med schyssta grejer, utan måste avverka minst 2 brädor och ha 3 segel för att få en rimlig chans till övning och senare planing. (jag hävdar att vädret har mindre betydelse för ungdomar har ofta tid men inte pengar).

visst, begagnat är billigt säger ni, men det är inte det första man tittar på när man intresserar sig för sporten. dessutom är det en djungel med alla storlekar och böjkurvor och hit och dit som ska matchas. där är kite mkt billigare. nypriset är hyffsat samma för ett kit, men skillnaden är att du kan gå från nybörjare till ripper på samma kite, och du klarar dig som sagt på 3 drakar och 1, max två brädor. jag har grejer från 5 m/s till 13-15 m/s, men då räknar jag till 4 brädor och 6 segel, 4 bommar 4 master mm..

den engagerade nybörjaren som ändå ger sig in på köp och sälj kommer finna kite till halva priset av vindsurfing (justerat för ålder). (jag tror wake och jollesegling minskar av samma anledning).

12-13 åringar som frågar pappa om pengar får nog nej i 99/100 (om inte pappa/mamma surfar).

lösning? vettefan…tillochbörjamed behövs det nog fler som Håkman, fler aktiva klubbar som har intro-utrustning och lite hederlig marknadsföring: vindsurfing läger en vecka i sommar, kom till ***klubben och prova..mer skriverier i lokaltidningen, mer skojiga tävlingar osv..flyers på skolor..

jag jobbade i tonåren som seglarskolechef och instruktör där jag bor i österskär, vi körde 6 veckor/sommar med 2-kronor för de lite äldre och mest lek för dagisåldern. ALLA läger var fullbokade (och det rullar på fortfarande), men efter kryss-slör-slörbanan för de äldsta barnen och eventuellt prova på lite spinnakersegling för de mest kunniga var det bara att köpa egen jolle, trailer – eller lägga ner. fanns ingen kurs som byggde vidare därifrån. så alla barn slutade segla jolle efter ca 9 års ålder, med undantag för ngn med intresserade föräldrar som var beredda att investera en familjesemester i en lite båt..

Vindsurfing skulle lätt kunna plocka upp 10-15 ungar därifrån om de bara visste att det existerade. och om de fick låna utrustning, och hade ngn som styrde upp det hela. Kona har ju fattat grejen, det är helt rätt sätt att locka ungdomar till sporten, och om det finns ngn återväxt så finns den där.

• sailortrash

Medlem
    13 augusti, 2014 vid 19:06 som svar på: Vad ligger i vattnet norr om Fårö? Google maps.

Ryssen…skicka till säpo

• sailortrash

Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:25 som svar på: Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

Ang. Seglet. Cambrade segel har större register eftersom de har en tydlig del som är formstabil och en tydlig del som hanterar byvind. Detta märks extra mycket på de större storlekarna, 8 och uppåt som man kommer igång med tidigt men som går att hålla i byar runt 9-10 utan problem.

Ocambrat i samma storlek är tycker jag lite lättare att pumpa men blir bakhandstunga när det brallan i…

• sailortrash

Medlem
    13 augusti, 2014 vid 11:04 som svar på: Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

om det är ngn skillnad i höjdtagning mellan centerbordsbrädorna är den inte stor, alla ger dig möjlighet att kryssa tillbaka i motvind eller svag dålig vind. Det är ju betydligt intressantare vad för typ hav höjdtagning och övrigt beteénde brädan har i planing. finner man stort nöje i ickeplanande segling är det ju mkt bättre att köpa en jolle, typ en laser eller e-jolle eller ngt.

som jag skrev tidigare kommer Konan igång runt stadiga 6-7 i grund, ungefär samma som motsvarande freerides. Däremot ser det inte bra ut när det planar, ligger ofta och dunkar med nosen på ett sätt som inte ser gynnsamt ut, och de är ju knappast snabba på vattnet heller. Konan är ju byggd som en skolbräda typ, mjuk över hela däcket och mycket stryktålig. En freeride med centerbord kan du hitta i fortfarande stryktåligt, men helt ok material som kanske bara ökar på vikten med 1 kg istället för 3-4 kg jämför med en typ glas/träbyggd bräda.

Jag tror absolut inte på startbrädorna som är mjuka på däcket (av freeridemodell). Mycket bättre att köpa en centerbordsbräda som är så lik en lättviktsbräda som möjligt. ju mindre den väger, desto lättare rör den sig i vattnet och desto mer respons ger den när du seglar. De brädor med centerbord som finns att tillgå är ändå så breda och stora att de funkar utmärkt som både startbrädor och familjebrädor. Kolla in typ f2 xantos och fanatic shark i st. runt 160 l. JP och starboard har också motsvarande..

• sailortrash

Medlem
    13 augusti, 2014 vid 08:25 som svar på: Nybörjarbräda för insjö? Starboard Go?

alltså, Konan väger ju bly, vilket självklart ger negative effekt på farten. Men den är nog bra för insjöar, eftersom det inte blåser vare sig jämnt i styrka eller konstant i vindriktning. Om du verkligen vill ha centerbord, så är alt. till Kona som sagt en större freeride, vilka planar lite bättre (tycker jag). vill du ha lite mer spännande grejer så har du ju RS X (Os-klassen, typ en blandning av Kona och Formula som jag ser det). Kona har ju släppt en Kolfiber variant av samma modell till ett ohyggligt pris, och Neil Pryde släppte för ngt år sedan en Kona inspirerad variant av RS X…alltså en courserace bräda av entypsklass med centerbord och hela kittet, i kol för att få ner vikten. Den heter typ RS ONE eller ngt sådant.. Annars har du ju Starboard Phantom som också är en stadig course race bräda, lite racigare än Kona ser den ut som, men jag har inte provkört den.

Alla dessa entypsklasser har ju klara likheter med 80-pråmar, men de väger inte lika mycket och är väl lite stadigare att stå på kan jag gissa. De gamla mistral race och sånt jag provat från sent 80 har ju vart otroligt vingliga även om de faktiskt planar ungefär lika tidigt som Kona (dvs ca 7 m/s med 8-9 m2)

Formula tar bäst höjd och planar tidigast av alla vindsurfingbrädor hittills, men är inte så roliga att segla när de inte planar. Så länge vinden inte vrider till frånlandsvind kommer du alltid hem med en formula för eller senare. Formulan är i princip den enda bräda utan centerbord som du kan segla en kryss-länsbana, triangel bana eller runda ”ön där borta” med..Jag tror dock inte på formula som insjöbräda, grejerna kommer helt enkelt inte till sin rätt där. Formula är rätt aktiv segling, och snarare ett nödvändigt ont att man måste stå och hålla i 11 m2 när vinden dör för att komma tillbaka.

• sailortrash

Medlem
    11 augusti, 2014 vid 08:04 som svar på: Hydrofoil kite-kit…

Pris? Var inhandlas den?

Sida 105 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications