Forumsvar skapade

Sida 107 av 142
  • sailortrash

Medlem
    31 juli, 2014 vid 17:26 som svar på: Kristen surfklubb?

Detta var skumt…massa hatiska inlägg.

Vad har Den kristna guden med surf att göra? I USA blandar folk ihop Gud och surfing också…but why?

Men om ni ber om vind och det funkar vill jag va med.

• sailortrash

Medlem
    30 juli, 2014 vid 12:09 som svar på: Askrikefjärden imorrn?

Ngn som provat att gå i vid bogesund? Mindre resväg för mig då…

• sailortrash

Medlem
    29 juli, 2014 vid 07:47 som svar på: Gear Need and Greed

Ok
    Det där vecket på lattan känner jag igen. Jag hade ett sånt på en 9.5 XO Silverline en gång. Den lattan gick till mittcambern av tre st ( eller om de var den första…). Det tog ett tag innan jag fattade problemet, och det visade sig att den mjuka delen av lattan som böjer sig och skapar buken vid masten (Rod kallas den) hade tryckts in i mittdelen (tube). Rod var inte trasig, men den lilla plastbussningen som kopplar samman dessa delar (Connector tror jag de kallas) hade går sönder (vilket är bra, hellre den än delar av lattan). Jag hade dragit för lite nedhal, och försökt trimma bort veck med lattan, sen seglat. Ta ut lattan och se efter, jag vet inte om cross har cambers, men om du har lyckats upprepa min bedrift så borde det allafall vara lätt att få tag i reservdelar.

• sailortrash

Medlem
    28 juli, 2014 vid 19:49 som svar på: Några frågor angående SUP

Vad vill du? Vindsurfa eller paddla? Kona planar fint från ca 7 m/S, den är nog mer vindsurfbräda än ngt annat. Men den går att paddla på, det har jag sett. Om den är en ok sup vet jag inte…förutom vågridningen har jag verkligen inte fattat grejen med sup..

• sailortrash

Medlem
    28 juli, 2014 vid 19:42 som svar på: Gear Need and Greed

Åright..ingen skog men man kan ju alltid snickra på kåken när det inte blåser. Jag har heller inga surfpolare i Sthlm, om jag inte kör i Österskär, då brukar det va ett gäng som kör formula. Annars solar jag runt med mina småsegel (<7.5)...mest norr om sthlm..posta ngt om du ska mot vaxholmhållet eller mot trälhavet så kan vi säkert mötas upp ngn dag...

Annars hade jag tänkt testa nynäs ngn gång i år…om det börjar blåsa gn gång alltså..

• sailortrash

Medlem
    27 juli, 2014 vid 18:38 som svar på: Litet register mm?

8-17 låter jävligt jobbigt, jag skulle tro att när den dan kommer kommer grundvinden ligga runt 10-11 med byar uppåt 15. OM den inte är en åskfront som drar förbi, men då brukar vinden vrida hit och dit medan den passerar, och det är bättre att stanna hemma.

Ang. Vattenstart vet jag inte exakt vinkel, man känner ju när seglet börjat samla vind. Skulle tippa att man kliver upp i slör, och närmre halvvind ju mer det blåser. På mindre brädor är det enklare i hård vind, då kliver man upp i planing typ, man kan även kroka i vattnet och starta i stropparna om man kör riktigt litet

• sailortrash

Medlem
    27 juli, 2014 vid 07:00 som svar på: Litet register mm?

hej igen

seglets register beror på dess utformning. generellt upplever jag att små segel har ett mindre register. i 7-11 går det bra att segla 6.5 eller 7.5, om man har lite större bräda. cambrade segel har mkt större register än ocambrade. När det blåser 5.0 ser man ofta slalomåkare som är ute med 6.7, och speedare som kan va ute med 7.6. Det går även att hålla 11 m2 formula segel i byar uppåt 11, om grundvinden ligger runt 6-7, och så byigt är det ofta i sthlm.

mindre segel har (tycker jag) proportionellt större dragyta och mindre twist än större storlekar, och 0.3 m kan göra skillnaden mellan överrigad och bra kontroll. i storlekar under 6.0 brukar jag välja 0.3 mindre än större, man brukar kunna pumpa igång en planing, och hellre det än att trötta ut sig och ha dålig kontroll i gippen.

vattenstarter (som allt annat) är väl enklare åt ena hållet än åt andra. Jag brukar hålla bommen med ena handen, och bakre stroppen med andra när jag langar upp foten. Sen har man ngn sekund på sig att krypa ihop och låta sig dras upp. Raka armar och var beredd på att släppa bakhanden om när du kommit upp om det känns som du kastas över.

Nä, det där med att dra rigg tröttar man bara ut sig på..

• sailortrash

Medlem
    26 juli, 2014 vid 21:12 som svar på: Återfallssurfare

@Maglu 725377 wrote:

Nej, ned till vattnet är formulan lätt och smidig, flyger fint i motvinden. Men UPP efteråt, hua, då är det tungt!! 🙂

man måste ju inte bära rigg och bräda samtidigt…men allvarligt, som om det hängde på vikten. en annan grej värd att nämna är kryssegenskaperna. formula är nog enda brädan utan centerbord man orkar segla krysslänsbana på eftersom de tar höjd som en centerbordsbräda i planing. finns ju en anledning till att man köra slörbanor för slalombrädor..

• sailortrash

Medlem
    26 juli, 2014 vid 09:24 som svar på: Utochin…

Ja som sagt i på gränsen vind ( som jag vart ute i eftersom jag är noobe) så händer det att den rullar ihop sig på ett sätt som jag inte sett vanliga bows göra (typ switchblade).

• sailortrash

Medlem
    24 juli, 2014 vid 17:46 som svar på: Utochin…

Jag körde med en naish cult med rätt tydlig sigma (2010). Kan inte egentligen uttala mig om kiten, för jag har inte kommit igång än. Men har kraschat och relaunchat den massa ggr redan, och den viker sig väldigt lätt. Den har ju naturliga ”brytpunkter” i sin sigmaform, vilket gör den svår att relauncha i marginalvind. Å andra sidan ska den ha bra top end….
    Den har 5 strutar och har bra drift, släpper jag bommen i en krash ligger den kvar och flyger när jag får upp huvudet ur vattnet igen. Jag tror den måste pumpas extra hårt för att komma till sin rätt faktiskt, och detta pga sigmaformen. Fast jag har inte kört ngn annan kiteform.

• sailortrash

Medlem
    24 juli, 2014 vid 11:09 som svar på: Gear Need and Greed

@Consigliere 725269 wrote:

Det kryyyyper i kroppen på mig när man bara får stå på land och spana. Rätt var det är så kommer en vindpust och man springer och hämtar vindmätarn som visar en by på 7,1. 10sekunder senare så är det stadiga 2,8 igen.

ha ha fy fan va drygt…men jag vet hur det känns. på min semester så har jag besökt först varberg och björkäng, sen klitmöller och vigsö, och tillsist Haga park. Hur mkt surf? ingen på vindsurfinggrejerna och 1 timma med kiten…(som inverterade och sen droppade vinden…) alltså alla episka ställen man kan komma till med bil (typ) har jag fått stå och titta på

hoppas du får lite vind tillslut. här i sthlm blåser det stadiga 0.5 m/s just nu…

• sailortrash

Medlem
    23 juli, 2014 vid 19:00 som svar på: Återfallssurfare

Alltså, är du ute efter tidig planing så är det formula som gäller. Det som gör skillnaden är brädans bredd vid OFO, och fenorna som skapar ett lyft i särklass. Kona är bara att glömma, och skillnaden mellan formula och jätteslalom är att formulan behåller planingen i vindhålen. Och för att ta död på lite rykten…

11 m2 är inte märkbart tyngre än 9.0 eller 8.5.
    Sätt upphalat i selekroken så är det inga problem attdra rigg (glöm vattenstart)
    På 11-12 m2 stora segel måste du ha cambers, för att får ett tillräckligt stabilt segel. Äldre formulasegel var ocambrade och det blir mkt bakhandstryck och de tar dålig höjd.

För din vikt ska du ha 12 i 4-7, en extra bred bräda och en lite mjukare fena. MEN, du kommer igång ännu tidigare med en jättekite och en stor twintip…och ni har det ju rätt långgrunt där nere i Falsterbo…en formula sticker ju trots allt 70 cm…

• sailortrash

Medlem
    23 juli, 2014 vid 12:09 som svar på: Utochin…

Min kite gick att relauncha och hade nog bara rullat igenom skotlinorna. Alltså, det hade gått att lösa med bomtricket. Men så var det också en liten våg som fick trailing edge att rulla över LE. Den hade nog kunnat pumpas lite till, min pump har definitivt gjort sitt…

I hård vind hade det dock vart lite jobbigt, eftersom framlinorna utanpå baklinorna gjorde att kiten alltid var bra skotad…svårt att självlanda när man inte kan slacka skotlinorna

• sailortrash

Medlem
    22 juli, 2014 vid 06:41 som svar på: Utochin…

Ok
    Tack för ett bra svar. Det där med bommen var smart, men som sagt lite risky…
    Bara att åka in och rigga om då…

• sailortrash

Medlem
    20 juli, 2014 vid 15:30 som svar på: Få liv i gamla prylar

Jo imorrn på Haga… Nej håller med, inget för nybörjare

Sida 107 av 142
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications